21 Temmuz 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

21 Temmuz 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Mahkemelerde Bir Müslüman Genç Katolik Olmak İçin Müracaat Etti İstidası Kabul Edilmedi, Akli Muvazenesinden Şüphe Ediliyor, Zabrta Kendisini Aramaya Başladı "Avni isminde bir genç geçenlerde asliye dördüncü hukuk mahkemesine müracaat ederek vicdan hürriyetini ileri sür- müş ve katolikliği kabul edeceği için nüfus kaydında (Müs- lüman) kelimesinin kaldırılmasını istemiştir. Mahkeme, bunun istidasm: kabul | vermiş ve aramıya başlamıştır. Fa- etmemiş, eyelâ dini merasimin yapıl. İkat Avni, ortada yoktur. Polis, mah- dıktan sonra müracaat etmesi kendi. cazi kalemine de müracaat ederek sine anlatılmıştır. İ Avninin adresini istemiştir. Mahke- Polis, bunun bir meczup olduğunu | me, istidasını kabul etmediği için ad- ii etmiştir. Akli durumunu tet-İresini de fdsbit etmemiştir. ettirmek için kendisini Bakirköy | Vekâleti de bu müracnatin mai, e- Akıl hastanesine ek karar | tini e emi sormuştur. Tevkif Edilen | Kaymakam Dün Karsa Gönderildi Müddeiumumilik evvelki gün irtikâp yaptıktan sonra va- zifesini terkederek İstanbula kaçan Kars vilâyetinin Göksom kaymakamı Nuri Bozkurdu tevkif ettirmişti. Nuri Bozkurt dün jandarmaların nezareti altında Karsa gönderilmiştir. Nuri Bozkurta isnat edilen suç şu-| disini araştırmıya başlamıştır. Bu a- dur: rada da kendisi müstafi addedilerek Nuri Bozkurt Sarıkamışta kayma- | yerine başka bir kaymakam tâyin e- kam iken telefon tesisatı yaptırmış, | dileliştir. Polis ve jandarma kayma- ve mühim bir parayı zimmetine ge-| kam Nuri Bozkurtu günlerce aramış) Adliye! İzedi ER ali Silifkede Balan heykel Silifkede Bir Heykel Bulundu Silifke, (TAN) — Sultant Bozkır da dönilen “Çaltı, köyünde bağını temizlemekte olan Hüseyin oğlu Os- man namında biri topruğı kazarken, tunçtan yapılmış, on bir santim bo- girmiş, hesabmı vermemiştir. vilâyeti tahkikat yöptarmış ve irti- kâp suçu sabit olduğu için Göksom sorgu hâkimliğine telgrafla müraca- at ederek Nuri Bozkurtun sorgusu- nun yapılmasını istemiştir, Nuri Boz- kurt nasılsa bu telgrafı haber almış ve 5 gece köyleri teftiş bahanesile kaza merkezinden ayrılmıştır. Ara- dan beş, on gün“geçtiği: halde kay- makamdan bir alınmaması ve Köylerde de bulunmaması eni. mumiliğin nazarı dikkatini celbet, ve temmuzun onülcu günü giyabin- da tevkif laa ke eriş ve ken- Kars | ve nihayet onun İstanbula kaçtığını tesbit ettiği için müddeiumumiliğe telgrafla müracaat etmiştir. Nuri Bozkurt, kendisinia sorgusu- nu yapan Sultanahmet sulh birinci ceza hâkimine: — Ben telefon tesisatı yaptırdım. Mahsup ilmühaberlerini de halefim olan Sarıkamış kaymakamın teslim etmiştim. Ben bu meselenin kapan- Si suniy« Malt “mamiş, demişti Nuri Bozkurtun muhakeme: Kars ağır ceza mahkemesinde devam lemek Bulgaristana Kaçarken Yakalanmış Silivride Halil isminde bir genci kürekle öldüren Vizenin Tatarlar köyünden Zekeriya oğlu İbrahimin duruşmasına mahkemelerin tatili münasebetile Ağırceza işlerine bakan As- liye ikinci ceza mahkemesinde Iki jandarma mevkuf Ibrahimi re- isin önüne çıkardılar, Kolundan tu- tarak suçlu mevkiine oturttular. Ib- rahimin gözleri tavanda ve kapıda i- di. Heyeti hâkieyi ve dinleyicileri şuurundan şüphelendiriyordu. Evve- iâ hüviyeti tesbit edildi. İbrahim Bul- garistanın Rusçuk kazasınm Islâyu köyünde doğmuş ve Türkiyeye mu- hacir olarak (o gelmiştir. Hükümet kendisini Vizenin Tatarlar köyüne iskân etmiş. Ibrahim burada bir müd det kalmış. Sonra Bursaya gitmiş, Işıklar mektebine hademe yazılmış. Bir müddet sonra da buradan kaç- mış, Silivriye gelmiş ve Yakubun ya- ına çoban olarak girmiştir. Reis, bundan sonra #orgu hâkimi- nin kararnamesini okudu. Kararnameden ânlaşıldığna göre, Tbrahim Yakubun koyunlarını güdi yormuş, bir gün komşularından Ce- lil kendisine: — Ibrahim, demiş. Rve uğra, bi- zim keçileri de al, otlat.. Ibrahim bu teklifi: — Ben eve uğrıyannam. Sen keşi- leri köy hâricine çıkar, ben oradan a- arım; şeklinde kubul etmiş. Ertesi gün Ibrahim, Yakubun ko- yunlarıni almış, otlatmıya çıkmış. Ce Ul sabahleyin'kalkmış, geçilerinin &- ğildan alınmadığını görmüş ve eline bir kürek alınca harman yerine koş- muş. Burada Ibrahimle kavga etmiş- ler. Biraz sonra da Celil ruhsuz ye re serilmiştir. Ibrahim sorgu hâkimi- ne verdiği ifadesinde kendisini mü- dafna ederken: — Celil bir kürekle üstüme hücum etti. Iki defa kürekle bana vurdu, Be- ni öldürecekti. Ben elinden küreği #ldım. Kendimi kurtarmak için ben dün başlandı. düşmüştü. Beh sonra kaçtım. Tatarlı ya geldim. Bir kaç gün sonra beni köyde yakaladılar. Jandarma karako- luna götürdüler. Orada Mustafa is- minde bir delikanlı da nezaret altı- na alınmıştı. Benim ellerim kelepçe- li idi. Mustafa ellerimi açı, Sonra bir yolunu bulduk. Nezarethaneden beraber kaçlık. Dağlarda gezdik. Ben çalışmak İçin Kırklareline gidiyor- dum. Gümüşpinara su içmek için in- miştim. Mustafa arkada kalmıştı. Ben onu kaybettim. Bir daha bula- madım. Artık Bulgaristana kaçmak- tan başka çare yoktu. Cebimde bir eğe vardı. O eğeyle hudut telefon hat tı kestim, Maksadım, huduttaki A» yastafanos köyünün merkezle muha- beresini kesmekti, Eğer telefonu kes- meseydim, hudutta beni yakalıya- caklardı. Hududa gittim. Orada yâ- kaladılar. Celilin öldüğünü o vakit öğrendim, diyordu. Reis, Müddelumumilikteki ifadesi- 'ni okudu. Sonra suçluya sordu; — Bir diyeceğin var m Suçlu cevap vermiyor. reisin yüzüne bakiyor ve: — Hiçbir şeyden haberini yok. İş- te jandarmalar. öyle yazmışlar, di- yordu. Reis son bir sual daha sordu. — Hasta mısın Ibrahim! — Ibrahim elile midesini işaret e- derek: > — Fena hastayım, midem bulanı- yor. Beni tabibi adillere gönderseniz. İyi yaparsınız, dedi. Müddelumumi, İbrahimin tabibi adillere muayene ettirilmesini ve ica- bederse tıbbı adli müesseiesinde mü- şahade altına alınmasını istedi. Mah- keme bu şekilde karar yerdi ve mu- Hayrete de kendisine iki defa vurdum. Celil hakemeyi talik etti. yunda ve dört santim eninde bir hey kelcik bulmuştur. Eski Yunan mamu | lâtımdan olduğu anlaşılan bu beykel, | hükümete teslim edilmiştir. Ulucami mahallesinde, Ermeniler- den metruk olup Kibris mültecilerin. | den birine verilen evin içinde kıy- metli mozayik döşemeler bulunduğu anlaşılmış, müze müdüriyetinin tet- kikatından sonra bu öv Kükümet'ne- iran ——— Mahküm Oldu Foti isminde sabıkalı bir hırsız, on evde neşya çalmış, on birinci hirsiz liği yaparken de cürmü meşhut ha- linde yakalanmıştır. Asliye ikinci ce- za mahkemesi dün sorgusunu yaptı ve kendisine bir sene dört ay hapis | İ cezası verdi. z ka Bir Tavzih Usküdar postahanesindek! - yolsuz muamelelerinden dolayı muhakeme altına alınmış olan Kemalin tecziye- si istenildiğini yazmıştık. Bu vaka, iki buçuk sene evvel ce- teyan etmiştir. Üsküdar postahane- sindeki şimdiki memurun adı da Ke- maldir. Fakat, muhâkeme edilen Ko- mal, şimdiki memur değildir. Ttiha- sa mahal kalmaması için tavzih ediyo Yük, is —— Ehliyet İmtihanları Orta öğretim mliesseselerinde ça- lışmak istiyen lise ve muallim mekte- bi mezunlarının ehliyet imtihanları için müracaatlar başlamıştır. Şimdi- ye kadar müracaat edenlerin adedi, yüz elliyi mütecavizdir. Muhtelif branşlardan yapılıcak 0- lan imtihanlr eylülün ilk halalsında başluyacaktır. Yabancı Dil Kurları Yabancı Diller mektebinin yaz kur larina, gerek üniversite ve gerekse lise talebeleri büyük bit alâka gös- termişlerdir. Bunu gözönünde tutan Yubancı Düler mektebi idaresi yeni kurlar ihdasını kararlaştırmıştır. — —— Usküdar sulh ikinci hukuk hâkim- liğinden: Üsküdarda Zeynepkâmil hastaha. nesi civarında Artbahçe Sokak 14 nu- marulı hanede Sakin iken akıl hasta lığından dolayı Bakırköy Emrazı Ak- Yiye hastahanesinde tahtı tedaviye â- Immış olan Üsküdar sulh mahikeme- si mübaşirlerinden Halile aynl hane- de ikamet etmekte olsa kız kardeşi Fethiyenin 147.939 tarihinde vasi tayinine karar verilmiş olduğundan bu bapta itirazı olanların 10 gün zar- fında mahkemeye müracaatları lü- zumü ilân olunur. | umumiyet itibarile gok eski ve ta- rihi eserlere malik bulunmakla be-| sun, RL m > İzmitte MEMLEKETE RE İnkişaf | İzmit Meyvacılığı Meml Izmit, (TAN) — Belediye meclisi, yakında fevkalâde bir içtima ukte- derektir. Bu içtimada, elektrik tesisatının | genişletilmesi, şehrimiz nüfusunun artması karşısında kifayetsiz görülen suyun çoğaltılması. asri firin yapıl ması, kanalizasyon için pcole hazır» lenmasi, Şehrimizin diğer esaslı ve e meselelerinin hali mevzuu Bahsolacaktır. Bu ârada, yarım kalan rıhtım inşaatının ikmaline do karar verileceği anlaşılmaktadır. Belediye, kahvehaneler, lokantalar ve fırınlar müstesna olmak üzere, diğer dükkânların akşamları saat ye. İdide kapatılmasına karar vermek ü- i zeredir. İzmit - İstanbul asfalt yolu Nafıa Vekâleti yollar ve köprüler umum müdürü buraya gelmiş, vilâ- İ yetimiz içinde bir tetkik seyahatine çıkmıştır. Bu arada, İzmit — Istan- /bul asfalt yolu için de tetkikalta bu. lunacağı sanılmaktadır. Meyva ihracatı Kocüelinin meşhur olan meyvacı- Kö, bu yıl yeni tip ambalajlarla bir inkişaf adımı daha almıştır. Yağmur lar, kirazları kurtlandırmış ise de bu yüzden hasıl olan zarar, vişne, kayı. sı, erik, şeftali ve armut gibi meyva İlardan telâfi edilmiştir. Bunlar, yeni tip ambalâjlarla İstanbul ve Anka- raya sevkedilmektedir. Tavşahbılın. | Gebsenin ve il iğ Bünyan (TAN) — Kayseri vilâye. raber, onun yanı başında bir kazası olan Bünyan bu hususta daha büyük bir zenginlik arzediyor. Kazamızın Sultanhanı ve Karatay | Köylerinde tarfit kıymeti haiz iki! kervansaray vardır. Karatay köyün- deki kervansaray meşhur oAlğattin Keykubata ait olup dokuz yüz küsur sene evvel inşa olunmuştur. Her iki kervansarayın o maalesef herâbiye yüz tuttuğu ve her sene biraz daha yıkıldığı görülmektedir. Bunlarm tu. miri ve muhâfazası için alâkadar ms- komların harekete geçmesi lâzımdir. Tarihi bir vakfiye Karataydaki kervansarayın meş- hur bir vakfiyesi bulunduğu 60 met- re uzunluğunda ve 30 santimetre ge» nişliğinde bir deri üzerine altm su- yu İle ve elle yazılmış olan bu vak- fiyenin emsalsiz bir kıymeti taşıyan tarih yadigâr: olduğu anlaşılmakta- İ dır. Mezkür vaktiye, Karatay köyün. den Halil adındaki vatandaşın elin- de bulunuyordu. Geçen yıl Adanaya gitmek istiyen Halil, Ulukışlada bir etomobil kazasında ölmüş, bu saheser vakfiye heybesinden çıkmış, Iflukış- Is sulh hâkimliğince, Halilin metrü- kâti meyanında vakfiyoya de yazıyct edilmiştir. Simdi vakfiyenin mezkür mahkeme mahzeninde saklandığı zan nolunmakta ve bununla kaymakam. lik makamı meşgul olmaktadır. Tarihi kıymeti haiz olan vakfiye- nin buldurularak alâkadar ve emin bir yerde hıfz lâzım geldiğine şüphe yoktur. Bulunan yeni eserler Sultanhanı köyünde yeniden, mer- mer bir Eti âbidesi bulunmuştur. Fev İkalâde kıymeti haiz olduğu sanilan Muhammen bedeli 1021 Hra olan nakçı elbisesi (Merserize bezden) ile 60 adet tulum elbise 24 - 7 - 939 Bu işe girmek İsteyenlerin 76 lir: misyona müracaatları lâzımdır. Bu işe sit şartnameler komi tadır. Kıymetli Bir Vakfiye Karataş Kervansarayının 60 Metre Uzunluğunda 4. kapan İn, gaylıafaza Selimin. ab makenil-.İer asıkağarzı. pazartesi günü saat (10,30) on buçu deki komisyon tarafındar açık eksiltme usulile satın alınacaktır. eketin Başlıca Şehirlerinin İhtiyacını Karşılıyacak Bir Hale Geliyor hur çavuş üzümleri de, yeni amba- lâjlarla, örselenmeden ve çürümeden sevkolunacaktır. ; Mahsul vaziyeti Buğday ve arpaların hasadına ha- raretle devam ediliyor. Bilhassa cüm hüriyet buğdaylarından alinan randı map, müstahsilin yüzünü güldürecek şekilde bereketli olmuştur. Arifiye tohum ıslah işlasyonundi it edilen yeni bir #usır cinsi de geniş bir sahaya ekilmiş ve çok feyir li neticeler alınmıştır. Tütün satışları 939 senesi tütün mahsulünün iyi olacağı görülmektedir.Kocaelinin bir milyon iki yüz bin kilo tahmin olu. nan geçen seneki tütün mahsulünder halen müstahsil elinde 200 bin kile kadar kalmıştır. Görmezlesin kilosu 15 — 20, diğerlerininki 5) - 85 ku. ruş arasında satılmıştır. Ketencilğin ıslahı Ketenelliğin de, hem «elyaf, bem tohum ve hem bez bakımından inki- şal bulmasma çalışılmaktadır. “res lav beynelmilel panayırında çok be. ğenilen Kocaeli ketenlerinin, yeni ve otomatik tezgâhlarla | iptideilikten kurtarılmasına çalışılmaktadır. Ti caret Odamız da bü hususta himmet sarfeylemektedir. Transit arttı Son senelerde İzmitte transit fa- aliyeti artmış, bu da iktisadi hâyate ta canlı bir hareket ETİ ml —.4 bu âbide, Kayseri; vilâyet müzesine gönderilmiştir. Tuzhisar, Mudala , Kirveli köylerinde, üzerleri ya. zılı ve arslan kabartmalı mermer ki- tabeler bulunmuş, onlar da vilâyet İ müzesine yollanılmıştır. Küpeli köyünde bir viranede, üze- rindeki tarihten, 250 sene evveline sit olduğu anlaşılan bir adet kesme altın sikke bulunmuş, bu da kayma- kamlığa teslim edilmiştir. ” Kazamız içindeki eski eserlere bal, kın kıymet vermesi şe yeni bulunan larının hükümete haber verilmesi i- çin her şey yapılmakta, bu kabil şey- leri bulanlara, haber verenlere ve hü kümete teslim edenlere ikramiyeler verilmektedir. —— Adana Parti ve Halkevi Reislikleri Adana — C. H. Partisi vilâyet he- yeti toplanmış, Parti reisliğine avu- kat Fahri Uğurlu, halkevi reisliğine de Nevzat Güven intihap edilmiştir. VEFAT Istanbul o Cümhür'yet Müddelimumi muavinleinden Sad- rettin Berkin babası (o ve Adana Askeri hastahanesi doktorlarından | binbaşı Mesut Savcının kayın babası emekli adliyecilerden ve mütekait hâkimlerden Suphi Berk rahmeti rah İmana kavuşmuştur. Cenazesi bugün- İkt cuma günü sast 11.30 da Kızıltop. rakta Kuyubaşı sokağında 9 No. lı e- vinden kaldırılarak namazi öğleyin Kadıköy Osmanağa camiinde eda €- dildikten sonra Eyüp Sultandaki aile makberesine defnedilecektir, Mevlâ rahmet eyliye, 100 takım muhtelif bedende kay- ikta Haydarpaşa gar binası dahilin. a 58 kuruşluk muvakkat teminst ve kanunun tayin ettiği vesaikle birlikte eksiltme günü saatine kadar ko- syondan parasız olarak dağıtılmak- (4097) se 21.7. 939 mem SS ÜDRA O, ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodifüzyon Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1629 m. 183 Kes. 10 Kw. TAG 10,74 m. 15195 Kes, 20 Kw. TAP 3lfom. DSG Re 20 Kw, Cuma, 21. 7. 1939 1230 Program, 12.35 Türk müziği PL, 12,300 Memleket saot ayarı metevrolaji haberleri, 1815 - M Müzik (Senfonik plâklar — Rİ, 19.00 Program, 1905 Müzik (Caruso” nun bir plâğı), 19,13 Türk müziği (P beyeti), 20.00 Memleket saat ayarı, ojuns ve meteoroloji haberleri, 2015 Konuşma (haftalık spor servisi), 20.30 Türk müziği, 1 — Ferahfeza peşrevi, 2 — Ismail Haklı — Ferahfezü beste — Çağlayan ewyi si rişkle, 3 — İsmail © Hakkı — Ferahfere şark: — Ateşin aşkin, 4 — Santur taksimi, 5 — İshak Wuran — Ferahfeze şi Seyretmek için, 6 — İsmail Hakkı Bey — Perahteza şarkı — Mehtapis güzel olur, 7 — Nuri Halil Poyraz — Hüseyni garka'— Artık yetişir, 8 — Rahmi bey — Miüstesr şark: — Gel ey söki şarabı talezelendir, 9 — Mustafa Nazif — Hüzzam © şarkı Gönlüm pice bilir, 10 — Şükrü — Hüzzem şarkı — Adanın yeşil çamları, 21.30 Ko - Büşma, 21,28 Neşeli | pllikler — R. 210 Müzik (Radyo orkestrası — Şef: Praeto- rus), 1 — Joh. Strauss — Gece kuşu op#- tetinden üvertör, 2 — F. Töhar — Altın ve gümüz (Vals), 3 — Joh. Strauss — “Ao- celerationen”, 4 — R. Heuberger — den, üvert, 5— “Orpheus” uvertürü, 22.30 (Opeta seleksyonları — PL), 28.00 ns haberleri, zirhat, seba, tahvi- Jât, kambiyo » nükut borsası (fiyat). 21-20 Müzük (Caabtnd — PI,), 23.58 - 24 Yarın- ki program, AAA X ASKERLİK İŞLERİ Aaaa a aa . Son Yoklama Kadıköy askerlik şubesinden: Lite ve- ya muadili ve daha yüksek ( okullardan mesin olanlar; askerliklerini o yapınıdan memuriyet ulamıyacaklarından © 938-000 ders yılında bu gibi okullardan mezun ölüp 4a tahsiline nihayet verecek okurların son yoklamaları Beşiktag üakerliik o yübesince kurulacak askerlik meclisinde İ - 15 afus- ton « 939 du yapılacaktır, Bu on bes gün- lük wrüddet içinde kanuni bir mâzerete dayanmaksızın bu meclise müracaat et - kema mam aa İmak üzere 1 ağus- tnt evel Dut gelineli * Beyoğlu Asikerlik şubesinden: Şubemizde kayıtlı #eramiyeye müsta - huk harp malülü, erat ve şehit yetimleri- nin 939 tütün ikramiyeleri aşağıdaki gün- lerde ve yalnız öğleden sonro dağıtılaca- Bından bu gibilerin kendilerine tahsis e - dllmiş olan günlerde şubeye gelmeleri, 4 temmuz 839 pazartesi, şehit yetim- leri (1-23) numaraya kadar, 8 temmuz 909 çarşamba: o maldl erat (1-25) numaraya kadar, 25 temmuz cuma; Malül subay (1-25) numaraya kadar. 31 temmuz pazartesi; Şehit yetimleri (28-50) numaraya kadar. 2 Ağustes çarşamba, maldl erat 30) numaraya kadar. 4 Ağustos cums, maldi subay (28-50) numaraya kadar, 7 Ağustos pezartesi, şehit yetimleri (91- 178) numaraya kadâr. 0 Ağustos çarşamba, malül ret (61-70) sumaraya kadar, 11 ağustos cuma, melâl subay (51-62) numaraya kader, (26- 14 ağustos pozartesi, şehit o yetimleri 176-100) numaraya kadar, 16 ağustor çarşamba şehit o yetimleri (401-125) numaraya kadar. 15 ağuster cuma, şebit yetimleri, (128- 290) numaraya kadar. 21 ağustaş pazartesi, şehit (151-190) numaraya kadar. TEŞEKKÜR Annemizin cenaze merasimine biz- zat iştirak veya tahriren taziye su- retile elemimizi paylaşmak lütfunda bulunan dostlatımıza muhterem ga- zeteniz vasıtasile derin şükranları- mizi SUNAFIZ. Oğulları: Bolu velisi Naci Kıcıman, yetimleri Diş hekimi ve muallim Mustafa Kı- cıman, Şeker şirketi hukuk müşavi- ri Nafiz Kiciman, Gureba hastanesi dahiliye mütehassıs Emin Kicıman, operatör Galip Kıcıman. TEŞEKKÜR Olümü ile bizleri kederler içerisin- de bırakmış olan aile reisimiz Izmir Tüccarlarından Ödemişli (Hüseyin Hüsnü Ozödemişifi cenaze merasimi» 'ne bizzat gelen ve telgraf veya mek- tüp göndererek teessürlerimize ortak olen bütün akraba ve tlarımiza en samimi teşekkürlerimizi sunariz. Ailesi