Ünlü dedektif Sherlcck Holmes gerçekten adventure oyunlarına ko- nu olmak için çok uygun bir karak- ter. İş zor bilmeceleri çözmeye ge- lince bu konuda Sherlock Holmes'- dan daha uzman bir kişi düşünemi- yorum. İnfocom bunu iyi görmüş ol- malı ki 'Sherlock ve Kraliyet Mücev- herleri Bilmecesi' isminde yeni bir adventüre yazdı. Aslında bundan birkaç yıl kadar önce Melbourne Ho- use da aynı isimde benzer bir ad- venture yazmıştı ancak o zamanlar bu oyun fazla tutulmamıştı. Şimdiy- se aynı denemeyi İnfocom yapıyor ve bence bu oyun eskisinden kat kat daha kaliteli ve başarılı olmaya ada Oyunumuzun konusu Victoria devri Londra'sında geçiyor. Usta bir hırsız taç giyme yıldönümü kutlama- 54 larının arifesinde Kraliçe'nin takaca- ğı paha biçilmez mücevherleri ko- rundukları Londra kulesinden çalı- verir. Eğer kutlamalardan önce mü- cevherler bulunup yerine konmaz- sa büyük bir skandal kopacak ve hükümet halkın gözündeki değerini kaybedecektir. İngiltere'de bu zor görevin üstesinden gelebilecek ki- şİ ise hepimizin de bildiği gibi Sher- lock Holmes'dan başkası değildir. Bunu çak iyi bilen hükümet bir ada- mını çoktan Holmes'ün evine gön- dermiştir bile, Oyunda Sherlock Holmes yerine onun sadık dastu Doktor Watson ro- lündesiniz ve Holmes'ün yardımıy- la meseleyi aydınlatmaya uğraşıyor- sunuz. Hikâye, Haziran 1887'de bir Cumartesi sabahı saat 5'te Dr. Wat- son olarak elinde çantanız olduğu halde Baker caddesi 221B numaralı eve gelip kapıyı çalmanızla başlıyor. Kapıyı açan evsahibesi Bayan Hud- son sizi oldukça endişeli bir şekilde karşılıyor. Bayan Hudson'dan bir zi- yaretçinin geldiğini ve bu arada Hol- mes'un herşeyden ilgisini kesip hasta gibi öylece düşündüğünü öğ- reniyorsunuz. Burada ilk yapmanız gereken şey Holmes'u uyandırarak ziyaretçi ile görüşmesini sağlamak- tır. Bunu başardıktan sonra ziyaretçi size mücevherlerin çalındığını anla- tiyor ve ayrılmadan önce hırsızın olay yerinde Holmes için bıraktığı bir notu veriyor. Bu notta hırsızın mü- cevherleri gizlediği yerlerden bahse- den bir şiir yazılı. Holmes şiire şöy- le bir gözattıktan sonra bir bilgisa- yar hızında düşünerek ilk gideceği yerin neresi olduğuna ilişkin bilme- ceyi hemen çözüyor. Bundan son- ra Holmes ile birlikte Londra'nın sisli caddelerinde yolculuk yaparak mü- cevherleri bulmaya ve sonuçta hır- sızı yakalamaya koyuluyorsunuz. Bu noktada oyunun AMIGA ver- siyonundaki ilginç bir özellikten bah- setmek istiyorum. İnfocom'un ad- venture'larında grafiklere pek yer vermediğinden daha önce bahset- miştim. Her ne kadar İnfocom bu stratejisinden AMIĞA'da bile vaz- geçmemişse de AMIGA'nın olağa- nüstü ses yeteneklerinden yararlan- madan edememişler. Örneğin oyun- da, yolda giderken Big Ben'in çan- larının uzaktan saat başı çalışını, atlı taksilere binerken atların kişneme- sini, keman çalarken çıkan sesleri vb. pek çok sesi bilgisayardan do- ğal haliyle duyabiliyorsunuz. Bu özellik oyuna ayrı bir hava katıyor. Ayrıca, her mekanı geniş biçimde anlatan metin sayesinde elinizde bir turist rehberi varmış gibi Victoria devri Londra'sında bir gezinti yap- mış oluyorsunuz. Tabit oyunu ya- zanlar Amerikalı olduklarından bu- na özellikle dikkat etmişler. Oyun gerçek zamanda oynanmıyor ve verdiğiniz her komut zamanı bir da- kika ilerletiyor. 64 versiyonunda bil- gisayar komutlara biraz daha geç cevap verirken AMIGA'da cevaplar, haliyle, anında geliveriyor. Holmes ile birlikte bilmeceleri çözmeye çalışırken dostunuzun si- ze söylediği bazı sözler çok ilginç. Örneğin, önceden kaydettiğiniz bir oyunu oynamak istediğinzde oyunu yükledikten sonra Holmes “Nereler- deydin?” veya “Artık devam edebi- lir miyiz?” gibi sorular soruyor. Eğer