Dörleri Yüziar Türk Pöâagojisinde İsmatı Hakkı ve son eseri — — 187 inci sayıfadan devam —. * İsmail Hakkı Darülfünun tah- silini bitirdikten sonra bir Avrupa . göğyahati yapar ve 913 de Dattil- Wüsllimin usulü teğris mueallim- iğinden Darülmuallimiz ve rülfünun. fen terbiye mifderrisliği- ne geçer. Aynı seneler £ — Hakkının meşriyeta geçtiği sene- lezdir, -s İlik eseri olan telim ve terbi- yede inkilâb (913) de medrese ile yeni mektep arasında bocalayan meşrutiyet mektepciliğine sisteme» tikman hücum eder. Mektepcilik. ta- dynı öekelepde derslerinde, terdiği konferâuslarıt- da, Avrupa düşmanlığını ber taraf etmeğe; bu günkü mâuada kadın Ve Halk terbiyesi ineselelerini ottaya attığı görülür (bilhassa İzmir kon- fşrantlarına bağımız 918), Biger tar raftan o Darülfünundaki kürsisinde göne ilk defa olarak müstakil ve Jstikrai bir terbiye ilminin müd« faadıhı yapar (terbiye ilmine bakı- ne kadaf bir sürü eşerlerinde pedagök olmaktan siyade iideoly- jik ve yarım ihtişasla geçinen meşritiyet şöhretlerinden yalnız ii İsmail Hakkıda dırki çabint cemi- şet ve piskolojik imkâulam kalş alan Dir pefögojik bamls nüvesi biliyoruz. 524 den sönra başlayan tere e devresi ise İşmail hakkının ol- gunluk çağına tesadüf etmiştir, © atarih ve terbiye» «demokrasi Ve sani >» de bir homanizme e6ri- $ir.. Fakat asl mühimmi 933 de içtimai mektep nazariyesi» çrig- h ANL. «İçtimai . mektep & Dazariyesi> ekeni engibe dayanmaktadır: 1ı— Terbiyenin a sosyal ; Aöhsiyetin teşekktilüd İlemidir itabiat ve cemiyet). iri. Bu nazeriyenin esası beş, cut bulmuş en güze, bulasaşığır. « nız). İkinei meşrutiyet devri bitimi-. eden Ziyaeddin vereli KİŞ Mane ME Çok y 2 — Terbiyenin mubiti gerçek zi Hi atin da Ziya Şi ek L.E, i 4. — Zeehizesiu vastas sosyal Meda kya d i — Terbiyenin seri randımandır. $ — Terbiye bit ilsiyasşondar. Bu beş prensip ejdkinişi mmk- tep uazariyesinin» ağnı #amanda bizzat mütefekkirin -kalemile vü- sosyal Mahtevâm nasıl Mir Şenilik ve kiymet taşıdığı belli ölün bu nasariyeye 44) etiğinek için İs- mail Halki filbelike Dürktn yeri ve Barguomr basatnslk olarak -İu?- Ianmıştar, Fakat v tektt de, sidece müteriyel “ein n mıştır. Hakikatte Yüiüsil et telsefi spekülâsfon yapmak yerine dsime amprik tercih din, miş böyle gönü i tebirlekili” rsalisi pedagojisini Şâpabilmişii, İçtimai mektep n esinin Tüsk pedtgojisinden rolünü ğeleğek peki” ler de taktir edeeaktir, Pakat İamajl Hakkının hamlesi yi dagojisiniy deği) 'Dürk tefekkür tari dettiği orjinal hâmleğir. . Ben çiksn etopiğ tedrim it övvelâ bu türlğ yeyif ve birn vardır. Fakât eserin #hbnnlyetii arttırma oiğledi biteemeseleyi de uüutmamak icap edej; Bu meggin» de bir aarlik teşkilât tarihi olan msariin kültürümüsün teyhösii merlisiyterinde oyn mürbet Ye menfi toltin geriye ve deresesi meselesidir. , < — paz . Meyayu Hletiıda İşaret etmekle geni