Di Bizde opera ve operet bahsi etrafında UYANIŞ No. 1810 —125 e İhtirazi Kayitleri Tetkik -M. A. Feridun B. EF. nin ikinci cevapları vesilesile - Bizde öpera — ve operet teşkili lügamneeldiğine, bü. İhiasueta «Gecikmiş» değil, «Çok. gecikmişs oldu pumuza dair « Uyanış» la cıkan bir müsahabeme, Mehmet Adil Feridun BRİ, gene eUyanışe ta çikan bir yazılarile vevap vererek, memleketimizde heniz Gürp musikisinin iptidai sekilleri bile kavranmamış buluuduğunu, bunun gecikmiş değil, zaman yile gelmemiz olduğunu söylediler. Bu yazıdaki mülü inznlardan, daha ziyade esme mevgua temas öde kismin üzerinde durarak, kannatimi müdafaa ettim. Delikleri gibi - kısmen - verdim. Ekseriyetin. Garp umsikisinin. yüksek ikinci bir müsşahabede cevap zevkine vürabilmesinde, opera ve vporetin en büyük rolü oyyacağını ileri sürüp fikrimde israr ettim, Porldun K. BE, İkinci hir sevap negreltiler ve. ... netice itibamile gene bunun zumanı gelmediğini tektarlumakln beraber, benim «İMebabi mücibes mi miilihnzadan Ziyade, bu ilkinden dalın üfnesul covaplarında bahsi büşka bir cepheden genislettiler. Meşeli, ikinci öevaplarrtdan hir cümle : nlüftanga, ne de alarurku musiki lem, Bize elzem olan Türklerin rahundan fışkıran, nağmeleri, Garp owaiki dekridinin çerçovesi içinde mmehuretle işliyerek « Bize ne hayaliyete ship yepyeni bir Türk musikisi yarmi- üperetten iooklar. > Ve uguği yukar. opem Ve evvel odmnn yapılması bektii nazarında karar kıldılar. Mükenyel, Bünün yapılınısını ben de işterin ve günün birimle yapılacağını ben de umuyorum. Fakat, opern ve operet teşkilinin, bu işin tahakk- kundarı solumaya tehiri geden icap ettiğini İeri anlar yatadını. Oygriu ve öperetin teşkili, bunun . tahak- kulunu Epe olacaktır, ki buna ouarız hir vaziyet alıyorlar İalbüki, işte kendileri de benim buna kürsi he diyebileceğime daha evvel intikal etmişler < « Hana ecnebi operet tercüinelerinin tem- silletini, arzularının bir an evvel (ahakkuku işin, ihgari bir olusur gibi göğtermek istiyenler, belki bülünücüktir ve bunlar. belki de haklıdırlır. Fakni böü...... » diye devam eden cümlelerinde, milli musiki temelinin atıldığım görmedikçe kendilerinin bundan eiddi bir (Ayda beklemediklerini kaytedi. vorlar. Ben, «Öperet tercümeleri» kaydine < Opera terkimelerin ni de ilâve ederek, o eimlelerinin <Bakate m kadar selen kısmını, oradan «Belkis ve «Belki des leri kaldırarak, İhtimal ifadesile tahrir şeklini tadil ederek, cevabimin bir noktası Olnuk üzere kâfi görüyor ve bü noktadan cevabımı ken dileri hazırlamak zahmetine girdikleri için teşekkür ediyorum. Elbette böyledir. Bu, bence hiç tercdilüt ölilemiyecek kadar tabii! “Müstakbel Türk musikisi» enyesinin mümkün olduğu kadar yukın bir zarında tahakkükunu özleyen Farid (B. EL ye, bizde opera icin uzimle çalışan ve devamlı temennilerde tesisi bülunan hü sayenin hararetli turaftarlarından Köse Mihal zade Mahmmi Kazın Bin, #La Revue Bulrares mevmgasından tercüme ve « Musiki» imeçmuasında Bulgar operasının asıl vamıyı, eğer gözlerinden kaçtı ise, ok rır arım İn siye ederim, Ben, bunda kendi düşüncemi teyil elen enberessan noktalar gönlüm. Bu, tercümelerin oynanmasını saat wolini nazarından pek ciddi bir teşebbils nddetmiyen Feridun B. EE ve, bu noöktadan ki benim de mökini mazi özlü bir neşrettiği yetiştiğine mil v nokta nasa - . teyit edecek da “kasi TEE yağıdır. Forllun B. EL, ye, gene veyaplarmdaki bir nz duya dokunarak; diğet milletlere sil eserlerin tere herhalde Diz başka bj haklı biline izahat vetehilecek melerini dinlemenin ve seyretmenin başka (o memleketlerde o olduğunuan mahiyette o mülâhaza olusmus da Sıyi söyleyip bm ikinci cevaplarındaki Acaba te ik gis olunan herhangi bir wperet ve ya öper yazını — Devamı 334 üncü sehifede —