No.1884—179 SERVETİFÜNUN 365 Mel. Koletin portresi uzun baktım, çok beğendiğim portreler önün- de kusur arıyan nazarlarla bir hayli durdum. Pastel ve yağlı boyalar içinde yekdiğerine tercih edilemiyecek derecede, ayni güzellikte eserler var. Füzenin yaptığı portreler, güzel olmakla beraber diğerleri kadar yumuşak değil. Bütün resimlerde yüzler çok muvaffak, ressamın zeyıt tarafı elbiseler... Osso B. in portresi Eğer akil ederler, görürler ve tenkit etmiye üşenmezlerse, bir geyler söylemek iştiyenler belki Saibi renksiz bulacak- , belki ona ressamdan ziyade fotoğrafçı diyecekler, Ne derlerse desinler, şöhretlerini Osütun sütun makejlelerle, münskaşalarla temin veya idâme etmek istiyen dabiler, genç Saibin yanında çok cılız ve çok manasız kalırlar. » Ratip Tahir Beyin yazım, burada bitiyor. Sergi hakkında en çok salâhiyet sahibi olması lâzımgelen bir ressamın bu çok esaslı yazısından sonra, Saip Muall& Bevin san'atkârlik kıymetine dair fazla söze hacet yoktur. Muhakkak ki, daha pek genç olan ve pek genç olmasına rağmen bu kadar büyük liyakat ve muvaffakiyet gösteren Saip Muallâ& Bey, aradan seneler geçtikçe daha büyük muvaffakiyetler elde edecek, daha fazla kıymet ifade eden eserler vücude getire- cektir. Dolayısile, kendisi en büyük ressamlarımızdan biri olmağa en kuvvetli narazettir, denilebilir. Bu arada, genç ressamın müstakbel faaliyet ve tekâmülü hususunda müsait tahminlerde bulunulmasına imkân veren, bu tahminleri takviye eden başka bir cihete de işaret etmek- ten kendimizi alamıyoruz. O cibet, şudur: Saip Muallâ Bey, çok ciddi çalışıyor. Kendisini tamamile san'atine hasretmiş, uğraşıyor. San'ati, tam manesile içten benimsemiş bulunu- yor. Fer'i bir iş saymıyor. Bunun, bir san'atkârın müstakbel inkişafını kolaylaştırmak hususunda başlıca bir rol oynadığı, inkâr edilemiyecek bir hakikattir. Ressam Saip M Muallâ B., sergisinde Neşrettiğimiz resimler, Saip Muallâ Beyin en muvaffak eserlerinden bazılarını gösteriyor. Bu arada, «Doyçe Oriyent Bank» direktörünün zevcesi Mm. Postun, köpeğile birlikte yapılan portresi, harikulâde bir muvaffakiyet eseridir. Tablo çok canlı, çok güzeldir. Mel. Koletin portresi, masum bir çocuk simasını, bütün hususiyetile gösteriyor. Gözlerdeki, dudaklardaki cazip tebes- süm ahengi, simada., zekâ ile birleşen bir saffet ifadesini barizleştiriyor. Osso B. in (portresi de, ayni anlayış ve maharetle göz önünde canlandırılmıştır. Genç ressamın, bilhassa a yaptığı portreler- den birisi de, Şairiğzamın portresidir. Abdülhak Hâmit Bey, tabloda bütünğvakarile n bir haldedir.