Nasıl ve ne şekilde Tedavi edilir ? Erkek yalnız sevdiği zaman, kadın ise “mutlak su Kıskançlığın €r- keklere Mazaran kadınlarda daha gok olduğunu kuy. vetle Sidiia Og. decek kadar elde delil olmamakla beraber tezahürat itibarile, kadınlar. dı kıskançirğa da. ha sık tesadüğ e dildiği için mev. zuu, evvelâ kadın. lar arasında tetk'k muvafık mektedir . Kadın niçin kıskanıp ? Kadınlarda biri hastalık şeki nde diğeri Baklı “eğay, lara İstinat etmek üğere kıskançlık, âki türlüdür, Baz; kadınlâr vardır ki Varı yoğu, kendin. den gaynis'ne ya- Ptlân en ufak ihti, mamı bile kıska- narak hüyatı leri az ei b dilerine zehrederler, lisinin sokakta a diğa vesile teşkil edecek bir vak'a. görül ” om$unun İoziyle sevgi - m a yanıkp ta filin yahut bilin ının güzelliğinden bahsetse; pla *r patırdı kopacağı muhakkak- > asl olurda o âşifte kadın güzel olabilir; hem zaten bütün erkekler böy le bisaiz ve fenadırlar. Nerede” öşifte Varsa mutlak surette onu beğe 7 ere Kisaca “hasta kıskanç, bii Ski herkesi kıskanır. ianda ida ihmal olan kıskançlık. Bütün me Ex hakir görmek icap eder. avat iddialarına rağmen ka- buğün dahi erkeklere tâbi ve a. $ağı yukari onların emrindedir Me ler bugün bunun tam aksi- va a edecek vaziyete gelmiş bulu - e si ve binlerce sene. Keği Gri Bia si kadın kendini hâlâ er Pa etmekte haklıdır. Bunun ğin, . tarafından ihmal edilmek rd bei Berekse başkala- kienmi ka Ta küçük düşmeklik ka - küretti,. Yacağı kadar ağır bit ha ver kasik Psikolojisine gi İrişmeden ler. Ger, , kat'i olarak tesbit e. NE zümre hariç, erkek İstisna kabilindi amamaktadır. bile -kıkana,, , © Körüşünün karısını değmiye Eler varsa da bunlar etmektedirler, bir ekalliyeti teşkil Şu halde, kay le- kadm arasın, Aşık bahsinde erkek- dının mutlak ei başlıca fariem ka- keğin ise yalnız " Kiskanması, er FN geklinde ifade e Züman kıskan - , Oldukça gar'p bir Mağ, e lâzımdır. bu hakikat müş, , < olmakla bera- *slarca tesbit Normal kadın Neden kıs e mütehas, bene) En kıskanma 2 Paşlcası, sevilir ge” karşı olan nin zeyaliş meldip , << 9€ Kârgt duydalu gksülü. tesah! K pi e doğan bir bağılıktır. O pi #eyini bağışlamış, sevdiği Kıskanguğu bir aile yırvasın? girmesi felâkeltir.. karşılaşması bile kıs - | KISKANÇ erkek uğrunda her şeyini fdda etmiş vaziyettedir. Kocasi, yahut ta sevgilisi için yapmı. yacağı fedakârlık, katlanmıyacağı hiç bir iş yoktur. Bu tarzda hissedişi bütün bir hayata teşmil ederseniz, kolaylıkla anlarsınız ki kadın hakiki aşkla bağlan- dığı erkeğe vücudunu, düşüncesini, hasılı, maddi ve manevi nesi varsa hep- sini vermiş ve her mânada o erkeğin ol- muştür, Kadında hakiki aşk başka bütün alâ- kaların inkrtaa uğraması şeklinde ifade olunabilir ki sevgisini bu (tarzda (vakf) eden kadının kıskanmasını tabii görmek icap eder. Kıskanmıyan kadın Kocasını yahut ta sevdiği erkeği kıs- kanmayan kadın yoktur - Böyle bir kadın vârsa bu mahlük muhskkak surette gayri tabi dir. Ancak şu da kat'i bir hakikattir ki, bazı monden kadınlar, evlenmiş olmayı “kendilerinin bir çok yan bakışları ört. meğe yarıyan bir formaliteyi ikmal, şeklinde telâkki ettiklerinden, onlar siper vazifesini görmek için yu kocalarını kıskanmıyabilirler. Bu nev İ kadınlara kadın ismi vermek ilahi güç- tür ve kıskanmayışlarını sadece kocala- sin sevmediklerinde değil, başka erkek. lerle yakından alâka peyda etmiş olma- larında aramak lâzımdır Kıskanan erkek Erkek için kıskançlık belki de kadın lar kaklar sabırlı ve tahammüllü olma- dıklarından cehennemi bir inş Bu öyle geniş sahaları isrilâ edebiilr ki bir erkeğin mesaisine, İŞ hayatına vel, hasıj bütün mevcudiyetine menti suret- te müdahale €der. Düşünceleri, müte- madiyen sevdiği kadının başka erkek 4 lerle mevcut yahut muhtemel alâkaları üzeninde tekâsüt eder. Onun gözünde, sevdiği kadının ufak bir ei bi- le büyür, dal budak salan ve nihayet ik hirii bir yılan gibi dikilir, ği” li üzel ve biraz da Hele sevdiği kadın & a herkese kendini beğendik a düşkün ise vaziyet büsbütün gerginle i Jer erkeği titizlenmdir. meği sinirlendirmmeğe, ap agi pin hatırını kuldırmazs bile ir. yet zaviyesi sırf kıskançlığa e den erkek müz'iş bir adam olur, çıkar meydana! Erkek neden kıskanır > i ç Hiç şüphe yoktur ki, kıskançlı! ve keirte de kadında olduğu gibi, ie bir alâkann doğurduğu bi Mr > tâ kadınlarda çok Haha üz şym keklerde kıskanıçlıklarız 50 u ii azlığı bu derinliği, yahut azlığ rette,, kıskançtır ! 2 İı ile yakından alikağardır. Bu fazla olarak ta erkek kendinin adi ği kadının başka erkeklerle alâl duğunu fiziyolojik balımlardan kemez, t.c Erkek için bir kadın paylaş imkân: olmıyan şeylerdendir. Hal mert bir erkeğin sevgilisini en İş kendini aldattığı için de çok kı Erkeklerin hilâima olarak kim aldatmasını erkeklerden çok dah” #9 bkla başarırlar, Bu noksanını 7 kadın tarafından istenilirse kol? datılacağını hisseden erkek, gt m izzetinefsinin zebunu bir dak Bu hislerinin - bilhassa sevgili! bilir- $ından » kırılmasına müsaade el” dili cek kadar da hodbindir. Böyle b ““ pm yete düşen erkeğin Allah yetişs kiş adına demekten başka çare yo! yer Kıskançlığın başka sebe, ser- Kadınlarda ve bilhassa erkeili * kıskançlık sebeplerinilen biri deV?7” kabil itimatsizl:ktır. Bu itimatzfileri 1 eden en mühim âmil tarafların leridri. Kıskançlık işlerinde umumü' itibariyle "ehemmiyeti takdir edilmiycı. bu mesele çok mühimdir. Hattâ ruhi, yat mütehassısları evlenecek çiftlerin binibirlerine mazilerini itiraf edip etme- meleri hususunda ittifak edememekte, Fakat itiraftan doğacak mahzur taraftarları | bir tarafa, itiraf etmeyip de bilâhare €- seri tesadüf olarak mazileri hakkmda yalan yanlış fikirler peyda ederek daha fena âkibetler doğması ihtimalini kuv. vetli bulanlar diğer tarafa ayrılacak u- zun münakaşalara yol açılmaktadır. Bu mesele de mevzuumüz harici ol. duğu için şöyle kışa bir işaretten sonre “erkek olsun kadın olsun, mazileri şaya- nı itimat olmıyan insanların kıskanıl malarını daha tabii görmek icap eder. Mesele ekseriya bununla da kalmayıp bu itimatsızlığı hariçteki hayır seven - lerin (menfi mânasında!) körükleme - leri de büsbütün vaziyeti berbat eder Öyle ki kadının kocasına, kocanın da karısına beslediği itimadın ortadan kalk masiyle müthiş kıskançlıklar ve geçim- sizlikler başlar; Yalanın zararları İtimatsızlıklazın bir memba 'da yö - Jan söylemekle meydana çıkar. Köca: nr ufak işlerde yalanlarla avutan kaf büyük bir hataya düşmekte ve istikbü- İini tehlikeye koymaktadır . Çünkü bu ufak tefek yalanları keşfe. den koca evvelâ ses çıkarmayabilir, bunları yutuyor gibi görünebilir, fakat günün birinde de karısının kendisine daha büyük bir meselede yalan söyliye- bileceğine idair deruni kanaatler besle- meğe büşlar ki; işte bu büyük harflerle yazılması lâzemgelen itimatsızlığın do. guşu demektir. Bir erkekte bu his başladı mı, artık İeskançiıkların sonu gelmez. Şu halde ne yapmalı ? Hayatta, aşk ve iptilâ, kıskançlık, hep beşeri sevki tabiflerdir. Bunlardan en akıllı erkek ve kadınların da kendi- lerini vikaye edemiyecekleri zamanlar olur. Şu halde insan münasebetleri ara sında en feci bir safhayı teşkil eden kıskançlığı ortadan kaldırmak, yahut ta hafifletmek için bir reçete, bir tavsiye yok mudur?, Ruhiyat mütehasısları bu hususta im dadımıza yetişemiyorlar mı? Hastalık derecesindeki kıskançlıklar hariç, psikoloji ilmi, beşeri bir ıstırap olan kıskançlığı ortadan kaldırmak, yahut hafifletmek reçetesiyle değil, bunun doğmasına mâni olmak yollarile işe başlamayı tercih etmektedir. Esa - sen her sahada olduğu gibi hastalığn ön almasına müsaade etmeden mâni teğ birler almak daha doğru değil midir? Kıskançlığa meydan vermemek yollari Erkekve kadn münasebetleri, biç şüphesiz ki evvelâ biribirlerine karşı İK Sl İİİ ül iş İİ 1 yl EĞ LIK süy Kuşlarm © hizmetleri, Ze ev işinin bütün yükü tir. Sinek ir kadınlardadır — yapmayı teklif ettiler. çoğalırlar imkana Mice adındaki kabile geti tabliye dlini *“İ derecesini tgetirmiş oldukları iki at mek hevesiyirşi, cılız ve ufacık atını iki sinek alin, zabitler kahkahadan dan muhafa'ş başladı ve zabitlerin şişeye verledin: taktıkları kızılderi- ——— başlangıçtan beri, binici hafif bir cazmüthiş dayağın tesiriyle biribirlerinean atından geri kalmadı olan çiftler, 1$ farkiyle yarışı kazandı enderdir. ( âcınacak vaziyete gelmiş İlerisini çeri onu geri getirmek için birbirlerin “E* ve çekmeğe mecbur izdivağla ne a ileri buna son dere- aşklarda, Gİrse de zavallı topal keçi- hakkındaki ayakta duracak halde ol dan yavaş Xrek, daha iyi olan ikinci ve bu suretana çıkardılar ve bahsi iki hastalıklarıettiler, Yarış tıpkı birinci ni zamandgopal keçinin az bir farkla dostluklar itince, zabitlerin hayreti şekilde anltı ve her ne bahasma olur Bunlarg bettikleri paraları geri al- mek ve sojl8”- gaye edin:rine iki asker kampa gide- hoşlarma ada bir çok yarışlar kazan- Jarsa, kısk ur bir kısrağı getir- ve kemirieraber bir çok zabit ve as- yük bir k yerine geldi ve bu yüzde Kiskan”e kazanç fırsatmı kaçırma- asi de Sebe iştirak etti, ; ü yaptık- işlemiyor 7 5» AE a N GM ililer. yaban öküzlerini bu Ks yafetle avlarlardı. Ellerindeki tüylü hayvanı ürküterek münasip bir yere sıkıştırmak için kullanırdı. Bu det şimdi bir süs olarak kalmı ştır. İlk iki galibiyetin verdiği coşkun- lukla, kızılderililer de, her şeylerini bâh sc koydular. Zabitlerin sevinçlerine pa yan yoktu, Bu harikulâde topal keçi ne kadar müthiş olursa olsun, Üst üste iki yarışı dayakla ve az bir farkla kazan- dıktan sonra, meşhur kısraklarını geç mek şöyle dursun yarı yolda bile ka- lacaktı. Yarış başladı. Fakat bu defa kızıl derili, elindeki kırbacı yere atmıştı. Sa dece vahşi bir nara atmakla iktifa esti. Ve ufacık çelimsiz at, güzel kısrağm, bir adımına mukabil iki adım atarak bir rüzgâr gibi ileriye doğru atıldı. Son elli metre içinde, kabile şefi bir sıçrayışta atına ters bindi ve yüzünü arkadan soluyarak gelen, meşhur kıs- rağa doğru çevirerek, krrılderililerin mu zalferane ve çılgın kahkahaları arasm- da birincisile alay etti, Bilâhare anlaşıldı ki Amerikan 78- bitlerinin çelimsizliğinden dolayı to- pal keçi lakabını taktıkları bu ufacık miskin mahlük kızılderililer arasında “rüzgârın galibi,, adile şöhret bulan bir attı. Ve kabile şefi sırf zabitleri coştu- tarak fazla bahse girmelerini temin için ilk iki yarışta onu mütemadiyen kırbaç Alkol imbayı Ikmal ediyor Kirilderililerin içkiye, ve bilhassa, viskiye fazla düşkün oldukları söyleni- yor. Fakat buna kendilerini alıştıran ge ne beyazlar değil midir? Esasen, kızılderililer, ırklarının pek yakında tamamiyle tükeneceğini pek â- M biliyorlar. “Lekeli kuyruk” adiyle maruf ve ortalığa dehşet salan bir kabi- le şefinin hemşiresi ölmek üzereyken,o- na bir rüya gördüğünü ve ilâhi bir kuv vetin, kendisine, kızılderiğilerin baltayı gömerek “beyazlarla mücadeleden vaz geçmek icap ettiğini, çünkü onların “de nizde kum kadar çok” olduklarını, ha- ber verdiğini söyledi. Şimdi kızılderililer, ancak birâz müu- vaffakiyet ihtimali oldukça teşebbüsler de bulunuyorlar. Bunun icin artk hiç bir faaliyette bulunmuyorlar, hatta & va bile gitmekten çekiniyorlar ve k- larının tükeneceği düşüncesinden kur- tulmak için fçiyorlar. Fakat içki de onları imha etmekte devam ediyor. Esasen onlar da bunun farkındadırlar, SP