26 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

(asv Italyanlar ilerliyor Asilere yardım ediyoruz diye Habeşlere cebhane ve levazım vermişler Roma, 25 (A.A. yele 4 — 194, numa- ralı resmi karp tebliği: Eritee cephesinde, Garp ova- sında Kareket eden bir kolumuz hiçbir mukavemete maruz kalmaz) dan Kaf ve halk! tarafından sevinçle karşılanmış -! tır. Bu mıntakada sekin birçok Habeş muharipleri, İtalyan çete - lerine dahil olmak için müracaat-| ilerde bulunmuşlardır. İ İtalyan tayyare kuvvetleri bü - tün cephede taarruz hareketlerin- de bulunmuş ve düşman kuvvetle | rine sistematik bir tarzda hücum- lar yapmıştır. Dün sabah, Somali filosundan 30 tayyare yeniden Cicigayı bom- bardrman etmiş ve ilk hücümun tahripkâr neticelerini tamamla - mıştır. Aşağıdaki noktalar tahrip edil-| miştir: Birçok otomobillerin bu - lunduğu askeri otomobil deposu, Ras Nasibunun gene birçok oto - mobil ve harp levazımı ile dolu müstahkem ikametgâhı, gümrük binaları, Ras Nasibu ordusunun bir çok muhtelif depo ve mağaza- ları ve müteaddit sivil ve askeri binalar bu hücumlar esnasında hedefler üzerine takriben 12 ton bomba atılmıştır. Düşmanım şiddetli ve canlı a - teşine.rağmen tarafımızdan hiç- bir zayiat verilmemiştir. Habsş kadınlar: gaz maskeleri ug; Yapıyorlar Adisababa, 25 (A.A.) — li işleri ile meşgul olan Habeş ka - dınları birliği şimdi gaz maskesi | imaline çalışmaktadır. Maamafih| fanilâdan mamül olan bu maske-| ler, çok iptidaidir ve büyük harp başlangıcında kullanılan maske - lere benzemektedir. ' Diğer taraftan Habeşler, bu maskelerden istifadeyi temin ede. cek kimyevi maddelerden de mah- rum bulunmaktadırlar, tayı işgal etmiş ! falyan tayyareleri asl kuvvetler zannile Kabeş askerlerine cephane ve mitralyöz veriyorlarmış Londra, 25 (A.A.) — İtalyan tayyarelerinin şiddetli faaliyeti is- tisna edilirse, cephelerde her iki taraf da hiçbir ehemmiyetli hare- kette bulunmamıştır, Tahminlere göre, İtalyanlar ye- ni bir ilerleyiş için hazırlanmakta, Habeşler de bulundukları mevki- leri tahkim etmeğe çalışmaktadır. lar, Adisababada söylendiğine gö - HABER — Aksam postası 26 MART — 193. Ren meselesi Almanyanm kat'i cevabını ö- nümüzdeki salı günü veseceği an- saokipığej Şimdi Londrada bulunan Al- man başmurahhası Fon Ribentrop salı gününe kadar Londrada bek- liyecektir. Müzakereler daha bir ay sonra başlıyacak Bir diğer habere göre, Alman ve Fransız seçimi ve Musolini'nin vaziyeti dolayısiyle Almanyadan te, Gojjam vilâyetindeki kabilele- rin ihtlali bastırılmıştır. Buna mukabil, İtalyan tayyarelerinin de Bramaros şimalindeki ihtilâlei- leri iaşe etmek teşebbüsünde bu - lunmaları ibtilâlin devam ettiğine bir delil teşkil etmektedir. Reuter ajansının Adisababa aytarının teyit ettiğine göre, İtal- yan tayyareleri ihtlâlcilere para- şütler vasıtasiyle 4 mitralyöz, bir- çok tüfenk ve tabanca atmışlar - dır. Fakat İtalyan tayyarecilerinin ihtilâlei sandıkları bu kuvvetler, hakikatte Habeş askeri kuvvetle- ri idi. Ve paraşütle atılan silâh ve malzemeden bunlar istifade etmiş bulunuyordu. Giciga b'r kere daha bombardıman edildi Roma, 25 (A.A.) — Mareşal Badoylo 164 numaralı resmi teb- liğinde bildiriyor: Eritre cephesindeki İtalyan İ kıt'aları, garp ovasında Kafta kö- yünü işgal etmişlerdir. Tayyarelerimiz, bütün cephede taarruzi keşifler yapmış ve düş - man kuvvetlerine sistematik bir şekilde hücum etmiştir. Dün sabah Somali cephesinde 30 tayyare yeniden Cicigayı bom- bardıman ederek, otomebil parkı ile depoları ve birçok sivil ve as- keri binaları fı tahrip etmiştir. Macaristan , Avusturya ve İtalya arasında ROM ADA Verilen kararlar Deyli Herald garstesinde ökunduğu| na göre Macaristan ve Avusturya, b talyanlar üzerinden zecri tedbirler kak dırılıncaya kadar Küçük antant devlet” erile zecrt tedbirlere iştirak © etmişdi| ğer devletlerle ne iktisadi, ne de siyasi hiç bir müzakereye girismiyecektir. Ro mada yapılar anlaşmanm ruhu bu mer! kerde imiş, Böylelikle kurulacak olan OoOkaram tine Almanyayı da ithal et lundaki İtalyan teklifi Macaris tanım İtirazı Üzerine geri alınmıştır. Bü Kararın hayati tesirlerinden biri, sön Zâmanlarda Çekoslovak (Başvekil nin bir tarafta Küçük antant devletleri diğer tarafta da Avusturya ve Macarir. tan olduğu halde bir iktisadi o irtibat vücude getirebilmek hususundak! plânr muvakkaten darbelemek oluyor. Verilen karar. Avusturya Macarir tan ve İtalya devlet adamlarınm son de fa Rendeki vaziyeti o görlişmek fevkalâde olarak toplandıkları alınmıştır... İtalya, Avusturya, Ma İetler cemiyeti kars leri s#fyasada da müsterek hareket etme ği kararlaştırmışlardır. mpma serada | Mir . ederek | | | i Gizli tutulan cihet şudur! Bu toplantıda, Avusturya ve Maca“ tistanın silâhlanma plânların: itmam et mek hususundaki hakları teyit edilmiş tir. Avusturya kuvvetlerinin o yeniden teşkil işi, geçen sene İtalyan erkân: har biyesisin teftişi altmde epey terakki gös termiştir. Macar ordusu da oldukça kuv vetlenmiştir. HABER: — Bu münasebetle İ bundan üç sün evvel Havas ajan smmm Romadan verdiği bir haber. de Roma tonlantışı hakkında nes redilecek teb'iğin ifatlesi etrafın- da ihtilöf çıktığı yazılıydı. Ve cümle aynen şöyle idi: “Çünkü Macaristan Almanya ile bir yakmlık tesisine taraftar bulunma'sa, Avusturya ise Kü. cük itilsf devletleri arasında baş- | yan müzakerelerin devamı iz- temektedir.,. Bu ifade ile “Deyli Herald. ım yukarıki haberi arasında bir mi - nasebet mevcuttur. gelecek mukabil tekliflerin umu- mi müzakeresi mayıs ortasından evvel yapılacaktır, Almanya mukabili tekliflerini hazirliyor Fon Ribentrop dün de yazdı. ğımız gibi İngiliz hariciye nazırı- na cevabi mahiyette bir vesika tevdi etmiştir. Bu vesikanın en mühim noktası Almanyanın mu- kabil teklifler yapmak üzere oldu- ğunu ihsas etmesidir. Yoksa ge- lek telgraflar, Almanyanın Lokar- no tekliflerini kâmilen reddettiği- ni bildirmektedir. ingilterenin Ihtiyatı Bununla beraber, İngiltere ye- ni Lokarno anlaşması dolayısiyle Fransa ve Belçikaya yardım vadi- ni henüz vermemiştir. İngiltere bu vadi vermek için, Lokarno anlaşmasının İtalya ta - rafından tasdikini bekliyor. Fransızlar İngilizlere çatlıyor Fransız elçisi Korbin, Edeni ziyaret ederek Lokarno anlaşma- sının neşri tarzını ve bu anlaşma hakkında M. Edenin yaptığı tef- siri M. Flanden namına protesto etmiştir. Fransa Alman tekiltlerini müzakere etmemek niyetindeymiş Fransız elçisi Korbin, Fransa- müzakere etmemek hususundaki tir. İngiltere de Fransızlara muhajl! Dün İngiliz Lordlar Kamara- sında yapılan müzakerelerde İn- gilterenin Fransa ile bir askeri it- tifak yapmağa doğru gittiğinden endişe eseri gösterilmiştir. Azadan Lord Lotyan şunu söy- lemiştir: “— Lokarno siyasası ölmüştür ve bunun önüne geçmek imkânsız- dır. Fransa, bugün Sovyet Rusya ile askeri bir ittifak o akdetmiştir. 5000 harp tayyaresine heri olan Sovyet Rusya dünyanın en bü; askeri devletlerinden biridir. “ ittifak sayesinde Fransa müthiş bir kuvvete sahiptir. Yeni bir as- keri ittifak meselesi çok büyük bir dikkat ve teyakkuzla nazarı itiba- ra alınmadığı takdirde İngiltere, yeni bir harbe doğru sürüklenebi- lir. Müdafaa plânı kabul edildi Lordlar Kamarası 8 reye karşı 109 rey'e hükümetin yeni müda - faa plânmı kabul etmiştir. ngiliz gazeteleri Almanya lehinda Bazı İngiliz gazetelerinde Al- manya İehindeki neşriyat devam * etmektedir. Niyuz Kronikl açıktan açığa şunu yazıyor: “Fransa anlamalıdır ki, Alman- ya ile müzakereden imlina ettiği| takdirde, İngiltere tarafından mik | tezait bir muhalefet görecektir.,, Heryonun Ingilizlere hitabı Eski Fransız Başvekili Heryo, Enformasyon isimli gazetede, “İn- giliz dostlarıma,, hitabiyle yazdı- ğı çok heyecanlı bir makalede ez- cümle demektedir ki: “Muahedeler bir daha bozula- cak ve bu hareket cezasız kala- caksa milletler cemiyetini bir pa- çavra fabrikası sayacağım.,, Heryö bu yazısında İngiliz ki-| yasetinden ve bilhassa genç nes- li temsil eden yeni İngiliz Dışba- kanına olan minnettarlıktan da bahsettikten sonra, her şeye rağ- men işin henüz bitmemiş olduğun- dan ve Almanyada Hitlerin “ya mesele bizim istediğimiz gibi hal- ledilir, yahut Almanya yolunda yalnız başına gidecektir,, gibi bir söz söylemiş olduğundan bahsedi- yor ve diyor ki: “Eğer Hitler böy- le bir söz söylemişse, bir müzake- re karşısında değil, bir ültimatom | karşısında bulunuyoruz, demek- tir, diyor. Hitlerin dün geceki nutku Berlin, 26 — Dün gece Ludvigs fende bir nutuk söyliyeni Hitler ezcümr Te şunları söylemiştir: “ Biz sulh istiyoruz, fakat hiç bir zaman ric'at etmiyeceğiz. Biz herhan gi bir zafer istemiyoruz. 77 milyon ki İ | müzakeratın neticesi nm mukabil Alman tekliflerini) fj kat'i kararında dün Dışbakanı| Flanden namına Edene bildirmiş»! | A — Bayanlar, baylar! “Renin işgali,, numaralarımızdan sonra size gene heyecanlı birkaç numa- ra daha yapacağız. Bunlar arasın- da “müstemleke isteriz!,, ve “A- vusturya bize aittir!,, numaraları da vardır. (Felemenk karikatürü) Almanya cevabını salı günü verecek (Mukabili tekliflerde de bulunacağı tahmin olunuyor | şiden mürekkep olan bir millete şerefi ihlâl edici tekliflerde e bulunmak ney€ yarar? 1918 denberi tatbik edilmekte © Jan zoraki diploma; bundan sonrâ devamına imkân yoktur. Bütün Alman milletinin Fransa ile barış içinde geçin mek istediğini temin ederim. Ben her hangi gizli bir ittifak yapmadım ve ye bancı erkânı harbiyelerile askeri ittifak” İar akdine Alman erkânı harbiyesine as” la müsaade etmiyeceğim. Ben, gizli si” yasetin düşmanıyım. Bundan dolayı bir tün tekliflerimi alenen yapıyorum. Bütün milletlerin muhtaç oldukları emniyetin kuruluşuna yardım etmek iste diğimi bir defa daha tekrar ediyorum... ilngiliz gazetelerinin mütalâaları Londra, 26 — Bu sabahki (o İngiliz | gazetelerinin mütaleaları o şu şekilde bülâsa edilebilir; İngiltere ne Fransız düşmanı ne de "Alman dostudur. İngiltere yalnız Cemi“ yeti Akvamla kollektif emniyet taraftar rıdır, Frarsız ve İngiliz erkânı harb'yel'ri arasında müzakereler Londra, 26 — Fransız heyeti murah hasasındarı söz söylemeğe salâhiyetli bir | şahsiyet halihazırda Londrada bulunan Fransız erkâniharbiyei o umumiye reisi muâvini general oŞvaysgut (vasıtasile | Fransız erkânı harbiyesile İngiliz harbi” ye nezareti erkânı arasında konuşmalar yapıldığını söylemiştir. Paul Boncour Par'se rMöndü Paris, 26 (Radyo) — Dün gece .i Kondradan dönen, Bay Paul Banlşur Don neticesi Saroya “drada yaptı sarin hakkında Başvekil Bay Alber” İ uzun izahat vermiştir. İ o Fransız parlâmenlosunda Fiânden'n 'z3hatı Londra, 26 — Bay Eden Avam kamarasının bugünkü toplantısın da harici siyaset halkmda yapı « lacak olan münakarayı #çarak, ! hali hazırda cereyan etmekte olan hakkımda İ mühim beyanatta bulunacaktır. Parlâmento mehafilinde temin edildiğine göre, muhalifler hükü- mete şiddetli hücumlar yaparak ; İngilterenin Avrupa işlerine karış- İ ması ve Lokarnocular tarafın dan yapılan tekliflerle Fransa, İngiltere ve Belçika erkânı harbi- yeleri arasında yapılan konuşma” lar hakkında vazıh izahat istiye- ceklerdir. Muhalifler ayni zamanda İtal yaya karşı zecri tedbirlerin hafif» leştirilmesine de karşı geldiklerini söyliyeceklerdir. Japonlara karsı .Sovyetlerle Çinliler Bir a skeri Anlaşma yapmışlar. Neues Wierer Journal gazete - sinin Tokyo muhabiri yazıyor: “Moskovadaki Habeş sefareti ataşemiliteri acele Nankine dön - müştür, Salâhiyettar Japon meha- filinde temin edildiğine göre, Sov- yetlerle Çin arasında bir müddet- tenberi Moskovada cereyan eden , müzakereler muvaffakiyetle neti- celenmiş ve iki hükümet arasında! gizli askeri bir ittifak imzalan mıştır, Japonya aleyhine müteveccih bulunduğu söylenen bu ittifakla Sovyetler Japonyaya karşı Çine askeri yardım vaadetmişlerdir. Bu anlaşma ile Mongolistan me * selesinin de kati surette halledil - diği temin edilmektedir. Moskovadaki Çin ataşemiliteri anlaşma hakkında şifahi izahat vermek ve anlaşmanın derhal tas- dikini temin etmek için Nankine ! gitmiştir.