m sineması bü hafta Demirhane Müdürü, ismindeki fransızca sözlü filmi | tedir, Mevzuu Georges Obnet Syn isim altımda yazılmış meşbur mi alınmıştır. Fakat eser aynen İM yanl ufak bazı değişiklik» Jüre'da bir şato, Bu şato Dü Boliyö TAŞTI, Hel i E i z & Küuamacıllar. Fakat Dük zevke ve İn sta kumara fazla düşkün bir adam. ai gece Pariste yarım milyon i kaybeder, Bu borcu masıl ödeye- düşünürken karşına bir adam Te Bu adam yüz defa milyoner ©- M. Muline'dir. Mösyö Muline'in hadsiz hesapsrz parası vardır fan G8 bir aileye mensup değildir. Ks. Gaby Morlay “ Demirhane müdürü ,, filminde Bu hafta gösterilen filmler Demirhane müdürü filminde Gaby Morley çok muvaffak olmuştur Melek'te gösterilen Karnaval çocuğu filmini Tanya Fedor bihakkin yaşatmiş ve çok beğenilmiştir arkadaşıdır. Küçük yaştan beri Kler'in asil bir aileye mensup olmasını bir tür- lü çekemiyor. Karşısına Klein nişan- hu addedilen ve baş parasız bulunan Dük çıkmen onunla evlenmeği akima koyuyor. Bu süretle hem Kler'den is tikam alacak hem de kendisi bir düşes olacak, dö Boliyö ailesi bir dava neticesin- de varmı yoğunu kaybediyor. Kler'in bundan haberi yoktur. Fakat Dük bi- iyor, Ve Muline'in milyonları Kler'in temiz ve derin aşkına tercih etmekte tereddüt bile etmiyor. Bu haberi Ate mais'in ağzından duyduğu zaman Kler çok müteessir oluyor isterabı sonsuzdur. Hemen © gece i çolstanberi »e- ven komşular demirhane müdürü Fi- lip Desbley ile nişanlanıyor. Kler bis- siyatmı hiç kimseye gösterememeğe bü- tün kuvvetile çalışıyor ve dük'ü unut- muş görünüoyr. Fakat düğün gecesi tık dayanamıyor Filip'o dülü hâlâ bü- tün kuyvetile sevdiğini söylüyor, Fil bu vaziyette ayrılmanın isimleri / etra- fonda büyük dedikodulara tebebiyet ve- receğini şu halde beraber fukat ayrı ay- nı yaşıyacaklarını bildiriyor. Dük Atenais ile evlenmiştir. Bu kadar ıstıraba.. Bu kadar müca- deleye dayanamıyan Kler hastalanıyor. Hastalığı esnasında kocası baş ucundan ayrılmıyor.. Kler iyileşiyor. Kler, dük'e karşı olan bütün hissiyatı sanki bu bastalıkta bırakmıştır ve kocasını sev- meğe haşlamıştır. Fakat düğün gece sindeki hüdiseden sonra Filip'e bir şey söylemeğe de cesaret edemiyor. lik defa elinden sevgilisini alan A- tenais busefer de Filip'i almak için e- Binden geleni yapmaktadır. Kler kirka- aıyor bir davet günü Atennis'i çağıra” | Sinema Fareleri Bu hafta Saray'da terilen Miki filmi Miki'nin son saatleri büyüklerin de zevkle seyredecekleri eğlenceli bir filmdir Miki ile arkadaşı Mauz'u kim tant- maz? Bunlar tıpkı Laurel ile Hardi gibi birbirinden ayrılmıyan iki ahbap çavuş- lardır. Daima boraor oynarlar, dalma seyircileri gülmekten kırarlar... Miki ile dostu şimdiye kadar sine- malarda yalar: hakiki aktüaliteler gibi kısa bir komik filmde görünüyordu. Halbuki sinema fareleri, şirmdi işi azıt- mışlar Milsi'nin şen saatleri ismindeki Elmle Saray sinemasınm bütün matine ve suvarelerini işgale başlamışlardır. Bu film sinema sanayiinin vücude getirdiği muazzam eserlerden (biridir. Ve hiç şüphe yok ki Mikinin şen saat- leri hakiki artistlerin oynadıldarı film- ler kadar pahalıya mal olmuştur. Çün- kü böyle canlı resmleri vücude getirmek için stüdyolarda yüzlerce ve binlerce #0”, Tae ER GOOD B vam 8 vak eğer rezalete meydan vermek İste- miyorsa kocasının peşini Berakmasını söylüyor. Atenais razı olmayınca bütün davetlilerin erasnda Dük'ü çağırıyor ve'derhal karısını alarak buradan gitme- sini bağıra bağıra söylüyor. Dük, Filip Kler'in hakaretinden dolayı tarziye ver- mesini söylüoyr. Filip terziye vermiyor. Dueilo edecekler. Duello sabahı. Kler kocasını ne ka- dar çok sevdiğini anlıyor. Bu duelloya mani olmalı.. Ya Filip ölürse?.. Filipin odasına gidiyor ducllodan ZN y Yi emeğe her şeye ber şeye razz olduğunu söylü Filip'ten başka birisi olsa idi karısı- nin bu yalvarmalarınm kendisini ölüm- den kurtarmak için değil eski sevgili- sini tehiikekeye atmamak için olduğu- nu zannedebilirdi.. Fakat Filip damları en iyisidir, Böyle bir şüphe 0- nun aklına gelemez. Kapıya vuruyorlar vektin geldiğini haber veriyorlar. Artık iş buraya geldikten sonra nasıl geri dö- nülebilir. Filip duelloya gidiyor. Arkasından Kler de başka bir otomobile atlayıp son bir teşebbüste bulunmak için orma- na koşuyor, Tam ateş kumandası verildiği zaman Kler yetişiyor kendi vücudünü kocası- na sper ediyor ve yaralanıyor. Kler iyileşecek ve Filip çok sevdiği karısına Kler de sevgili kocasına niha- yet kavuşacaktır. Kler rolünde Gaby Morlay, Filip ro- Jünde Henri Rollan çok kudretli bir o- yan göstermişlerdir. Hattâ o kadar ki bu filmin bundan daha iyi bir şekilde oynanmasına ihtimal yoktu, denebilir. Artistlerin iyiliğine mukabil dekopaj iyi değildir ve romanda bir çok güzel sahüeler olmasına rağmen filmde ro- manda bulunmayan bir çok lüzumsuz mevcuttur. Harici sahneler enfes dahili sahne- emmeldin i tanzim edilmiştir. Ba Joseph M. Sehenek bresenis WALT DISNEY'S i insan çalışmaktadır. Vakıa Miki mose- lâ bir Greta Garbo bir Marlöne Dietrich gibi yüksek ücret almıyor. Fakat ken- disini istismar edenler ressamlar, fo- toğraflar, musikişinaslar pahalıya çalı- #eyorlar ve Mili yok pahasına bu suretle yüzlerce adama iş buluyor. zuwu burada anlatacak değil Tüm sinema farelerimin bu filmlerinde mev. zudan ziyade musiki, ve hareket Mimik | hâkimdir. . Güzel bir musiki dinlemek, hoşça | vakit geçirmek için küçükler kadar bü- yükler de bu Filmi zevkle seyredebilir. iler. Miki'nin şen saatleri o kadar şendir | insan orada snailerin nasıl geçtiğimi | inlerce | bile farkedemiyor. e ARTISTS. PİCTURE MELEKTE: Karnaval çocuğu Melek'te bu hafta Karnaval çocuğu ismindeki film göslerimektedir: Karnaval. Her yorda şetik- iyor herkes eğleniyor. Herkes neşe içinde. Bu eğlenenler arasında Henri Strogonoff isminde çok zengin bir adamla metresi Dolli de vardır. Diğer tarafta. Polis merkezde genç bir kadın: irâne Verne isticvap ediliyor. Kocası Robert Verne çalıştı. ğı bankadan para çalarak kaçmıştır. Genç kadın onun mereye gittiğini bil- miyor.. Serbest bıralalıyor. Fakat ku- cağımda küçücük bir çocuk vardır ve beş parası da yoktur. Kendisi me ile ya- seyacak? Bu çocuğa masil bakacak? İmtihar!,. Peli amma ya çocuk?, bir şey görüyor... Bir çocuk? Henri ba çocuğa bakmağa veriyor. Bir süt nine tutmalı sütninesini de çocuk ken- disi intihap etsin. Tabii çocuk bütün talipler arasından kendi anasını İrene'i seçiyor. İrene için artık mes'ut bir ba- yat başlamıştır. « Bir gün çocuk bir ka- za geçiriyor Irene bayılıyor. Yabancı bir kadının bu kadar heyecan duyahil. mesine imkân yoktur. Henri sütninenin asil anne olduğunu aniryor İrene de bunu itiraf ediyor. Çocuğa başka bir sütnine tutuluyor. İrene'in saadeti git- tikçe artmaktadır. Henri'yi seviyor Henri de onu seviyor. Evlemecekler. Düğün günü.. Robert geliyor karısı na eve gelmesini söylüyor. Peki amma ya Henri?, Ya İrene'in aşkı? Fakat va- zifenin yanında aşk nedir?. Ve İrene'in vazifesi de kocasmın, çocuğunun babasının yanda bulun- maktır. Robert'i takip ediyor.. Ivan Mojukin de Tanya Fedor da çok, gözel oynuyorlar. Fotoğraflar çok güzeldir. Bilhassa Karnaval şenlikleri- ni gösteren kasmmlar çok iyi almamıştır. Dahili sahneler de iyidir. Bu film ber Gihetten muvaffak olmuş bir film say labiliri, Tanya Fodor hissi sahneleri kendi- M. Musso'ini i Diyor k: (Baş: 1 inci sahifede) demiştim ki: Italya kendisini müt madiyen askerleşt.rmeğe, militarist olmaya ve harp için teslih edilmiş ba, lunmaya mecburdur. Bu içtinabı kan bil olmıyan mecburiyet ve zarüretin sebeplerini de izah etmiştim. Son kabine toplanışında bir takım tedbirler ittihazına karar verdim ki İtalyan milletinin O karakterine kısa bir zamanda bu tedbirlerin damgası basılacaktır. Bu tedbirlerin başlıca noktaları 8 yaş ile 55 yaş arasındaki sivil ve asker herkesin bir birlik ve cüzütam teşkil edecekleridir. Bu ye- ni ve tarihi bir hâdisedir ki pek ko laylıkla taklit edilemez, zira milyon- larca insanların hayatlarının 47 se ; nesine şamil olan bir teşkilâta bağla. mak gibi İtalyada başarılmış devasa bir eser için #âzım olan tarihi, siya- si ve ahlâki ilk şartları nefsinde ce- meden İtalyan milleti gibi ikinci millet bulunamaz. Gerek halde, gerekse (istikbalde ererin muvaffakıyetinden zerre kadar şüphem yoktur. Bu iş faşizmin 16 ın- nin İZ inci sene - acak yani 29 teş - wvelde tamamile meriyete geçecei Eserin muvaffalıyetinin teminatı, dünyanm en disiplinli milletleri aras sında sayıldığı, o harp ve inkilâptan sonra cesur, kuvvetli, zinde ve muka vemetli bir milet olmuş olduğu ha kikatinde mündemiçtir. Halyanlar öğ rendiler ki silâhsız bir millet kendi mevcudiyet ve istikbalinden emin o - lamaz. Pasifistler, “hakiki sulhün bu en tehlikeli düşmanları militarizmi telin ten geri dunmuyo:lar, onların leri kabul etsek bile militarizm aley hindeki her bir tenkidi gülünç ve su- itefehhüme uğratılmış bir tarih telâk- kisi olarak reddederiz, askerileşmek demek, sulhü yıkmak istemek demek değil, onu ziyade takviye etmek is - temek demektir. Italyan milletinin © askerileşmesi, Grand Enciclopedin, Italiana da “Fu şizm,, başlığı altında yazdığım ma » alemde izah ettiğim gibi , Faşizmin Postulat faraziyelerine tamamen uy- gundur. Ben bu makalemde halli kar bil olmaksızın her zaman (o beşerin tali ve mukadderatı ile bağlı kalacak olan harp hakkındaki fikrimi tama » | mile ifade etmiştim. Ve silâh tar - mak faşizm için bir imlyazı şereflerin en büyüğünü, vazifelerin en güzelini de eder. Faşist, hayala bir mücadele diye bakar ve (kolay haya» tı) hakir görür. Faşist tehlikeyi 39 ver ve ölümden korkmaz. Faşist bi! ve inanır ki yalnız gündelik ekmek i- çin yaşıyan bir millet, nihayet bu ek- meğini de kaybedecektir. Bizim dahili vaziyelimiz, Libera - Tizmin hodbin telâkkilerine (o onlarla hiç bir vakıt uzlaşamıyacak bir zıt teşkil eder. Çok fazla medenileşmiş, çok fazla incelmiş ve artık (| yalnız hayatın refahına iltifat ile bir millet, nihayet gevpeyecek, dejenere olacak ve kendilerini bu hayat tarımdan u- zak tutmuş olan diğer milletlere kar- şi artık mukavemet edemiyecektir. Roma imparatorluğunun — inkiraz sebepleri muhtelifü, fakat bu sebep- ler bir devletin muhiti genişledikçe salâbet ve mukavemelini © nisbetıe zayi ettiği mütaleasile belki telhis o- Tunabilir. Roma (imparatorluğunun vüsati, şark ruhunun tesir ve nüfüzu- nun mütemadiyen artmasını tevlit et» ti: Kolay, lüks bir hayat başladı, ka- zanç hırsı sön derece arttı ve niha - yet yeni ve az medeni, fakat daha kuvvetli milletler imparatorluğun z4- yıflayan hudutlarına dayandılar “e bunlar cihan tarihinin yeni bir devrimi açtılar. Bugün dahi sulhün tam or - tasındı hattâ gündelik hayat için- de Militarist bir düşünceyi | beşeri hayatın esas bir âmili yapmak fayda» dır. Militarizmin büküm sürdüğü bir yere hiç bir millet ilk taşı atamaz. $. Kiusya ve Japonyaya bakmamalı ve düşünmeli, her ne kadar bu iki mem- leket içtimai ve iktisadi hususlarda yekdiğerine taban tabana zıt sistem- lere malik iseler de bunların o yine büyümesi için, Pa harcketin milletin kitlelerini tek bir organizm gibi O hareket ve tesir ika edecek bir tarzda kavraması kâ- fidir. Harpcü olmıyan bir millet mah ina o edilmeğe mahküm demek- , Zira en nihayet harptir ki dev - etlerin enünasebetlerini tayin ve tal dir eder. Ben harbi (milletlerin en yüksek adalet divanı) olarak — tevsim ettim Hakikatte de böyledir. Zira zafer ve mağlübiyettir ki devletlerin yekdiğeri- ne üstün ve hâkim vaziyetlerini ta» yin eder ve bu büküm kat'i veni» haidir. Bu hülemün yegâne (temyiz makamı, yeni bir harptir. Bir memle- ketin diğer bir memleket (o üzerine zaferi, yalnız askeri bir hâdise de: dir. Bunun tesirleri hayatın bütün sahalarmda hissedilir. Ancak mai piç edilemez bir vazi- yette olduğu içindir ki Roma Legionari şöyle haykıra bilmiştir: “Civis Romanus sum,, Roma»