LALE 1 — Türkiyede doğan bir türk © babanın çocuğu Türktür; k o 2 — Türkiyede doğan bir ecne. “bi babanın çocuğu rüşl yaşına va- rr, memleket dahilinde oturur ve >resmen türklüğü isterse Türktür; “ 3 — Vatandaşlık kanununa tev- * fikan Türklüğü kabul edilen her « kes Türktür; 4 — Türkiye haricinde doğan bir türk babanm çocuğu Türktür, “al ilterede Newcastle'lı Mr.Johrison ! 1 un oğlu İzmirde doğan Mr. * Grid Türktür. p o Yirmi senedenberi Türkiyede : mütemekkin Çinli Wang—Wong - Türk olabilir. Bunlara (mukabil : Stockholm şehrinde, geçen asır - © dan beri meyhanecilik eden bir a- v lenin efradından, Sakızlı Kosta - © kinin torunu, ana tarafımdan hep ) öçli; asla Türkçe bilmiyen ve mründe bir defa olsun Türkiyeye yak basmamış olan bir zat dede e babasının tabiiyetini muhafaza ettiğinden ve kendi de İsveç tabi- ir i ii ihtiyar etmediğinden Türk — olabilir, Türktür. © — Maddenin son 3 üncü fıkrasına göre “Türklük sıfatı kanunen mu- & ayyen olan ahvalde izaa edilir. Demek ki vatandaslık itibarile mil Tiyetin tayininde dil, menşe, ırk kâfi değildir. e ii Hasılı, bir ferdin türklüğü için| ağ dilinin türkçe, renginin beyaz, di - ninin müslüman olması şart koşul mamıştır. Şu kadar ki Türklerin umumu Türkçe konuşur, “renkleri beyazdır, dinleri müslü » © mandır ve mezhepleri o hanifidir. kn son vasıfları haiz olan örfen tür: Şeniyet, “realite,, nedir? Türk için şu şartlar vacip: i — bir ferdin kendi dili olma- le, ailesi içinde türkçe ko- Türkçe düşünmeli, gayri meşru hesap yaparken Türkçe say malı, Rüyasında Türkçe sayıkla « Bir not tutarsa Türkçe tut - 2 — İster din hususunda lâ- it, yahut serbest düşünür, din- münkir olsun, müslüman ne - en gelmeli, yahut ihtida etmiş Wi i , iç ın başka bir şey (o bulunmamalı. — Sarı ve ya siyah insan cinsle rinden bariz alâmetleri olmamalı. — Menşe meselesi bahse mevzu “olmuyor. Gazi Köse Mihalzadeler, ulluzadeler, Köprülüzadeler, baracızadeler (Comte de Bon ) e hiç kimse Rum, Hırvat, avut, Fransız demiyor. Fati - hocası ve şeyhülislâm: Molla vw, Mösyö Framerz isminde Fransrzmış, (Devhatülmeşa - ih) yazıyor. Hele çoktan temes « ön etmiş birinin zürriyeti büsbü * » Ga itibarla Türk milleti, “bütün modern milletlerden fark - dir, Fransız, İtalyan, İngiliz mil lerinin teşekküllerinde (o Türk inin teşekkülünde de bariz - Or Asyadan gelen feyyaz bir vwmin dili gibi seciyesi devam €- duruyor, Başka öthnigue kem- erden alınan malzeme ile sarayının adit kısımları I Devlet ve Mecli 18 MAM! Muharriri : Celâl Nuri md Wil -| Ta'di 1s len meziyetler, hâkimlik, cesaret, celâdet, sebat, hükümetçilik, as - kerlik, efendilik, âlicenaplık yeni Türkiye halkında dededen baba - ya, ondan da oğula ve toruna ge - | çen sima teferrüatı gibi intikal e - I degelmektedir. İşte bunun çeri ki tarihi türk milletile (modern! türk milleti arasında rülüyor. Evet, Orta Asya halkı, garpta | numaramız mucibince İn | ve şarkta, şimalde ve cenupta, bir | * Nevori çok medeniyet, devlet ve milletle- | rin zuhuruna sebep oldular; bun. lar, Fransızca tabirimi mazur gö » rünüz, (souche par excellence) ol- dular, Fakat bu izler tarihte kal « yalıların seciye ve faziletlerini, bil hassa dillerini asırların teakubu müddetince idame ettirdik. Asıl en zâhir alâmeti olan türkçeyi biz muhafaza ediyoruz. Bunca asırlar bir ırmak gibi aktı. Türkler din - den dine geçtiler. Bir çok medeni - yetlerin içinde kaldılar. Irki tesa « lüpler oldu. Arap ve fürs, Akde- niz ve frenk medeniyetleri, âdetle ri bize girdi. Edebiyat, şer'iyat a - rapçanın hükmü altında bulundu. Bununla beraber havassın değil de avamın muhafaza ettiği dil, bilhassa bunun çerçevesi olan İ , onahiv— olduğu gibi kaldı. | Kök kuvvetli ise, iltihak ve te - | salüpler ony bozmaz; bilâkis te - | kâmülüne badi olur, tıpkı ağaç a «| şısı gibi. Fakat kök kuvvetsiz ve mütereddi ise netice berakistir. m—— m << — Türkün gözle görünür ve tarihi hasletlerinden biri, belki en birin- cisi hâkimiyettir. Türk, siyasi, hâ- kim, efendi, âmir bir millettir. Her millet böyle değildir. Kültürleri ileride olmıyan milletler de bile hâkimik alâmetleri (o görülebilir. Meselâ, Habeşliler hâkimdir; hal. buki kültürleri pek geridir. lizler de hâkimdir. Buna mukabil hâkim olmıyan milletler de görül- müştür. Bunlarm vatanları bir devlet arazisi kadar geniş olduğu halde mukadderatları daima vilâ- yet ve eyalet, müstamere ve müs » temleke kalmaktır. Hiç bir kavmi | incitmek istemediğimizden misal | zikretmiyoruz. | Türk,milleti ise, par excellence, i hâkimdir. O hâkimlik hasletlerine Romada ve İngilterede misal bu » lunabilir. tWevams var) Bir yangın sonunda 33 ölü, 750 yaralı Angeles, 4 (A.A.) — Umumi | parkta bir yangın çıkmış, Baki mühim bir kısmı yanmıştır. Yan-| i gın bir sigara içmenin ihmaline atfolunmaktadır. ! Parkta bulunan işsiz ö#meleden | sair | 33 ü ölmüş, ve 150 si yaralanmış! ler — 21 sarkı —* Hikmet Beyin mebusluğu Ankara, 3 — Sefirliğe tayin e - dilen Memduh Şevket (Beyden inbilâl eden meb'uslukla beraber dört münhal vardır. l Münballerden O birine Riyaseti cümhur umumi kâtibi Hikmet Be- yin gösterileceğine (mu - hakkak nazariyle bakılmaktadır. | devam gö «| dı. Biz garp türkleri ise, Orta As- halef bizleriz; çünkü torunluğun || İngi » (© İ mani Meşat Bey ve arkadasları Ilizalarında yaldız işareti olanlar üzer, fi İ lerinde 4 Tet teşrin müzmele olanlar» | dar.) Rakamlar kapanış fiyatların gösteriş | © Nuku (Satış) | » Lamira İş Nevsopk * Faris | * Nillâne la Biükel * Arna * Cenevre *Soha * Amsterdam «5. * Prag 1, 4 Stokham o 30, — » Visaa * Müdrik * Retlin © Varşıva * Budapeşte » Bükreş Igrar * Yokohama * Alia * Me idiye * Birkan 683, — a, - 24 30 a6, — 23, S4 “, — 146. — i Çekler (kap. sa. 16) 4000 42615 s6 M 19407 || 423-.') 48028 | | *.0419 | vn343 | 017,— 9.7345 1206 ana - Stokholm Vivasa » Madrir # Periz Varşova Budapeşte Rükreş Belgrar Yokohama Moskova » VU ondra * Pwis 4 Bilâna * Friiel ayn Atina B200) - # Geneve Y4478— 401-— « Amstırdam 1 gin as) 45.50) 20,30) Clmenta as. İL Ünyon Dey. sark Değ Balya Sark m. ecza 23S| Telefon 13.— | Sir. Hayriye Tramvay U, Sigorta Romanti tahviller istikrazlar 1035 da isi istisrazldı. Serk D.yol D. Mavah. Gümrükler 1598 Mâ. A. 93. 53,50 Elektrik Tramvay As) © Fezani S4. 0) Rihtim 205)x Anadolu! * Anadolail 41,80 93, — m) «575 45,75 | sın TAKVİM Perşembe Cuma 5 Teevel 6 T.evel 14 Cema.ahir 15 Cema ahir Gün doğuşu 601 0d Gün batışı s0 Sabak namazı 417 Öğle sâmağı 1703 kindi namazı. 1517 Akşam maması 1746 Vatsı gamazı 17 İmsak 4.23 Vah geçen günleri o 275 Yılın kalas ,, 91 Bugün ISTANBUL —; 18 — 19,50 gramelen, 18,80 — 19 dok- tor Ali Şükrü Bey tarafımdan (Sağlam bir çecak elde etmek için uramlacak şartlar) mevsilu konferans , 19—10 Kemal Niymw 7 Bey ve arkadaşları . 20 — 2030 Nebil oğlu Tsmnil Halka Bey . 19001100 Ke » refakatiyie Vedia Riza Hanim ve Muzaffer Bey. 2180 23 den itibaren Anadolu a - Jansı, borsa Baheri, saat ayarı » ANKAKA: — 1230 — 1330 gramofon. 18— 1843 alaturka saz. 1245 —19,15 Kdip Bey ta tafından Viyolensel konseri, 19,9 20 nine haberleri , YIYANAY SİSE me — 19.30 plâkla tanınmış bestelârlars e - serleri.— 13 konser, — İ410 — 15 deva mi, — 16,55 piâkla Bohem © orkestrası, IR kadın saati —18,35 konser, Şarlatar —2023 | swera — #389 plak. #UDAPEKTE: Böd8 m — 14.80) ciğani orkestrası — 14,30 konser . 20 Çolle konseri 21 Konser — 23,15 kot i 22 gramelon. alaturka ..z. “er. dans musikisi — #25 radyo orkesizene. | YARINA: İY Mm — 10,48 olr resi — 1755 Sale konser, Şarkı ve piyano — 19 sohbet — 2 hafif | komser — 28,10 Mars reresikksi, MERAM: ASİ em 12 pik — İSAŞ esdyo erleestensinin konseri — 20,39 plâlda melodiler — 21 ri - ye, — Koman konseri — 120 operet — 33 pihla dans havaları, | ROMA: Mm — 21 haberler. Pik, Edehiyit. o Banat , | 27 p'âkla muhtetif besteler, — 23 komedi — , 28.10 muhtelif besteler » Genc üstat, her yıl bir yol, böyle ! bir ilânı yazdığına göre, kendi | bir mani haline gelmiştir. >) meb'us Etem Beyle adımın karış - | b sizin js i karak, beni Selâmi İzzet'le kardeş | Selvi boylu muharrir | Son günlerde İstanbulun hemen bütün gazetelerinde muharrir E - tem İzzet'in bir ilânmı gördüm. | Bab:âli yokuşunun selvi boylu muhazriri, bu ilânda kendisinin, Liman şirketinde idare meclisi â - zası olan Etem İzzet Beyle karış » tırılmamasını dileyordu. Yakıla - cak kitap muharriri, yanılmıyor » sam, gezen yıl da bu yolda bir ilân yazmış, gazetelere göndermişti. yazdığı yazıların okuyucuların ka fasında bir yıldan fazla yer etme | diğine inanıyor demektir. Yahut ta Milliyetin yazı işleri! müdüründe böyle ilânlar basmak | Yarın Etem izzet Bey öbür gün, bakıyorsunuz, şöyle bir ilân çıkıyor; “Sadri Etem Beyin sonundaki Etemile benim sonumdaki o Etem arasında hiç bir alâka yoktur. Gör | düğüm lüzum üzerine ilin ede - rim.,, Bir başka gün de şu: *“Vaktile Milliyetin fotoğrafçısı olup son zamanlarda Babiâli civa. rında bir fotoğrafhane açan Etem Beyle benim adımın karıştırıldığı. nı haber aldım. O, şimdi gazete - mizle alâkası olmıyan bir zattır. Ben ise Milliyetin yazı işleri mü « dürüyüm. Tavzihe lüzum görü» rüm.,, Yahut su yolda bir ilân: “Sabık müze lâhik müdürü, tırılmamasın: rica ederim.,, Yahut: “Gazi Etem Paşanın benim bü. iv yük babam olduğuna dair Yunan gazetelerinde neşriyat yapıldığını hayretle gördüm. Bunun aslı, esa- sı yoktur. Tekzip ederim.,, Veyahut: “İsmimin sonundaki İzzet'e ba- | zannedenler bulunduğu haber ve- | riliyor. Gerek bu haber, gerek bir Fransız gazetesinin, benim Sadri esbak İzzet Paşanın oğlu olduğum hakkındaki neşriyatı asılsızdır. tas | hih ederim. . Yahut şu ilânı yazabilir: “Ankarada Anadolu Ajansı ida re meclisi âzasmdan bir Etem Hi- dayet Bay vardır. Bundan bir kaç | yıl evvel İstanbulda mümessillik | etmiş olan bu zat ile karıştırıldı. İ ğım, aldığım mektuplazdan anla » şılıyor. Bu iki ismin karıştırılma «| mmm akik eğ ması için dikkat edilmesini rica” derim.,, Ya Etem İzzet'in adaşları, Yi suf Ziya'lar, Emin Ali'ler, İsm Hakkılar gibi bol olsaydı... O man fidan boylu kapı yoldaşım! zın bütün yazıcılık hayatı i tavzih, tashih, tekzip yazmakla çecekli, Böyle bir uğraşma, ihtimal, F yami Safa gibi, kendisine düş olanlarin moşuna gider “oh, Şükür edebiyatımız uzun boy bir badireden kurtuldu,, diye d kunaklı cümleler yazarlardı. Yu i suf Ziya Akbabada karaladığı b fıkrada: “Gazetelerin ilk sayıfaları daima zarar verici birer müsi lik olân edebiyat adamları arasi! da iki kişi çıktı ki geri sayıfal kazanç getiriyorlar. Bunlardan tanesi meşhur şair Florinalı Nâ zım Beydir. Malüm ya, bu kıt'a ve gazellerini adi ilân tari sine göre para vererek bastırır, İkincisi de ramancı Etem İzzetti | Bu arkadaş ta bir tavzih ve tekzii illetine tutuldu; habire ilânlar zıyor. Bunlar fena alâmetler di ama bu şairle mâsir biraz da bizi Akbabayı hatırlasalar....,, Derdi. Bu sürekli tekziplerin —Etet İzzetlerden birisi liman şirketind olduğu için— karşısında Abidi Daver de gayrete gelecek ve ya zacağı bir fıkrada liman şirketi nin mazotla işliyen yeni çatanali rı hakkında fenni ve tarihi izaha verdikten, kaptanlarını' öğdükte! sonra sözi Etem İzzete getirece) ve diyecekti kiz “Vaktile Tasviri Efkârda benif yetiştirdiğim Etem İzzet niçin kel di adının adaşile karışmasında! korkuyor? Liman şirketinde idari meclisi âzmet'ölmak fena bir şel Ti? Fakat, madem ki istemiyor: Gİ zctes'ns kendisinin ve peelazeni tam boy birer resmini bassın, zaman ilisinin bir olmadığı kola ca anlaşılır.,, Toplu iğne ISTANBUL a Darülbedayi Temsille Eu akşam saat 21 de İstanbul Tiz Şehir Tiyatrosu pe Eu akşam: Jl | Ta inn UMUMA Türk Sinem asındi Gala müsameresi olarak; MELO (HULYALI DUDAKLAR) GABi VORLAY — V:CTOR FRANCEN-PIERRE Blanchar Arisn) dan daha mükemmel fevkak Ade hissi bir aşk ve musiki şaheseri İlhveten : “Mektepliler eğleniyor 2 kisimlık rövllü komedi ve Fransız Pathe Journal dür ya hevadisi 18203) anı : Hevrik İbsen iven : E Gricg