z AN LİKADA son günlerde ye- Yü, “diy © Propağanda bütün hıziyle aa nde, Bu Propağanda öpüşme he ira, Dudaktan öpüşmelerin b i * malüm olduğuna göre, r heizrashha Kajd ey. #klinin kabulüne ta - Ve, alâkadarlar, bugün bu “ Bü ç Düşme - bilhassa dudaktan. ri a insanlar arasında ie dudakız » Sevişenlerin yekdiğe - ş — bir Mz veya yüzün herhangi di. Big Snse, eN öpmeleri yerine bun Yeye yık “Püşmeleri hararetle tav- tir İ? dej Ma öpün b hevi öpüşme, dudaklar - Kan, “e Şok daha sıhhidir. Zevk m ie da birincisinden hiç geri Ee Aamazsanız tecrübe edebilir. Makim, e k üm nelerin sıhhi zarar- Me Uğuna göre, Amerikalı a yay Roktadaki tavsiyesi için Ülüzeyyıi “Sek değilir. Yalnız tavsiye “e; e lMeğE muhtac bir çi z eş y den öpüşün saskin SPülü,, Şülmez. Enseden sa Pme DİN, Öpüşmenin tarihi ç Pme, Maci va Dine © kadar tabik bir hâ- gti hiç öm bir de tarihi olabile. İyi tra gelmez, İnsan şöyle ir! yn nihayet muayyen ette in ir hareket ve vakiadır. se değ anlarla başlamış ve başladığı , etmi , Aç Ya tarihi ya Değişmiyen bir At bu dün maal düşünce, yerinde değildir. Üyenin > değişmiyebilir, fakat eği i değişirse, öpülen yerler gina deği nihayet öpmelere verilen Haş, » #iZe muazzam bir tarih MM iki Kısa bir yazıda öpme ve öpüşmenin bütün tarihini yazmağa imkân olmadı- ğs için burada yalnız bâzı vak'alara işa- ret ile iktifa edilecektir. Siz de biliyorsunuz ki, öpme, mu. habbetr hürmet ifade eder. Bir zaman- lar Avrupada öpüşme o kadar utavmi - leşmiştir ki slâm yerin kaim olmuştu » Yani biribirleriyle selâmlaşmak istiyen. ler öpüşmüşlerdir. Bu kaideden kadın - lar hariç tutulmamıştır. Binaeneleliy her selimlamak istenilen dudaklarından öpülmüştür. öpüşmenin bu kadar w mumileşmesi on altıncı asırdadır. Mı. sırda selâmlaşmak isteyen erkekler bi- ribirlerini yüzlerinden, yanaklarından, alımlarmdani da öpebilirlerd. Fakat selâmlamak istenilen bir kadın ite bu- Bu muhakkak ve mutlak surette durlak- larından öpmek lâzımdı. Bir kadını dudaklarından öpmekle, onu samimiyetle selâmlamış olurdunuz. Öpmemeniz veya bunu dudakta yap” mamanız hakaret sayılır: Öpülen yere göre buselerin ifade et tiği bir mânada vardı. Dahâ doğrusu öpülen kimseye ve öpmenin ifade ettiği hissiyata göre de öpülen yer değişme” hi idi veya değişirdi. ; Ayaletan öpmek, en büyük minnet ve tazim hislerini iade: ederdi. Tarihin tetkiklerine göre ayak öpmek, Şarkın icadıdır ve Romalılar tarafından Avru- paya götürülmüştür. N El öpmek, daha ziyade hürmet ada eder. Şarkta elin mektuplarda kullanı. lan “ellerinizden öperim. cümlesi ev- welce garp lisanlatında da vardı ve mektup #nolarında mutlaka kullanılır- dı. sma Elöpmeksuretiyle hürmet gösteri » mesi,krallığın sonuna kadar ispanyada da kalmıştır. Memleketini terketlinciye kadar, Kra! Alfonsun büyük merasim » lerde dal? eli örülmüştür. Evveler her tarafta umumi olan bu âdet, İspanyada orta zamanlardan kalmıştır. HABER — Akşam postası m a Opüşmenin de bir tarihi var i aleyhine Öpilşmenin mneidi kim ? Öpme ve öpüşmeyi kim icat etmiştir? Düşündüğümüz vakit pek eskiden - beri mevcut olması lâzım geldiğini zih. nen kabul ettiğimiz bir çok şeyler var- dır ki hiç te pek eski değildir, Meselâ şemsiyede, yağmur, bu dün- yanın kuruluşundanberi vardır. Hat tâ dünyanın ilk zamanlarmdaki yağ- mur, tufan cinsinklendi. Yağmur olduğuna göre Ademoğlu, bundan kaçmmak ta istemiştir. O halde (Şemsiye, insan ile beraber var- dır.) diye düşünebiliriz ve şemsiyeyi insanlığın tarihine bağlayabiliriz. Fakat nazari olarak böyle birdü şünceye meydan veren şemsiyenin tari- hi hiç te böyle değildir; şemsiye icat edileli iki yüz seneden biraz fazla ol - muştur. i Öpme ve öpüşmeye gelince; Öpmeyi icat edenin Adem aleyhisse - lâm, öpüşmeyi icat edenlerin ise Adem ve Havva olduğü » tarihler yazmamak» la beraber muhakkaktır, p Insanlar niçin Öpüşürler? İnsanların vüzudunu örten deri, vü- cudun mahdut ve muayyen roktaların- da fazla bir hassasiyete maliktir. Mese lâ parmak uçlarındaki fazla hassasiyet malümdur. Esasen cildin kıvrıldığı, kıvrrntı yaptığı her yerdeki hassasiyet düz yerlerdeki hassasiyetten yüksektir, Dudaklar, ciklin kıvrıntı yaptığı yer- İerden biridir. fazla olarak gene has sasiyeti yüksek olan dile de yakındır . O halde, öpüşmenin, hassasiyeti ta. bii olan iki vücut kısmının biribirlerile teması demektir. Öpüşmek, bu suretle tarif ve izah edilince - hakikatte de böyle “olunca - propaganda yapıyorlar | Opüşmeyin! Eğer muhakkak sevgilinizi öpecekseniz Enseden öpün $.ncı asırda selâmlanmak istenilen bir kadın dudaklarından PM, AÇ VE öpülürdü tebbi kaidelerin, sıhhi © tavsiyelerin dudaktan öpüşmenin tamamen önüne geçebileceği zannedilemez. o. Selâm ile Öpüşme arasında münasebel El sıkışmak ta fiziyolojik bakımdan öpüşme cinsinden bir harekettir Biraz evvel, muayyennokatla rda has sasiyetin fazla olduğunu ve parmakla- rın faza) hassas uzuylarımızdan bulun. duğunu söyledik. El sıkışmak - veya bir şevdiğimizin elini elimize almak, gene fazla hassas iki vücut kısmınm bi ribirleriyle temas ettirmektir. Bundan dolayıdır ki fiziyolojik bakım dan ayni esasa bağlandığı için el erkış.. mak ile öpüşmek arasında izah rokta- sından bir fark yoktur. Öpüşmek, yalnız insanlara da mah- sus değildir. Dudakları olan ve dudak. larırtda hassasiyet bulunan hayvanla- rın da öpüştüklerini kabul yanlış olmaz. ... Enseden Opme Yazımızın başında da söylediğimiz gibi, sevişenlerin biribirlerini dudak - larından değil, esnselerinden öpmeleri usulü tavsiye ediiyoı. Bu usulün yayri masına, imkân var mı, yok mu?. Bu imkân: tayin edecek esas, nazari tavsiyeler değildir, vücudun tabiatı, ya pılışıdır. Dudakların, pitmâk ve ellerin has . sasiyetini bildiğimiz için öplşmeği ve el sıkmağı izah edebiliyoruz. Yanaklardan öpme de gene âyni esas ile izah edilir. Filhakika yanaklarda ve bilhassa elmacık kemiklerinin üst kıs mundaki deride He hassasiyet fazladır, az muha- rebesi Zararlı hayvanlara karşı yegâne müessir silâh! Çakal, tılki, kurd, yabani domuz gibi bü bakımdan zararlı hayvanların esaslı bir surette itlâfı için Afrikada bunlara karşı öldürücü gazler kulla. nılması tecrübe edilmiş ve tecrübeler muvaffakıyetle neticelenmiştir. Öldürücü gaz kullanılması, hususi bir dikkat istediği için bu iş münferit kimseler tarafından değil, müştere - ken ve icabında hükümetin yardimi ile de yapılmaktadır. Bu cidâ! havadisi mevzubahs eden bir mizah muharriri bu muzır hay. vanların öldürücü gazle itlâflarından evvel güldürücü gazle muameleye Lâ. bi tutulmalarını teklif ediyor. Fena değil. Yalnız hayvanlarda gül. me hassası olmadığı da muhakkak. Mahlükat arasında gülebilen yalnız insanlardır. Bu itibarla mizah muhar. ririnin teklifinin müspet bir netice vermesine İntizar edilemez. 1800 sene yanacak mum Dünyada şimdiye kadar yapılan mumlardan en büyü, meşhur İtal yan tenoru Carusoiçin yakılmıştır. 1924 de Napolide imal olunan bu mum 18 kadem yüksekliğinde ve T kadem kutrundadır. Ağırlığı 3 tondan fazla. dır. Fakat Caruso işin dikilen bu mum her gün değil, ancak senede bir defa 24 saat müddetle yakılmaktadır. Bu suretle 1800 senede yanmış, bitmiş olacaktır. Bundan dolayıdır ki yanaklardan öpü - lür. Burun uçlarında da vaziyet aynidir. Bir çok iptidal insanların burunlarını yeliiiğerine #ürterek biribirlerini se- lâmlamaları da bundandır. Şüratını da kaydetmek Jâzrmös Hassasiyetlerinin fazla olduğunu yaz. dığımız bütün bu vücut kısımlarının hararete karşı hassasiyetleri de yüksek tir. Esasen bu da insanlarm bu kısımları- nt yekdiğeriyle temas ettirme ihtiyaç * ların; ve âdetlerini izah eden sebepler - den biridir. Bütün bu noktaları yazmamızın sc- bebi, ensenin tabil bir şekilde, kendi - sinden İstenen vazifeyi görebilip göre. miyeceği, bu vazileyi görecek şekilde yapılmış olup olmadığının tetkikidir. Ense, belkemiğinin başına tesadüf e- der. İki tarafında fazla hassasiyet, ala- cak derecede sini ve bir de ilim dilin. 'de (cümlei sempatii kebir) denilen bir sinir cümlesinin boğumları mevcuttur. Ve bu itibarla öpülmeğ: müsaittir. Bununla demek istiyoruz ki: Ame - rikalr doktor John P. Kolilerin, sıhh? tehlike ve zararlarından dolay: kıldı - rılmasını tavsiye ettiği dudaklardan öpüşme yerine, enseden öpme Âdeti te. sis edilebilir. Yalar şurası muhakkak- tr ki enseden öpme, dudaklardan ö- püşmeyi tamamen kaldıramıyacıktır. Çünkü çok defa ve belki daima, tebiat, her mülâhazanın üstünde kalır vc tabi. atın emrettiğini yapmamak, pek çok insanlar için imkân haricindedir. Yazımızı Amerikalı doktor Jebn P, Köhlerin sözleriyle bitiriyoruz? “Hiselrinizi (o biribirinize aşılamak için öpüşmek yegâne vasıta değildi Mümkün olduğu kadar öpüşmey Hele dudaklardan öpüşmek çok tehli kelidir. Bilhassa sıhhi vaziyetini bil e. rinizi yüzünün her hangi bir kısmından ve bilhassa dudaklarından Spmeyiniz. Eğer öpmek, sizin için yapılmasının önüne geçemiyeceğiniz bir hareket ise öpmek için tercih edeceğiniz yegâne yer: Öpmek istediğinizin ensesi olmalı- dır. Tecrübe ediniz, bu suretle hem sshhf şekilde öpmüş olacak ve hem de ken - dinizi muhtemel tehlikelerden kuztara. GİLAN, A