22 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

22 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 -ş Yala SK MİİNİNİN 22-2 -938 e “Telefon ve Telgrafla 7 a NIZ ye 7 RALARI YERLİ HABERLER Karar Verildi: Yenicami Kasrı, Bugünkü Haliyle Muhafaza Edilecek Büyük tarihi değeri olan Yenicami kasrımın muhafazası yolunda gazote- mizin yaptığı neşriyat Maarif Vekâ- letinin nazarı dikkatini çekmiş ve bu işin tetkiki için kurulan ilmi komis- yan dün toplanarak kararını vermiş- tir: Kasır olduğu gibi muhafaza İ edilecektir. İ Müzeler müdürlüğünde yapılan dünkü toplantıda, müzeler umum mü dürü Aziz, güzel sanatler akademisi | müdürü Burhan Toprak, akademi | profesörlerinden Celâl Esat, mimar Tarık, Mimar Arif Hikmet ( Holtay, "Türk ve İslâm eserleri müzesi müdü- İrü Abdülkadir, Topkapı sarayı müze- İsi müdürü Tahsin Öz bulunmuşlar- dar. ATI Taa! > Balkan Konseyine B. Tatarescu İştirak Edemiyor Ankara, 21 (Tan Muhabirinden)— Bükreşten gelen haberlere göre, Ro- 7 manya Hariciye Nazırı B. Tatarescu | © İ Romanyadaki siyasi vaziyet dolayı- “— Bu şayin İstanbul halkının es-| : siyle 25 Şubatta Ankarada toplanâ- ki eserlere karşı olan sevgisini ve has | cak olan Balkan Antantı Konseyine sasiyefini ölçmek için yapılmış bir, iştirak edemiyeceğini, kendisini kon- şakadan ibarettir.., seyde B. Komne'nin temsil edeceği- Heyet azası, kemerin yıkılması! ni alâkadar Balkan devletlerine bil- mevzuübahis olduğu zaman halkın) dirmiştir. gösterdiği asabiyeti şükranla kayde o. a dilmesi lâzım gelen bir alâka saymış- Bir İtalyan Gravür tar: , *.3 Kemerin muhafazası hakkında itti- Sergisi Açıldı fakla verilen karar, bir rapor halin Ankara, 21 (Tan Muhabirinden)— de hazırlanmıştır. Bu rapora, keme- Bugün Serglevinde bir İtalyan gra- rin iç ve dışından çekilen birçok re- vür sergisi açıldı. Bütün vekiller, kor simlerile taksimâtını ve mimari kıye diplomatik ve matbuat erkânı sergi- metini gösterecek fotoğraflar ilâve e- nin açılışında hazır bulunuyorlardı. dilecek ve bugünlerde Maarif Vekâ- İtalyan Büyük Elçisi B. Galli bu mü letine gönderilecektir. hasebetle bir nutuk söyledi, hüküme İstimlâk, Nisanda Başlıyor te teşekkürlerini bildirdi. Buna Maa- yif Vekilimiz B. Arikan cevap verdi Eminönü meydanının istimlâkine edi e e i nisanda başldnacaktır. Açılacak sa- eleri ir Aya ay haya rastlıyan yerlerdeki esnafın bir Sergide elliden fazla İtalyan sanat denbire açıkta kalmamalarını temin kârının güzel eserleri vardır. için birinci plâna gifen mıntaka dör- de ayrılmıştır.Birinci numarayı Yeni İspirto Ucuzluyor Yazan: Avusturya Imparatoru- nun Ziyareti Hatıraları Sahte memur Ihsan POLİSTE : Yüklü Bir Kayık Devrildi, 1 Kişi Boğuldu Evvelki gece, Köprü altında bir de iz kazası olmuştur: İ İki saat kadar süren bu toplantıda heyet azaları Yenicami kemerini"ta- rihi, mimar, teknik ve şebireilik ve estetik bakımlarından tetkik etmiş- ler, fikirlerini söylemişlerdir. İleriye Avusturya İmparatorunun İstanbulu ziyareti. İsürülen fikirlerin hulüsası şudur: No. £ Demokrat olduğunu iddia eden ihan harbine ait hâtıralarım arasında, Avusturya İmpa- ratoru Şarlın, Beşinci Mehmedi zi- Yareti münasebetile Dolmabahçe sa rayında verilen bir ziyafetten bah- setmek İsterim. Bu ziyafete mebus- lardan Fethi Bey ve ben davetli bu dunuyorduk. İmparator, İstanbula Hariciye Nazırı Baron Buryan ve Avustur- ya ve Macar asilzadelerinden mü- rekkep parlak bir maiyetle beraber gelmişti. Bütün bunlar, hânedan a- zası, vükelâ Dolmabahçenin salon- rından birinde toplandılar, Garip bir tesadüf olarak burada eski Hidiv Abbas Hilmi Paşa ile karşılaştım. Büyük bir samimiyet. Je ellerimi tuttu ve Maliye na dütmercin manidar b başladı. Aramızda çok acı hâtırs- lar vardı. Bunları birdenbire inti- kal edememişti. Fakat bir, iki da kika içinde aramızdaki hâdiseler herhalde bir sinema şeridi gibi zih- ninde geçmiye başladı. Yavaş ya- vaş ellerimi bıraktı ve yanımdan ayrıldı. B İraz sonra yemeğe çağını dık. Sofrada teşrifatçılar ta rafından gösterilen yerlere otur- duk. Hükümdarların gelmesini bok liyorduk. Sofra at nalı şeklinde idi. Beşinci Mehmet yolunu Şaşırdı. Sofranın iç tarafına doğru yürüyor bir hareketin başında gidenlerin bir nişan meselesine bu kadar alâ- ka göstermelerine hayret etmek- ten kendimi alamadım. Taht salonunun o geceki manza- rası parlaktı. Binlerce eelkirik am- palü ile donatılmıştı. Gece yarısına doğru İmparator gitmiye hazırlandı. Davetliler iki sıra oldu. İmparatoriçenin bir tara- fında Beşinci Mehmet, diğer tara- fında İmparator olduğu halde geç- tiler. Beşinci Mehmet, kılıcım ku- caklamış. alnından ter akıyordu. Yanımdan geçerken: — Ali Haydar Bey, ne günler gö- rüyoruz... dedi. Bü merasim, bu kıyafet, bu teş- rifat arasında büsbütün yorgun ve halsız düsmüstü, Salonun denize bakân kapısi”â- çildi. Saltanata mahsus köşklü bü- yük kayık yanaşmış, duruyordu. | İmparator, Beşinci Mehmede veda #derek kayığa bindi. Sirkeciye geç- ti. Orada bekliyen hususi trenle memleketine döndü. İN an son pefesini vermiye hazırlandığı bu- günlerde, Habsburgaların son mü messilinin Dolmabahçedeki hali gö züm önünde carlanıyor. Avusturya İmparatorunun İstan- bulu ziyareti sırasında teşrifat iş leri epeyce aksamıştı, Beşinci Meh *— Kemerin tarihi kıymeti büyüktür ve Yenicami kadar eskidir. Bundan başka dü- varlarında, tavanlarında Türkiyenin biç- bir yerinde emsaline tesadüf edilmiyecek kadar güzel çiniler vardır. Taşlarının bağ lanması yüksek bir teknik eseridir. Eserin dini mimarile hiçbir alâkası yok- tur, Bilâkis Sivil mimarı bakımından bir Şaheserdir. Şehircilik bakımından hiçbir kusuru yoktur, Seyrüseferi güçleştirmek göyle dursun bilâkis geçit olması nokta- sından seyrüseferi kolaylaştıracaktır. Yenleami kendi nevişaksına münhasır bir geçit kemeri nümunesidir ve kendi ba- şma tamam bir eserdir. Şehrin ve meyda- nın manzarasını bozmak şöyle dursun, bi- lâkis güzelleştiretektir. Binâenaleyh yıkıl- ması katiyen mevzuubahis değildir ve ci- mammakıdır. Toplantının sonunda heyet azasın- dan biri kemerin yıkılması hakkında- ki şayialara temas ederek şöyle de- miştir: Karadenizde Şiddetli Fırtına Devam Ediyor Birkaç gündenberi havalar şiddetli surette soğumuş ve evvelki gün, fa- sılalı olarak hafif kar da yağmıştır. Dün şehrimizde hava açık ve güneşli geçmiş, fakat yıldız poyrazdan esen kuvvetli soğuk şiddetini muhafaza et miştir, al tır. Et Ucuzluğu, Aybaşında Tatbik Ediliyor Et komisyonu dün de toplanmış, ucuzluk kararının tatbik şekillerine it projeyi hazırlamıya başlamıştır. Ete bir marttan itibaren azami £i- yat konulacaktır. Her et, tiç cinse sy caminin tam karşısına gelen ada, i-| kinci numarayı Eminönünden cami- nin sol cihetinde Ve Mısır çarşısına ve Balıkpazarına doğru giden ada, ü- çüncü numarsyı Eminönü postanesi-| doğru yola çıkmıştır. İsmailin kayı- le İzmir sokağının bulunduğu ada ve dördüneti numarayı da Valde hanı. nın bulunduğu ada teşkil etmektedir. | rilmiş, hemen batmıştır. Kayıkçı İs- Nisanda bir numaralı ada istimlâk | mall boğulmuştur. Cesedi, bütün &- edileceği için bu kısımda bulunan es- maf o zamana kadar kendilerine bir yer temin etmiş olacaklardır, İki nu- maral ada, birinei kısımdaki binala. |lısı önünde denizde bulunan kadın rın istimlâki bittikten sonra açılacak | cesedinin hüviyeti tesbit edilmiştir. , İBu, Pangaltıda Hacıbaba sokağında Bütün büyük camilerde mevcut | 31 numaralı evde oturan Markuhiye olan hünkât mahfillerinin temizle. |aittir. Kazaen denize düştüğü anla- niprestore esaslarına göre süratle ta- | Şılmiştır. mir edilmesi ve bunların halka açıl - İnasi kararlaştırılmıştır. BELEDİYEDE : Meyva hali iskelesine kayıtlı İne- bolulu İsmail, evvelki gece Üsküdara götürmek üzere kayığına demir ve çimento yükliyerek gece saat on bire ğun Köprünün altından geçtikten son ra fazlalaşan dalgaların tesiri ile dev- ramalara rağmen bulunamamıştır, Cesedin hüviyeti anlaşıldı Ankara 21 (Tan Muhabirinden— İspirto fiyatlarının indirilmesi için * hükümet bir kararname projesi ha- zırlamışlır. Tokat Defterdarlığı Ankara, 21 (TAN) — Tokat Değ. terdarlığına hazine muhasebe muavi ni Cevdet Kural tayin edilmiştir. MEMLEKETTE; Arnavutköyünde Kaptanpaşa ya- Sahte memur tutuldu tr. İhsen, bir senedenberi şehrimiz- de birçok kimseleri dolandırmıştır. Kendisine vergi memuru süsü vere- rek, kapıları çalmış: — Bina vergisinden borcunuz var. 15 lira vermezseniz şimdi haczettire- ceğim, diye tehditler savurarak pa- ra sızdırmıştır. İhsan suçunu itiraf etmiştir. Sabri Toprak Göz Yaşları Içinde Bimairokumikrdüntü ği. pinli Genç Bir Avcı Bir Kaplanla Boğuştu İzmir, 21 (Tan Mubabirinden) — Selçuk nahiyesinin Acarlar köyünde bir sürek avı tertip edilmiştir. Köy- lüler, dağda avlanırlarken, önlerin” İl Vahşi hâyvaü, Musu sulu genç Bİr avcmın üzerine atılmış, boğuşmıya başlamıştır. Musa, yarım saat bu azi- lı hayvanla mücadele etmiş neticede kaplanı öldürmiye muvaffak olmuş” tur. Musa bu mücadele sonunda kan- lar içinde ve muhtelif yaralar aldığı halde baygın düşmüştür. Kendisi t0- davi için hastaneye kaldırılmıştır. hemme lere BİRKAÇ SATIRLA kusat Vekâleti müsteşarı B. Pal Kurdoğlu dün akşamki trenle An karaya gitmiştir. rılarak ber cins için ayrı bir fiyat tesbit edilecektir, Her cinsin üzerine cinsini, derecesini ve fiyatını göste- ren birer etiket konulacaktır. Gömüldü Eski Ziraat Vekili Sabri Toprağın bütün candan dostları, dün Teşvikiye » arif müdürü Tevfik Kut ve milet tiş İzzet, dün Beykoz kazası içinde” Ki mektepleri teftiş etmişlerdir. du. İmparatorla İmparatoriçe ken- disini takibe mecbur oldular. Teşri fatçı koşup yetişti ve doğru yolu ynet bir geçit resmine yirmi dakika geç gelmişti. Bu münasebetle çı- kan hâdiseyi Talât Paşa, kendine Gelen haberlere göre, Karadenizde fırtına ve tipi vardır. Küçük gemiler, yine Büyükdere önünde birikmiye gösterdi. Beşinci Mehmet birdenbi- re döndü, fakat rahatsızlığı ve ih- tiyarlığı dolayısile müvazenesini muhafaza edemedi, düşecek oldu. İmparatorla İmparatoriçe kolları- na girerek düşmesine mâni oldular. Bu manzara bizim için tesir u- yandıracak birşeydi. Yanımda bu- lunan imparatorun seryaveri ve karşıma tesadüf eden İzzet Paşa i- le beraber teşrifatçının hatâsim ten kit ediyorduk. Bu sırada Vahdet- tin gözüme ilişti. Padişahın sende- lemesi pek hoşuna gitmiş olacak ki, derin bir hâzla gülüyordu. A İmparatoru, iyi bir fransızca ile'nutuk söyledi, İttifakımızın Kıymetinden, Türk as kerinin şecaatinden bahsetti. Be- şinci Mehmet cevap verdi. Fakat ne söylediğini işitemedim. Sonra- dan gazetede okudum. Yemekten sonra büyük taht salo nuna indik. Diğer davetliler gelmi- ye başladı. Hükümdarlar, Avrupa- da olduğu gibi davetliler arasında dolaşmadılar. Bir tarafa çekildiler. İcap edenler kendilerine tamtıldı. Bu arada Cemal Paşa gözüme i- lişti, Pek hiddetli idi, Sebebini sor dum. Anlattılar: İmparator Enver Paşaya büyük bir nişan vermiş. Ce mal Paşayı ayrı tutmuş. Hiddeti- nin sebebi bu imiş. “Talât Paşa ne yaptıysa yaptı, Ce mal Paşaya da mühim bir nişan te- min etti ve davet gecesi boynuna geçirdi. mahsus hazırcevaplılıkla atlatmış- tır. Geçit resmi günü hava çok si- cakmış, Talât Paşa, üzerindeki üni formanın sıkıntısile bir tarafa ço- kilmiş. Biraz nefes alıyormuş. A- | vusturya Saray Nazırı karşısına di kilmiş, sert ve haşin bir tavırla de- miş ki? — İmparatorumuz program hari cinde bekletiliyor. Protesto etmiye geldim. T slât Paşa, Nazırı yanıma o- turtmuş, ve büyük bir sır haber verir gibi bir tavırla şu söz. | leri söylemiş: — Siz bize program, tapkı Al man İmparatoruna yapılan prog- ! ram gibi olsun dememiş miydiniz? | Almanya İmparatoru (yarım saat o bekledi. o Avusturya İm- paratoru hakkında da #y- nini tekrar etmek müddet yirmi dakikaya inmiştir. Almanlar bu farkı duyarlarsa çok kızacaklardır. Siz, Almanlar gibi aksi ve haşin adamlar değilsiniz. Çak rita ederim, programda Avus turyalılar lehine bir fark yapıldığı ni Almanlara duyurmayınız. Boş yere bir mesele çıkarırlar. . Bu kurnazlık karşısında Saray Nazırı ne diyeceğini şaşırmış. Şaş- kın şaşkın Talât Paşanın yüzüne baktıktan sonra: “Allaha ısmarla- dik” demiş ve ayrılmış, (Arkası var) İvakkat tamiri bitirilmiştir. Vapur, icap ederken | başlamışlardır. Henüz kaza haberi gelmemiştir. Sinopta karaya oturan Aksu vapu- runun Sinop limanında yapılan mu- hava yatıştıktan sonra İstanbule ge- tirilecek ve esaslı tamir görecektir, Yeni inşa edilecek vapurlar Fabrika ve havuzlarda Akay ida- resi için yapılacak iki vapyrun proje- ve plânları bitirilmiştir. Bu vapurlar, idarenin şimdiki Erenköy ve Göztepe vapurları hacminde olacaktır. Proje- ler, Denizbank umum müdürlüğünce tasvip edildikten sonra inşaata ge- çilecektir. yesi nisan başında bi şimdiye kadar bu mezarlığa gömük müş olan meşahirin mezarları yapı- lacaktır. * Otobüs tahkikatına eit fezleke nin hazırlanmasına devam edilmek- tedir. mamlanacağı anlaşılmaktadır. Fezlekenin bugünlerde ta- 4 Asri mezarlığın tesviyei turabi- lecek, sonra 4 Süleymaniyede kurulacak olan Sinan sitesinin projeleri belediyece hazırlanmıştır. Proje yakında vakıf. lar üumüm müdürlüğüne gönderile SABRİ TOPRAK'IN CENAZESİ: iki Ziraat Vekili Sabri Toprağın cenazesi, ebedi medfenine götürülüyor. camiinde toplanmışlardı. Eski sıhhi- ye vekili B. Refik ve İstanbülda bu- lunan mebusların hemen hepsi bu a- rada idi. Merhumun hayatından büyük bir elemle bahsediliyordu. Sabri Toprak, | kendisini ziyaret eden bütün arkadaş larına, pek yakın bildiği ölümünden, uzak bir seyahate çıkar gibi bir tarz- da bahsetmiştir. Bir Arkadaşına de- miştir kiz “ — Dünyaya ait emelimin hâsıl ol- masını isterdim. Keşki biraz daha pa ra sahibi olsaydım! Üç yetimin tah- silile meşgul oluyordum. Tahsillerini ikmal etmelerine kâfi para bırakabil seydim çok mesut ölecektim.,, Bay Sabri Toprağın Teşvikiyede namazı kılındıktan sonra İstanbul saylavı Halilin, merhum için yazdığı ve kendisi o rahatsız bulunduğu İ- çin yolladığı bir hitabeyi Darüşşafa- ka müdürü B. AH Kâmi okumuştur. B. Halil, bu kıymetli yurt çocuğu- nun ölümünden dolayı derin teessür lerini bildiriyordu. Bu hitabeden sonra, önde bando olduğu halde büyük ölü omuzlarda Osmanbeye kadar getirilmiş ve bu- rada tabut bir otomobile konmuştur. Tabutu taşıyan otomobil diğer otomo billerin Tefakatile Şişliye doğru yol almış ve bu değerli vatan çocuğu göz yaşları arasında asri mezarlıktaki e- bedi medfenine bırakılmıştır. 4 Darüşşafaka mezunlar cemiyeti, dünkü cenaze merasiminde bulunan zevata ve Darüşşafaka mezunlarına teşekkürlerini bildirmektedir. * Bs sabah Jenissa vapuru ile gehrimis se seyyah gelecektir. Ş sbilerimize gelen vapır, motor ve kayıkların kumanya ihtiyaçları çin kaptan ve mürettebatın üzerlerinde lira bulunabillecektir. * Gmrükler umum müdürü, ürünler” de İzmirden dönerek Ankaraya Gİ” cektir. » “Teyyare piyango müdürü B. Fil Tayyare cemiyeti urmam müdür Wii avinliğine tayin edilmiş, Ankaraya gi” miştir. ————— ————— TAKVİM ve HAVA 22 Şubat 1938 SALI Gün: 28 O Kasım 107 Rumk 109 ” Bubeti 1750 s9 3 nay Arabi: 1358 Zihicce: 21 Güneş: 6,46 — Oğle İkindi: 19,28 — Akşam: Yatsı: 1921 — İmsâk; YURTTA HAVA VAZİYETİ Orta Anadalunun garp kısımları ve mevzli yağışlı, diğer mintekalmr Köğş ve yer yer yağış geçmiş, rüzgârlar radeniğde şark, diğer yerlerde umum le şimali istikamette orta kuvvetis. ve Trukyada kuvvetlice esmiştir. Dün, İstanbulda hava ekseriyetle # geçmiş, rüzgâr şimal şerkiden 8 - 7 hızla esmiştir. Sant, 14 te baromet* milimetre idi. Hararet en çok 6,8 ve “4 nda 1,3 santigrat olarak İ