yl > Vedad Yarn, İ mm N Veda n düm; ki di ostumun ığını söyle- dey gı anem ve üzüntüm İ- Ürfi, beni na hak an ve Eüyütan m te Ben kendir ser 4 ve hiç bir şey olmadı- İkiye ilk cildi iyi imiş cildinde büyük eks dolu bir ki- ırıp ortaya dim 4 emdi deü- ağa Ürt halis ? Be- e için söylediği tatlı b ve ei apaçık; bu yanlar papi Bye temaş lerini,, söy» eri; i a <3 ei ve #anmam; elbette oku- a da açıkça tiyatrosu - da getir- kitabında çıkan eksiklikler mek gibi iddialı bir maksad güt- müyorum.,, # # Böyle İmasa da gösterilen eksiklikler nelerdir ie li Bay Vedad gi 'nin dokundu- ğu yerler şu; 1 — Tiyatro tarihimizin son on l 1 lı “Türk Seksen dördüncü yaşı kutlulanıyor Büyük şair Abdülhak Hâmidin ulana Kutlulama işini Memi ü zere okul esd Bay Hıfzı Tev- ie HA altında bir heyet ile bir proğram hazırl tır, Bu programa göre: Evvel Abdülhak Hâmidin hayatı ve eser. tiyatrosu,, nun, ne “Yeni tiyatro,, nun, ne “Hale opereti,, nin, ne de faa sahne,, nin haklarını ver - dnkmisi. — İbnirrefik Ahmed Nurinin ekleri daha uzunca yerime $ — Muhlis Sabahaddinin adı- nı bile anmamışım. 4 — Bunların hepsinden daha büyük bir “kabahat,, im var: Gelelim şimdi bu ağır suçların esab,, ını vermiye: 1 — Emeklere karşı saygı du- yarım; bunu söyledikten sonra düşünüyorum için emek yeter mi? İşin ne ir nasıl, ne yüzden olduğuna, bıraktığına bakılmaz mı? Türk tiyatrosu, Yeni tiyatro, Milli sah- ne ii ali vakit vakit ya yal muş, sürekli > adam yetiş tirmiş, tiyatromu: e kaynak olmuş Yekiklar değildir. Bunlar o işlere karışmı: Şire o işlere iğ m vermiş olan herkesin e gibi türlü apre — rülbedayi,, ei ayrılan artistleri mizin kurup ya ll tiyatrolar - dır. Bay Vedad Ürfi, bu işler için binlerce liranın harcandığını söy- lüyor; doğrudur, ama bundan ne Lee Bu tiyatrolar ne iz bırak- n hangi yeni ve değerli artist yetişmiştir? Sonra - dan ün alanlar içinde tiyatroya önce bunlardan birinde ayak ba- sanlar varsa da yetişmeleri daha sonra girdikleri “Darülbedayi,, dedir. Kitabımda Darülbedayi için uzun boylu şeyler söylenil - mişse bu oranın tiyatromuza kay- nak oluşundandır, ocak olmasın- dandır. Vakit vakit ortaya çıkan Be e aya ak Ü- | rulmuş olduklarma diyeceğimiz programsız- İığa. parasızlığa ve bu arada ar - tistlerimizin kaprislerine kurban yoktur amma bunlar olmuş ve iz bırakmamıştı Kitabımda bu tiyatroların hep - sine değerince yer ayırdığımı sa- nivorup?, 2 — İbnirrefik Ahmed Nurinin Iz için ileri geri söz söylemek iste - mey'şimdendir.“Üstad,, aktör cla- rak değer değildir; tiyatro yazıcı- Mei ki bir konferans ve"i- dığı (İla kan) piyesi temsil edilecek ve vi- ne şairin son yâzd ğı “Gazup bir şair” adımdak. şiiri « sunacaktır. Varak Bu değerfi sanat ve fikir mec- muasının İ Şubat tarihli 38 inci, sayısı çıkmıştı. Bu sayıda ere Sırrı, Abdülhak Şinasi, Sadi tem, Nurullah Cemal, Cemil Gül, şi Hagi Said Faik, Ah- Burhan Ümidin ma» aliş yem ve şiirleri vardır. iz Sevincin kurduğu bu mecmua yeniden çıkmaya başla- dı. Bu sefer ağır başlı bir sanat ve fikir mecmuası olarak or içinde güzel şiirler, dolgun yazılar var. Okurlarrmıza tavsiye eder, arkadaşımıza kutlu ve sürekli ol un deriz, Bir Ilalyan musikişinası Roma, 30 (A.A.) — in kompozitör Adrieno 56 yaşımda ölmüştür. Ariani, Rorsini. Pasaro musiki lisesi müdürü idi. 1 olarak emeği çoktur, iyi dilek- lerle çalışmıştır, verimleri kötü ol- muştur; halkın zevkini bayağılaş tıran bozul n vodvilleri frenkçeden türkçeye çevirip oy - natmak “hizmet,, değildir Bun - ları o piyesler oynandığı vakit gazeteye yazmıştım, sonra kitap- palı geçtim. Sayın Bay Ve- dad Ürfi bu işi deşmemeliydi! 3 — Muhlis Sabahaddinin adı kitabımın bir yerinde, geçmiştir. Şunu da söyliyeyim ki bir adamın adının benim kitabımda geçmesi geçmemesile onun değeri ne ar- tar, ne eksilir. 4 — Bay V pda ki: rig ve ettiğine” inanan her yazıcı er san'atkâr kendi hakkını ister. Ben Türk tiyatrosuna kırktan ar. tık eser veren, yirmibir eseri d ri se krali de, bini — edad Ürfi en son yurda “hiz- ZE salinelerde “olmak üzere Mısır br Haberler TFesim Aptülkak Hâmid | Dişi hayvan resimleri yapan ressam kadın İsviçrede çıkan “Almanca Möve Norbertine — von ressam kadı yaptığı hayvan resimlerile gittikçe çok şöhret kazanmaktadır. Norbes- tine Viyana güzel sanatlar akademi- sinde Şmritzenden ders almıştır. Fakat onun yarattığı o resimler hiç Lir akademide öğrenilemez. Onları yaşıyarak duymak lâzımdır: Hayva- na bakış, hayvana karşı İ, ya ratıldığı gibi kalan hayvan güzelli- ğine karşı ihtiraslı bir sevgi ve niha- yel o hayvanı gördüğü gibi çizmek sevgisi, Nerbestine 1912 de başlamıştır sene Viyanada teşhir ettiği ilk re- vanlarla süslemek kabil olurdu. O- nun yarattığı resimler bize hayvan hayatınm gözle görülemiyecek saf- halarmı birer birer göz önüne ge- tiriyor. Norbestine sanate tamamile bağ- kı olan bir ressamdır, Mevcudiyeti- nin gayesi, maksadı hep resimdir. Fakat o ayni zamanda bir kadındır. Min Gürcistanda en iyi ti millet e nelerinde oynanan Türkoği sl u Türk tetkik etmiştir, Bir'nci mükâfat bir yazıcıyım, bu eserler Türk ede kimseye verilmemiş, (o ikinc'sini biyatının malıdır, Türk toprakla. “Kamil,, piyesini yazan İke rının ecnebi ülkelerde alkışlanan mahsulleridir. Beni bu kitaba ni- çin sokmadn? Bay Vedad Ürfi böyle diyor, Kendi değerini bu kadar içten gelen bir duygu ve atılganlıkla i- REFİ Sik Ahmed SEVENGİL alke - iyeste dağlıların istiklâl için giriştikleri mücadele gösterilmektedir. Avnı mükâfat “Meclis piyesinin muharriri Tark. hanişviliye yn Bu man zum eserin mevzuu 1928 yılın Iranda olan ihtilal enkei Burada see lama hayat gösteril - Gürcistanda piyes Bayan Mürberlinnia eserlerindan dişi aslan ve yavrulari Norbes- hasret Kadın ise aşkm dehasıdır. Gne bu aşkını hayvanlara len stırapları da tasvir edecektir. Mya raline bu itibarla hayvan- larm şiki o dilsiz mahlük- gisi, larm ek vekilidir. Norbestine eserlerinde ayni za- İnsanlar yalnız benlikleri- ni idrak etmeleri sayesinde Ri ans larm üstünde kalırlar. Yoksa in sanlar da hayvanlar gibi v2 ka» irler, Bu suretle dişi as - rile ormanlığın yeşilliği içinde yaşı. yan dişi giyiğe isabet ediyor. Sonra dişi ayı ve dişi fil dahi hep ayni aşk akorduna giriyorlar, Tiyatro Azerbaycanda tiyatro seyircileri rt ay zarfında Âzer- baycanda Kolkhozelerle Sovk - hozlarm verdikleri o temsillerde tir, “Yaşar, Sedil, Cabarli, Mokrit'tşan, o Gillar - Musailove piyesleri vardır. Sahne levazımı, dekorlar her bir defasmda tren, kamyon ve manda arabalarile nakledilmiştir. “miştir. Aynı millete” “Anlaşa . mamal nin muharriri olan Takta Kirieili Tâyik görülmüstür. Bu muharrir Güre ende fikri hayatı temsil etmiştir. i