ç * İ » E R SEÇEE Ü Gelişen teknofojinin sanatına bir örnek, Paris'in “Sacre-Coeur” yakınla- rındaki “Place du Tertre” meydamın- da Pater Kogler adlı bir Avusturyalı sanatçı çalışmaktadır. Yüz yıl önce modern resmin başladığı bu yerde hu- gün turistler hatıra ressamlarının şö- yalelerinin önüne hücum etmektedir- ler: Burada, isteğe göre, portreler, şe- hir manzaraları ya da çıplak çingene resimleri yapılmaktadır şimdi. Avusturyalı sanatçının ikametgahi buradan birkaç adım ötede ve yük- sek bir duvarın arkasındaki pek de te- kin olmayan bir bahçenin içinde bu- lunuyor. Uzun boylu, benizi soluk bir çocuğunkini andıran, kısa saçlı, çe- nesi sinekkaydı traşlı genç bir adam tek odalı ve atölye olarak kullanılan evinim kapısını açıyor. Şu anda 28 ya- şında olan Peter Koögler'i bilgisayar öyunu dalında hemen hemen kimse tarımiyoör, ama sanat alanında nere- deyse bir yıldızdir ©, Kendi kendimi yetiştirmiş olan İnn- sbruck'lu bu sanatçı Akademi'den, buraya yalnızca bir sörnestr devam ettikten sonra, kaçıyor ve Başel, Hamburg, Köln ve New York kent- lerinde sergiler açıyor. Daha 1984 yı- lında, “Yeni Geometri” adını taşıyan sanat akımının süper yıldızları Arm- leder, Federle ve Rokkenschaub ile birlikte Yiyana'nın avanıgarde gale- risi “Naechst Sı, Srephan''a kabul ediliyor. “Neo-Geo-Sergisi”'nin baş- lığı ise şöyle: “Çizim, Dalgalar, Sin- yaller”'. Bizzat Kogler de kendi çalışmala- rını “ilkel büyük çizimler” olarak ta- numliyor. Bu çalışmalardan bir tane- si yarısı yapılmış durüumda duvara asılı duruyor; halı boyutlarında ve sa- rı, mavi, kırmızımsı Raster-labirent- leriyle basılmış üç adet tuval de yere konulmuş. Geometrik dokuünün ara- sından yavaş yavaş gözler ve afızlar şematize edilmiş bir tarzda ortaya çı- kıyorlar. Kögler “Portreler” diye açıklıyor kısaca ve ekliyor: “Nokta- Nokrta-Çizei ilkesine göre yapılmış.”” Peki Kogler acaba masıl yaratıyor bunları? Kogler bu sorumuza karşılık tek kelime etmeden PÖC'nin slotuna dis- ket üzerine dişket sürüyor. PC arzu- lanan grafik programlarını alıncaya kadar devam ediyor bu işlem. Bun- dan sonra, çalışma masasının üzerin- deki ve Koğler tarafından idare edi- len Mass'un çıkardığı sesten başka hiçbir şey duyulmaz oluyor. Birden, spreyle yapılmış gibi püskürtme bir Teşim ortaya çıkıyor ve bu resmin iki- ye, dörde bölündüğzü ve çoğaltıldığı görülüyor. Kopler istediği şeyi elde edinceye dek devam ediyor bü. O"- nun istediği şey ise şudur: Sayısal (di- gital) portreleri için temel yapı taşı olan dört köşeli bir resim elemanı. Kogler bu elemanın baskısını yapa- bilmekte, onu bir fotokopi üzerine aktarabilmekte ve daha sonra da bas- kı için ipeği hazırlayabilmektedir. O zaman da bilgisayar aracılığıyla tek tek elemanların düzenine ilişkin kur- güyü tasarımlayabhilmektedir. Kopg- ler'in çizgi-porireleri 2.dü x 1.50 met- Te ebadındadır. Fiyatları ise 7 ila 8 bin Mark arasındadır. Kogler'e göre bun- lar “ekran başında neredeyse şiddetli duygularla yürütületn çalışmanın”” gü- zel sonuçlarıdır. Paris'te yaşayan bu Avusturyalı, bilgisayar-meraklıları kuşağının bir sanatçısıdır. O'nun hakkında şunla- rı söyleyebiliriz: Tercihleri: Bilim- kurgu ve Stevan Spielberg'in filmle- ri. Perspektifleri: Yok. Tutumu: Yaz- gici. Resimleri: Yüksek teknoloji im- sanının soğuk maskeleri. Kogler şöyle diyor: “Simule edilmiş bir elektranik- evrende insandan arta kaları şey, za- man dısı donük bir sırıtıştır. ”” 15