General Kâzım g_ÜYÜK HARBE MİSYONERLERİN - FAALİYETİ Bu Tehlikeli Adamlar, Din Kis:- vesi Altında Nasıl Çalışırlar ? Katolik - Misyonerlerinin - büyük bir kısmını Fransa yetiştirmekte ve onların idaresi için büyük bir para #arfetmektedir. 'b — Proteston Misyonerler; Bun- Jarın her tarafta inkişafı on seki- Tinci asırda başlamış ve on doku: Zuncu asırda müdhiş bir hız almış. 'tır. Bugün bu maksadla her Protes- '*tan memleketinde birçok cemiyetle tesis olunmuştur. Bunlar kâfir Mit detler (Hristiyan olmuyanları dinsiz #ayıyorlar!) memleketlerine din neş retmek, oradaki masum / çocukları Tnsizlikten kurtarmak fyani Pro- tustan yapmak') ve şark mekteble Tini bu bakımdan ıslah etmek! üze- Te Misyoner yetiştirmek ve sevk ve| idare etmekle meşguldürler. Tngilizlerin teşkilâtı en eski ve en | kuvvetlisidir. Daha 1649 da (ingil-| tere'de Cumhuriyetin ilân olunduğu | yıl) Londra'da parlâmento Hiristi. Yanlığın neşri için bir cemiyet teşkil etti. 1698, 1792, 1805 tarihlerinde bu cemiyet yeni hızlarla teşkilâtını yaydı. İngiltere, Almanya, İsvicre Danimarka, Amerika ve Rusya'da 1000 den fazla merkez tesis olundu. Merkezi Londrada olan yalnız In- gilizlerin — (Hiristiyanlığın - bütün dünyaya neşri) cemiyetleri on do-| kuzuncu asırda 7000 şube açtı ve 28.000.000 din kitabı bastırdı ve da- Şotti. Bu kitablar bütün dünya din-) Terine de tercüme olunarak çoğu be dava verildi. 1824 de Fransız protestanları da Peris'de bir (İncil Misyon cemiyeti) tesis etti. Müsyonerliğin Ş kısa tarihinden aonra bugünkü haline bakalım: Müstemlekeci devletler kendi müs| temlekelerinde başlıbaşına ve Asya ve Afrikanın her tarafında rekabet bolinde veya nüfuz mıntakalarına ayrılmış bir halde kendi Misyonerle- Tile müdhiş faaliyettedirler. Dolgun büdeelerle bu faaliyet günden gün artmaktadır. | Osmanlı memleketlerinin de her| tarafına yayılmış olan - Katolik ve Protestan Misyonerleri muhtelif çe Hiler altında çalışılar. Başlıcaları | ı kaydediyoruz. | 1) Dini teşkilt, 2) Mekteb ve| mmücaseseler, 3) Maskeli teşkilat. — | Dini teşkilât; mukaddes kitabları dağitmak, mecmunlar neşretmek, telkinler yapmak; ve insanlık g terişile büyük küçük yardımlar yap. mak suretile Hiristiyanlığı sevdirme e ve yaymıya çalışırlar İngilizlerin bu maksadla birçok yerlerde ve hat 1â Nastirileri bile elde etmek İçin Musul'la Van arasındaki İma Cölemerik'e yakın iki köyde bile tArehbisehsp of Camterburş vi sion) adile birer“mücaseseleri ve bunların idaresinde birer mekteble- 7i vardı. Bu teşkilât Londra başpi koposluk Misyonu olarak faaliyetie idi. Amerikalıların - (Bible Honse | dedikleri incil evi teşkilâtı da bunun bir nevidir. Bu türlü teşkilât, Asyada ve Af. Tikada uyanmamış kavimler arasın. da çok kesif ve faaldir. A li mubhitlerde halk aras dukla- ı derecede alâka görmemektedirler 2) Mekteb ve mücsseseler Akal. liyette bulunan Hiirstiyanlar. cıklarını talim ve terbiye ile tâbi. yetinde bulundukları unsura üstün bir hale getirmeğe, başka dinlere| Meüsub çocukları da Hıristiyan yap- Mağa ve hiç olmazsa “ milli ve di aeeiyelerini bozmağa çalışırlar. Bun- ların telkin vasıtası; — mekteblerde dersler ve ibadethaneler; beden tor- biyesi ve musiki aalonları, kamplar, | karaat salonları, küitüphanler, pan: Y. M. C. A. Harflerile Hulâsa Edilen ( Hristiyan Genç Erkekler Cemiyeti )nin Gayesi Nedir ? Yazan: General Kâzım Karabekir FEğT ibi müesseseler ve teş-| süretle az zamanda ihtilâlci bir un- sur haline de sokulmuştu! 3) Maskeli teşkilât: Bu - teşkilât| mensubları; kılık kıyafet, din, dil. gibi kültüre mütesllik vasıflar iti- siyonlar. kilâtlarla da muddi ve manevi yar dımdır: Başta Amerikan Kollejleri 'Olmak üzere bu maksadla memleke- Ti her tarafında açılmış olan ecnebi | mekteblerile bazı müesseseler gibi.| barile içinde bulundukları halktan- Bu türlü / müesseselerin - başlıcası| mış gibi görünürler ve gayelerine YAM. C. A, (Vaymse) dir. (8 —— | ermek için halkın hariminde çalışı Her devletin Misyoner müessese- leri ayni zamanda Osmanlı memle- ketindeki Hiristiyan gençlere kendi arilletlerinin mali ve ticari müesse- selerinde bol maaşla iş - buldukları gibi ayrıca Hiristiyan işçilerine ve köylülerine hariçte ve bilhassa Ame- rikada iş bularak orada — gözlerini açıyorlardı. Bu suretle kafası ve ke- i boş olarak giden köylüler bile birkaç yıl sonra olgun ve dolgun bir de memlekete dönüyorlardı. Bil- hassa,Bu bu (* V. M. C. A. harflerile hülüsa olunan ngilizcesi Yor Association- ve Ermeniler (Hiristiyan Genç Erkekler Cemi- yeti) demek olan bu teşekküilün baş- kangıcı on yedinci asıra kadar çıkar. Müshet ilimler ortaya at nevver i fahate Sür | yar. B maksadla - yetiştirildikleri için çok milcekben ve - mahirdirler. Tinslin ultenda ve marülaktan gö rünerek saf halkı kollyea aldatabi- hirler, Bunların hdefi; aiyael ve dini Bakımdan temsil ettikleri halkı tef vikaya uğratarık sayef düşürmek v 've dini korunmalarını temde | terükkiye kartı düşman veya lâkayıl etmektir. izcilik- dediğimiz - (Bop | bırakarak bu süretle Seout dan beklenen de budur. — ” İ halkında aramılan âciz ve mütavan: Y.M. C. A, İngiliz di konuşan | tın devamını temin etmektir. her yerde bulunmaktadır. Orası ee | — Bu maskeli Misyonerler sayesin- ter İngi laresinde olsun is-| dedir ki henüz uyanmamış ırklar uy- terne başka bir devletin yurdundaki | kularından kalkamaz bir hale geti Hi *miyetin | rilmiş oluyor ve dünyanın her tara- 3000 den fazla merkezi ve .S00.000| findeki milyonlarca mürtemleke bal M kı Avrupa devletlerinin bir avuç a4- J857 de erkeklerinkinden ayrı ve | kerile idare olunabiliyor. HeĞakü olarak kızlar için de böyle| — Osmanlı devletinin inhilâlinde di- tevekkül yapıldı. Onun remzi de V. ger datller anaanda ada ürü W. C. A. dır ki Yonug Wamen'e ? z pi Christian Association yani Mıriati. 'nç kadınlar cemiyeti demek. müstemleke Cihan harbinde bu cemiyetler iti. Tâf devletlerine çok büyük h bi uzak şarkta yerlerde bile - büyük binaları vardır. İstanbul'da Türk Ayasofyanın — tam sisında bir merkez açmışlar ve ahşap binayı son günlerde metal dö plâva e kâgir şekle sokmuşlardır. Hlristiyan / gençleri barlardan, Meyhanelerden çekip böyle binalar: 'da ve bahçelerinde bedeni, fikri ve Ginl terbiyelerine çalışmaktan iba, ret olan insani maksadlarını Türk gençlerinden de/ esirgememektedir. deri | Heyeti edebiye Gelibonda - düşman / meri büyük şairimiz Namık Kemalin makberini Düşman tayyaresla YENİDARAN Karabekirin Hatıratı tti | NASIL GiRDiK ? Umumi harpte Misyoner teşkilâtinin da — oynadığı roller bizim için en acı bir misaldir. Siyasi gayelerle bu Misyon teşki- Mti arasındaki münasebetin ne ka- dar siki olduğunu gü hâdiseler de) gösteriyor: a) 1877 de İngiliz Liberal fırkası lideri Lord Gtadstonun Avam kamı lerine hedef — olan ziyaret ederken rasındaki nutku cihanı Osmanlı dev- leti âleyhine kaldırmak için isteni- len tesiri yapmış ve Rusya karşısın. 'da Osmanlıları bu sefer yalnız bi- raktırmıştı. Bu siyaset adamı o meş- hür nutkünü irad. ederken elinde tuttuğu Kuranı gösterrsek: (Bu kitab yeryüzünde - kaldıken bu batak katliğmi gibi vahşetler de dünyadan eksik olmaz!) Diye haykırmıştı. Halbuki Batak köyünde vesair yerlerdeki - Bulgar ihtilâlini yapanlar Misyoner teşki. lâtınin yetiştirdiği - Bulgar - talebe| idit | b) Cihan harbi / mütarekesinde | Loid Core Türkiye'nin hayatına ni- hayet vermek fikrinin alemdarlığını| yaparken öbür taraftan İngiliz kili- seleri balka şöyle vüzediyordu. tayyare toplarımızdan birl ateş 4 öncü ordu kıtaatından biri CDürkler Hiristiyanları / katlikm ettiler. Tückder Avrupadan — kovul- (Ayasofya tekrar kilise yapıl- ır.) Hristiyan dedikleri Ermenilerd! Zavallı Ermenileri ihtilâle sevkeden de yine Misyoner teşkilâtı idi! c) Misyonerler, yalnız Hıristiyan unsurları Türkler aleyhine ayaklan- dırmak için çalışmakla kalmıyorlar; Türklerin giriştikleri teceddüd ha- reketlerine - Müslümanlıktan uzak- Jaşmak mahiyetinde göstermek su- retile onların din kardeşleri olan A- rab vesair islâm unsurlarla bile ar: Jarını açmağa — uğraşıyorlardı. Ye- men isyanlarında mil olanlar, Hacı Ali, Abdullah Mensur... adlı maske- Ji misyonerlerdi. Cihan harbinde Mekke emirine hilâfet - ve aaltanat Makamına karşı isyan ettiren ve çöl Arablarını Türk ordularının yan Ve gerilerine saldıranlar da bu. kabil maskeli misyonerlerdi. - Bunlardan| maskesini düşüren yalnız Lavrens- dit Bu misaller daha da — sıralanabi- Misyoner teşkilâtihın iç — yüzünü bilmiyen müstemleke halkının — ese retten kurtulması şöyle dursun, bu teşkilâta karşı kaydsız kalan müsta. kil milletlerin bile âtisi tehdid altın dadır: Devlet adamlarının terakki ham- lelerinde attıkları yanlış — adımlar ve bu yüzden halkın yaptığı irtica- Jarda hep bu teşkilâtın parmağı a- ranmalıdır. Osmanlı camlasını parçalıyan ve ondan müstemlekeler koparan dev-| letlerin siyasi ve askeri muvaffaki.| yetlerini kolaylaştıran da bu - kuv- vetlerdi. Bu niçin böyle oluyor? Çünkü? Misyonerler müstemlekelerde ve Müstemleke olmiya elverişli olan ge- Ti memleketlerde Reislerin, Racala- rın, Arabistan İmamlar darın, nın, Sultan- harimine kadar girebilmişler. tanzin. ederken TETETREEEEEERLEREYRNNAZ ERAĞNAKRTR ERCERİREELGEKÜREEEEMAEEE SEZEREERCN KELTTEMETASİ SEREAREARAN LT vd 1 1 j hali istirahatte j dür. Kendileri bu başları her hangi ——— bir yola sürüklerken, halk arasına —— karışan muavinleri de halkı aksi ci- hete çekip götürür. Bu suretle müs- bet ve menfi çekişmeler — arasında —— tefrikaya düşen veya - uyuşturulan bir memleketin bir avuç Avrupalı elinde koyun sürüsü gibi güdülme — si veyahut bu hale getirilmesi zor olmaz. Vakit vakit Hindistanda 1s- lüm ve Mecusi / boğuşmalarından, —— Fas Sultanlarının birbirine düşerek — yıllarca iç kavgalarından sonra #m parçalanıp müstemleke olaşun. da, Yemen İmamlarının, ve - hattâ güya Hiristiyanların ayak basmala- ı bile memnu olan Mekke'deki Şe- riflerin isyanlarında hep kendileri- 'ne hulül yolunu bulan ve (müşavir- haslık!) rolünü yapan Misyonerlo. Fin himmeti eksik değildir. Bu maküleden adamlar içinde Os- manlı devletinin hariciyesinde, Ba- bullinin diğer dairelerinde tercüman hk vesaire gibi mühim ve devlet e. rerile alâkalı vazifelere geçmek yo- lunu bulanlar bile vardı. Sadaret mevküne kadar yükselen birçok —— mühtediler arasında bu türlü karır —— #ik işler deruhde edenlerin bulun- Madığını kestirebilir miyiz?1 : Misyonerlerin içinde bazıları da muvaffakiyetlerini daha ziyade ko- Jaylaştırmak ve hizlandırmak. için, Birmiş göründükleri dinin ruhani ve zifelerini bile alabiliyorlardı: islâm âleminde son asırlar içinde dini mesleklere ait teşkilât pek ziya- de bozulmuş, dini neşriyat ta öte- denberi gayri İslâm fikirlerin karış- masına müsaid olacak bir kayıdsız. lik içinde kalmış olduğundan Misyo- nerlik bu zaaflardan istifade etme- nin yolunu buluyor ve İslâm &lemi ni kendi içinden kendine - mal edil miş bir takım düşünce ve duygular: la sarsıyordu. Daha acısı; / Misyo- nerlik teşkilâtından habersiz olan memleketin öz çocukları içinde bila gafletle Misyonerliğin - tefrikacılık ve uyuşturuculuk emellerine uygun. bir yol tutanların koyu bir taassub yüzlinden - teceddüd hareketlerine engel olan veya bu hareketi gecikti. renlerin çıkmış olmasıdır. Bu gibi der, kürsülerde vüzlarile, kitablari- le yanlış düşüncelerini telkin eder. ken Misyoner teşkilâtnin halk « sında dolaşan muavinleri de telkin. lerin saf insanları heyecanlandırma, sına çalışıyorlardı. (Devamı var) j ) : General Kâzım Ka- rabekirin - tebriklere teşekkürleri İstanbul Saylavı Kâzım abekir Saylavlığa seçik inden dolayı her taraf- tan aldığı birçok tebrik teb- graf ve mektuplarına karşı teşekkür ve samimi duygu- Jarının iblâğını gazetemiz