Şarkın Yeni SON POSTA Peygamberi 'GANDİ KİMDİR Hindistana İlk İşim, Cenubi Afrikada Yaptığımı Küçük Mikyasta Burada Da Tatbika Ç —79 — Lord Willington ile bu mülâ- katı müteakıp Paonaya gittim. Orada “Hint Cemiyeti,, azası ile Gokhale beni karşıladılar. İltifata garkettiler. Uzun uzadıya konuş- tuk. Gokhale benim “Hint Cemi- yeti, ne aza kaydedilmekliğimi istiyordu. Esasen ben de bu ar- zuda idim. Fakat cemiyet azası benim çar lışma metodum ile kendilerininki arasında mevcut farkı nazarı dik- kate alarak cemiyetlerine girmek- liğimi pek te şayanı arzu bulma- dılar. Fakat Gokhale prensipleri- me ciddiyetle merbut olduğumu bilmesine rağımen yine karşımda- kilerin düşüncelerine müsamaha ; ! !' l | (Baş tarafı 1 inci sayfada ) vak'asını mizal olarak onlara zikret. lâ iki rasul 'îı“n:"ma"d': « dediler, bir. üçnücüsünü gönder Gik, üçü de biz rasalsüz dediler. S'a de bizim gibl inu—n:lrıvııl nhı: Bae T Si ahüler. Hasab Yerı Rabbimiz bizim elze göndertimiş olduğumuzu biliyor, ba size alenen tebi ğ ile mükellef z dediler. B x sizin için kuşların tayaranın. gdan teşeüm eyledik, eğer davanıza hifan vermezsenir «'zi taşa tular ve azabı elline düçar ederiz cevabını aldıları Size masihat kâr etmiyor sul akaidiniz ve Amali batılanız si- sinle berabardir, hakikatte haddi tecavüz eden bir kavimsiniz dediler. #Şehrin en uzak mahallinden koşup gelen bir adam aalara, ya kavm ! rasullere Htiba ediniz deya bağı- myordu: Sizden hiç bir ücret ta ep etmiyenleri — takip ediniz. Tariki hidayete — dahil — olursunuz. Beni halk edene ve nihayet — hepini- rzin kendisine rücu edeceği halika niçin ibadet etmiyeyim. Andan gayri mabutlara mı — tapacağım? — Eğer Rahman bana zarar verirse anların şefaati benim biçbir işime yara maz, beni — kurtaramazlar . kâr bir da'âlete düşmüş olurum, Ben — Rabbimize inandım. — Beni dinleyiniz diyordu. — Taşa — tutu- lup şehit edildikten ve — cennete dahil olduktan sonra Ahi Al- Jahın bana - olan — ihsanını eğer Yavmim bilseydi dedi Bu kavm öleyhine — diğerlerine — gönder - diğin 2 gibi semadan melek ordusu ve afatı saire göndermedik. Anları mahvetmek için Cibrilim sadası kifa- yet eyldi. Yazık © kullarım ki hangi pasul kendilerine geldiyse istihzaya hedef — ettilen, — Anlardan — evvel mekadar insan mahveylediğimizi gör müyorlar mı? Anlar dünyaya rücu etu..yecekler, hepsi Bliçtima huzu- rumuza çıkacaklar. Kurumuş, ölmüş toprak anlara dersi ibret — olsun, bz a toprağı ihya edip orada teayyüş ettikleri hububatı memalan- dırıyoruz. Örada hurma - ağaçlarını ve üzüm asmalarını hâvi bahçeler husule getiriyoruz, oruda su mem- baları çıkarıyorur. Tâ ki meyvalarımı ekletsinler, ellerile çalışarak — mü- tena'lm — olsunlar, acaba — müte- gekkir olmıy: lar mı ? Sizi olduğu tatı ve daha İnsanların bilmediği birçok şeyleri hep çft yaratmış olan Alaha hamdolsun. Gece - İnsanları | | | zülmete ithal için güneşin gurup | etmesi bir mucizedir. Aziz ve âlim alan Allahın bu bir takdiridir. Kamer için menziller tayin ettik, bir halde ki mihayet erki bir hurma ü yetliş- dah çeklini ahyor. Güneçin aya ya Di biri - kendi edebileceğimi zannediyordu: — Cemiyet azası bu hususta kendilerile anlaşmıya amade ob- duğunuzu takdir edemediler, de- di. Kendileri prensiplerine şid- detle — merbutturlar. Maamafih Ümit ederim ki, vaziyeti kabul edeceklerdir. Fakat etmeseler bile bunda size karşı herhangi bir hürmetsizlik eseri buluna- bileceğini kat'iyyen hatıra getir- meyiniz. Hulâsa netice ne olursa olsun ben sizi şimdiden kendi- mizden addediyorum. Gokhaleye düşüncelerimi söy- ledim : Cemiyet azası olmryayım, olayım — veya ___hfge_ydçn evvel Fo- Tmsanların — cetlerini — dahiliade her çey bulunan bir sefineye tahmil etmekliğimiz ve anları taşımak için sair vesaiti nakliye halk eylemek- Eğimiz yine kudretimize — delildir. İsteseydik hepsini gark — ederdik, eğer — Balâs — buldularsa — ancak merhametimiz — yüzünden ve bir müddet —daha — dünyadın müs- tefit almaları iç'ndir. Kendilerine Allahın merhamet'ne mazhar olmak için dünya ve ahret azabından korkunuz denildiği zaman ehemmiyet vermiyorlar. -Raplarının ayatının kâlfesine itiraz ettiler. Alla- him ibaan ettiği erzaktan fukaraya sadaka veriniz — denildiği zaman Allahın isterse iaşe edebileceğini bla mi iaşe edeceğiz siz aşikâr dalâlet- tesiniz, Allahın vaitleri akit infaz olunacak ? Sözünüzde — sadıksasız söyleyiniz diyorlar. Ne hekliyorlar.? Muhasama- larımın ortasında semadan gelen bir sadanın kendilerini mahvet- mesini mi?. O vakit ne vasiyet etmeğe, ne de aileleri nezdine avdet etmeğe vakıt bulamazlar. Sür nefholunacak ve mezar- larından çıkıp rarlarının nezdine koşacaklardır. Eyvah bizi bu i- Hirahat mahallinden kim çıkardı, işte rahmanın vailleri ve rasulle- rinin tebliğleri yerini buluyor de- yu bağıracaklardır. O son bir sada Üzerine tek- mil içlima keden insanlar huzu- rumuza çıkacaklardır. O — gün hiçbir. kimse hakkında zulmedil- miyecektir, herkes ameline gö- re muamele görecektir. O gün eshabı cennet pür şevkü neşe olacaktır. — Zevcelerile birlikte gölgede, tahtlar üzerinde istirahat edeceklerdir. Meyvelere ve her istediklerine — nail — olacaklardır. Rabim olan raplarından kendi- lerine selâm gelecektir. Ey mücrimler! O gün siz ayrılacaksınız. Ey beni âdem! ben size: Şeytana itaat etmeyi- gibi hububatı, neba- | yiz, ©9 sizin aşikâr düşmanmızdır, bana ibadet ediniz, işte doğru yol budur demedim mi? | | Cemaat Huzurunda İlk Türkçe Kur'an Şeytan sizden birçoğunu idlâl | eyledi anlamadınız mı ? İşte size vadolunan cehennem. Küfrünüzün cezası olmak üzere bugün orada yatınız. O güu dudaklarıma kilit vuracağır. alışmak, Mldu niksteki arkadaşlarımı — Cenubi Afrikada olduğu gibi bir çiftliğe yerleştirmek — istiyordum ve bu veçhile memleketime daha iyi hizmet edeceğimi zannediyordum. Gokhale bana vadetti. Bu meseleyi üzerine alıyordu. İca- bında bütün sermayeyi tedarik edecekti. Kalbim sevinç ile doldu. Kem- dimi sermayo aramak mes'uliye- tinden kurtulmuş görmek beni mes'ut ediyordu. Artık bu mesa- iye her defasında yalnız başıma başlamıyacaktım. Müşkülât karşı- şında kaldığım zaman baş vura- cağım bir vehber bulacaktım. (Mabadi yarın) Tilâveti ayakları fiillerine şehbadet ede- cektir. Eğer isteseydik anları Tüyetten mahrum ederdik, o va- kit mutatları olan yola giderler, fakat görürler miydi? Eğer iste- seydik onları cemadat gibi hal- kederdik, o vakit ne ileri gide- bilir, ne geri gelebilirlerdi. Ha- yatını temdit ettiğimizin kuvve- tini zafa duçar ederiz anlamr- yorlar mı? Biz Muhammet Aley- hisselâma şiri talim etmedik, Ana şiir yakışmaz, bu kitap vazıh bir ihtarnamedir, Ta ki hayatta olanlar Müteyakkız o sunlar ve kâfirler hakkında veri- len hüküm icra olunsun, Kudretimizle halkeyledikle- rimiz meyanında hayvanları İn- sanlar için halkettik, istedikleri gibi tasarruf ediyorlar. Biz hay- vanları onlara münkat eyledik, bazılarına — biniyorlar, bazılarını eklediyorlar. Bu hayvanlardan bir çok menafi ve “ içecek süt , meşarip temin ediyorlar, bize müteşekkir olmıyacaklar mı? Müş- rikler başka Mabutlara — tapı- yorlar ve — anlardan — imdat bekliyorlar. — Lâkin — anlardan imdat bulamazlar, halbuki ken- dileri anların mubhafız — askeri oluyorlar. Ya Muhammet ! Kâfir- lerin — kavilleri seni — mahzun etmesin, — biz anların — iz- har ettiklerini — de, sakla- dıklarını da — biliyoruz. İnsan kendini bir damla meniden hal- keylediğimizi görmiyor mu, na- sıl Gşikâr hasmoluyor?. Bize misal irat ed;yva kendi hilkatini unutuyor, ize — bu lıenikyleri kim dlıilhb'ç'i:;amdıi-. yor. Anlara di ki! O kemikleri dirilecek — olan, evvelce halkeden, her şeyi halketmiye muktedir. olan — Allahtır. Yeşil bir odundan ateşlerimizi yaka- cak ateş basıl edendir. Semava- tı ve arzı halkeden sizin gibi mahlükatı balketmiye kadir değil midir ? Elbette kadirdir, o hal- lâkı âlemdir. Atin emri öyledir ki bir şeyin vücude geldiğini murat ettiği vakit “ Ol ,, der, o Aderakap olur. Her şeyin hüküm dar ve hâkimi olan Allaha ham- l Bu İetanbul — (1200 metre, 5 kilovat) 18 gramcfon ile opera parçaları 19 birinel kımm alaturka saz, 20 gramofon neşriyatı, Anadolu Ajanın haberleri, 21 ikinel kımm alaturka sax, 22 orkestra. Heilaberg — (276 metre, 75 kilo- vat) 19,40 bir hikâye, 20,40 Berlin- den nakil, Brüno — (341 metre, 36 kilovat) 19,50 romantik Çigan orkestrasi. Mühlaker — (360 metre, 75 kilo- vat) 20,20 gen gece, 22,50 dane ha- vaları. Bükreş — (394 metre 16 kilovat) 19,40 gramofon, 20 şarkı koni 20,30 azkeri Bando, 21 konferi 21,15 askeri bando. şam Radyoda Dinliyeceksiniz Neler Belgrat — (429 metre, 2,5 kilovat) 19,30 milli havalar, 20 şark musikisi, Von Ludvig Koch'un konferansi. Roma — (441 metre 75 kilovat ) 20 gramofon neşriyatı, 21 bir tiyat- rodan nakil, perde aralarında gazete baberleri. Viyana — (517 metre, 20 kilovat) 20,15 Der Bettelstunde, operet Üüç perde, 22,30 dana havaları. Peşte — (550 metre 23 kilovat) 21,10 konser, 22,45 Çigan orkestrası. Varşova—(1411 metre, 158 kilovat) 20,15 haff musiki, Casanovadan parçalar, 21,85 musahabe, 22,10 Şopen konseri. Berlin— (1635 metre, 75 kilovat) 20,25 bir hikâye, 20,45 Hamburgtan maklen şen gece, sonra dana havaları, Dikkat: Dercetmekta olduğumuz programların Avrapsya alt olan kısmı vasatf Avrupa snatine göre tanzim edilmi;ştir. İstanbul saatine tatbikı Için Avrapada saat (12) olduğu zaman İstanbulda (1) e geldiği farzedilmelidir. —mr e — (üi L l ai RAm ) kitabı haricinde okuyacak kitap bulacak, hatta meden! memleket- lerin beynelmile! kütphanesinden, bilgilerinden — istifade — edebile- cektir. İkide bir Darülfünuna tıyorlar. Darülfünun ne yapsın? waya lisşe talebeleri tebi dest geliyorlar, Tak surette ecnebi İisan Kâzımdır. Buna itiraz olarak şu mütalca serdedilebiliri Ecnebi ki- taplar, milli kültürü temin ede- mez... Güzel amma ecnebi lisamı öğrenip umuml! kültürü e— Yeni Nesillere Ne Okı-ıtacağız?— ettikten sonra hbususl kültürü temin çok kolaydır. Bu kolaylığın nasıl temin edi- kbileceğini anlamak istedim. Sör tabiatile' para meselesine intikal eîâı. Selim Sırrı B. de buna ka- nidi: — Milli bir kütüphane tesisi tamamile para meselesidir, diyor- du. Biraz düşündü ve yüzünde ümitsizliği: diği —sönük ifade lle.*m ğ — Para meselesinden de temin | bahsetmek istemem, dedi. GK A A — LKL HERGÜN Düny; Buhranı Ve Biz ( Baş tarafı 3 üncü sayfada | sadece bir ( tedavül buhranı ) olarak ifade etmek dahi kâfi ve doğru olamıyacaktır. Çünki bali hazir buhranını bu suretle bir (te- davül buhranı ) veyahut bir ( is- tihsal buhram ) addetmek takdi- rinde bunhrana karşı alınacak ted- birler ve çareler dahi ancak bu sahalara mahsur kalacak ve asıl marazı içtimaiyi izale etmek kud- retinden mahrum olacaktır. Binaenaleyh kabul ve tasdik etmekliğimiz icap eder ki ( hali hazır buhramı ) bu suretle muay- yen bir safha ve sahaya ait ol- maktan riyade doğrudan doğruya ( Cemiyetin içtimat ve iktisadi bünyesine ) taallâk etmektedir. Ve bu da heyeti umumiyesile insanın Prodüktif kudretinde mev- cut olması İâzımgelen ahengin mefkut olmasından tevellüt et- mektedir. Tekrar edelim: içtimal ahem gin başlıca üç esrasla şartı olan ( felsefe, ilim, iktısadi teknik ) ile milletlerin hayatı hazırası arasında mutabakat ve muvafakat bozulmuştur. Ne bu günkü fek sefe ve hayata bakış tarm, ne bu günkü âlimler ve nihayet ne bu günkü iktisat ve teknikleri hali hazır milletlerini sevk ve idare etmek hususunda artık kâfi ve kudretli değillerdir. Hali hazır cemiyetlerinin bu günkü buhranla tezahür eden hali marazisini an- cak ve ancak yeni felsefe ve yeni âlimlerin bilhassa yeni ik- tisat kudretleri izale ve berta- raf edebilecektir. Liberal iktisat nizamı kendi içinde derin bir — istihal j bbadi — Bütilsel —. 5 kudretlerini — kendisinde tecelli ettiren ( Devlet ) iktisadi hayal ile daha yakından alâkadar ol mak lüzum ve zaruretini kabul ve teslim eylemiştir. Ferdin şahsi ve kususl teşebbüslerine istinat eden Liberalizm artık devletin. umumi müdahale ve teşebbüslerine isti- pat eden bir devlet iktisatçılığı haline inkılâp ve tehavvül et- mektedir. Vekayi ve hadisatın © suretle tahakkuk ve tecelli et- mesi temenni olunur ki başlamak üzere olan bu yeni devlet ikti- satçılığı — nizamında — milletlerin yeğâne ve başlıca emel ve gaye- leri olan (refah ve saadet ) idea- line doğru yürünülsün. Devlet kudretinin alâkadar olduğu ve müdahale ettiği iktısadi bayatta ferdi kudretlerle şimdiye kadar sevk ve idare olunan sistemin noksan ve hataları tekerrür etme sin. Bu temenniler ancak ve ancak yeni felsefe, yeni âlemler ve yeni iktısat tekniği arasındaki samimi ve zaruri ahenk sayesinde kabili husul olacaktır. #otoğraf Tahlili Kaponu Tablatinizi öğrenmek İstiyorsamız fetoğrahaı 5 adet kapea ilş bir Mkte gönderiniz. Folojrahaz sraya tabidir. ve iade edil nez. İsim, meslak veya san'ak ? Fetoğraf katişar edecek mi? eeei AERnamaaazenn| Fotoğraha klişesi 3Ü kuruşuk puk gönderi'ebilir.