Sayıfa 6 GMK AAA NM AAA Hiç ayrılamazlar sanıyorduk , az kalsın ayrılıy-rlardı! MI (halkının orta tabakası için yapar. Bununla beraber, memleketimiz. de Janet Gaynor ile Şarl Farrel'i İtanımıyan sinema meraklısı yok gibidir. Filhakika bu iki artist, sinema İhayatına atıldıkları gündenberi simdiye kadar oynadıkları yüze yakın filmde hep beraber oyna- erslar, ve daima aşık, maşuk rol leri yapmışlardır. l Bundan üç ay kadar O evvel, İ Foks şirketi yeni bir film yapmak İjistemiş, bu filmde erkek volünü Şarl Farrel'e varmiş fakat kadın rolünü, Janet Gaynor' a değil de bir başka kadına oynatmak iste- iştir. Bu havadis, pek tabii sinema azeteleri ve mecmuaları ile ilân dilince, şirket, Amerikanın dört ir tarafından binlerce mektup almağa başlamıştır. Bu mektup- arda, niçin Janet Gaynor- m Şarl Farrel ile beraber oyna- tılmadığı soruluyor bunun yapıl maması isteniyordu. | Şirket, bu kadar büyük bir alâ- ka karşısında verdiği (karardan geri dönmüş, iki artisti biribirle- rinden ayırmamağa karar ver- miştir. Bu suretle Janet Gaynor ile Şarl Farrel Amerika halkı tara- fından en çok istenilen ve sevilen çift oldukları anlaşılmış oluyor , Rus Rejisörlerinden biri bir Sinema harikası yarattı Sovyetlerin, y , ve | — : Janet Gaynor ile Şarl Farrel ” ismini miz filmde, ötekini inde. Şarl Farrel ynor biribirlerinden hi i. mazlardı. ire Birisinin işittiği - muhakkak ile Janet mühim artistlerindendir, , İstan- bulda, bu şirketin filmlerini, bü- yük sinemalar pek az gösteriyor- lar, Çünkü bu müessese, Amerika- Bu iki artist Foks şirketinin en | hıdır, ve filmlerini Avrupadan zi- So dünyanın en büyük rejisörlerinden birisi ve Kuvvetli bir ihtimalle en birincisi, süphesiz S. M. Eisenstein'dir, Evvelâ, Eisenstein, xejisör değil, bir şair, bir ediptir, Sonra, musiki ve resimde yü! o e bir selâhiyet sahibidir, şa tam manasile mükem; l bi tisttir. le, Eisenstein'i Avrupalı ve Ameri- Kalı sinemacılar, münakkitler, bü. büyük bir rejisör olarak kabul et mekle beraber, onu, “Sovyet üslü. bu,, filmlerden başka çeşit film. lerde muvaffak olamıyacağını söyleyip duruyorlardı. Eisenste- in, bu iddialara küçük, küçücek, üç beş yüz metrelik bir film yap- makla cevap verdi, sadece bir kendisinin yalnız “Sovyet üslübu,, nun değil “burjua,, hislerinin de en mükem- m rejisörü olabileceğini ispat et- i b Eisenstein'in yaptığı bu filmin ismi, (Romance o Sentimentale) yani (Hissi romans) tır, Bu küçük filmde, mevzu © tat- min edilmemiş bir aşkın sonbahar ile ilkbahar hatıralarıdır. Filmde unsur olarak kullanılan şey tabi- at vemusikidir. Aktörler ise bir |! kadın, bir köpek ve meşhur hey- | keltraş “Rodin,, in heykelleri! | | Hissi Romans) bir tek ros | manstan ibaret değildir. Fevkajâ. de klâsik olmuş, her gün işide bir “ kül,, lük sonbahar fırtınala- işide kulaklarımıza hiç yabancı | *ı ile, ilkbahar şiçeklerine, harr- olmıyan bir çok musiki ve Rus | kulâde Davudi bir ... bir kadın gigan romanslarından mürekkep | değil de, bir hünsa sesinin ifade Filmin başlıca ursurlarından, “Tabiat, tan Gia etmek istediği eski bir aşk hatıra- sının inkisarlarına tercüman olan tabiat manzaraları ve hâdiseleri- nin evlenmesinden doğan bir şiir- yade, Amerika için, ve Amerika | | mek (| kendisidir. İ Yeni F Melek Sinemasında a EY EŞE. ilimler Palyaço - Ouiok LİLİAN HARVEY JULES BERAX Kllan Harveyin gok güzel bir filniz Dünden baret MEGER Yioemasmdz göstörilmeğe Başlanan (Palyaço) filminden bir saban, Fevkalâde modern bir sana- | ve kadın geceyi Palyaço” toryom, hastaları rahat ve sakin hastalıkları o muhayyel, Güzel Madam Davson da bu inziva- gâbın misafiridir. Maksim Ma- dam Davson'un ümitsiz âşıkıdır. Fakat her gece Madam Davson bu zavallı âşıkı oyalar ve Apol- lo tiyatrosunda oynıyan ve her gece dolu ve kalabalık bir halk tarafindan alkışlanan Palyaço Kuick'in seyrine giderdi. Palyaço'nun bu sarışın Kâdin üzerindeki * tesiri “nedir ki “her gece tiyatronun aym locasını işgal ediyor. Bir gece Madam Davson sa- natoryormda verilecek bir müsa- mere için görüşmek vesilesile Palyaçonun lacasına gider, fa- kat kapının önünde şehir kıya- fetinde duran Kuick'i tanımaz. Palyaço kendisini tiyatro direk- ih törü Henkel diye takdim eder #ve beraber yemeğe giderler, Kuick her gün Madam Davso- nu ziyaret etmektedir, zira âşık olmuştur. Maksim kıskançlık et- isterse de rejim harici Palyaçonun getirdiği yemekler onu tatmin eder. Fakat bir ra- kip daba var o da Palyaço Kadın Henkel'den başlanıyor fakat Palyaçoyu se- viyor. Sanatoryomda verilen müsa- merede (Palyaço Madam Davson beraber yemek yiyorlar ve KENAN 233 3388 dir. Eisenstein bu filminde kulakla- karmızı en müheyyiç musiki ile dol dururken, bu heyecanı fevkalâde daha doğrusu lâvhalarla da gözlerimizi teyit eden resim parçaları, alâkadar ediyor ve bu birleşme- den o kadar yüksek bir san'at hissi ile doluyoruz ki, oracıkta, bu film bitmeden, bizi elinde tu- tan sihirli tesir sönmeden onun tadını hayatımızda bir daha tata- mıyacağımıza enin olduğumuz « İ dan hemencecik ölüvermeği bile düşünüyoruz. Eisenstein, bu küçük filmi ile, büyük şaheserini yor, yaratmış olu- fa, kollarında geçiriypr. Kuick Palyaço kıyafetinde il” kazandığı bu muvaffaki pek memnun değildir, her bahasına olursa olsun kağf Palyaçodan soğutmak Oyun o arkadaşlarından sarhoş bir halde kendi kı tine sokuyor ve kadına mı ediyor ve kadının teessürü şısında Palyaçonun kendi duğumu ve bu ezbnenin tep olduğunu itiraf ediyors# kadın inanmıyor. Madam Davson müte: kiki Kuick'i görmek için ti ya gidiyor. Kuick locasında nız oturan Madam Davsonu kesin gözü önünde ku alıp tiyatronnn kolislerine deli" kaçıyor, müşteriler yeni bif mara zannederek alkışlam dırlar. Kapalı perdenin aras müşteriler zevkle şu muhs dinlemektedirler : di — Kuick ile beraber şii misin ?.. — Hayır... — Henkel'le beraber 2x — Hayır... zi Ve yüzünden makyaji” maskesini çıkararak : — Ya benimle... Cevap bir busedir... agi” Fakat bu sırada Kn | mış alduğundan halk yor. şahit olup şiddetle alkışlı ” — kri Mi X 8 £ vi çü 80x23 30 DAR SUB ERERAIU 22830318 83155223531105 “ Melo,, yu katletmiş!” Bundan bir müddet ervah a ri Bernestayn'ın meşhur (Melo) nun filme alemdağ rada yazmıştık. Haber * disi za göre., bu film eserin ken yi benzemiyormuş. b Pariste Ye” ,. e edebi gayeledi” — Bu eser benim değil edil bir Alman piyesinden se , miştir. İsmimi de üzörine muşlar istismar ediyorlar- Diye bir de makale Ve! bu filmi yapan Natan ai şiddetli bir hücumda bul“ tadır. Ne yazık!