27 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Knunusanl AKŞAMDAN AKŞAMA Ortaya çıkan fenalıklar Birbiri arkasından birkaç fena iş | Waya çıktı ve hükümeti, efkârumu- ; Miyeyi işgal ediyor: Tayyare kaçakğılığı, Satye binası- Yün Uygunsuz sayılan bir şekilde sa- alınması, İmpeks şirketi hakkın- i Sözler vesaire... Mürakabeye memur vaziyette bu- Ulup da bu aksaklıklara mani ola. Mâyan mesul meykideki birçok kü- büyük kimseler de: “Bir taksirim varsa meydana çık- Sn!“ diye çekildiler, çekiliyorlar, bel- i dahada çekilenler olacak... Bu leket velüddur; ayni işleri göre- bilecek: başkaları yerlerine geçiyor, Seçecek... Temizlere leke sürülmiye- “ek, kirli çamaşırlar neyse pirüpâk “lacak... Bir bakıma, teessüfe şayan gibi gö- tünüyor: «Ne fena... Böyle kısa bir #aman içinde, arka arkaya kaç İş böyler, Fakat bunu tabii görmelidir. İyi bir ©” kadını, konsolun kenarında toz ursa, sade onu silmekle iktifa et- Mer. Başka tarafları da araştırır; hat- ta, «Heryeri bir yoklasam, uzun za- Mandır büyük temizlik yapmamıştım, ları sıvamalı!...» diye düşünür. Keza, kendine iyi bakan, sıhhatine Tiayet eden bir insan, elinin cildinde Kayri tabii benekler görürse, yalnız TI merhem sürmekle, tedaviyi mev- Yi yapmakla işi olup bilmiş saymaz. Doktora giderek, iyice tahlillerden, Töhtzenlerden sonra, perhiz mi ya- bacak, ilâç mı içecek, İrikosifal mi işürecek, ne yapacaksa yapar... Bir yerde patlak veren bir şeyi, iş- t böyle her yerde aramak, taramak, İnce eleyip sık dokümak ehdişesiledir İ, bütün cihazımız, bütün hayatımız Müdekkik bir nazardan geçiyor. Hükümetin bu husustaki azmini, Alâkasını görünce, kendilerini tabii Ter kontrol unsuru sayanlar, - bu Arada şüphesiz matbuat, - görebildiği, Fübhelendiği, haber aldığı noktalar rine dikkati davet ediyor. Bir arkadaşımızm söylediği gibi “İnsanlar Melek değildir!» Elbette ba- * kötülükler olabilmiştir. İyice aran- * bulunacaktır, bulunmuştur. Diğer Misallere de bakınız: Yeni kurulan re- İmler . hatta eskileri - ne arızalar Bösteriyor, Bütün mukayeseler, lehi- Mizedir, Bizdeki onlara benzemekten, 9ok şükür, uzaktır. İyi işliyen bir ma- kinenin yağ pasını temizlemek, belki “e birkaç yedek kısmını muayene için “ediştirmek kabilindendir. Ardarda birçok arızaların çıkması- ME, zannederim, böyle izah edebili- YİZ ki, hatalı bir görüş sayılmaz., eş el Yalan şahitlik eden biri tevkif edildi x Randevuculuktan maznunen asli- Ye birinci ceza mahkemesinde muha- *me edilmekte olan Alinanın dava- | Sihda gösterilen hukuku âmme şahit. tini tehdit ederek bildiklerini söyle- Mekten menetmeğe çalışan Dimitri Mdinda birinin tevkif edildiğini yaz- Müştik, Müddelumumilikçe yapılan tahki- küt neticesinde Eleni Masara adında T kadının da mahkemede yalan Şa- “âdet ettiği gibi dışarıda da şahidle- * Şahadetten menetmeğe çalıştığı €sbit edilmiş ve dün kendisi yakala- Rârak adliyeye verilmiştr. tltanahmed birinci sulh ceza mah- Resinde yapılan sorgusunda Eleni Suçunu inkâr etmişse de mevcud de- “ee İstinaden tevkif edilmiştir. | ğildir. DenizbankKta bazı değişiklik ya- Tramvay şirketi Müzakereye Belediye murah- has göndermiyor Nafla Vekâleti ile tramvay şirketi arasında başlıyan satın alma müza- keresi münasebetile Vekâlet Beledi- yeden de murahhaslarının gönderil- mesini istemişti. Belediye, Nafia Ve- | kâletinin İstanbul Belediyesinin de | hukukunu temin edecek şekilde ha reket edeceğini düşünerek ayrıca mu- rahhas göndermeği lüzumsuz bulmüş- tur. Bununla beraber Vekâletin havagazı şirketlerle de satın alma müzakere- sine girişeceğini düşünerek bu $ 7 lerle Belediyenin münasebetini gös- teren bir râpor hazırlamış ve şirket- lerle Belediye arasındaki hesapları da çıkararak Vekâlete göndermiştir. Denizbank Müdür muavininin istifası doğru değil Denizbank umum müdürü B. Yu- süf Ziya Erzin dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiş, bütün gün Deniz- bank İstanbul şubesinde meşgul ol muştur. Yeni umum müdür dün öğ- leye kadar banka memurlarının ziyâ- retlerini kabul etmiş, öğleden sonra muhtelif işler üzerinde şetlerden iza- hat almıştır. Umum müdür muavinlerinden B. Hamdi Emin'in istifa ettiği doğru de- pılması muhtemeldir. Batan vapurun enkazı bugün çıkarılacak Yedi gün evvel balık yüklü olarak Umanımızdan hareket etmek üzere bulunan Yunan bandıralı Deli Yorgi balıkçı gemisinin motörü birdenbire patlamış ve gemi parçalanarak bal- tığı gibi makinist Yani de boğulmuş» tu. Bu kaza etrafından müddetumumi- lik tahkikata devam ediyor, Muhte- lif iddialar ortaya sürüldüğü cihetle kazanın hakiki mesulünün tesbiti için geminin enkazı üzerinde tedki- kat yapılmasına lâzım görülmüş ve enkazının çıkarılması kararlaşmıştı. Evvelki gün denize dalgıç indirilerek gemiye halât bağlanmışsa da dün ge mi sudan (o çıkarılamamıştır. Bugün enkazın çıkarılması ve bir ehli vukuf heyeti tarafından fzerinde tedkikat yapılması ümid ediliyor, Kalb sektesinden ölüm Yetmiş yaşlarında mütekait Ha- san isminde biri, Bebek eczanesi önün- den geçerken birdenbire fenalaşarak düşmüş ve âz sonra ölmüştür. Beledi. ye doktoru tarafından yapılan mu- ayenesinde kalb sektesinden öldüğü tesbit edilerek gömülmesine izin ve rilmiştir. - Yangın başlangıcı Fındıklıda B. Bedrinin evinde elek- İrik ütüsü pirizinden, Nişanlaşında madam Raşelin soba bacasından birer yangın başlangıcı olmuş, derhal yeti- şen itfatye tarafından söndürülmüş- tür. Yo Su mesele hakkında ne düşünü İni bay Amca?... » A, — Hangi mesele, adını söyle?.. .. Etrtisk meselesi mi?... Bay Amca Tele Karilerimizin mektupları Hileli taksiler Evvelki gün Beyazıddan Cer- rahpaşaya gitmek için refikam- la beraber tuttuğumuz otomobi- ln taksimetresi beşaltı met- re katettikten sonra 48 kuruş yazdığını gördüm, ve kasden bu âletin fazla yazmasını temin ede- cek bir hile kullandığına kanaat getirerek refikamın arabadan çıkmamasını ve benim giderek en yakın Aksaray polis karakolu- na vakayı kaydettireceğimi söy- edim: Arabadan inerek polise mesele- yi hikâye eyledim. Müteakiben refikam geldi. Şoförün yalvardı. ğini ve otomobili alıp kaçacağın- dan korkarak arabadan indiğini ve İnmesile beraber şoförün ka- çıp gittiğini söyledi İstanbulda sık sık tesadüf edi- len bu gibi mucibi teessüf hile- kârlıklar hakkında merciinin na- zarı dikkatini celbetmelerini rica ederim, $. 5. Duna Divanı muhasebat murakıbi Yavuz ap. 20/2, Kumrulu yokus: Cihangir Usulsüz inşaat Belediye mimarlarından bi- rine işten el çektirildi Belediye teftiş heyeti tarafından verilen râpor üzerine Belediye şubesi | mimarlarından B. Naime işten el çek- tirilmiştir. B, Naim hakkında yapılan tahkikatın sebebi şudur: Bayan Nefise isminde bir kadın, Cihargirde bir ev yaptırmak üzere Belediye Reisliğine müracaat etmiş ve ruhsatiyenin verilmesi için evrak Bayoğlu Belediye dairesine havale dilmiştir. Bu binanın yapılacağı saha 42 rakımda olduğundan yapı yollar kanununun tatbikine dair izahatna- meye göre burada ancak iki katlı bir bina yaptırılmak lâzımdır. Ruhsati- ye de bu esasa göre verilmiştir. Fakat, binanın İnşası bittikten son- ra merkezden gönderilen mimar B. Suphi inşaatın ruhsatiyeye mugayir olduğunu görmüş, iki katlı bir apar tıman yerine dört katlı bir apartı- manın meydana geldiğini tesbit et- miştir. Bunun üzerine Beyoğlü baş mühendisi B. Şevket, merkez fen he- yetinden Tevfik, şube müdürü B. Arif Hikmet ve mühendis B. Cevdet de mahallinde yaptıkları tedkikler neti- cesinde binanın ruhsatiye hilâfında yapıldığını tesbit ederek ruhsatiye hi- lâfında gördükleri esaslar dairesinde mahallinde bir zabıt varakası tanzim etmişlerdir. Mimar B. Naimin bina- nım bu suretle dört kat olarak yapıl- masından mesuliyeti görüldüğünden kendisine işten &i çektirilmiştir. Tah- kikat devam etmektedir. Çocuk Dünyası Kazananların isimleri 9 ncu sahifemizdedir. » Ekrem König meselesi mi?... Istanbulun imarı Belediye ve Evkaf | imar işinde birlikte çalışacak bulun imar faaliye- şu sırada Evkaf ile karşılaşacağını düşünmüştür. Şeh. rin imarı için Evkafia Belediyenin tam bir anlaşma havası içinde çalış- ması lâzımdır, Bunun için dün Vali doktor Lütfi Kırdarın reisliği altında Evkaf mü- dürü, Belediye ve Evkaf fen heyetle ri erkânı toplanarak müzakerede bu- lunmuşlardır. Bu toplantıda Beledi- yenin tatbik edeceği imar plânında Evkafın da - kendisine taalluk eden işlerde - Belediyeye müzaheret etme- si esas itibarile kararlaşlırılmıştır. Belediye bir yol, meydan açacağı za- man bu yeni güzergâhdaki Evkafa aid cami vesair binalarda tamir ve ıslah edileceklerdir. Bu suretle imar edilen bir sahanın intizamı ve güzel- liği her bakımdan temin edilecektir. Şüpheli bir ölüm | Bir kadın yaralı bulundu, hastaneye kaldırılırken öldü Fatihde İskender paşa mahallesin- de oturan elli dört yaşında Şefika adında bir kadın dün odasında ta banca ile göğsünden yaralı olarak bulunmuş, hastaneye kaldırılırken ölmüştür. Şefikanın yatağının altın- da yerde tabanca bulunmuştur, Vaka müddelumumiliğe bildirilmiş, adliye doktoru B. Enver Karan tara- fından yapılan muayene neticesinde yaranın vaziyeti şüpheli görülmüş ve | cesed morga kaldırılmıştır, Şefikanın, damadı ve kızı ile dar- gın olduğu söylenmektedir, Müddei- | umumilik bü vaka etrafında tahki- kata devam ediyor, Sigorta prodüktörlerinin toplantısı Sigorta Prodüktörleri birliği dün öğleden sonra Eminönü Halkevinde toplanmışlardır. Bir senelik faaliyet raporu okunmuş ve kabul edilmiştir. Raporda, sigorta oprodüktörlerinin istikbali için bir Yardım sandığı ve yahut müşterek sigorta tesis olunma- $ı teklif ediliyordu. Raporun okunmasından sonra, âza- dan birinin verdiği takrir müzakere edilmiştir. Bu takrirde, mevcud kâ- nuni maniler ve Lozan ahidnamesile Türk vatandaşlarının tasdik edilmiş hâklarına aykırı olarak bazı kimse- lerin sigorta prodüktörlüğü yaptıkları ve bir kısım ecnebi sigorta kumpan- yalarının bunlara müsamaha ettiği bildirliiyordu. Bu mevzu üzerinde âzadan birçoğu söz almış ve heyecanlı hitabelerde bu- lunulmuştur. Neticede keyfiyetin İk- tisad Vekâletine arzına karar verile- rek yeni idare heyeti intihabına ge- çilmiştir. Reyi hafi sonunda riyasete B. Rıf- kı ve âzalıklara da B. İleridis, B. Ke- mal Başaran, B. Sermed Tezcan, B. Ovropulos, B. İsak ve B. Edib Seydi seçilmişlerdir. ofonda b w İmpeks meselesi mi?..” Banile 3 pese | Tevfik Fikret 1 H.G Ni Aşıyan — Âşiyanın müze haline getirilmesi hakkındaki karar dolayısile Şair Tevfik Fikretin Rumelihisarın- daki evi meşhur «Âşiyan. belediye tarafından satın alınacak ve bir mü- ze haline sokulacaknış... Bu karar edebiyata ve sanata kar. şı gösterilen güzel bir kadirşinaslık nümunesidir. Edebiyat meraklıları, hattâ edebi. yat meraklısı olmıyanlardan pek çok kimse «Âşiyan» ismini işitmişlerdir. Onu vapurla Boğazdan geçerken uzak» tan görenler de çoktur. Son defa gez- diğim zaman Âşiyanın hakikaten ta- mire pek muhtaç olduğunu işaret et- miştim. Âşiyan Tevfik Fikret için sadece bir sanat yuvası değildi. Zevcesinin ağ- sından dinlediğime nazaran Âşiyan Tevfik Fikretin kalbindeki emellerden biri idi. Daha burası yapılmadan evvel Fikret zevcesini alır, şimdiki evin bu- lunduğu arsaya gelir. Burada saatler- ce olururmuş... Bazen burada yemek bile yerlermiş. Daima zevcesine; — Ah burada, tam şu mevkide bir | evim olsaydı. Şu istibdad havasından uzakta yaşayabilseydim... dermiş. Nihayet Boğazın o köşesinde bir ey yaptırmak Fikret için önüne geçlimez bir emel haline gelmiş. Güç halle tedarik edilen paradan sonra Fikret kendi elile evin plânmı yapmış. Bir mimar arkadaşı kendi. sine yardım etmiş... İşte donanma gecelerinde, her ta- rafta donanma fenetleri yanarken bütün ışıkları Fikret tarafından sön- dürülüp şairin karanlıkta oturduğu ev böyle kurulmuştur. Tevfik Fikretin çalıştığı yer yukarı kattaki balkonlu odadır. O en meşhur manzumelerini burada yazmıştır. Kış yaz, en sevdiği şey buzlu su olduğu için şair bir desti ile balkonda daima su soğuturmuş... Fikretin çalıştığı masa, iskemlesi, birçok eşyası bugün Âşiyanda durmaktadır. Son zaman- larda Âşiyan bir talebe pansiyonu ola- rak kullanılıyordu. Birkaç odası olması dolayısile Âşi- yanda bir «Fikret müzesi» olacağı gibi hattâ onu bir «Edebiyat müzesi» ha- line getirmek de kabildir. Abdülhak Hâmidin vefatında büyük şairin eşyası mektupları ve sairesi toplanıyordu. Bu faaliyet ne netice verdi bilmiyorum, Fakat böyle bir edebiyat müzesinde Fikrete aid hatı- raların yanında bunları da toplamak lâzımdır. Âşiyan müzesini kurarken bunları da düşünmeliyiz. Hikmet Feridun Es Bir yük arabası bir tramvaya çarparak camlarını kırdı İsmail isminde bir sürücünün ida. resindeki yük arabası Sirkeciden Ye. dikuleye sefer etmekte olan vatman Ahmedin idaresindeki 46 numaralı tramvaya çarparak samlarını kırınış- tır. Polis, İsmaili yâkalıyarak hakkın. da tahkıkata girişmiştir. Türk dili ve duygusu yayım kurumunun konferansı Türk dili ve duygusu yayım kuru- mu tarafından pazar günü saat 1430 da Beyoğlu Halkevi konferans salonunda bir konferans verilecek- tir, — Yok canım, şu (Satye) meselesil... B. A. — Bunun hakkında bir şey söylemeğe lüzüm yok bayım, mesele- nin adı üstünde: Sat-Ye!..