! Nevyork sergisinde a esl ii | Türk günü Hasan Kesim Us Kimi aldatıyoruz ?.. İDARE EVİ: islak örikura cafdsi Pal arz ala 2 my en a EA ri Y v M DALKILIÇ Yan işleri telelemut 23872 azan: M. İdam . Ankara Radyosu ogün Amerikaya neş- İZİM hiçbir zaman (geç efendim!) diyemiyeceğimiz bir me, » . e 1 m sele vardır: Yerli mallar meselesi, riyat yapacak Çünkü yerli mallar meselesi üç beş esnaf veya fabrikatörün Kazancı veya kazanç vergisi meselesi değildir. Yerli mallar mese, Beynelmilel Nevyork sergisin * lesi: Milli ekonomimiz meselesi, sanayiimiz meselesi, ahlâk mesele- e Dr Türk günü olarak e Il si, iktısadi istikiâlimiz meselesi, müstahsille müstehliğin düşmanlı- İN gün ve o gece ğt meselesi, hayat pahalılığı meselesi ve nihayet devlet geliri, bi- © #ürkiye ve Türklerin a »aenaleyh topyekün bir milli müdafaz meselesidir. e la tes , i . z dilecektir. Bu ide Yazan : Necip Fazıl KISKÜREK Yani, yerli mallar işinin iktısadi, ahlâki, teknik, mali, siyasi ve $ İnc. eca Li > z ürk sit ından ter eni Ve hayat |, Modası geçmiş kalıplardan çıka-| müdahalesiz göçüşleri de şahittir. milli cepbeleri birer hakikattir. y iile in p edi lerek Ankaraya gönde anlara geri diyoruz. Öyleyse çaremiz ne Onun için kendi içinde memleketimizin bu kadar mühim mese, pileli lerim UMA günkü V İsli erkin ir ve ielerini bir arada bulabildiğimiz bu meselenin gerek devlet ve ge. rai , Osm emeli n bahsederken kalıplarının eski- zaafı, esaslarının | cisimi, her fikri görün havanma | | rek efkârı umumiye tarafından durup dinlenmez bir kontrolu hak- çürük yade, zamanın €5. | doldurmuş öğüten kuvvet, daima ö- tır. kitmekteki yaman gücüne bağlıdır. | nümüzde giden, her yaptığımızı bo. Yerli kadın çorabları rezsletile uzun bir mücadeleye girişli- sergi umumi kömiserliğine olunacak: O gün sergide Türk günü tes it edilirlen Nevyork tadyosu da Türkiye için bir saat tahsis edip » bir şaheser olup ai maz tatbikçisidir. Yusufun eşsiz | gimiz, ebediliğine inanabileceğimiz | ? nacak diğer meseleler de yok mudur? ee Li İşe e kez #dlğr ancak zamanla anla -İsüzelliğile Perikles'in bahtiyar c0-| eser kalırmı ? Meselâ Türkiyade bir yerli kumaslar meselesi yok mu? Bir de, | |“9*t7 Buna mukabil Ankara rad- * Zrar yok: Sait Faikin o românilmiyetini aşmdıran ayni zamandır. hır! ri ve kösele meselesi yok mu? ei eğer e ki be ln er ei le di 4 Ağ Bunlar, hem de halkın canını yakan ieseleler olarak vardır. lara mesajdan sonra ikinci ds- ) ı i : , £ olarak Amerika büklüm kurutan zamanı, uzvi te-| yenilmiyeceğini kabul ve | £ rtepimizin bildiğimiz meseleleri, memleket gallesi haline girecek “İzahürler çerçevesinde vasıtasız mü- | fuşmadan vaz gi € d 0 mahiyet arzettikten sonra, gizlemek memlekete ahlâki bir İhanet şahede kolaydır. Fakat içtimal| fuşma esastır. Zaman, nde diz olur. Zaman, eşya ve hâdiseler üzerinde| zan, her ığımızı çizen bir son miştir. Bu müendele rasyoneldir ve mübarektir. lı bulunabilir, bİr €-İğaima ayni korkunç yasanın yorul- | temsil etti , güvenebilece- Fakat aysi bitmez tükenmez azim ve enerjiyle mücadele olu- yat yaparak beyne Türk köyünün tes'idine Radyomuzda o gün tat” bundan t vi el oku"İbünyemizin © ihtiyarlayışımda onu | çökeceğimiz ve bütün silahlarımız- Buğün yerli kumaşlar meselesi değil, bir yerli kumaşlar reza, 7 olunacak proğram da tesbit > bende de çok hoş vede an doğruya göremeyiz. Bu.İla teslim olacağımız bir heyula de. İleti meselesi devam etmektedir, Keza ayakkabı köseleleri de öyle. *mlı bir intiba aktı. O roman. ndir ki devrini bitiren her) gil, sırlarını yorlayacağımız, ver Türkiyede hiç kimse hiçbir yerde umumiyetle metresi 5-8 li Ik kısımda, pek nadirlinan ve kalıbm yıpranışında ayrı| diği hiçbir sırla kanaat etmeyi; ra arasında satılan yerli kumaşın bir namuslusunu bulamaz. Amerika istiklâline ait rde tesadüf olunur bir şiir hajbir sebeb arar ve buluruz. Firavu- |lıkoyduğunu istiyeceğimi: r Hattâ bizzat satıcı size kumaşı: ı perişanlığı bilelnun karşısında Beni İsmul, Atina-İdikçe alıkyduğunu asin unulmıya- — Yerli kumaş! pullar n eder. Zamanın Sait Fa-İnm karşısında Roma, Romanm!cağımız bir büyüdür. Öyle bir Diye bir âdilik damgasıymış gibi, istikfaflı bir tavırla çıkara» ka si çok isterim karşısında İsa ve daha birçok şey- | büyücü ki, ŞU her davanın caktır. Amerika istiklâli; 150 yazısındı lerin karşısında da birçok gey. aksine, sev ktri Yerli köseleye gelince, bunu halletmek Allaha kalmış bir me, | |Wldönümü münasebetiyle alenlar da var.) Ferdi hayatımız sınırlıdır. Bunu! sine ve sarmaştığı ber seleye benziyor. Çünkü İzmir köselelerimizin biraz iylee kalite ola, | | vor sergisi esnaşında satışa çıka» Alain — Foyrjbilir ve fizik göçüşümüzü, çaresiz- na gebe kalmak âdetidir. O, eşya| İ bilmelerinden başka bütün Türkiyede iyi kösele İabanlarımızın imak üzere Türkiye Cumh nevi riza ve te.jve hâdiselerin en gizli tabıları, ördtikleri bir rüyadır. Halbuki yerli fabrikalarımızm (Avrupa ku- | |y6ti postaları tarafından bir ce- vekilin taraçasından seyrede meçhuller ve ihtimaller #leminin en Miştam; maşları) İsmi allında en iyi kalite yerli kumaslar çıkardıklarını yi- mile olmak üzere posta pulları ha. ai hayatımız? ıssız bucaklarile yüklüdür. Böyle| İ pe herkes bilir. Fakat kimi aldatıyoruz, anlamıyorum. sırlanacağmı o evvelce yaz şeki ide bir de A.| *Hezimt ki elden ele teslim süre- izara karşısında güvenebile- tile ebediliğine inandığımız birçe mimari odur ki zamanı, itikatlar ve şekillerin hayatı da,| kendisine en has çöhre ve Gerek kumaşlarımızın ve gerek derilerimizin teknik tarafında | | Bu pulların hazırlığı ii de okudum, diyor. er'nin arile, Osman Cemal! ir: onda bir âciz olmadığımız muhakka, İyi iptidai maddeye sahib olduğumuz | | kalmıştır. Pullar Nevyorkta 7 ii a e i muhakkak, Şu halde halka yerli malından yeis verecek bir duru- İ | gününe yetiştirilerek satışa çıka ii ee ra NES | zi PAEDIŞ e. enza, adaş Olim, ma gelmiş olan bu sanayimizin hâlâ kanunlarla standardize edil, | İrılacaktır. etlerie çevrilidir, dikiz YE PN ŞA, 2 meyisi, yerli malı damgasının nizam ve namus damgası olmak Şa. —— Zaten içtimai hayatımızın ebedi |lam görünen kalıpları bu in .. h rantiliğinin kanun otoritesi altına slmmaması” niçin? Niği, ferdi hayatımızla keyfiyet ha- | zözile muayene eden ve | dökeceği i İlinde ulaşamadığımız bir devam ik. | yeni bir kal rsa onu bu kaygı - Ez - Kızılay haftası tüikederin ili öm ve bilgi içinde hazırlıyan GLERİ| Denizyolları ve liman | Furuncular ille yetle varmak için tutun muz İADAM) dır. . : İse, Teel âİ€|bir muvazaadan başka nedir? İS (GERİ ADAM): müdürlüklerine hazırlık hali ver) Eimizdeki dürbünü bis : Ya taze bir k Temmuzun ilk haftasında i alm e ua | zam istiyorlar! yapılacak çekip ufka baktığı zaman hiz onun |madan eski şekillere körü körüme| yiz yolları ve limanları işletm Dün aralarında toplanarak Le Granâ Meauines ü görür r başkası cj- € eri ımum müdürlüklerinin hazırlıkları ai . : Kızılay haftası temmuzun birin” ile Çingeler'in kıymeti lp içtiği vakit biz o-| zamanı &di bir tarih sırası ve ev. e. iki mümessil seçtiler | |... bhayizyacaktır. Bünüü şia y bir mukayeseye girişeoeklnun keyfini duyar mıyız? İşte bü )vellik sonralık meselesi sanır ve Hmanındaki tesisat ve bina| Dün fırıncılar cemiyetinde esna-İdun her tarafında olduğu git & Osman Cemal Kay»İtün melekelerimiz ve bütün benlik | geriye gitmek korkusile önümü ke-| yarı iki umum müdürlüğe taksim ot şürekiyle bile toplantı yapılmış z ını tercih ettiğimi söy.)duygumuzla içinden eksildiğimiz bir | ser, mek için İzmire giden liman işli o vaziyeti üzerinde EÖ-İ ve kazalar teşki Âlemi; sanki yaşıyan, duyan ve Bu ker iki geri adam da, düşün-| meleri umum müdür muavini Hâ- ülmüştür, tibat a : nin kitabını, sevmeklelsören kendimizmişiz gibi, biribiri. İmekten korkan, fakat biribirine zrt , Der, fevkalâde bir eser o sayan) mizde fena ve baka bularak saf ve | hareket eden iki softa tipidir. Man değilim, kahramanca yürüttükten sonra Zamanm hakiki fâtihleri istikba- 4 alıyamar| om son le o kadar susamışlardır ki, gözle. sulhta (o yardımlarmın, cemiyete nün sı alım rindeki sonsuzluk o edesesi özünde, | mize gelmesi be ektedir. ireceklerdir. Fırmcılar bilhassa | ez metlerinin. her türlü felâketler için biraz röpor-) İnanmakta haklı olabiliriz. Fakat | bazan bin sene evvelki hâdise 193 kuruştan 166 kuruşa indirilen| . çvata Er adım.) Eöreotğiz ki kurduğumuz mlmari- İ güne yapışık, bazan igüne a Lİ SR İİ ye e Gi? halle elenme tiki y zelzelede, salgın bir hastalıkta ve Ribi bir şaheser, bir hakiki 10.J'9(*€ oyduğumuz kalıpların dev r meseleyi bin sene geride görür ii K ai yeteklerdir, Bu teklifleri i ilde ae“ a mg tb manı) KİR © müesseseler etrafındaki son- |ler. geride bıraktığı bir sırra doğru! ıtlıkta ne şekilde sür'atle yardım âveniures, avantür TOMA r 2 . Kayar, suz tekevvünilmüz ve kemiyet hal. İleriye doğru göründüğ halde | döndüğünü, bazan da eriş doğru p hareketine geştiğ m teb; z et kalarımız kâfi gelmiyecektir Görece- | geriye ve geriye doğru göründüğü kurulan merheleleri m tirilmesi için kuvvetli bir prop, Şiz kl hayat yalnız bir cepheli de- | halde ileriye giden yollar vardır. tığını bilmezler, İhtiyar küreni, ganda yapıllasma ehemmiyet ve- ütr fevkalâde ış ve haf mid Saracoğlu dün şehrimize gel fırıncılar aral iy id işle; mİ ninüğei veee o tir. Münakale vekili Ali Çı , dır. Bunlar yarm bele, kayanizi bu akşam Ankaradan ha-| vede yapılacak istişare heyeti top- reket etmesi ve yarm sabah şehri- inde fırineilârın fikirlerini bil Bu sene, bu en büyük ve en e; ki hayır cemiyetimizin harpte ve diyor. geneler'in bi ğını kim söyle fakat onu 8 . ğildir. O müesseseleri; bizde 1 N na'kâ ws | terkibinde, bir deki dl tefessüh il : yesliş bii İN c iesseselerin de bizden| İmdi, zamanm bu sanatkâr kı < 3 Erzurumda zührevi n ; ? i i si # demi Teri |971, müstak ferdi birer hayatı | rmalarındaki 8 ermeyenler, ya | edip bin senede y ad. , | Şehrin tarafına dağıtılan $. O kitabın birçok Yerleri yard. Bu be e İbi imi dü ! hastalıklar hastahanesi İve x il MA ikinci kısımdaki — Sulukule) 7d” Bu bayat ime ebedi olmak |bir kalıba körükörüne bağlanmak, |deler yattı i ler, Hiç n ve Kızılayın yardım şekillerini vas Gnlledekiin tan uzaktır. Bu hakikate, tarihte| yahut kendisinden evvelki her ka- | bir maddenin maktalarını eramaz! o Erzurumda yeni ve büyük gösteren büyük renkli afişler bas” Miri ii ila yat ük ia birçok — cemiyetlerin, © kendilerini |libr körükörüne tepelem, retile | ve iç bünyesinde derinleşmezler. o İemrazı zühreviye hastahanesi inşa| Urılmıştır. ş, Sin, buünkü yas i şekillere zorlayan müdahaleci | zamanım dışında kalırlar, Böyle gözlerinin seçemiyeceği ' olunmaktadır. Doğunun en büyük) (Bu afişler şimdiden her ty, ar bilen bir sahneyi o anlat), & : z i göçüşü şahit olduğu ka #bedilik önünde hiçbir mesafe |kadar İle olanlara geri derler, İ ihtiyaçlarından olan bu hastahane|asılmaktadır. Hafta yin yazılmış Sait Faik'in, " li ş BE (dar, kendi kendisine, için için ve hilkmü olmadığını, bazan zan ki Necip Fanl KISAKÜREK yaz sonunda ikmal olunacaktır, İtürlü propaganda vasıtal vi tâge kokusu,, & > istifade edilerek halkın yi Rİ İİİ İİİ İNİN İİİ Rİ ALIR, : a zdiği hi y : âk <elbolunacaktır. karşı alâkası iü e da glam Vazifeşinas olmayan frenler Acaba neden ? Bilhassa şehrimizin her semtin- tahlil : 4 p i AZALAR yine başladı, Ayni günde Rasgele STANBULDA Olezarlıkları güzele de amatör temsil heyetleri tara. Kabataşta ve Fındıklıda tramvay ln ea | leştirme cemiyeti) adıyla bir ce. fından Kızılayın yardımlarına att kazaları oldu, Beyoğlunda da Tozkoparan Sabit imza iiyet kurulmuş ve faalyele geçmiş. temsiller verilecektir, yokuşunda müthiş bir kamyon kazası. > ” Her şeyden evvel bu mübazekleri gü, | |, ŞePrİn en tanınmış ticarethane - Frenleri tutu: kı . rokuştan UNDAN böyle resmi devairde İmza- > “ leri Kızılay haftasında en gösteriş — şan kamyon yokuş B e zelleştirmeye kalkışmadan $u anlaşılıyor: a & : abildiğine uçuyor, o sırada posta kutu, ya salâkiyettur sevalm imzalarını Demek İstanbulda pek çok otomobili li vitrinlerini Kızılaya tahsis et * sunu boşaltmakta olan biçare posta müyez. sabit mürekkeple atmaları Kizumu tamim b ee er Rİ ineği Sal aylemişlerdir. BÜYAHİR ş m ; edildi. Alâ atılım. Fakat sabit imzaları O (Tin İrenleri bozuk! ? yam de ziinin yüzünü, bacağını parçalıyor. Hani, . ni ».. da Kızılay Ülküsü canlandırıla- fakir posta müvezziini posta kutusu Üze- yalnız salâhiyettar zevat mı atacak? Bu caktır, n 1 Ona del yine kamyon sokar, erleri... cihet tasrih edilmeli, Ya yerli mürekkeb- Meydau okuma Hoahara bidon GAL yır, bir romanda: “Re Kamyon bundan sonra da 60 yaşımda | Je alarsat, çar arasında bir meydan © |da devamlı bir şekilde Kızılay ii kusu duyuyorum, del) pir kapıcı kadıncağız: altına aldığı gibi öl okuma başladı. Bizim gazete vak» | | neşriyat yapılacaktır. o roman aleyhinde bi!| | dürüveriyor, ondan sonra duvarlara çar- taxile biribirlerine meydan okuyup duru, NU ender z. Hayatı olduğu yıyor. Şoför cenabları da marifetlerini gö, a yorlar. şenak, şerefsiz bir far| * önce fırladığı gibi kaçıyor ama akşam ti. Tamam! Biz biliyoruz Boksör Ekrem boksör Kâniye, Anka, i © değildir. Bilâkis, Osman Ce) zeri de yakalanıyor. AZETELERİN verdikleri o habere (—|oFalı boksör Refik Galatasaraylı boksör İtalyada NK *ygılı'yı belki sadece hayali) Fakat bu kani: kazaya sebeb şoförün m bünlamme Ml Şemsiye, boksör İstelyo da 61 kilonun bü- anlatan romanıma, haki kabahati değil, frenlerin tutmaması... arız olmuş. Orman müdürlüğü mücadele tiin boksörlerine topyekün meydan oku- Oto yazetesi okumak fatım tasviri halini verebildiği Bu bizim otomobil, © otoblis, kamyon teşkilâtı yapacakmış. yor... #brik etmeliyiz. Bize, hayatta) | frenleri de çok acsib şeyler, bu frenler © Boksörleri de bu kadar kızdıran ve bo» yasak larının bulunduğunu &ös*İ okadar zahmete de girmiyorlar. Belediye Evet, biz bu hasereyi biliriz. Bir za- yuna okunan bu meydan hangisidir, buna ir; asl kıymeti de belki) | memurlarmın nden geçerken bir selâm man bizim adalarm çamlarma da musallat anlıyamadık. Paris, 24 (A.A.) — Auto ga. verip de: olmuştu: Acaba Eminönü mevdanı mı?,. zetesinin İtalyaya girmesi İtalya rullak ATAÇ İ 5 o — Yahu, biz bozukuz! demiyorlar! İhmal! Mim ükümetince yasak edilmiştir. alm ini okumasını bir (gazetecinin, gördüklerini anlat- “an iharet olan bu ki 1 Starr mızın en güzel