SERVEFİHÜNUN No, 2188—503 iriine alt notler: xaantık kitablarımız # wensİşta mantığa deir seşriyat orada baslar çatnamile eski A- #hto, yranlığına bağlı ve Arapça dan bökidir. Yalyz Çamiç Oha- misin Giatohi'den çevirdiği ayal 78) , bir yandan son devirlerde Gşib li- i De” ikiler tereürhe ââflen mantık Kilşbiarnmın birine olmak dole- , Bamiyeb eski manfık kitab- İarın nazaran vuzuh ye tertib wktmnden, yeniliklere malik ol iması dolayısile kayda değer. Mamafih bu mantık dâ tama- mile işkolastik çerçivededir. Diğer tataftan İap0 yapılan ki, (o 3üngikdatiiiinnn kura teşebbtst up (o fenaiylğe tesis oldnan edebiyat Va Kİİ inen e ank #nsyik bu 1300 den sonra ise idadiler ho- mtegratiyetin zon rulmıya beşler ve bunların pro- si. edebilyiğtir. o gramlarına mantık ta jibal edilir. şehi KATİ Manik böylece mekteb dersleri Hibirla, sip arasıda Şiikten HONTE marizat i hör se kydar genişleğise Üs neşrişni gene medrese banlığı Bi v — 189 sayıfa. Eşi İeotânti mantığa ali neşriyat ine olmakla beraber eği kd- #aplardatı bazılarını kaydediyortz ; Güleyman zühdi 904). Türkçe Mp (Ab: dürahman 808), gele egey,Hüllirmi Milmtık (Sald Paşa ii ilkh Bâh. Bi İstanbul BOS, gbi says. Blnanız arr gi tk yahsiyetiefinden biri olar AH Sehei 1800-1900) Cevdet Paşanın oğludur. Mal- ş Sür devam etiniştir. vE İran- Mizan biliyordu. Ali Sedadın eserleri aramgda bilasın ÂyüSeeğ elpeitisişi kıymetlidir. Bizde bi. oba İn or #İ'dal Erbesine bir yazısını yakında Uya- Sayi tağscnkunez. Li. Erişçi Mamafih «Mantıkın ölüm ve fünuba hüsnü tatbikine, usule pek ziyade itina zamanı gelmiştir» kay- din db Falbuki kitabta usül bahsi pek, nüksan ve ilimleri tagnif bahsi ise kiç yoktur. Müellif kendine gö- re şöyle bir tasnif yapmaktadır: Ulüâmu riyaziye, Ulümu tabiiye, Ulümu terihiye, İlâhiyat, Ulümu geriye, Ulümu iisaniye.. Şüphesiz ba tannif eğki «Akli ve «Nakli» eğbns dayanmadığı kadar iams- ** mile Âvrupak emi ğe - biğ- lanmış değildir. «Mispntitsizule deneye beson- ra, her nekağar «Tasnifi kiâm> ba- hislerine gazetelerde bile tesadüf ediyomak da metodolöjiyür dair 8is- tematik neştiyat için ikinci meğru- tiyet saneleri beklemek izim gelir. 324den sonra çıkan hitablar arafında .M. Fazılın (Mebadi ilim mantığı, 307) irmdel cüsiye mese- lelerini ia beraber meto- doloji bahislerini de havidir. 399da çıkan İz. (Fen me. nebiç)i ise tamamile metodçlojiye tahziş edilmiştir. 331 de Reşad Nu- rinin OBoirse'ian çereime ettiği (Mantık) başılmışlır. Ayni senede çıkan İzmirli İstenil Hükiının (Fel- sete âsreleri) bin ilk elitü tamamite suri manfığa tahsiş edildiği gibi, Baba Tevfik'in (Muhtasar Yelsefe) sinde mantığa ayrılan kısımda &&- de Surf mantığa ait malürant ver dır (6) “Fekal settenin en değer eseri riyaziyeri Salih Kendi > tebirile <İşari mantıkan sit olan (Miran Tefekkür) isimi kitsindyr Yepyeni bir sileğiyetle yümlam- vr gerek Aristo, gerük kiaaik manpitkın (Devrim son sayıfadi) (6) Ba kitabda Baha Tevfik ük delta olarak swetjtodologies nin mukabili oltnak sere « Uşuliyate kelimesizi kullanmıştır.