1 Siyah-beyaz grafik: Bitler noktaları açıp kapatıyorlar Bir bilgisayar monitörünü yakın- dan incelediğinizde, onun bir sürü noktadan oluştuğunu görürsünüz. Bilgisayar grafiğinde ilk adım: Kar- şılık gelen resmin ekranda görüntü- lenebilmesinden önce, bu noktalar- dan oluşan mastarın bellekte doldu- rulmuş olması gerekir. Bu bir prag- ramın görevidir. Örneğin program kullanıcının karakter komutlarını, böyle bir mastara dönüştürebilir. Bu- nu sağlamak için, yalnızca O ve | de- ğerlerini alabilen bitleri belirlenmiş yerlere yerleştirir. Böylece sağlanan en basit durum, siyah-beyaz grafik- tir. Bellekteki bir 1 değerinin anlamı, ışıklı bir resim noktasıdır, Değer 0 ol- duğunda ise, nokta karanlık kalır. Yukardaki örnek, köşegen bir çizgi oluşturan bir “'bit mastarı''nı göste- riyor. hd e- ) o Fe) EDEZEEEEE - BZ 90C0O| e ekLASAE- GEeREREMEI ae c kelsI OooOlOooO BAA İA ee ) 2 Renkli grafik: Bit grupları resim noktalarını renklendiriyorlar Bellekte saklanan bir renkli grafik, her bir resim noktası için renk bilgi- sini içermek zorundadır. Bunun ger- çekleşebilmesi için, birden çok bitin tek bir resim noktasını tanımlaması zorunludur. Çizimde bu prensibin 16 renk için uygulanışı görülüyor: Her resim noktası için dört bit ayrılmış durumda. Bu dört bit 16 farklı 0-1 durumu alabilirler ve böylece 16 fark- h rengi temsil edebilirler. Buradan da anlaşılacağı üzere, renkli grafikler siyah-beyazlara oranla çok daha faz- la bellek alanına gerek duyarlar. Ör- neğin aynı resmin 16 renkli bir versi- yonu için siyah-beyazın dört katı bel- lek alanı kullanılır. Kullanılabilecek azami bellek alanı sınırlı olduğundan, kullanıcı bir tercih yapmak durumun- dadır: Resmin yapısı için çok sayıda nokta (yüksek çözünürlük) isteyip, renkten vazgeçebilir ya da renkli bir resim isteyip daha kaba bir çözünür- lüğe razı olabilir. Bu arada çizim renkli grafikte çok yaygın bir mari- 60 feti de sergiler: Aynı anda sergilene- bilen ve toplam kullanılabilen renk- ler arasındaki fark, çizizimde de gö- rülebildiği gibi, bitlerin oluşturduğu dörtlü gruplar, 16 sayı değerlerinin “göstergeleri 'dir. Bu sayılar (teknik olarak!: 8-bit sicili) O ila 255 arasında olabilirler. Bu sayının değeri, 0000 bit Oll 500 dörtlü çağırdığın velirler grubunun hangi rengin gösterdiğini (Öörnekte 10) belirtir. Böylece artık tüm renkler ekranda aynı anda gö- rüntülenmez, ama kullanıcı gereksi- nimine göre 256 renk arasında 16'sını seçebilir. Yani ya geniş ya da dar (Ör- neğin yalnızca mavinin tonları) bir renk yelpazesi.