27 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Alman Hariciye Nazırı- nın Varşova seyahati İtalya Hariciye Nazırınm Yugoslavşadan avdetinden sonra en mühim #iyasi ziyaret Almanya Hariciye Nazırı Von Ribbentropun Varşovaya seya- » Yugoslavya soğrafi, siyasi ve askeri mevkii itibarile Balkanlarda ne kadar ehemmiyeti haiz ise Lehistan da Şarki Avrupada en ağır basan dev- Şu kadar var ki bütün siyasi ve askeri nüfuz ve faaliyetini muayyen bir Sahada yani Karadenizle Baltık denizi arasındaki Şarki Avrupada temer- ettirmiştir. Lehistan Garbi Avrupada ve dünya politikasında bütün Ağırlığını vermemekte ve yalnız müstemleke işlerinde diğer büyük devletler $ibi alâkadar olmakta İse de Şarki Avrüpada Lehistanın rıza ve muvafakati İnzimam etmiyen herhangi siyasi ve askeri hareketin muvaffakiyetle neti- Selenmesine imkân yoktur. Bunun için Rütenyanın eski sahibi Macaristana verilmemesi ve fazla ola- Almanyada büyük bir kuş müzesi açıldı, içinde binlerce nadir kuş var Almanyada Hal- berstadt'ta (tesis edilen Alhan va- tan müzesine mev- cud diğer müzele- rin bir çoğu ilâve edilmektedir. Bun- Bihassa öten kuşlar koleksiyonu çok zengindir. Şim- diye kadar belli başlı altmış cins öten kuş tesbit edil- miş ve bunlardan Almanyadaki kuş müzesinde içleri doldurulmuş kuşlar teşhir edilmektedir. Burdan başka folluk, yuvalar ve sa- ire vardır. Bilhassa öten kuşlar koleksiyonu çok zengin- dir. Müzeyi ziyaret edenlerden varidat temin ediliyor. Tak Lehistanın yedi milyon Ukraynalı tebaasmın yaşadığı sahanın yanı ba- Şında âdeta müstakil bir küçük Ukrayna devletinin yer olması Varşovada tensip edilmemişti, Lehistan derhal Sovyetler birliği İle sıkı siyasi ve iktısa- di münasebatia bulunarak Şarki Avrupadaki mevcut vaziyeti ve müvaze- Beyi değiştirmeğe azmeylediğini isbat etmişti, Lâkin Lehistan Ilariciye Nazırı Baron Beck Almanyayı ziyaret ederek B. Hitler ve Von Ribbentrop ile müdavelelefkârda bulunmuş ve Almanyanın Karpat Ukraynasını yaratmak hususunda nüfuzunu kullanmış olmasının, herhangi suretle Lehistanın aleyhine bir teşebbüs olmadığına kanaat getir- miştir, İki taraf arasında emniyet hasıl olması üzerine Lehistanın “denize Miahrecini temin eden koridorun üzerinden Almanyanın iki kara parçası yani asl Almanya İle Şarki Prusya arasında pasaport ve gümrük kuyudatına tâbi olmayan bir transit yolunun tesisi hususunda Almanya ile Hehistan Mutabık kalmışlardır. Kontrolü Milletler Cemiyetine ve hukuku hükümranisi Lehistana ait Olup halkı ve idaresi ve rejimi Alman olan Danzig hükümetinin vaziyeti Üzerinde de iki taraf mutabık kalmışlardır. Şimdi Almanya Hariciye Nazırının Varşovaya giderek miralay Beck ve diğer Lehli devlet adamları ile görüşmeleri, esasları B. Hitler ile Leh Harici- Ye Nazırı arasında kararlaştırılan anlaşmanın şümul ve teferruatım tesbit etmek olacaktır. Bu görüşmelerde Almanya en ziyade Şarki Avrupaya ait siyaset ve te- #ebbüslerinde karşısına Lehistanın bir sed ve hail teşkil eylemesi ihtimalini bertaraf etmeğe çalışacaktır. ) Yarama sma Deniz dibinden çıkan servet Orta Amerikadaki Sen « Dominik Sümhuriyeti 100,000 Yahudi muha- tirini kabül edeceğini ilân ederek bü- Yük bir şöhret kazanmıştır. Şimdiye herkes orta ve şarki Avrupada- ki Yahudilerin haline acıyor. Fakat hiç bir devlet, memleketi ne kadar Zengin ve geniş olsa da Yahudi muha- «İri almağa yanaşmıyordu. * Bu adalı memleket meşhur bir kap- tanı ile de başka bir şöhret kazanmış- tır, Craig ismini taşıyan bu deniz kur- du Anti denizinin içini dışını bilir, birçok gemileri çıkararak zen- $in olmuştur. Son senelerde üç asır evvel altın Ve gümüş hamulesi ile Sen - Deminik #ahillerinde batan İki İspanyol gemi. sinin izinde idi, Geminin battığı yeri eski kaptan ve haritalara göre tayin ettiği halde bir türlü gemilerin enka- zını bulamıyordu. Şimdi ise her iki gemi enkazının en işlek bir seyrisefain kanalında 20 met- re derinlikte battığını keşfetmiştir. Meğer ki Amerikada eksik olmıyan ka» sırgalar enkazı battığı yerden koparıp oraya atmış... Şimdiye kadar büyük bir transatlantiğin nasıl olup da bu tehlikeli enkaza çarpmadığına hayret ediliyor. Enkazm çıkarılması şimdi gün meselesidir. Bunün çıkması ile hem seyrisefain yolu büyük bir en- gelden kurtulmuş olacak hemde kaptanm cebine altın para olarak 60,000,000 dalar girecektir. Şişe ile gelen mektup Almanyada Blângenburgta yılbaşı Akşamı için ziyafet hazırlamakta olan bir kadın pazardan satın aldığı ringa Size çıkmıştır. Şişenin içinde bir pusla bulunduğunu farketmiştir. Pusla 1998 Kaptan bu malümata göre balık sü- rülerinin nasıl bir yol takip ettiklerini öğrenmek istemiştir. Kadın balığı al. dığı yerden bunun nerede tutulduğu- nu öğrenmiş ve bir mektupla kapta- mın puslada yazılı adresine göndermiş- tir. Kaptan cevaben kadına değerli bit hediye göndermiş ve bu hizmetinden dolayı kendisine ve bütün Blânken- burg beldesi ahalisine teşekkür etmiş- tir, (Akşam) — Ankara belediyesi otobüs durak yerlerinde zarif bek- yerleri yaptırmaktadır. Şehri her gün yeni bir eserle süsliyen belediye- ların arasında. Heineanum müzesi yardır, Bu son müessese bütün Avrupanın en büyük kuş müzesidir. Burada içi doldurul- e nadir kuş teşhir edil. Bundan başka dünyada hepsinin tüy nü- muneleri bu müessesede toplanmış- tır. Bunlar İlmi ve fenni maksadlarla tedkik edilmektedir. Son zamanlarda müzeye orta Al manyarın kuşlar âleminin mükem. mel'bir koleksiyonu ilâve edilmiştir. Bu müze 1903 senesinde tesis edil- mişti. Müesseseden maksad yalnız dünyadaki kuşların nümunelerini toplamak değildir. Aynı zamanda bü- tün kuşların hayatını tedkik etmek- tir, Leylek ve emsali göçebe kuşların hangi yollardan sıcak memleketlere Kadın meselesi ! İzmirde bir ihtiyar, karısile münasebette bulunduğunu zannettiği adamı öldürdü İzmir (Akşam) — Karşıyaka ns hiyesinin Bostanlı köyünde B. İsmal- lin kahvesinde bir cinayet olmuştur. Cinayetin sebebi kadın meselesidir. Bostanlıda oluran 72 yaşında Ali- nin 40 yaşında Naciye adında hir ka- rısı vardır, Son defa, balık avından dönen Ali, Bostanlıya gelince bazı komşuları, karısı Naciyenin Süley- man adında 40 yaşında, işsiz bir adamla alâkasından bahsetmişlerdir, Bu söylenenleri bir hakikat olarak kabul eden Ali, Süleymanı aramış, kendisini köy kahvesinde bir arkada- şile tavla oynarken götmüşlür, All, yaklaşarak yanında bulunan uzun ve iki taraflı kamayı çekmiş, bir an- da Süleymanın sağ omuzuna sapla- maşlır. Bu müthiş darbe altında Sü- leyman yere yıkılmış ve az sonra öl- müştür. Katil ihtiyar, kaçarken kan- hı kamasile zabıtaca yakalanmıştır. Ali, isticvabında, karısile alâkası bu- kunan ve evine -kendisi köyde yokken- girip çikan Süleymani öldürmeğe karar verdiğini ve bu kararım tatbik ettiğini söylemiştir. Ali tevkif edile rek adliyeye verilmiştir, İzmir Fevzi paşa bulvarın- daki harap binalar yıktırılıyor İzmir (Akşam) — Umumi harpte Rahmi beyin valiliği zamanında açi Jan ve bir kısmı tamamlanamıyan, sonradan (Fevzipaşa) adı verilen bul var üzerine raslayan kısımdaki bir çok binaların maili inhidam vaziyet- te oldukları, son zelzeleden temeile- rinin çatladığı ve bu büyük binalar rm tehlikeli vaziyete düştükleri gö- leketlere 68781 ton üzüm ihraç edil- miştir, Bunun yüzde (70) 1 Alman- yaya ihraç olunmuştur. Son hafta içinde piyasada üzüm satışları azal mıştır, Maamefih yeni siparişler bek- Ersincan (Akşam) — Erzincan or. | leniyor, Fiatler sağlamdır. Mevsim iptidasından şimdiye kadar limanı- gidip geldikleri ve yolunu şaşıran ve kışın Avrupada kalan kuşların na» sıl yaşadıklarını esaslı surette tesbit etmiştir. Müze Avrupada belli başlı bütün kış koleksiyonlarını yüksek bedellerle toplamıştır. Müzenin ken- disi de ilm! müesseselere ve sergilere kuş nümuneleri, kuş ttiyleri, kuş yu- murtaları vermektedir, Lâkin bunun için evvelden orman nezaretinin ka- nun dairesinde müsaâdesini almak icab ediyor. Kuşlar müzesinde iki bin ded fol- Tuk ve yumurta yuvası vardır. Bu yu- vaların nerelerden ve hangi tarihler- de getirildiği üzerlerinden ve husüsi defterlerde yazılıdır. Bunların arasında Alp kartalları, Şahinleri, atmacaları ve su kuşları yuvaları ve nümüneleri vardır, GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ birer nümüne ge- tirilmiştir. Şimdi Almanyada kuş şu- besinde ihtisas ve malümat sahibi olmak istiyen ölimler Saksonyada bulunan Halberstadtin kuş müze- sine müracaat etmektedirler, Avrupanın hiç bir tarafında böyle bir zengin kuş müzesi olmadığından İngtitereden, Pransadan ve İtalyadan n rı ve âlimleri Saksonye müzeyi geziyorlar, Almanya devleti bu müzeyi bir kat daha tekâmül ettirerek bütün dünya- nin en zengin ve en faydalı bir mües- sesesi haline getirecektir. Şimdilik müze bir cemiyet tarafından idare edilmektedir. Müzeyi ziyaret eden- lerden çok mühim varidat temin edi- Yiyor. P. Seksen yaşına giren eski bir kral Imparator Vilnelm abık Almanya imparatoru bu- | 'gün sekseninci yaşımı dolduruyor Bu münasebetle imparatorun otur- duğu Doorn şehrindeki şatosunda yüz den fazla Hohenzollern prensile bun- ların yakın akrabası, imparatorluk devrindeki gala üniformalarile hazır bulunarak imparstoru tebrik edecek- lerdir. İmparator Wilhelm, 27 kânunusani 1859 da doğmuştur. 1888 senesinde üçüncü Alman imparatoru olarak tahta çıkmış ve 1918 senesine kadar otuz sene imparatorluk yapmışlar. Bu otuz senelik imparatorluğu esna- sında Vilhelm, Almanyanın gerek ha- rici ve dahli siyasetinde, gerekse Al. man ordu ve donanmasını yükselt. mek gayelerinde büyük bir faaliyet göstermiştir. Parlâmentoya rağmen, kendisini Almanyanın yegâne hâkimi bilen Vilhelm, bu yüzden çıkan ihti- lâflar üzerine 1890 da Bismarkı bile istifaya mecbur etmiştir. mi ler tesis etmek sayesinde, Türkiyede Alman iktisadi ve siya$i nüfuzunu artlırmağa muvaffak olmuştur, İm- parator Vilhelm devri büyük hâdise- lerle doludur. En büyük hâdise umu- mi harptir. Vihelm, bu harbin so- nunda Almanyada Cümhuriyetin ilâ nı arifesinde Hollandaya iltica etti ve Doorn şehrinde oturmağa başladı. İmparatoriçe Viktorya da kendisine refakat etti, İmparator Vilhelm, zev- cesinin 1921 de vefatı üzerine 1922 de prenses Hermine İle evlendi. İmpara- tor Vilhelmin bir kızı ve altı oğlu vardır. Doorm'da gâyet sade bir hayat sü- ren ve odun kesmek suretile vücudü- nün çerikliğini muhafazaya çalışan imparatorun yalnız doğduğu günler- de büyük merasim yapılır. Bu seneki merasimin gayet basit geçeceğini, mişafirlere havyar yerine tereyağlı ekmek verileceğini, şampanyanın kıt mak sıfatile imparator Vilhelm bu- gün dünyanın en zengin adamların- dan biri sayılır, Erzincan ortaokulu Erzincan ortaokulu ve yeni paviyon taokulu binası talebeyi alamadığın- dan son zamanlarda çifte tedrisat usu» Yine müracaat edilmişti. Maarif Ve- kâleti ihtiyacı nazarı dikkate alarak yeni bir paviyon ilâvesini kararlaştır. mış. bu paviyonun inşasi bitmiştir. Yeni payiyon on beş bin liraya mal ol- Yeni paviyonun bitmesi üzerine bir parça nefes almak kabil olmuşsa da bu da ihtiyacı temin eğdemiyeceğin. den ikinci bir paviyon daha yaplarıl. masına başlanmıştır. 28 bin liraya yaptırılmakta olan bu paviyon. gele cek ders yıh başına kadar tamamla.