24 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

24 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

. '2 — — Macarlar Balkan antlaşmasını! nasıl görüyorlar ? Dudapeşte — “La Nou:vvclle Revue de Hongrie”, mecmuası Merkezi Avrupa vaziyeti hak - kında meşrettiği — bir makalede Balkan — antlaşması hakkında şunları yazmaktadır: Kont Bethlen, Balkan antlaş- masınm hakikt değerini, nazarı dikkati çekecek br tarzda şöyle- ce meydana koymuştu: “Balkan antlaşması, Küçük İtilâf için bir askeri kuvvet fazlalaşması teş - kil etmez. Bu antlaşma, ancak, Yugoslavya ve Romanyayı, baş- ka taraflarda uğraşırken, Bulga- ristan ve Arnavutluk tarafından 'Bombaile sui- HABER — Akşam Postasi da mı işe başlıyorlar“’ kasd yapıyorlarmış! Bunlardan Üüçü idam edilecek gelecek muhtemel — bir hücuma karşı korumaktır. Çünkü Bulga- ristan ve Arnavutluk, böyle bir durumda, Yunanistan ve Türki. yenin işe karışmasından korka - caklardır. Fakat ne Yugoslavya, | ne de Romanya, üçüncü bir memlekete karşı Balkan antlaş - ması dolayısiyle Türkiyenin ve Yunanistan faal bir askeri mü - dahalesine güvenemezler. Fransız bloku için bu antlaş- manım bütün değeri — şudur ki, bir Fransız —:Alman harbi ha. Hine bir antlaşma Yugoslavya ve Romanyaya, Fransaya yardım - için, hareket serbestliği vermek- tedir.,, Bu suretle Balkan antlaşma - | sı Romanya — ve Yugoslavyaya hareket serbestliği veriyor, fa - kat ayni zamanda acaba bu ha- | reketi garanti ediyor mu? Bir Fransız — Alman anla - | şamamazlığı, Yeni Macar ve A- vustudya taprakları ,zadtetmek ihtimalini göstermediği takdirde | acaba Küçük itilâfı bu işe karış- maya sürükliyecek mi? —j Japonlar, papasları kovuyorlar Tokyo, 23 (A.A.) — Reuter ajansı muhabirinden: Yerli ahalinin üzerine, Kuyu- şu'nun cenubu. — şarkisinde kâin Amamiosima adasında yabancı pazarlarla katelik Misyonerlerin | alelacele kaçışmakta oldukları | söyleniyor. Adada 15 tane katolik kilise - si vardır. italyanın acığı Geçen seneye nis- betle 101 inilyon Hra noksan Şimdiki mali senesinin beşin- | ci ayının nihayetinde İtalyanın biraz maliyesini düzeltmek gay - retinde bulunduğu — anlaşılmış - tır. Açığı bizim para ile Temmuz- da 13,5, Ağustosta 18,1 Eylülde 23,1, Birinciteşrinde 18,3, İkin - citeşrinde 17,8 milyon liradır. Geçen sene bu aylara isabet eden açık, sırasiyle 36,4, 35,4, 40,1, 40,9, 39,7 milyon lira idi. Bu itibarla İtalya maliyesinin bu beş ay içinde açığı yekünun- da geçen seneye nisbetle 101,7 milyondan ibaret bir azalış gös - termektedir. — Tayyare kazasında ö'enler Nagdad 23 (AA.) — K.LM. tayyaresi kazasında ölen 7 kişinin eesedi, İngiliz askerl tayyareleri - | ni bildirmiştir. | dir. | olduğunu bildirmiştir. | şistan elç Madris, 23 (A.A.) — İsterya- daki Grat mahkemesi, infilâklar vasıtasiyle suikastlerde bulun'- muş olan üç naziyi asılmaya ve diğer dört naziyi de 6 ilâ 10 se - ne hapse mahküm etmiştir. Madrit, 23 — (A.A.) — Bay Robles, Halkçı çiftçi fırkasının ifratperver bir siyasa güdeceği - Fırka sosyal bir duruma engel olmak iİsteğinde - Fırka ayni zamanda — ulusal bayındırlık (Nafia) işini başar - mak ve bundan sonra ana siya - saya göre ıslahat projesi ortaya atmayı tasarlamaktadır. Bay Robles, artirio ihtilâlci - larına karşı tertib edilecek ceza- lara merhametsizçe davranıla - cağını ve her halde sendikaları - hareketine mani olacağını söy - | lemiş ve ulusal Halkçı — fırkası mebuslarının — ana yasa tslahat | hakkında önceden ileri sürmüş oldukları prosiblerden ayrılmı - yacaklarını bildirmiştir. Madrit, 23 (A.A.) — Başve- kil Löru, Kültür Bakanı Bay Vil- lalobosun istifasını — geri almış l-iabcş elçisi ile Fran- sız dış bakanı Paris, 23 (A.A.) — Son İtal « ile alâkadar olarak, Fransız Dış- işleri bakanı Bay Laval, Habe - ni kabul etmiştir. Bilindiği üzere Fransa, İtalya ile İngiltere gibi, — Habeşistan hakkındaki 1906 andlaşmasını imza edenlerden biridir. —a Sovyet san'atkârları şere- fine çay ziyafeti ANKARA, 23 (HABER) Yarın saat 13 te Sovyet büyük el- | Ingiliz konuşmaları dün saat 16, | Saymen ile karısı, Kan'a gitmiş- | ler, istasyonda Bay Laval tara - ya — Habeşistan sınır hâdisesi | Paris, 23 (A.A.) — Fransız - i5 de nihayetlenmiş ve İngiliz Dışişleri Bakanı Bay Jon Say - men Paris Büyük — Elçisi Bay Clerk ve orta elçi Bay Cempbell, Fransız Dışişleri Bakanı Bay Laval ile Genel kâtibi Bay Le- | gerin yanından samimi bir suret. re ayrılmışlardır. Konuşmalar, Avrupa polili - kasının halledilmemiş meselele - ri üzerinde yapılmıştır. Paris, 23 (A.A.) — Sir Jon fından uğurlanmışlardır. Söylendiğine göre Fransız, İngiliz devlet adamları arasın - daki konuşmanın amacı, her iki hükümetin barışım korunmasına son derecede faydaları dokun - mus olan karşilikli anlaşma ve çalışma beraberliği hakkında fi- | kir teatisinden ibaret olmuştur. Rıhtım şirketi muka-| velesi kabul edildi Ankara, 23 (Husust) — Rıh- tim şirketinin hükümetçe satın alınmasma aid mukavele bugün Kurultayda görüşüldü. Bayındırlık Bakanı Ali Çetin | Kaya ve Adliye Bakant — Şükrü | Saraçoğlu — şirketin tarihçesini | yaptılar. Sonunda mukavele itti. fakla onaylandı. Rıhtım şirketinin devletleş - tirilmesi bütün saylavlarca Öko- nomik hayatımızda sevince de - ğer bir adım telâkki edilmiştir. | sanatkârları şerefine bir çay zi - | yafeti verilecektir. Sovyet ressamlarının dönüşle - rinde İstanbulda da bir sergi aça- | cakları söylenmektedir. çiliğinde, buradaki sergi evinde KURUN — Asım Us'un bugünkü baş yazısı Yugoslavyadaki kabine de gişmesinden bahsetmektedir. İlk be kımdan Uzunoviç kabinesinin değiş- mesi Yugoslavya siyasetinin değişme- si gibi görünüyorsa da yeni kabinenin tedir, Yevtiç'in ayni zamanda hariciye ve- kâletini de eline alması gerek Balkan ve gerekte diğer itilâftarda Yuposlar | yanın katiyyen inhiraf etmiyeceiğni is pat eden en büyük delildir, Bu itibar- | la yeni kabine cok iyi ve yerindedir. CÜMHURİYET — Yunus Nadi bu le buraya getirilmiş ve otopdi ya- pılmak üzere hastahaneye kaldı - rılmıştır. günkü baş yazısına “Fransır — İtab yan anlaşmasının zor Yyanı nerede- dir,, serlâchasını koymuştur. Yevtiç tarafından yapılması bu endi- | şeleri kökünden kesecek bir mahiyet- | resim sergisi açmış olan Sovyet l Yazıda İtatya ile Fransanın umu> | ml vaziyelini tetkik ettikten — sonra bunların anlaşabilmesi için evvelâ I- talyanın )uqoılıwaııa teminat ver- mesinin lüzumunu, sonra İtalya — A- | vusturya — Macaristlan arasında ak - tedilmiş olan Roma İtilâfnamesinin feshi, en sonra da Afrika vaziyetinin halli icap ettiğini söylüyor. MİLLİYET — Bugğln Amerikadaki silâh fahrikatörlerinin çalışmasından | bahsediyor. Bu müesseselerin bir ter | kım hilelerle devletleri harbde kışkırt- ğ tığını ve Bu püzden milyonlar kazan- | dığını söylediklen sonra son zaman - Tarda Amerika Reislelmhuru Ruzoel- tin çok yerinde bir müdahalesile — bu dalaverelerin ortaya çıktığını ilâve e- Fransa İile İngiltere arasında müzakere iki hükümet dış bakanları Avrupa işlerini konuştular Paris, 23 (A.A.) — Fransız « larla İngilizler arasında yapılan görüşmeler hiç bir zaman husu- si bir müzakere şeklini almamış ve daima umumi plân dahilinde kalmıştır. Sir Jon Saymen Parise uğra: dığı zaman kendisiyle Cenevre- de mülâki olmak fırsatını elde edememiş olduğu Bay Laval ile görüşmek arzusunda bulunuyor- du. Maamafih Cenevrede İngiliz mümessili Bay Eden, Fransız - Ingiliz çalışma beraberl bir neticeye ulaştırmış ve gayet nazik olan Sarre meselesini iyi bir turette halletmeye muvaffak olmuştur. Avrupaya aid bütün mesele - ler tetkik edilmiş ise de bunlar. | dan ' hiç biri açil — müzakereler, il edecek surette özel bir tetkika bağlı tütulmamiştir. General Kutiyepof'u kaçıran adam Paris, 23 (A.A.) — Portekiz polisi, Serji Ledski #dında birini yakalamıştır. Ledski, Odesada doğmuş — ve hidematı şakkaye mahküm olarak gittiği Günay - dan kaçmıştır. Sorgu sırasında Lodski, be - yaz Rus Ceneralı Kutieporun Pariste kaçırılması hâdisesinde faal bir rol oynadığımı itiraf et- miştir. IYunan takımı Yugos- lavyayı 1-2 yendi Atina, 23 (HABER) — Bugün binlerce halkım önünde Balkan futbol şampiyonası — maçlarma başlanmıştır. İlk maç Yügoslâv ve Yunan takrmları arasında ya - pılmış, bir gole karşı iki gölle Yu- nan takımı maçı kazanmıştır. Sabah gazeteleri ne diyorlar? diyor. Ruzvelti de Bu insani hareke- tirden dolayı alkışlıyor. ZAMAN — Zaman imzalı yazı bu - gln Hacrif Vekilinin « TİNİ esas mebru olarak almıştır. rıtında ge - çen sene sınıfta kalan talebelerin faxz la olduğunu sörledikten sonra bunun önüne geçmek icin mekten mesolesine çok ehemmiyet vermemizin lüzumlu | olduğunu söylüyor. AKŞAM — Üç grldız imzelı yan Doaily Herald- gazetesinin neşrettiği uudurma yazıları tenkit ediyor. Ve Türkiyenin on iki ada karşısında hie bir tahkimat vanmadığını vezenor. Ve Ber çoküldeki uydurma haberleri ten - kit edlvar. SÖON POSTA — Başyanı yoktur. dan gelen haberlere göre, Inglliz teklif flerini yeniden tetkik edecek Londra, 23 (A.A.) — Tokyo: Ja « ponyanın Vaşington büyük elçi- sine telgrafla verilen Vaşington andlaşmasının feshi hakkındaki ihbar, Londra deniz müzakere « lerinin geriye bırakılması sıra - sındaki vaziyetinde hiç bir de - ğgişiklik yapmamıştır. Her üç murahhas heyeti için de vaziyet aynidir. Üç heyet bu- günkü sistemin yerine hangi sis- temin konulacağını düşünmek - tedir. Söylendiğine göre, Japonya gemi yapma programlarının bil- | dirilmesini, İngiltere ve Ameri - kanın hudud birliğini ve tonilâ - toların tayini şartlarını — kabul etmeleri şartiyle tasvib edecek - tir. Bilindiği üzere bu iki şart, daima Japon heyeti tarafından ileri sürülen, fakat İngiliz ve A- merikan — heyetleri tarafından reddolunan şartlardır. Tokyodan gelen son haberle- re göre Japon murahhasları, İn- giliz tekliflerini yeniden tetkik etmek için emir almışlardır. Fa- | kat bu son talimatın, diğerlerin - den daha ziyade uzlaşıcı mahi - yette bulunduğunda şüphe edil- mektedir. Tokya, 23 (A.A.) — Japon hükümeti, Vaşington deniz mu - kavelesinin feshini ve bu muka- veleyi imzalamış olan öteki dev- letlere de yani İngiltere, Fransa ve İtalyaya da bildirecektir. Tokyo. 23 VACA.) — Vaşing.- '|'ton andlaşmasının bozülduğunu * bildirecek notanm — metni, M. Hirota tarafmdan Vaşington el- çisine telgrafla tebliğ olunmuş - tur. Elçi, bu notayı, Hull'e tevdi etmiktir. —rdama Erzincanın nüfusu Erzincan, 23 (A.A.) — Vilâ » yetimiz nüfusunun 139.152 ol - duğu anlaşılımıştır. Seçim teftiş heyeti listeleri asmıştır. Bayanların da katışmasiyle artan bu mevcuda göre, Erzin - can vilâyeti bu kez bir fazlasi « le dört savlav cıkaracaktır. Makedonya komitası Bir Bulgar gazetesi imha lüzumunu anlatıyor Sofya, — Burada çıkan Novi Dni gazetesi Petriç mmtakasın - daki vaziyete ve Makedonya da- M. Ko dell hili ihtilâl komitesinin fenalık - larma yeniden temas ederek di “' yor kit “Mücrimler, yaptıkları işlerin hesabını vermek üzere — Bulgar | mahkemelerinin huzuruna çık - malıdırlar. Bulgar devleti, bu fe- nalıkları tasfiye etmek mecbu * riyetine idi. Mazinin tekrar gel mesine mani olmak için kanunf kuvvetinin herkes — tarafında! hissolunması lâzım geliyordu. Milli ve umumt — vicdan dâr kendi ihtiraslarını tatmin etmek veya yanlış fikirlerine hizmet et” mek için Bulgar şehirleri sokal* larmda adam öldürenlerin cina * yetlerini takbih etmektedir. U * — lusal ülkü bu iştan mühim suret” 'te müteessir olmaktadır, SLİEE e SZESTÇÇLR SAKSI TESELLTSER DT