CG4 için Püf Noktaları SYS KOMUTU SYS komutu SYStem kelimesinden geliyor. Bu komut çalıştığında BASIC devre dışı kalıyor ve kontrol çağrı- lan makine dili programa geçiyor. Bu program Ça- lışmasını bitirdiğinde kontrol tekrar BASIC'e geri dö- nüyor. Bu yüzden SYS kom utunu BASIC'teki GÖSÜB ko- mutuna benzetebiliriz. SYS komutundan hemen sonra gelen sayı çağrilan makine dili programın çalışmaya hazırlık adresidir. Bu adresi SYS komutu ile kullanarak programın başlama- sını sağlamış oluruz. Genellikle programın başlangıç adresi ile SYS adresi aynıdır. Eğer programı başlatmak için gerekli SYS adresini bilmiyorsanız, programın hafızaya yüklendiği ilk ad- resi deneyin, Eğer program sorunsuz çallışırsa SYS adı- resini buldunuz demektir. 22 | N f / / S A p - SYA UA Makine dili programın hafızaya yüklenaiğinde han- gi adreste yer alacağını bulmak için disketten veya teypten programın ilk iki byte'ini GET komutunu kulla- narak okuyun. Bu iki adresi low/high formatında kul- lanarak programın hafızaya yükleme adresini bula- bilirsiniz. Bunun için high Byte'ı 256 ile çarpın ve so- nuca low byte değerini ekleyin. Elde edeceğiniz sa- yı programın hafizaya yerleşmeye başladığı ilk ad- restir. Bu sayıyı SYS kornutunda kullanarak başlangıç adresi olup olmadığını anlayabilirsiniz. Ancak şansı- nız yoksa program kilitlenir veyd çalışmaz. Çünkü programın gerçek başlangıç adresi hafızadaki ilk ad- res değil demektir. Bu durumda yapabileceğiniz tek şey programı bir monitor aracılığı ile inceleyip Prog- ram akışından başlangıç adresini bulmaya çalışmak olacaktır.