Yapimi okruglaz huya — (2) “a3yg sey — (Çı) “mi oyopaşaşıe ) asıyg otkıprenş pak aş) ver gi “nppe Topatışmn Sşazspo; youupoj 09 zepey v4 (9111) onedızva ng vAyEk “apamşadıanduşıs öpakıppyopy iejumu “ao wdfrŞ uvağtamı 4031p “oyyy daa - ye üsiyeze ag OP (LOLT) MHz uya, vg AYPA Tp) Şa Srumğeş yapyokşpna “nouz Beş utaaytarz vuog “Mruyesass opwkız 494 Hajrpeumureyyj fg mez “npuoknuni “Mp (yy rulpema Mavi uyumuna ni “29438 uresep 3&og » sseyniu ppepekusdaj uyuepuvunj wp “Uğgramyaj gapenes pyeruog (2) Gpsepupe nmusaun uruguay Şa aepvsi Tu * ganyakıuuyna paumyny uepseagv 1g » sata oydan vzuyugnmi Küyaaya Krreursi> iyenuzjeş sojıyusuos GOPuseL Tugr 9A yapareyn ozu ULUMEA YG Yerimpgy Mupdupyny Arısan Ön Ayi Wo woj « #ygx uşutapayıgeA #9*Y49S (1) “(Zp1L) “ayben Ye MOUNY . ulişıgsa “Ayy RPIAPİŞ ME tiye aa Dwg « eey “aejippe yaysi usmğer eavpeeyepnan Myeppıi 705 vauos urpwaeseynu &e (II) Bıpıyyeanya *nAm0İ zgusu yeyey “pan “Ayana Toyeyej Hfopanş uyurgığe 1. surak ye rsapjey Hayes; tarar) oyu) *7ej > Üemeyszey vpeso tutapyourasnu UOS MALIYRNAN p;eş doyssopg zrupex “retpye pavuly “| * 9S “daş dıpsayanu puraygarg orduğey “AApUN(9 ng vi vape s9 WİPE * YANIN upzpuoZ gayse efeXuedeş we * 4 appurejdoy yunus Ppepekuvdsj uu — Aosayıpy udngeraşj Uyma apay p Saf varya Huni drağujaş “nypg oyryöaa mg “uşdidez iswJ (9pır) YENE. ARAL, OE WAP, RE - eeppav (bit) 'BPIe yaminp edıpex 7 des oyi iye UOyMĞEN N1ğop asgeyler » deyy urkajaso$ ulu, “ma wzeseynuz »0)98 e,yuel0 unununnpay Yeyej *n ME wv (0) azn yvumuğıs vkelueds; EENÇEN SezmAi ŞA youlana$ yapım akıp YE © 4 <4 yap epeduedey vyüeğ, pandiya sg eyer 10 YAPIYA “ApmzOg epnpas Hapypsapuoy “Hiopeg jı vEyEK Hfane gpemareşş epurerimen este yo » #lyuı oyenekrpur ruşfaoanuspa agoj03 eubeg zeüyek ouypryyeanpy eyle, “apuop a LL “MPAV 94 Ra dopğetu savyıgepnyj sşazaj vo ouraza yodianyğeni çoguy mg UYUMU - MEGV Wo #ruzayaayı eurrsapp uosuzey, yete pere saye ag (Et Ukiıgeanyaj “NİENZ akagaseynul yeseleplarış op (PONY) Urpuşyaanyş v4 uUkyigsngy “hapy 39: mapıgey peanpay #YOYRUL paopugğ opokyununumu uyur “ PMPgy *dapıpoysı epdm Yopurpıysa “MN dejreker$in özmamDoL, “pavpörumeşieg sAras) rukroppeadoz uyutsopıgem Çpuuz “rep $ vg) soyasgdog mg ue öy ans vgnus? Gvpuyeze) / tanşepeğ <4 epi day oppa oyum vu “yes (Goy yg WPnL “Pavinpgy) #lgey ön 94 cuk opp ng “PES yete, myo sumak “ppje op (ZPTI) gem via yy Mepdnany u4pig ADIN “punfo ng ayva, vipumn deyi “ajıpeuzee5 aumopogeym Ulııgmanyıj “APAK 4epesj oyy “peyfeg adsjas ninp 10 oyuna MMAateş (ag vepyoğ ürun “PaV vP (6t1I. “SEt1) “pie pupso un “kıgofğeu ppopunug (104) yasapaaynu rpuler #wjğep vürüseş azg ununpıo ng raanLnpg y “pspug3 vumapy > (jojau LL) Modal vusepucumy uyut, NE »$e Heye eğnmaneZ uepekuedsj yazmag$ Moe) ZANA UN gg aş o uA <p oyan va Oğaumaşiyao3 nağop ugnus? AspzAgmu urumuynpa yy speumep Iğıpad) g3 yeme PreH *BPIS SP (8211) ww “AL ug) “apınzoN ep o apupup seğ Ip * #l)o4 eyep np4o 4g eursepuvumış “uyuz — Fulspav “iıpsıpo mwewwp “P (ez1i) 49 urarp urek lsoygeznar pepumaza TağraışL, yplOyAj “ypoumpayduz yespeş iy “AR dupe sudelne #zYSABÇAŞ PAD "pap sUgâ npio 4g aouyuapDAnN gepEN aşpa mm e i 111 —Elmurabıt'lar - Elmuvahi lar I — Elmurabıt'lar yahut Murabitiyn Murabıtiyn ve Muvahhidin devrinin şimali Afrika tarihinde mühim hususiyet- leri vardır. Bu devirde kudretli ellerde bulunan şimali Afrika İspanya'yı | yeni- den istilâ ve hiristiyanları müthiş boz- gunluklara uğratmıştır. Birbiri ardından gelen Murabetin ve Muvahhidin devlet- leri şayanı dikkat benzeyişler gösterirler. (1) Her ikisi de Berberi'dir. Fas'ın ce- nubundan gelmişlerdir. İsimleri de gös- terdiği veçhile dini mahiyetleri vardır. Zaten nekadar maziye gidilirse görülü- yorki şimali Afrile tarihi bir dini tarih. tir. (2) Her ikisi de dinin evvelki safiyr- Gini iade etmek iddiasında idiler, İkisinin de müddeti devamları birer asırdır. Her iki hükümette kuvvetli şahsiyetlerin ida. resile yükseldi, sonra düşmeğe başladı. Nihayet düşmanlarının taarruzları altın. da yikildr. Bazı hususlarda da mühim ayrılık noktaları var. Murabıt'lar aksayı cenup- tan tâ Senegal sahillerinden geliyorlardı. Cahil, kaba ve sert idi. Cenuptan şi- male doğru taarruzlarını ilerlettiler, Şar- ka doğru sürüklenmediler. Müthiş bir dalga gibi mağrıbı kaplayarak şimale doğru aktılar. İspanya üzerine yayıldılar durdular, Muvahhidin ise cenubun daha yaki- rinden geliyorlardı. Aslen Atlas dağla- rından idiler Daha münevverdiler, Reis- leri okur yazar hattâ şairdi. o Bunlar garptan şarka doğru yürüdüler. Mura- bstiyn gibi evveli Magrıbı zaptettikten sonra şarka dönerek Tarabulus'a kadar (1) — For Biğe (2) — Ogüstin Bernar tarafından ve- rilen nütüktan istilâ ettiler; o Muvahhidin zamanında Alrikayı şimali ilk ve son defa olarak yerli bir hanedan elinde tamemiyetine malik oldu. Beşinci hieri asrınin ortalarında islâm» iğın Akdenizdeki hâkimiyetleri zayıfla" mişti. Yalnız Mısır'da Fatimiler arap: İarın eski asabiyetini muhafaza edebili- yorlardı. Beni Ziri devleti Tunus kıt'a. sında çıkan isyanları bile güç hastırabi- iyordu. (1) Ziriler Hammadi'ler, Fati- mi'ler aralarındaki ihtilâftan dolayı hep birlikte hareket etmeğe muvaffak olami» yorlardı, İslâmiyet için bir uyanmak lü. zuma hasıl olmuştu. Berberi'ler gibi ko. layca müteheyyiç olacak bir millet için bir vesile kâfi idi. Sahrayıkebir'in Sanhace kabilesi reiti İbrahim (2) hac esnasındaki otemaslar- da kendilerinin islâm akaidinden pek uzak olduğunu görerek memlekette tel- kini din için (3) vaizler istedi. Kendisine Abdullah bin Yasin isminde bir zatı gön- derdiler. Abdullah bin Yasin son derece gayretle vaizlere başladı. Fakat Lemtu- neler buna pek ehemmiyet vermediler. Hattâ kızdılar bile. Abdullah bin Yasin siyahi'ler memleketine giderek orada kendisini dinleyecek cemaat bulmüğa ka. rar vermişti ki taraftarları nehrin orta» sında bir adaya çekilip orada bir rihat tesisini tavsiye ettiler. Ribat yapılınca ber taraftan halk koşup gelmeğe başladı. Bu ribat'a mürit olanlara da murabıt de- niliyordu. (4) Sanhace kabilesi Sahrsvr- kebir'de, Bahrimuhit'ten Gidamis'e ka dar olan büyük mıntakayı işgal ediyör- Yu) — Düveli islâmiye tarihi. (2) — For Bige Şimali Afrika tarihi. (3) — Düveli islâmiye tarihi bu zatı Yahya bin İbrahimin alıp getirdiğini va- zıyor. Müneccimbaşt tarihi de Cevale ka- bilesinden Cevkerin beraber getirdiğin! yazıyor. (4) — For bige nlar — Te) ei adrarşış yaaa — (2) ŞAMAMA ek) dg uy asey sum o pişep VEL ve Ap v7 8 vanyok kakam oyyek Süyppe$ (uravepj uyg gn) ops ipek yere yek pey “pap vAnek meskaş (no uıprzaz) vnasg uş SN yanafıysa YA "soyan ek hüleimeti oğluna bıraktı öldü. Hammad Badis'in amucası idi. Ham- müd diğer amcaların isyanını - (UUİ) den sonra Cerayir, Kestantin, Zap mntakalarında nufus tesisine uğraş- &. Fülem istiklâl peyda etti, Fakat Ba- (1) — Ziri Menad çok evlât birsk - muşta. (Bölogin) in dört yüz cariyesi yardı. Bir günde on yedi çocuğu doğ - muştur. (5) — Kılaa beni Hammad Cebeli (Tagarpust) cenubunda vadi Selmanın bir kolu üzerinde ve burcu arâricle ne- sila ataşmda bulunmakta idi. Şimdi bir minare ve bir saray harabesinden başka hir sev İealmamıstır. (Tuan), Me a Tanbıasog — ($) (4) (6) sanda 9A palm (Owyisş asaavsnyy — (2) 3odip) (114) çapa edyan weanaı — CT) oyum şafagenmı. Mize|uedryeyay pda, gapaonou yayETZ ke KİŞ apps ep, maunaylaj lr MELEN UP UYUZ GEŞİ, 4 eg wpumi O Grey v,sojoyapsvaı *w1 vos a. . og *nşdmuzynş yakı ye FEY 10) RAY “mp9 papaya "na dajğsur aymeureş nsnpdo “7 sopuepımaszaz Leyus sepvy vu uyakıgaj fear Lame) yea “aparey pes pps uengng UPARA, “ApJo epuumtüay tayo Mopyegğ. uaygump « Çopuyerong) ypuMü eyyeypye yagazaynnı (popuyy) anyloyyg "pau “aynur. rejo eprej yemegi) epfvazi apo. Yapoua gypesy aşaaasıy ç İşşş “9 95 vkşakedey (1) SPC OLE) okay Mart ng Tpdpup$ öyerepumume (şel MYAZ mag) yalaaputg sepwy öy zn& of “103 TaŞ wap 'aşasnnı opoppyi Juri “MOP rana) urepeş syezekelimg ozojef dis'le de ivi geçinip gidiyordu. Badir sara esnasında Badis öldü. (1016) da 1” rine geçen oğlu Maaz daha, çocuktu. hükümeti birçok felâketli Bu iki kabile Hicazm en leri (1) olup o Mekke civarlarında hıhsızlık ve