Wilhelm Kempff Üstesinden geldi Konserler Bir resital Avm Konser Salonundaki konse- erlesi gecesi, sıcağı sıcağına, ii bir de resital verdi. Hem de nasıl bir programla? Beethoven *'e Sechumann'ın en kazık tarafından iki parçasına Mozart ile Schubert'in İki bestesi de katılınca doyurucu sma “yüklü” resital dinledik... Kempff de, yaşına rağmen, bukadar ağır bir prog- ramın hakkından gelmesini bildi; Üüs- telik fazladan bir de Brahms'ın İnter- me2z0'sunu çaldı. Schubert'in “Emptromptü”leri çalını yordu ki dışarıdan çağrılan Dışişleri Bakanına Kennedy'nin katli haberi ve- rildi. Bu heyecanlı ve kederli hava 1- çersinde konser gona erdi, İstanbullu müzikseverler ise üstâd sanatçıyı din- lemek imkânından böylece mahrum kaldılar, DEVİNTES Ticaret ve sanayi koll.şti. KLİŞE ATÖLYESİ Rüzgârlı Sok. No 1$ Tel; 13457 AKİS — 660) isümseri vered ; Cumnurbaşkanugı senioni Orkesuası. ri ş Ankara Konser Salonu 1963 Perşembe, Saat 20.90 Solocu ; Wilhelm Kempff (piyano). : Barok ve Klâsik çağlardan iki piyano konçertosuyla Rus Beş: lerinden birinin Ravel tarafından orkestraya düzenlenmiş suitinden ibaretti! 1. Bach: Piyano ve yaylı çalgılar için Fa minör konçerto. 2. Beethoven: Beşinci piyano konçertosu, Op. 73. 3. Moussorgsky: “Bir Resim Sergisinden 'Tablolar”, (Orkestraya düzenleyen : Ravel) Konserin i eri ; 1943 yılındanberi birçok kez Ankara ve İstanbuld4 konserler, resitaller vermiş; müziksever Türk halkının sevgisini ve hayran: lığını kazanmış bir solocunun katılması bir.. Ravel'in büyük-bir başarıvlı ve aslına sadakatle orkestra için tertiplediği Moussorgsky'nin “Bir Resin Sergisinden Tablolar” adlı çok ünlü ve çalınması da güç bestesinin program da yer alması da ikinci büyük özellikti! Diğer bir özellik ise konserin ayni kadro ve ayni programla İstanbul- daki bir sinema salonunda tekrar! kararlaştırılması ve hattâ bu amaçla orkestra Üyelerinin otobüslerle İstanbula taşınması oldu. Zaten bt yıl alınan bir karar gereğince bundan böyle bazı önemli konserlerin İstan. bulda da tekrarlanması bekleniyordu. Ama, ne yazık ki Amerika John Kennedy'nin uğradığı feci âkibet, diğer birçok işler gibi, bu teşebbü. sün gerçekleşmesine de engel oldu... ğendiklerim ; İstanbuldaki, Ankara radyosundaki ve nihayet İstanbu Teknik Üniversitesindeki 1949 yılı konserlerinden buyana onbeş yıl geçme sine rağmen “formundan” pek b ler “üstüdlarız üstâdı"” Kempfi, özellikle derinliğine inebildiği, Barok — Klâsik çağ beste cilerinden Seçtiği programı ile meraklı her yönden bekledik. lerini verdi! Klâsik devir üstâdlarının bestelerini bir makineniz kolunu çevirmek demek olmadığını fiilen ispat eden Kempff'in ifade w yorum gücü, harikulâde tekniği - özellikle ““tril” leri -, sade fakat anlam kaç 9 YAN Tl; 0 Sen geni olamam Li SM NM 1, Orkestraya gelince, Bach'ın konçertosuna eşlik ederken yaylı çalgı'aı genellikle iyiydi... Ama orkestra - tabii şef Lessing"in payı büyüktür - esas ba şarısını “Bir Resim Sergisinden Tablolar” da gösterdi ve önemli bir basa- mağı daha aştığını Ispatladı. Özellikle orkestraya yeni katılmakla berabat senfoni orkestrasının havasına hemen uyuveren tubacı Kemâl Albayrak “Bydlo” da iyi bir solo çıkardı; üfleme çalgıları ve çalanları tanıtmak yönün- den adını duyurmak bir borçtur. Aslında piyano için bestelenmiş olan parçanın Ravel'in yaptığı orkest- rasyonu çok renkli ve zengindir; kalabalık orkestra grupları için bir çeşit gösteri fırsatı yaratan bu eser Cumh Orkestrası için de bir deneme oldu ve biricik senfonik topluluğumuz bunu “iyi” dereceyle geçti... Beğenmediklerim : Konserin en başında (“Valdebağı Prev Dostları Derneği” Başkanı tarafından verilen uzun Ve sıkıcı söylev neredey- se dinleyicilerden birçoğunun Valdebağı una gitmesi mecburi- yetini doğuracaktı; bunu salonda birden artıveren öksürük sesleri gösteri- den daha iyi keserek sahneden çekildi... Hferhâlde müzik dinlemeğe gelen meraklılara böyle tatsız şakalar yapmamalı! Bir de Cumhurbaşkanlığı Orkestrası, eski geleneklerine uyduğu için ol- sa gerek ki, Beethoven'in - belki de yüzüncü kez çaldığı - konçertosuna eşlik ederken diğer parçalardaki kadar iyi değildi, zaman zaman yaylı çalgıların beraberliği kaçırdığı, üfleme fagotla zen ölçüyü şaşırdığı oldu. Sonuç : Buna rağmen konser genel olarak ileride anacağımız zik şöleni oldu, bunda Kempfi kadar Lessing'in ve bütün orkestra payı vardır, Daniyal ERİÇ AKİS,