220 SERVETİFÜNUN No. 2199—507 Kısa Tiyatro Bilgileri IŞIK Çeviren: Nurullah Kâzım Tilgen ziyalar yalnız sahnenin ön kısımlarinı, Ramplar alttan olmak üzere yukarı kısımlarda mevcut dekor, mobilya ve artiste ziya vermek üzere muh- telif şekillerde yapılabilir. Sahnenin iç kısınındaki tenvirata gelince; üstte Arklar ve Avansen, kenarlarında muhtelif renklerde seri lâmbalardır. Bunların ziyasini daha iyi şekilde verebilmek için önüne tel ka- fes konur. Renkli ışıklar ziya membaları önüne konan kesik camlarla elde edilir. İki yan elek- trik kulelerinden verilen ziyalar daha fazla se- yirciler mahallinden verilen ziyalar gibi Ref- lektörler ile verilir. Bilhassa sahnede yapılan ziya oyunları buralardan ve elektrik köprüsün- den idare edilmektedir. 'Tenvirat için kullanıl- makta olan ziya âletleri ziyayı hareket ettirmek, Yazarken, mektubun bazı satırlarını yüksek sesle okuyordu. «,, Gene içtim, gene sarhoşum, gene her geceki «gibi, beni beklediğin odamda, odamızdayım. Sen «gene karşımdasın. Seni bir çok öptüm gene. On «yıllık ömrümü gene aynada bana bakar buldum. «Ağladım, kendimle konuştum, senden nefret ettim. «Seni sevdim.. seni, senden iğrenir gibi hatırladım, «seni bulsam tapacak kadar özledim, gene her şey- «den uzağım. Neşem yok. Gülmüyorum, her şeyden «tiksinmiş, kanıksamış gibiyim. Yalnızım gene. Artık « o kadar fazla acı çekiyorum ki; ıztırablarım bana «az gibi geliyor. «Gene, bir türlü okuyamadığın mektublarıma bu «gece bir dane daha katıyornm. Ne olurdu bunlar- dan bir danesini, yalnız birini okuyabilseydin 91. » Tekrar sessizce yazmıya başladı, Biraz daha yaz- dıktad sonra kalktı. Yatağına baktı. Yorgun vücu- dunu, sızlayan içini, zonklıyan kafasını dinlendirmek için yatmayı düşündü. Sonra vaz geçti. — Ne yapsam 1. dedi kendi kendine. Ellerini pantolonunun cebine soktu. Odada dolaş- tı. Açık pencerenin önünde durdu. Serin bir rüzgâr vardı, Her yer sessizdi. Birçok insanların kendinden, eşyanıu kendi isminden uzaklaştığı her şeyin kay- bolur gibi silindiği uyku saatleri. Tekrar masanın başına geldi. Reşmi, tekrar parmaklarının ârasına aldı. Baktı, baktı. Sonra yavaş, yürüdü. Elindeki resmi, bir iğneyle duvara iliştirdi. Önün- de durdu, Omuzları çökük, kolları yanına sarkıktı. Büyük açılmış düşünen gözlerile hareketsiz kaldı. Ali Kemal Meram kuvvetlendirmek, bir noktada toplamak, büyüt- mek, küçültmek, hudutlandırmak, renklendir- mek gibi muhtelif ziya oyunlarında kullanılır. Hvveki yazılarda da söylediğimiz gibi yir- minci asrın sahne tekniğinde ziyaya en büyük bir yer verilmiştir. Bilhasa dekor üzerine ve- rilen ışıklar sayesinde ancak fotoğraf makinesile tesbit edilebilen birçok tabii hâdiseler sahnede kolayca tatbik edilebilmektedir. Bu itibarla dik- kat edilecek en mühim nokta sahnedeki ışık taksimatı ve tesisatıdır. Işık tesisatı iyi olan bir sahnede çuvaldan bir dekor ipek olarak gözük- tüğü gibi iyi makyajlı gayet çirkin bir artistde dünya güzeli gözükebilir. Işık taksimatında dik- kat edilecek noktalarından biri de sahnedeki artist, dekor, mobilya ve sairenin gölge yap- mamasına dikkat ederek o şekilde ziya vermek İâzımdır. Son zamanlarda sahnede endrekt ola- rak verilen ışık tesisatı mühim bir yer tutmak- tadır. (Devamı var) Sonbahar modası Yeni Kadın Şapkaları Kadın çapkalarında sonbahar modesı yeni ve güzel şekiller ortaya atmıştır. Yukardaki resimde bunlardan bir kaçını görüyorsunnz.