-Tenkıd ve Tahlıl - Güzel bir. gaye ıçm tutulan Yanlış bır yol S2 A e '_' © / SEBİLÜRREŞAD. , * ” Mıllı Egıt.m Bakanlıgı Ahtisasa- ehemmıyet vermıyor.Orta-'_ ya koydugu din kitabı talimt kiymeti haiz olmadıktan - baş—' 'ka tarikat şıırlerıyle, hurufatla, yanlışlarla- doluüudur. Din 'mekteplerınde böyle eser okutudlamaz. Diyanet rıyasetı’ hakıkatı muslumanlara bıldırmekıe mukelleftır. Yazan M Naci (<Oze1 din dershanelermrie) ve —eğer bir karar alınırsa — “ilkokularda okuttuıulmak üz "zere Milli Eğitim Bakanlığınca Nurettin Artama: ve Nurettin Sevin' e hazırlatılarak bastırılan <<Musluman Çocuğunün kitabı» ' şüphesiz ki, memleketimiz - için memnuniyetle kaydedılecek bir intibali ve terakki hamîesı bn. A ir-ve his uygunluğu hareketidir. - Bu uyg gunluk hamlesinin ilk eseri, çok te- memni olunurdu ki, mevzuu ve muhtevası bakı-. meslek erbabı ve cı_n' mütehassışları tarafından dikkatle ve udchyetle' mından iyi kavranmış, o ele ahnmıs gocuk ruhu, çocuk eğitimi ve din tedrişi usulünü bilen kimselere yazdırılmış 'ol- sun; cocuk seviyesine hıtap etsin ve ilk tesir ka- 'rışık ve muteı eddit olmasın -da, esaslı, ı]_mı ve hakıkı Muslumanlar için memleket capında yazı- lan bir eserden maksat ve gâyenin önemi dere- -cesinde bir değer beklenirdi. Eseri gördük. Bun- “dan maksat, bir takım şahsi arzıtları telkin et- mek ve siyaset yapmak mı, yoksa hakiki ve ilmi bir din bilgisi vermek. mi? olduğu a"ılasılamı— yor. Siyaset yazaılaııyle din bilginleri, eğer bir birlerinin jyerlerini degıstırrrler de dinci: «İma - mı A'zam şöyle dedi» d ete karışmıya, si- . yasetdi de: cıSeyram veya Hata_ı böyle dedın di-.. yerek dine kaıısmaga kalkarsa iş, böyle olur. : Bizce, dincilerin siyaset kitabı yazması ne, ise, sıyasetcılerm din kitabı yazması da 0i - için bu eserde hakikat ve maksat kay—' bolmus ve kay ybolan- '=ey1er güzel ve kâğıt ve ba- . sım, güzel dekor ve nefssleıle telâfi edilmek is- tenmiştir.. Biz bıı eserde usul ve muhteva ba_kımıxdan, tesir ve telkin bakımından ve dini olmiyan, / yanlış bir yol takibedildiğini görüyoruz. Bir iş-: | , ten istenilen gayenin istihsaline çalışırken o işin kıymeti üzerinde dürmanın faydalı olacağina H 'kani olduğurqüzu halde biz bu çihetleri açıkla- adlı &ser, hiç | SARACLAR mak ıstemıyoıduk Ancak Ulus gazete.ıınde bul 4 esere tahsis -edilen üç yıldızh makale, bizi,: du - şüncemizi soylemege sevkettı Mahımduı kı, ilmihal kıtapları ıkı usul ıle . Yi aahı Eırmcısı talimi dedıg klasık usul- 1. “dür. Burida imanın esaslarından, islâinın sartla— : 4, rından ve muslumanl ik ahlâkından sıra ile ve çocuk seviyesine goıe Hahsedilir. Bu suretle mu— N harrir; Laîbmdekı imanı, ihlâs ile okuyucularm kalbine akıtır. Bu usul dairesinde” ya_ılan kitap- — ta Euzü besmeleden,- hamıdden saîattan ve du- adan başlarır, şırasile iman ve ıslâm ahlak ve « ibadet bahislerinle gecıhr . . : Bu kitabım hirinci sahı_fesınde ise Alla.h ke—'_ “İâmı olan Besmele yerine Suleyman “Çelebinin “«Allah adın zikredelim evvelây mısramı görü - yoruz. İkinci sahifesinde de Kur anı Kerimin emli mücibince olan Euzüyü ve sonra besmele- ” yi l;eklerken, bunün yerine «Bütün yarattıkları- M esirgeyüp yargilaydn Allahın ada ile başlarım, Gönülleri - çelen şeymndan Allaha' sığınarım,» _(.umle si konulmuş, bu. suüretle evvela besmele, sonra Euzu yazılmıştır. Burada Buzü besmele asıllaıma uymachgı da âyrı bir meseledir. — .2 İkinci uSul cöcuğa bleIuimak ©nu. d,ü— kı bizzat Kür'ani" Keı-ımm ve Peygambeumızm çok müessir âyeti keın:ne—' : derle ve hadisi şeriflerle talim ve tatbık ettiği - - sunceye sevkederek dini - akideleri zihnine' do- ğ ak t Kü - bir usuldür.'Bu usul ile Hazreti'Kur'ari Takılları, vicdanları harekete getirmiş, insanları tefekkü; ; xe, hakikati'araştırmağa sevketmiş ve hayret ve- * rici bır şekilde muvaffak o].mustur bu usülden de 'eser gorulmuy Gerçi da.ha ilk.sahifede «Tanirı her gordugumde : “aşıldar; her duyulan sesde onun ada dile gelir.. Bellide beliren odur. Gizlide gizlemen'oduür..»