27 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM , 21 Kânunusani 1939, Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler B. Hitler beynelmilel bir konferansın toplanmasını teklif edecek Konferans şu meseleleri tedkik edecekmiş: 1 - Frankonun zaferinden sonra Av- rupada istikrarı temin, 2 - Almanya, Halya ve Lehistana müstemlekeler verilmesi, 3 - Silâhların tahdidi. B. Mussolini ise bir Dörtler konferansı toplanmasını arzu ediyormuş Berlin 25-— B. Hitler 30 kânunus sâhide Rayhişltağ meclisini açarken Bir mütük 'söylyeektir. Râyhiştağ meclisine ilk defa olarak Avusturya ve Südet mebuslari da iş- tirak edöcekleri cihetle bu defaki iç- tima ehemmiyetli ktır. Rayhiştağ mecli tamir ve tev« sil ameliyesi henüz tamamlanmâdığı için içtimalar Kroll operasında ola- caktır. ndiğine göre B. Hitler, nut- «Dünyaya sulh arzedecek» ve şu maksadla beynelmilel bir konfe- rTansın içtimaımı teklif edecektir: 1 — İspanyada Frankonun zaferin. den sonra Avrupada istikrarı temin etmek, 2 - İtalya, Almanya ve Lehis- tan lehinde müstemlekeleri yeniden tevzi etmek, 3 - Silâhları tahdid et- mek, B. Mussoliniye gelince.. Londra 26 (A.A.) Daily Mail geü- Balkan antantı konseyi Hariciye Vekilimiz 16 Sühet- ta Bükreşe gidecek Ankara 26 (Akşam) — Balkan An. tantı konseyi (16 şubatta Bük- reşte toplanacaktır. Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, toplantıda bulun- mak üzere şubatın on beşine doğru Bükreşe hareket Arazi vergisi Tahsil edilmiyen vergi baka- yalarının affı hakkındaki kanun kabul edildi Ankara 26 TA. A) ) — B. M. Meclisi bugünkü toplantısında 1340 mali yılı bâşından mall yılı sonuna kadar tahakkuk e 'cek tahsil edilmemiş olan ârazi vergisi bakayâsınin mün- zam Kesirleri ve cezâlatile birlikte ka- yıtlarının terkinine ait kanun lâyiha- sini müstaöeleri ve tercihan müzake- re ve kabul etmiştir. Vatarıdaşların 8s- ki senelere ait borçlardan kurtararak onların son yıllara ait vergi mükelle. fiyetleri kolaylıkla ifa edebilecek bir hale gel erini mümkün kılacak olanı bu k n lâyihasile mükellefler lehinde ihtiyar edilen vergi fedakâr »ğı 35 milyon lira gibi yüksek bir ra- | kam ifade etmektedir, B. M. Meclisi ve onun hükümtetinin halkımızın da. ba geniş ve müreffeh bir hayata eriş- mesini mümkün kılmak için almış ol. duğu bu hayırlı karanın yakin bir atide iyi neticeler vermekte gecikmis yeceği şüphesizdir. Başvekâlet hususi kalem müdürl Ankara 26 (Akşam Dâhiliye hu- susi kalem müdürü B. Hasan Şükrü, Başvekâlet kalemi mahsus müdürlü- güne tayin edildi B. Vehbi Demirel seçimin 40- nuna kadar Dahiliye müsteşarlığını yapacak Ankara 26 (Akşam) -— Başvekâlet müsteşarlığına tayin edilen Dahiliye müsteşarı B, Vehbi Demirel, intiha. bâtın sonuna kadar Dahiliye müste- şarlığı vazifesini ifaya devâm edecek- tir, | | | zelesi, Romadan istihbar ediyor: İyi -malümat almekia olan bir ywenbadan öğrenildiğine göre B. Mus- solini, Barselonanın sukutundan son» ra dört devletin yani, İngiltere, Fran- sa, Almanya ve İtalyanın bir konfe- rans âkdetmelerini şiddetle arzu et- mektedir. Duçenin, bu konferarista İspanya- nın istikbalini alâkadar eden üç nok- tanın müzâkere edilmesini istemekte olduğu rivayet edilmektedir ki, bu noktalar da şunlardır: 1 — Avrupanın yeniden kan dökül mek sahrielerine şahit olhasma mani olmak çarelerini araştırmak, 2 — Hertürlü vesayetten âzâde serbest bir İspanya vücuda getirmek meselesi, 3 — İspanyada komünizme ve hat- ta her türlü «Halkçılar cephesi» ha- reketine mani olmak.. Romanyada 21 tedhişçi yakalandı Eski Demir ii ihefe teşkilâ- tına mensup olan bunlar umumi binaları yakmak istiyorlardı Bükreş 26 (A.A.) — Reador jansı bildiriyor: 7 kânunusanide, Bükreş varoşlarında bir evde bir infilâk vu- kua gelmiş ve eski Demir muhafiz teşkilâtına mensup bir kişinin ölü- müne sebep olmuştur. Yapılan tahkikat, bu infilâka Jâ- zimgelen maddeleri veren ve lâğvedil- miş hareketin şefi vaziyetine geçen kimsenin, askeri Kimya dairesinden teğmen Dimitrescu Nicolisg olduğu- nu tesbit etmiştir. Bu teğmen infilâ- kın ertesi günü evinden kaybolmuş, fakat 24 kânunusanide, er şerikle- rile birlikte âlev saçıcı âletler imal ey- lemekte olduğu atelyede tevkif edil- miştir. Bunlar, 20 atmosfer tazyiki altında | et yap- | yüz metreye alev saçan 2 mışlardır, Sırtta ti abilecek olan âletlerde, mazot vı rolden vücude getirilmiş bir gaz vardır, Bu âletler- den on biri, hususi arabalarla meçhul | bir mahalle gönderilmiştir. Beş tane- si çimento fabrikası deposunda bu- Tunmuştur. Tevkif edilen 21 şerikten sekizi, De- mir muhafız tedhişçi faaliyetine iş- tiraklerini itiraf etmişlerdir. Teğmen Dimitrescu, Posta ve telgraf binasını, Elektrik fabrikasını, Radyo binasını ve diğer umumi binaları yakmak ni- yetinde olduğunu ve bu fanliyette, lejyoner şefler tarafından hazırlanan plânlara göre hareket edildceğini lemiştir. 25 kânunusani sabahı, teğ- men Dimitrescu, kendi kendini boğ- muştur. Afgan büyük elçisi Ankarada Ankara 26 (A.A.) — Afgan büyük elçisi Feyz Muhammed Han bu s8- bahki Toros ekspresile şehrimize gel miş ve istasyonda Hariciye Vekili na mına Hususi kalem müdür muavini B. İrfan Sabit Akça, Protokol daire- sinden Riza Rifat Aktimur ile Afgan elçilik erkânı tarafından karşılanmış- tar. Ziraat Vekili işe başladı Eski kalemi mahsus müdürü B. Servet yine ayni vazifeye tayin edildi Ankara 26 (Telefonla) — Yeni 2i- raat Vekili B, Muhlis Erkmen bugün vazifesine başladı ve memurların teb- ini kabul etti. Kalemi mahsus B. İlban Vekâlet müşavirli- 1 olundu. Yerine eski kalemi mahsus müdürü | B. Servet B. Servet getirildi. Parti sel sekreterliği Milli Şef, doktor B. Fikriyi sekreterliğe : seçti Ankara 26 (A.A) — C. H, Partisi nizamnamesi mucibince Büyük Mint Şef Parti genel bâşkanı İsmet İnönü Erzurum mebusu Dr. Fikri Tüzer'i C. H. Partisi genel sekreterliğine seçmiş» tir. Dr. Fikri Tüzer işe başlamış ve bü- tün Parti ve Halkevi teşkilâtına bir tamimle keyfiyeti bildirmiştir. Mebus seçimi Kanunda değişiklik yapıla- cağı doğru değil Ankara 26 (Telefonla) — İntihabı mebusan kanununda değişiklik yapı- lacağı hakkındaki haberler doğru de- ğildir. İntihap ndrmal müddet zar- fında yapılacaklır. Nüfusumuz artti- ği için mebus üdedleri de artacaktır. Bu münasebetle yilâyetlerden malü- mat istenmiştir. İktisad Vekâleti Deniz müsteşarlığı Ankara 26 (Akşam), — İktisad Ve- kâleti Deniz müsleşarlığına gümrük- ler teftiş heyeti reisi B. Mustafa Nu- ri tayin edildi. Yeni müsteşar bügün vazifesine başladi, Kaymakamlar: arasında nakil ve tayinler Ankara 26 (Akşâm) -— Kaymakam. lar arasında nakil ve tayinleri ihtiva eden yeni liste hazırlandı. Liste yük- sek tasdike arzedilmiştir. Suriyede idareyi Fransızlar mı ele alacak? Lübnan Kabinesi istifa etti, Şamda nümayişler devam ediyor Adana 26 (Akşam) — Geç vakit buraya gelen habere göre, Lübnan Kabinesi istifa etmiştir. İstifaya se- bep mahalli hoşnutsuzluktur. Şam hükümeti, Reisicümhurün iş, teğine rağmen ce halkın tazyiklerine karşı istifa etmemekte musırdır. Nü. mayişler devam ediyor. Vezirler teca- vüzden korkarak evlerinden çıkamı. yorlar. Adana 26 (Akşam) — Suriyede mahalli hükümet nafiz olamadığın- dan idareyi Fransız şahsiyetlerinin ele alacağı öğrenilmiştir. Şilide müthiş bir zelzele On beş bin kişinin öldüğü bildiriliyor Süntiagö «Şile 28 — Yarı resmi tahminlere göre, son zelzele esnasın- da Şili dahilinde telef olanlar 15000 kişidir, İngiliz sefiri Şili hükümetine Exter ve Ajax namındaki İngiliz kruvazörlerinin yardımlarını teklif etmiştir. B. Refi Bayar Bir müddettenberi Avrupada ted- kikatta bulunmakta olan Milli Reasu- rans umum müdürü B. Refii Bayar bu sabahki ekspresle şehrimize gel- miştir. Son dakika Mussolini, Barselon zaferi, kurmak üzere bulunduğumuz yeni Avrupanın zaferidir diyor Venedik meydanında toplanan yüz binlerce Italyan “Korsika, Tunus, Cibuti,, diye bağırdı Roma 27 — Barselonun sukutu ha- beri bütün İtalyada büyük şenlikler- 16 tesid edilmiştir. Bütün şehirler, do- nanmıştır. Romada Venedik meyda- | nında yüz binlerce halk, asker ve za- bit toplanmış, halk arasında «Duçe, | Duçe, Tunus, Korsika, Cibuti: sesleri yükselmeğe başlamıştır. B. Mussölini balkona çıkınca orta- lığı derin bir süküt kaplamıştır, İtal. yan Başvekili demiştir ki: — Sizin muzafferiyet avazeleriniz haklı olmakla kalmıyor, kızıl istibdad- dan kurtulan bütün İspanyol şehir- lerinden yükselen seslere de uygun ge- | liyor. Bu sesler, antibolşevik dünya- | nın kurtuluş sesleridir. | Barselon zaferi, kurmak üzere bu- | Tunduğumuz yeni Ayrupanın zaferi. | | müddet donanmada âri. Frankonun kahraman askerleri ve parlak lejyonerlerimiz yalnız Neg rin hükümetini değil daha birçok düşmanlarımızı da yere sermişlerdir. Düşmanlarımızın patolası şu idi: «Buradan geçmiyecekler». Biz geçtik ve size söylüyorum ki geçeceğiz. İngiliz mütekaid zabitleri Londra 21 — İngiliz Bahriye Nez#- reti mütekaid emekli zabitleri kısa bir talim görmek üzere silâh altına çağırmıştır. Fransızlar 1918 sınıfını ni- sanda çağrıcak Paris 27 — Fransa hükümeti, 1918 senesi kur'a efradını vaktinden evvel önümüzdeki nisan içinde silâh alına çağırmağa karar vermiştir. Fransız Başvekilinin dü geceki mühim nutku “Fransız milleti sakindir, fakat kuvvetlidir, tehlike ile yüzyüze gelmekten korkmaz,, diyor Paris 27 — Fransız Başvekili, dün akşam Hariciye. nazuımdan sonra mecliste söz alarak demiştir ki; Bütün hatipler, Fransanın sulh arzusunu teyid ettiler, Evet Fransa sulhperverdir, mütecaviz ve harpçu değildir. Biz de umumi bir konferan- sın toplanması fikrine iştirak ediyo- ruz, Böyle bir iştirak, Fransanın şere- fine ve büyüklüğüne bir nakisa ver- mez. Fakat bu konferansta Fransanın herhangi feragati, emniyetini tehli- keye düşürecek hiç bir fedakârlıkta bulunması mevzuu bahs edilemez, Böyle birşey mevzuu bahsolunca, bütün Fransız milletinin ağzından çi- kâcak üne söz kati bir «Hayır» ola” caktır. Fransız milleti sakindir, fakat kuv- vetlidir, Teblike ile yüzyüze gelmek- ten korkmaz, herhangi millet olu olsun münakalât yollarını tehdid et mesine tahammül edemez. Ne bir karış toprak veririrz, ne de haklarımızın bir zerresini feda ede- riz, Bir milletin istiklâli ve şerefi mev- zuu bahis olunca, yapılacak fedakârlık düşünülmez, B. Daladierin nutku bütün mebus fından uzun uzun âlkışlan» Başvekilimizin beyanatı (Baş tarafı 1 inci sahifede) | olur olmaz mesullerini derhal mahke- meye teslim eder. İnkılâbın verejimin bütün eserleri devam edecek — İnkılâp rejiminin maddi ve manevi bütün unsurlarında hiç bir tadil, hiç bir inhiraf, hiç bir kayma tasavvur | edilemez, hükümet, rejimin, inkılâbın | bütün eserlerine devam edecektir. Bu- nun dışmdaki bütün şayialar. bir ta- kımı uydurma dedikodulardan ibaret- | tir. İ Matbuat hürriyeti Matbuatta tenkid serbesttir. Hükü- | met hiç bir kimsenin bu hakkını tak. yid etmek niyetinde değildir. İstenilen tek şey, bu meşriyatta yalan ve şişir- me olmamaktan ibarettir. Şahısların ! şerefi, masun tutulması lâzım gelir. Musevi meselesi Başvekil B. Refik Saydam, Musevi meselesi hakkında dışarıdan akseden neşriyattan mülhem olarak Türk va- tandaşlarından bir kısmını rencide edecek neşriyatın mânasızlığı üstün- de durmuştur. — Bütün Türk vatandaşları, Tür- kiye cümhuriyeti. kanunlarınm bi mayesi allındadır. Hükümet, hariç- ten Türkiyeye doğru bir Musevi mu» hactretine müsaade edecek değildir. Fakat Türkiye vatandaşları üzerle- rinde hiç bir zulüm ve tazyikada müsamaha etmiyecektir. Bizler, yal- nız memleketimizde mütehassıs ola- rak çalışmakta olanların yakın ak- | memleketin rabalarının 'Türk tabiiyetine girme- mek ve Türkiyede iş almamak şarti- le mükaveleleri müddetince buraya gelmelerine izin veriyoruz. Başvekil B. Refik Saydamın ge tecileri m if me laç etrafındâ tenvir eden izahatnu ©i i liye Vekili B. Falk Öztrak, Türk ma buat duyduğu a kaydetmiş ve bundan evvel olduğu gibi, bundan sonra da hükümetle matbuatın teşriki mesai etmesi yüksek menfaatleri ica- bından olduğunu söyliyerek, ezcümle demiştir ki: «— Dahiliye Vekili sıfatile matbuat işinin mesuliyeti benlm üzerimde ol- duğu için, sizi daha yakın arkadaşlar | sıfatile selâmlarım. İcra mesuliyetini yeni aldım, Bu işe başlarken matbu” at hakkındaki düşüncelerim dusta- ne ve arkadaşçadır. Teşrii vazifeni" den evvel de matbuafla dalma dost oldum. Hükümetin matbuattan ayr çalışarak muvaffak olması mümkün değildir. Biz karşılıklı yardım ve be raber çalışmak suretile bu nazik 74“ manlarda davamızı yürütmek kar# rındayız. Mesuliyetimiz müşterektir. Kıymetli yardımlarımızı esirgemiy© ceğinize eminim.» Beyoğlu ölü beşinci noterliği Ankara 27 (Telefonla) — Beyoğlu beşinci noterliğine eski Bursa mebusu avukat B. Senih teyin edilmiştir.