Cilt 1, Sayı 5 “SEBİLÜRREŞAD. «ik » manda _âbâ4ve ecdadın dininde sğbat.etmek istiyenlere de müslümanların haiz oldukları hukuki bir verginin tediyesi mukabilinde, te- min eyliyordu. Kur'anınm ifadesi bu mânada i-' di ve Hulefayı Raşidin Kur'anın bu ifadeleri -dairesinde hareket etmişlerdi. N İslâm hâkimiyeti altında yaşıyan hiris- 'tiyanlar emindiler, hıristiyanların işine karı- . şan olmuyo'r muamelenin tatbikini ve müslümanlar bu emre imtisal ediyorlardı.» ;9. Kur'anın kör taklide muhalefeti İslâmik Revyn adlı mMecmmuanın başmu- harriri ve Haydarabad mekteplermde mudır «Son zamanlarda müslüm dan ziyade elfaza ehemmiyet vermeğe başla- dılar. Halbuki Kur'an şeyhülislâmların fetva- larmı muctehıdlerın ictihadatını körü körü- tmeyi istemez. Ve âyâtı kerimenin tefsırmdekı basit ihtilâflara ehernmıyet ve- rilmesine muhalefet eder.» nı muha_rrır Londradaki muslumanla— ra.hitaben irad ettıgı nutukta şu mütalâatı dermeyan ediyor: «İ'cazi, Hazreti Muhammed tarafından beyan olünan Kuf'an hakikaten bir mucize- dir. ('unku Hazreti Muhammed mede ni bir insan olmakla beraber ümmiydi. Hiç suphe yöktur ki Kur'an ona, bibuş olduğu 'larda vahyolunuyordu. Du.nyada Kur ana benzer başka bir kitap yoktur ve bu kitap ha— İ kıkaten muhayyırulukuddur » 20. Kur an muhakkak bir mucizedir : Fransız feylesoflarmdan Aleksı Lövazon nutuüklarının birinde diyor «İnsahlığın hıdayetı için Hazre ı F eyĞ gambere vahyolunan Kur ikmetle dolu, parlak bir eserdir Muhammed in hakiki-bir * peygamber, ve mukadderatı. âleme hâkim za- ti kiberyanın gönderdiği hak bir peygamber * olduğunda şek ve şunhe yoktur. Bundan baş, ka Muhammed, öyle yüksek .bir Resul-i İlâhi idi ki Alah'ın 1radesıne tevfikan müslüman- - .gibi cıhansumul bir dini tesis etmiş, ve o- nun tesisinde Allahın mayetıne nail olmuğtu. -Binnetice onun dinini kabul edenlerin adedi - u. Müslümanlığı kabul eden hi- aman- * — garbin -sında titremişti.n ı (800) milyona varmış ve bu müslümanlar, at- larının nallariyle Roma imparatorluğunu çiğ- nedikten sonra, mızraklarının uciyle dalâleti kökünden istisal etmişler, nihayet şark ve bın en muazzam devletlerı onların. karsı- . muharrir, (Hayatı Hazretı Muham- - ” med) ünvaniyle yazdığı eserde diyor ki: «Hazreti Muhammed gerçi ümmi idi, fa- kat üç buyuk davayı bırbırmı muteakıp mü- - dafaa Bun ılh t, diyanet, ve - be, ynelmılhyettu' Hazretı VIuhamm . ciha- na öyle bir kitap ırakmıatır i bir uad.'xrei belâgat, bir mecellei ahlâk, ve bir kitabı mu- . kaddestir. Beşeriyetin altıda biri tarafından muciz tanılan bu kitap, onun mübelliği tarafın- dan da bir mucize olarak takdim olunmuştu.» 21. Kur'anın insanlara tevlid ettiği iman : € Doktor Güstav Löbon diyor ki: manlık Kur'an ile en saf ve en “temiz tevhidi öğretmekle temayüz eder. Mısırın Bizans ta- - , rafından fethi zamanındanberi hıristiyan o0- lan milletler islâmiyetin zuhurunu müteakıp Kur'an ile müslüman olmüştu. Halbuki, diğer taraftan hiç bir muzaffer veya mağlüp bütün ... bir milletin böyle birdenbire hıristiyanlığı ka- bul ettiğine dair elimizde bir misal bulunma—' maktadır. Dini bir kitabı mühakema edıyoı-“ ken onun içindeki felsefi noktaları esa& mau- . hakeme ittihaz etmek doğru değildir. Böyle' - bir kitabı muhakeme ediyörken onurni telkin' ettiği esasatı diniyenin tevlid ettiği nehcx_le- : ri nazarı dikkate almahyız Islamıyetı bu noktai nazara göre müuhakeme ettiğim talz- / dirde onun dimağında supheden, ’Lezelzulden ae vareste canlı ve kuvvetli bır kanaat vucu B | getirdiğini görürüz.» Din harap, Iman serap — Nüreddin Artam'a ithaf Hayâ sıyrılmıs inmiş, öyle yüzsüzlük ki her yerde, Ne çirkin yüzler örtermiş meğer, o incecik' perde, * Vefâ yok, ahde hürmet hic. Emânet Jâfz:sı.bi- m_ed|u_l H Yalan râyiç, hiyanet mültezem, heryerde Hak machü!, Gonuller marhametsız, “duygular suflı, emeller har, “Mefahir gürleyip gitsin de vicdanlar kesilsin tâl; *Bu izmihlâl-i ahlâki yürürken durmaz İstiklâll. —. -.. < hai : İ rmet