16 Kasım 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

16 Kasım 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Siyaset Âlemi YI Iktısadi Aksaklık Devamda Biliyoruz ki, dünya çek müzmin bir iktısadi buhron içindedir. Eski iktisadi sistem bozulup çözüldü. Sadöce ser- maye ülküsüne dayanan eski sistem bugün can çekişir vaziyettedir. Fakat sermayo sisteminden kuyyet alan eski İktisat kaleri yıkılınca yerine nasl bir mü e geçecektir? İşte bunu kimse kestiremiyor. İstihsal ve istihlâk arasındaki aşırı müvazenesizlik dünkü iktısat sistemi- nin ölümüne sebep olmuştur. Serma- yeyi yükselmek ve fazla kazanç elde etmek için girişilen istihsal faa- Hiyeti nöticesinde yüzlerce yeni fabrika kuruldu. Fakat bugün o fabrikaların ve daha eskilerinin bile ocâkları sön- dürüldü, kapılırı kapatıld. Çünkü müşterisizlik sermaye (sahiplerini bunalttı, yapılacak başka bir iş, alı- nacak kurtarıcı bir tedbir bulamadı- lar. Yalnız muvakkat tedbir olmak Üzere o hudatlara gümrük duvarları çekildi, ithalât yasıkları konuldu ve takas usulü ihdas edildi. Fakat dedi- gimiz gibi bunlar gelip geçici tedbir- lerdir. Aml mesele yıkılanm yerine yönlsini kurmaktır ki buzün bütün dünya o İktisatçılarını o düşündüren led Şüphesiz ki yeni ikbant slstemin- de de sermaye büyük rol oynayacak- tır. Fakat sermayenin ihtisas uyan- dıran kudretini tadil ve tahfif edecek başka bir vasıtayada mühim bir mevki verilmek lüzum ve zaruretini bütün Iktısatçılar teslim ediyorlar, Ediyorlar amma bunun ne çeşit bir kuvvet olması lâzımgeldiğini bir türlü kestiremiyorlar, Marof bir Fransız iktısatçısına göre, bugünkü iktmadi buhran, yeni Iktısat sistemi hükmünü yürütmeye kadar sürüp gidecektir. > sebepledir ki zaman şaman buhra- mm sona erdiğine dair söylenen söz- leri mevsimsiz saymak, yalnış bir | telâkki sayılamaz. — » İngilterede Sefalet Mi? Londra, 14 (A.A) — İşsizlikten 'in obazı mıntakalarında sefalet hüküm sürmektedir. Hükümet bu mintakalardaki vaziyetin İzalesi için tetkikata başlamıştır. Mesele dün Avam kamarasında uzun müzakerelere sebep olmuştur. Aşk İngilterenin Esas Düşmanı Kimmiş? Lonra, 15 — Harbiye nazırı Avam Kamarasında bir suale cevap olarak demiş ki: — M. Baldvin hududumuzun Ren kıyılarında olduğunu söylediği zaman Avrupada İngilterenin muliakkak bir ananevi düşmam mevcut olduğunu söylemek istemişti, M. Baldvin bom- bardiman tayyarelerinin yapacakları hücumların wüessir ve şiddetli olma- larında hücum merkezlerinin yakınkk ve uzaklığının geniş mikyasta rol düşünüyordu. — Hücum merkezi me kadar uzak olursâ kendi tayyarelerinizin düşma- nım yollarını kesmeleri okadar çok ihtimal içine girer, oynadığını Rapor Hazır Paristeki Kanlı Hâdisenin Tahkikatı Bitü Paris, 15 (A.A.) — Geçen 6 Şubit ia Pariste vukubulan ve bir çok İsim- selerin ölümile neticelenen kanlı ha- dissyi tetkik eden komisyon raporunu hazırlamıştır. Raporda 6 Şubatta Cumhuriyet tehlikede bulunduğu ve maebusan meelisinin istiklâlinin tehdit edilmiş olduğu bildirilmeletedir. Yeni Bir Petrol Kuyusu Bakü, 15 — Günlük verimi 1500 tondan farla olen yeni bir petrol kuyusu © açılmıştır. e Derinliği 1400 metredir. Silâh Ticaretinin Kontrol Mümkün Olacak Mı? Londra, 15 (A.A.) — Silâh ticar&. tinin kontrol altını alınması işi için Avrapa devletleri nezdinde Amörika usmına teklifler yapmaya memur edilen M. Hug Vilson Romaya hare- ket etmiştir. v Uzak Şarkta Japonların Yine Mızıkçılık Yaptığı Söyleniyor Kabarovsk, 15 (A.A.) — Harbinden alinan haberlere göre, Japon kuman- danlığınn, Çin Şark şimendiferine kargı hareketleri devam etmektedir. Şimendifer müdürü M. Rudi bu hu- susta idâre meclisine yeni tebliğatta bulunmuştur. Gençlerindir No.69 16-11-94 Bileklerini kolonya (le oğdular. Burnuna melisa, kekik suyu kok- lattılar. Açıldı. Fakat Hâlâ ağzının yanından köpükler sızıyor, dişlerinin ara- sından: — Aşifte karı, sıska karı, Diye bir şeyler mırıldanıyordu. Türkân vaziyeti anlamıştı. Annesi açılmadan omülâzım Nihadı — uzaklaştırmak lâzımdı. Ona hamen (Leylâ) nın Modadaki evini tarif etti. Delikanlı yarı korku, yarı şaşkınlık içinde evden Be hâdise Kadıköyünde gün- lerce çalkandı. Hasibe Hanım kendine geldikten sonra artık bütün bayraklarını kuşandı ve ev ev, sokak sokak, mahalle mahalle, semt semt, ahbap ve akraba, ta- rıdığı kim varsa dolaşmağa ve aptal, sersem oğlunun o Leylâ aşiftesi ipekli halılara, sırmalı seccadelere boğduğunu, o sıska kızla anası olacak bunak kadının evlâdını soyup sovana çevirdikle- rini anlatmağa başladı. Burhan Cahit Bu halı davası zavallı Leylâyi bir daha hediye göndermemesi için Reşide yalvartacak kadar uzadı, kaynadı, çalkandı. Ruhları taze filizler gibi hava- ya dikilen genç insanların yaşa- mak için duydukları hırslı, sevinçli arzular hayatın acı, sert fırtına- larile o çarpıştıkça yavaş yavaş yıpranır, ezilir, köserler. Leylâ da mektepten ilk çıktığı günlerde duyduğu o coşkun ya- şamak arzusunun yavaş yavaş kırıldığını bissediyordu. Hergün taze bir yaprak açan çiçekler mevsimini doya doya ya- şayamadan o hayatın mihnetleri, acıları ve arka arkaya gelen kalp ağnları onu Reşit ancak daha ilerisi olma- dığı için gidemediği uzak bir memleket köşesinde kalmıştı, Çiftlik işi ne öldüren, ne İyi eden ezgili bir hastalık gibi ha- yal, ümit halinde düğümlenip kalmıştı. Hasibe H. ber mevsim İnsam ların rahatını kaçıran, sivrisinek, tahtakurusu, pire makwlesi haşe- | Amerika Ordusu İçin Milyonlar Harcanıyor İngilterede Mecb Mecburi Askerlik İhdası : İçin Bir Teşebbüs İsgiliz ordusundan iki talim görünüşü Vaşingtom, 15 (A.A.) — Amerikan | eski tayyareleri değiştirmek içindir. sealihatının modernleştirilmesi hakkın-| Yeni inşaatla Amerikan sskeri tayya- da verilen malümata'nazaran, askeri hava İdaresi bütçeyo konulmak Üzere 800 tayyarenin inşasına ait bir prog- ram vermiş ve deniz idareside nis- beton küçük yeni bir kabilisevk balonu inşasını tasavvur ettiğini bil- dirmiştir. Bu program kabul edildiği takdir- de, Amerika ordusu modern ve en kuvvetli bir ordu olacaktır. Diğer cihetten öğrenildiğine göre, Harbiye Nazareti (ordunun makine işlerinin modetnleştirilmesi için 20 | | | milyon dolar ve hava mlidafsasnı | yeni İevazımla techiz içnde 21 mil- yon dolar istiyecektir. Progrpma dahil Zed een w a i resinin yekünu 24000 bulsesktır. İngilterede Bir Teşebbüs Londra, 15 (A.A) — Deyi Herald gazetesine göre, umumi erkânı barbiye reisinin riyasetinde bir içtimada şu teklif yapılmıştır: Büyük Britanyada bütün gençlerin askeri bir telime tabi tutulması için 30 kadar amiral ve jeneral bir beyan» name imza edeceklerdir. Bu mecburi askerlik bizmeti sekiz ay içinde 18 den 35 yaşına kadar bütün gesnçlere tatbik edilecektir. . Bunlara hükümet tnralından temin edilecek İaşe ve saire masraflarından başka günde bir gilin verilecektir. A sntlek ii Yunan Tebaası Muallimler Ders Okutamıyacak Tiran, 15 (A. A.) —Bir tebliğe | olmuştur. Hükümet, Yunan akalliyet göre, hususi mekteplerin devletleşti- Hİmesi kararının tatbikine geçilmesi üzerine Yunan akalliyet mekteple. rinin çalışmasında bazı kargaşalıklar rat gibi onu ısırmakta, sokmakta devam ediyordu. Genç kız iendinin) en Bilin bulduğu cuma günleri yatağında öğleye kadar vapura yetişmek kaygusundan uzak yatarken bep bunları düşünüyordu. Bu cuma günlerini artık iple çekmiye başlamıştı. Yoruluyordu. Bankada işi arttığı için ek- şamları geç vakite kadar, kapı- lan kapatıp çalışıyorlardı. Buna karşı çok para alıyordu. Fakat iki arkadaş geç vakitlere kadar çalışmamın ızlrabını da hissediyorlardı. (Ayten) için babası başka düşünmüştü. a de m dairelerden birine almak istiyordu. Fakat genç kız bankaya o kadar alışmıştı ki da- ha ilk teklifte İsyan etti, Onlar bankada artık yerlerine yenileri konamıyacak kadar piş miş birleşmişlerdi. İki arkadaş dalma yarının karanlığından bir ışık bekliyerek bu makineleşmiş hayatı sürük- lemekte devam ediyorlardı. Sinemaya, eğlenceye gitmek Için bile vakit bulamıyorlardı. Haftanm ksa tatil günleri ancak yorulan vücutlerini dinlen dirmekle geçiyordu. Yalnız bankaların âdet olan yılbaşı, paskalye, bayram tatilleri mekteplerinde, Yunsnistanda iyi tah- sil görmüş Arnavut tabeası muallim- ler tarafından ders verilmesini karar altına almıştır. onlara biraz nefes aldırıyordu. * Her bahar bir taze hava gibi ciğerlerimizi yıkar ve ber kış zifir gibi içimizin zehirini döker. Ve bir nefes gibi biribirini takip eden bu mevsimler hayatımızdan birkaç yaprak çalarak geçip giderler. Leylâ böyle mevsimlerin dak galarıle yavaş yavaş aşındığın hissediyordu. Aşk, gençlik arzuları, ilk sev- gilerin duyurduğu tatlı ürpermeler, gönül bubranları, bütün bunlar köklerini saklamakla beraber ilk körpeliğini, ük kokularını kaybe- diyorlardı. Mühürdar bahçesinde Reşidi inandırdığı yarının saadeti uza dıkça kendi de şüphelere düşüyor yolunu beklediği iyi tesadüfler onu aksi hâdiselerle karşılaştırı- yordu. Şimdi kendisinden fazla Reşide acıyordu. Uk zamanlar o herşeyi göze almıştı. Ve nihayet onunla beraber İzmire, Elâzize, Diyarıbekir ve Hakâriye kadar gidecekti, ve belki de mesut olacaktı. Delikanlı şimdi omuzlarında taşıdığı yüzbaşı yıldızlarile yur- dun bu uzak köşesinde talin kendini gelip (bulmasını beldi- yordu. Gönül İşleri Okuyucularıma Cevaplarım.. Kadirga Şelika Hanıma: Dünyada itiftaz edilmiyecek mukavele yoktur. Bu itirazın tutturulup tutturulmaması ayrı bir meseledir, insan aylarca, bazı ahvalde de senelerce uğraştır. ması mukavelenin temin edeceği faydadan © bıkkınlık O getirmeye kâfidir. o Mukaveleye bağlanmış metresin, âdi bir hizmetçiden farkı yoktur. Mukâvelenin temin edeceği fayda hayatında erkeğin, vefatında £ varislerinin dudakla rından çıkacak kelimeye bakar. Itimat edilemez. Münasebetinizi kanunileştirmeye bakınız! * Ahmet Bedri Beye: Vicdanınza kalmış bir mesele- dir, ne lehte, ne de aleyhte fikir İ beyan edemem. Yegâne tavsi- yem harekete geçmeden evvel uzun uzudıya düşünmek lüzumudur » Şaziye Şemsi Hanıma: Evvelâ nikâhının yaptırınız, bunun İçin uzun böylu masraf edilecek değildir. Azami beş lira kâfidir. Beyannamelerinizi askıya aslırttıktan sonra bir sabah ya- nınızda iki şahitle Belediye dai- resine uğrarsnız. (Eğer sırada başkası yoksa azami on dakika- da biter. Hazırlanmayı sonraya bırakınız, düşündüğünüz para ne zaman toplanırsa o zaman yapar- siniz, fakat bahsettiğiniz vaziyette nikâhı geciktirmek doğru değildir. * Ş. H. B. Hammi: Gazete sütununda anlatmak mümkün değil, adresinizi veriniz, hususi mektup gönderelim. HANIMTEYZE Kömür Rekabeti Varşovs, 15 (A.A.) — İngiliz kö- mürü ile Lehisten kömürü arasında Iskandinavya ve Akdeniz piyasaların- daki rekabet o dereceyi bulmuştur ki Iki memleket nihayet müzakereye girişmeğe mecbur kalmışlardır. Bu bususta Londrada (o büşlanan müzakerata şimdi Varşovada devam edilmektedir. Bu bekleyiş onu da, Lâylayı da oldukları yerde tıpkı balta girmemiş ormanlarda kendi kem dine yetişen ve el değmeden, nefes değmeden dallarında çürü- yüp dökülen dağ yemişleri gibi için için kurutuyor, söndürüyordu. Gurbet, — yalnızlık, hayatla kanıksanlık ikisi de ayrı ayn görünmez bir kurt gibi kemirip duruyordu. Reşidin mektupları artık klişe haline gelmeye başlamıştı. Hep o acılar, o şikâyetler. Ve Leylâ da artık onun kırıl- mış görünen ümitlerini tazeliye- cek kudreti (Okendinde göremi- yordu. Cuma sabahları erken uyen- dırılmak endişesi olmadan yata- ğında sere serpe uzandığı zaman- lar bu her tarafı aksıyan ömrünün yarınını düşünüyor. Başını çevirip Kayışdağma doğru uzanan boş- luklara baktıkça Reşitle araların- daki dağ tepelerini ölçerek me- safelerin verdiği haşyetle gözlerini kapıyordu. Bu sıra dağlar, bu engin ufuklar er geç aşılabilirdi. Fakat aralarında öyle engeller vardı ki onları yenebilmek için yine tesa- düflerin artık mucize gibi güçle- şen İzlerini bulmak lâzımdı. (Arkası var)