842 UYANIŞ No. 1737—52 Darülbedayi'de «Katil» piyesinde sefi ve mazlum bir kadın rolünü kuvvetle yaşatan güzide artistimiz NEYİRE REYİR Hm. Temaşa tenkidi : IX ATIN. Yazan: Richard Voss Tercüme eden: Cemal Rifat Hele şükür.. «Zehirli Kucak» tan sonra Darülbedayi'de bu se- nenin ikinci güzel piyesini seyretmek müyesser oldu. Boşuna sıkı- lan kurşunlardan ve. ikinci san'at kuşunu da bu milli sah- ehale indirdiler. azık ki simiiye kadar yalnız karga avlıyorlardı. «Kat biraz aldin salan sahne darbelerine rağmen hiç şüphe z güzel ve faydalı bir eserdir. Bilhassa seyircileri mü- teessir ettiği kadar düşündürüyo or da,. Yalnız bu hususiyeti bile ein iyi intihap edilmiş olduğunu ispata kâfidir Mevzu basit, fakat çok insanidir. Yirmi sene yanlış bir hük- me kurban olarak cani sıfatile hapisanede çürüyen zavallı bir adam, ancak senelerin bu müthiş adedi sonunda, hakiki katilin ha- leti in Ma m üzerine serbestisine kavuşuyor. e fecaat, ne hı ! e risıni bir medi ve solgun bir düşkün olarak buluyor. Adi ruhlu bir herifin metresidir. Artık büyümüş iki genç olan oğlu ile kızı ise sefil ve bedbahttırlar. Baba kendini — nağa cesaret edemez. Bilhassa bir adamla nişanlanmak vadini aldığına kendisi gibi anasını da ikna etmek tstiyen kızının, halde hiç dost olmıyan bir lisanla bahsettiğine bizzat şahit olur. Fakat en büyük ıstırap ve dehşeti karısının âşığı tarafından «Kaitak,. orospu diye tahkir edildiğini işidince duyar. O zaman, korkunç bir hiddet e kin ile bu adamı öldü ear e edildiği zaman adliye mlemuzltia kalbinin bütün i kindle İşte şimdi hakikaten katil iile. Fikal beni siz katil ettiniz!» Dranı katilin bu son feryadı ile neticelenir. İşte mevzuun kreş hülâsası bie ği büyük Dir felsefeyi ve orijinal bir fikri havi olmasada her zaman emin olan bir tezi vardır. Eserin tekniği de belki” eskidir. KR fazla ültra eserlerin tadından ağzımız yandığı için bunu seve seve ve zevk ala seyrettik. Bilhassa Ertuğrul Muhsin'in mevsim başlangı- diğmeğli ilk defa bu dramda rol almış olması temsili tamamile kuvvetlendiren en mühim bir âmildi. İlk ve ikinci perdelerde yir- mi senelik mahpusiyetinin ağırlığı altında bitkin ve ikibüklüm görünen, fakat son perdede tedricen yeis, dehşet, kin ve intikam hislerine geçerek en nihayet elindeki baltayı hasmının kafasina in- diren katil Thomas Lehr rolünü her yeri e > ki >ir temsil ile yaşattı. Sahnemizin her şeyde vel e cia artisti olan Mulisin'i in bu son zaferi e: gri lâyık LA alada den biri idi. İşte biz ondan hep böyle müsbet zaferler bekliyoruz. Diğer rollerde çok iyi oynandı. İlk perdede haleti nezide bir eski katilin cinayetini itirafı meclisinde Galip B. san'atının yüksek ibdalarından birini daha gösterdi. Bilhassa yirmi sene kendi ei zindanda çile dolduran mazlümu ile karşılaştığı zamanki haşyet ölürken ağzının çarpılışındaki fecaati unutulur bir ibda değildir. Katilin karısı meyhaneci kadın rolünde Neyire Neyir Hn. solgun çehresi, eğilmiş omuzları ve titrek, p kem “Yücudile ro- lüne pek kuvuetli nüfuz etmişti. Şaziye Hm.da katil baba ile düşkün kadının kızı Julie Lehr rolünde çok muvaffak oldu. Diğer rollerde çok iyi temsil edildiler. Burada bilhassa Hazım Beyi tebrik etmek isteriz. Şimdiye kadar daima komik tipler yaratmak- ta üstat olan bu kiymetli artist bu defa tam bir dram artisti va zifesini sonuna kadar muvaffakıyetle başardı. Metresi olan zav vallı bir kadına karşı zalim ve esasen adi bir serseri tipi olan rolün mükemmel oynadı. Bu rol ancak erece güzel öynanabiliedi. zım B.in bu yeni vadideki muvafiakıyeti sahnemiz için pek büyük bir kazançtır Bu satırların sonunda ag ne piçi özlediği ve sabırsızlıkla beklediği güzel bir iisbette yüksek bir temsil görmekten duyduğu - derin hazan mii eş temenni ederim ki Muhsin” i bize bu hafta verdiği bu bedil lid fet daima tekerrür etsin. Hatta yalnız böyle ziyafetler hazırlasın. Bu temennimizle bütün ae muhiplerinin arzusunu hülâsa etti- gimize de kaniiz “Katil” piyesinde masum ve bedbaht bir genç kız rolünü temsilden çok hisli san'atkârımız ŞAZİYE Hm.