2 Eylül 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

2 Eylül 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

2 Eylul 1938 CUMHURİYET TURK İNKILABINA BAKISL AR AFA 27 »rahim Hakkınm :abri yıkılmamış KUDÜS MEKTVBLAR1: KÖŞE 4. Türk, Arab ve Yunan düşüncesi Bütün ortaçağ islâm ve bilhassa dehasının şiir kudretini en son derecesine Türk kültürü, klâsik Yunan düşünce yükselten bu eser, yalnız İncilin değil, sinin babası Aristo'nun işarct ve tesiri al Kur'anm da kızıdır. En taşkın hıristiyantındadır. Büyük islâm mütehassıslarından lık, böylece, elini islâmlığa uzatmış oluEdouard Montet: «Aristo'nun Arablar yor.» arasında oynadığı rol cidden harikulâdeGene bu muharrire göre: «Ortadir, diyor, eserleri yalnız tercüme ve tef çağ islâm medeniyeti, insanlığın tam sir edilmekle kalmamiş, fakat böyle bir dönüm devrinde, eski kiiltür silinip dehâyı ve her eserinin ayrı ayrı muhteva de yerine yenisi gelirken yaratılmış sını, temayüllerini anlamağa hazırlıyan ilk Rönesanstan başka nedir?» şerhler, methaller, esami ve tasnif cetvelBütün mesele Türk ve islâm ortaçağın leri yapılmıştır. Sonraları yalnız Aristoya, felsefesine ve üniversel ilmine mahsus bu ilk Rönesansı yaratmış olduğu halde, ansiklopediler de vücude getirilmiştir.» sonraki Avrupa Rönesansından niçin Aristo'nun işareti altında ortaçağ is uzak kaldığını tayin etmekten başlar. lâm iskolâstiğini ilk tesis edenler Türkler Bunun için de ortaçağ Türk ve islâm düdir (Fârâbi, İbni Sina 1011 inci asır). şüncesini bir hatırladıktan sonra aldığı isBu, islâm iskolâstiğinin Türk ve şark ko tikamete bakmamız lâzım geliyor. eddin Fahrinin bir makalesi çıkmıştı. Güzide muharrir bunda meşhur Mari fetname sahibi İbrahim Hakkınm Ha Bu durumda ilk hatıra gelen iş, ser» sankalede bulunan kabrinin bir şose vapılırken yıkılmış olması haberin dablara sığmma.ktır. Ne yazık ki kira ile den mülhem olarak bu büyük Türk müoturduğumuz evlerde serdab yok ve hatefekkirine gösterilmesi lâzım gelen va tehlikesine karşı yapılması gerekli olan hürmeti müellifin eser ve tesirlerini sığınaklar da henüz ev sahiblerine yaptr tahlil suretile tebarüz ettiriyordu. rılamadı ki o muhtemel tehlikeden önce Dün. Zakir Aksu imzasile mektub tahakkuk etmek üzere bulunan sıcaktan aldık. Merhum İbrahim Hakkının to erimek felâketinden korunmak için orarunu ve son zamanlara kadar Hasanlara iltica edilebilsin? kale Belediye reisi olduğunu söyliyen Yelpazeler de, bilmem neden, ortadan Zakir Aksu, Ziyaeddin Fahrinin makalesine esas teşkil eden rivayeti tashihe kalkmış, gerçi böyle sıcaklarda yelpazemuhtac görerek diyor ki: lenmek ateşi aleve çevirmek gibi birşey «İbrahim Hakkı dedem olduğu ve olursa da o işin aldatıcı bir tarafı olduğu ludur. Onbir ve Onikinci asırda, bu da muhakkakür. Fakat hasırdan, kâğıdesaslar üstüne Endülüste bir garb kolu «Scolastique» tabiri arabcadan gel mevzuubahs kaplıca şosesi yapıldığı sıdan, ipekten bir zamanlar yüz çeşidi ya" peyda olur. Bu kol, Arab İbni Rüşd ve mez. îslâm iskolâstiklerinin arabca adı ralarda bizzat Hasankale Belediye reisi bulunduğum cihetle her iki noktadan pılan ve kadm elinde hanımeli çiçeği gibi Yahudi îbni Me'mun vasıtasile Aıisto «hukema» ve «felâsefe» dir. Bu mekteb zarif görünen yelpazeler de şimdi yok. felsefesini Avrupaya tanıtmıjtır. Demek iki kola aynlır: Şark ve garb. ElKindı, cevab vermek isterim. Ziyaeddin Fahri bu haberi, «Son Poski ortaçağ Türk iskolâstiği, şarkta, Yu Farabi ve İbni Sina birinci kolun, İbni O halde ne yapmalı?.. Ben, buram buFilistindeki hâdiseleri teskin için İngilizler tarafından nan düşüncesini ilk yaşıyan büyük bir fi Bace, İbni Tufeye ve İbni Rüşd ikinci ta» gazetesinde bir komiğin yazdığı doğu gönderilen zırhlı otomobiller ram değil de sicim sicim ter dökerken seyahati notlarmdan çıkarmış. Eğer bu kir hareketi olmakla kalmamış, onun kolun müessisleridir. Ortaçağda şark ve müthiş soğuklan düşünerek serinlemekten Komik. Hasankale gibi kücük bir kasaKadüs, 28 ağustoa adamlar ne olacak? Bir kısmını tevkif garbda tanınması için de ilk köprü vazi garb islâm felsefelerinin esas akideleri bada, İbrahim Hakkı gibi meşhur bir başka çare bulamadım. Hulyanın paraİngilterenin nasıl bir hesabla hareket edip telörgü kamplara götürüyorlar. Fafesini görmüştür. Garb âlimleri arasında birdir ve iki kol birbirinden yalnız şahsî ızlığa, açlığa, çıplaklığa nekadar yardızatın kabrine dair malumatı aletta Farabinin Türk olduğunu kabul etmeğe mizac farklarile veya ikinci derecede vin bilgisiz birisinden alacağına, kasa etmekte olduğuna akıl erdirmek müşkül kat, diğer bir kısmı da birer birer dağın mı oluyorsa sıcaktan bunalırken soğuğu . dür. îki seneye yakın bir zamandanberi yolunu tutuyorlar ve birkaç gün sonra, başlıyanlar varsa da (Les penseurs de ehemmiyeti olan noktalarda aynlır. bada vukuf sahibi olanlara sorsaydı düşünmenin de o derece tesiri var. Bu Filistinde tatbik edilen tedib ve tenkil içleri intikam hırsile dolu olarak, îngilizl'Islam Carra de Vaux cild 4 sahife İslâm iskolâstiği Yunan an'anesinden, bövle yanlış neşriyata sebeb olmaz ve ciheti sınamak istiyenlere şu listeyi takprogramı bugüne kadar makus neticeler Ierin karşılarına çıkıyorlar, yahud dağlar4 ve 7) bunlann hepsi, eserlerini arabca bilhassa yeni Eflâtun'culuktan doğmuş alâkadarlan da müteessir etmezdi. dım ediyorum: den başka birşey vermedi. Buna rağmen da atölyeler, bomba imalâthaneleri tesis ve acemce yazmış olması gibi, yalnız li tur. Tamamile syncretique = telifçi bir Savm Ziyaeddin Fahri ile bütün ir860 ta Adriyatik denizi, 974 te Man»an delâletile îbni Sinayı Arab veya düşüncedir. Yeni Eflâtun'culuk nasıl fan âlemimiz müsterih olsun; İbrahim ayni siyaset devam ediyor ve gittikçe ediyorlar! şın büyük bir kısmı donmuştu. (1113) te *** Acem farzetmek hatasında ısrar eder. Aristo ile Eflâtun'un arasını bulmağa Hakkınm mezarı hürmetsizliğe uğra nisbetleri büyüyor. Po nehri tamamile buz kesildi ve mahFilistinle Mısır arasmdaki demiryolu En büyük islâm miitefekkirinin Türk ol çalışmışsa bu mekteb de bir yandan o iki mamış ve yıkılmamıştır. Hasankaleli Bu program, şiddet programıdır. îdam, hapis, sokağa çıkmaktan men, ev yıkma, üzerinde ticarî münakale durmuş gibidir. zenlerdeki şarablar da donduğundan, duğunu M. Şemseddin Günaltay, Türk filozofu birleştirmeğe, bir yandan da bu ler de merhuml» iftihar ederler. Tarih Kurumunun neşrettiği (Büyük nunla yüksek dinî akideleri, hikmetle Vaziyet şudur: Yeniden yapılan kap kollektif para cezalan gibi cezalarla tat Yakm zamanlara kadar bu münakale bir halk şarabı, billur parçaları yutar gibi Türk filozofu ve tıb üstadı îbni Sina) şeriati telife çalışmıştır. İleride göreceğiz lıca şosesi eskiden patika idi; bu yol bik edilen bu program, nekadar şiddet dereceye kadar temin edilebiliyordu. çti. (1408) de Sen nehri üzerinde buz adlı eserdeki makalesinde bir kere daha ki modern garb düşüncesile ortaçağ islâm üzerinde de ne îbrahim Hakkınm, ne endiyse isyan ve tethiş hareketleri de o Trenler büyük teahhurlar yapmakla be kütlelerinin hücumu yüzünden tek bir de başkasının türbesi veya mezarı nisbette şiddetlendi. Önceleri sırf Yahu raber gidip geüyorlar, acada bir bomba, köprü kalmadı. O hengâme sırasında kâispat etmiş bulunuyor. düşüncesi arasmdaki bütün uzaklık ve yoktu. dilere ve münferid vak'a halinde, pek yol tahribi ve yahud geçen katarlar üze tibin biri kalemindeki mürekkebin donOrtaçağ islâm düşüncesinde Yunan ihtilâf, bu uzlaştırma gayretinin neticesiİbrahim Hakkınm mezarına gelince: mahdud miktardaki tethişçiler tarafından rine ateş etmek gibi hâdiseler olsa bile ması sebebile yazı yazamadığını bir deftesirlerini yoklamadan evvel, Leon A ne sıkısıkıya bağlıdır. Avrupa Rönesan Hasankalede değil, Siirde tâbi Tüllü yapılan taarruzlar gittikçe her istikamette gene yola çıkanlar oluyor. Ticarî emtia tere kaydetmiştir. bensour'un «Avrupa medeniyetinin is sını idrak edemeyişimizin sebebleri orada köyündedir ve kendisi icin daha sağlı(1420) de soğuktan Paris halkınm genişliyen nisbetler aldı. Meselâ yakm hareketıne tesadüf ediliyordu. Şimdi, alâm cephesi» adlı ve «La Tribune des görülecekrir. ğında yapılan türbe dahilindedir. Mi zamanlara kadar, demiryollan tahrib e Iman bütün tedbirlere rağmen, son hâdi >nda bın ölmüş ve gömülemıyen cenazeNations» un temmuz 1938 sayılarından îslâm âleminde Yunan felsefesinin marî tarzı itibarile de itinaya değer odilip trenlerin hareketleri iz'ac edilirken seler vukua gelince münakale filen dur eri kırlardan şehre inen kurdlar, sırtlanbirinde çıkan yepyeni bir etüdünde §u eserlerini ilk tercüme edenler hıristiyan lan bu türbenin muhafazası şüphesiz bir zamandanberi geceleri trenlerin hare muştur. Halbuki, bir zamandanberi bu ar filânlar yemiştir. (1500) de Marsilsatırlan okuyahm: lardır. Bunlann içinde en meşhuru Hü avn bir mesele ve Türk kültürü hesa keti kabil olmıyacak derecede şiddetli ve katarların önlerine ve arkalarına betonla a limanı tamamile donduğu için gemile«îslâm mütefekkirleri vasıtasile hıris neyn ibni İshaktır. Anadoluya seyahatin bına bir vazifedir. Zaten bu; o mınta ;k taarruzlar yapıldı. Son iki hafta için muhafaza edilmiş hususî vagonlar içinde rin girip çıkması tam bjr ay mümkün oltiyan garb Aristo'yu tanıdı ve uzun asır de yuuancayı öğrenir. Halife Mütevek kada düşünülmektedir. deki taarruzlara bakarsak işin çok ileri mitralyözlerle müsellâh askerî muhafız madı. (1544) te Paris halkı şişeyle deŞurasmı da kaydetmek isterim ki, lar içinde hemen bütün fikir cevherini kilin doktoru olur. Eflâtun'un «Cumhuolduğunu görürüz. Kahite lar konulmuşru. Buna rağmen büyük, ğil, kömür gibi parça parça satılan şa» Hasankale halka ve Belediyesi yalnız da gitmiş onun büyük eserinden aldı. riyet» ve «Kanunlar» ını, Aristo'nun ile Kudüs arasında demiryolu mü kuvvetli çetelerin taarruzlarmdan katar abları almak mecburiyetinde kaldı. Şa«Hatta sırf edebiyat sahasmda bile, «Syllogisme», «Ruh» ve «Metafizik» İbrahim Hakkıya değil, vatana hizmet •abcılar, mallarını balta ile kırıyorlarve ' ': eden herkese hürmetkâr olduğunu ge nakalesi artık imkânsız hale gelmiştir. lar muhafaza edilemedi! klâsik düşünceden ve hıristiyan rukundan ilâh... eserlerini tercüme etmiştir. Oğlu eraziye koyup tarttıktan sonra müşteriçen sene bilfiil ispat etmiştir. Hasan Tethişçiler birbiri üstüne trenlere büyük Gene yakm zamanlara kadar Kudüsle doğan garb medeniyeti islâm medeniyeti İshak da Aristo'nun «Kategoriler» ini kalenin kurtuluşunda ilk şehid olan müfrezelerle hücum ettiler. Bir yolcu tre civannda münferid taarruzlar eksik ol e veriyorlardı. tercüme etmiştir. le temasını muhafaza etmiştir. Hasan Çavuşun kabrini «Kurtuluş te nini kâmilen soydular ve tedibe gelen bir (1607) de Sen nehri üzerinden 45 mamakla beraber çetelerin Kudüs civar«Şu aşk şiirine kulak verelim: «Seni Hıristiyanlar tarafından tercüme edil pesi» ne merasimle naklederek bir de askerî kuvvetle harbederek rahat rahat larına kadar yaklaştıkları görülmüş ve ün arabayla geçildi. (1620) de îstanbir daha görmiyeceğim; bu manzumeyi miş, olmakla beraber Yunan düşüncesi abide yaptırmıştır. Burası müteakiben ;ekilip gittiler. Ertesi gün bir marşandiz işitilmiş değildi. Halbuki geçen hafta ıulla Üsküdar arası da yürüyerek geçilokuduğun ve naçiz âşıkane sözlerim sana ilkönce islâm şarkta tanmmıştır. Çünkü mazbut ve mükemmel bir asrî mezarlık seni nekadar sevdiğimi anlattığı zaman... bu hıristiyanlar orada bulunuyorlardı. îs haline getirilmiştir. Son aldığım malu renini yakaladılar. İçindeki eşyanın içinde mevcudü, beş yüz kadar tahmin e 1 Bu hâdiseyi Haşimi adlı bir şair: yükte hafif, pahada ağır olanlarını taşı:Yol oldu Üsküdara bin otuzda AkdeAh, bilseydim, diyeceksin.» lâm iskolâstiğini tesis edenlerden ElKin mata göre, Hasankaleliler burada İbra mağa muvaffak olduktan maada, hatta dilen bir çetenin Kudüse 78 kilometre mesafedeki köylere kadar geldiğinden ve iz dondu» mısraile ve Nişati de: «Be «Bu şiir, Ronsard'ın meşhur «Helene di hakkmda bilinen şey pek azdır. He him Hakkı için de abide yapmağa ka bütün treni alıp boşaltmak için kendileri askerî kuvvetlerle saatlerce süren musade eded dondu soğuktan bin otuzda deriçin sonne» manzumesini hatırlatmıyor men bütün eserleri kaybolmuştur. Tercü rar vermislerdir.> ne daha müsaid bir mıntakaya kadar meler yaptıktan sonra rahatsız edilmek a» diyerek tesbit etmişlerdir. 1657, mu? Fakat bu, Ronsard'm değil, meşhur meihaline aid yerler ve tarihler birbirini ötürdüler! 1068 H.) yılında müthiş bir soğuk dasizin çekilip gittikleri görüldü. Acem şairi Sadinin şiiridir. Onun vatan tutmaz. Yüz kırk sekiz cild kadar eseri a görüldü, Üsküdarla îstanbul arası geGene meselâ, tethişçüere para lâzım, daşı riyaziyeci ve şair Ömer Hayyam tesbit edildiği halde elde kalanlar birkaç Gene bu tarzda taarruzlar, bir zailâh lâzım, arkadaş lâzun. Evvelce pae buz kesildi. Bu vakıayı da Avcı MehVoltaire'le ve Hafız da Horace'la mu parçadır. manlar yalnız şimalî Filistinde görülür * ayı Arab veya Yahudi zenginlerinden kayese edilmemiş midir? Geçenlerde Mahken şimdi Safd'dan Birüsseb'aya kadar medin nedimlerinden Ahmed Bey: «DeFakat Aristo'dan sonra muallimi sani beşer, onar alırlardı. Şimdi bankalara, «Bir İspanyol âlimi, M. Asin Pala «le second maître» telâkki edilen müte mudpaşada bir otelbütün Filistin büyük çetelerin faaliyet sa iz altmış sekizde dondu buzdan bendepostahanelere hücum ediyorlar ve biner, cios, çok dikkate değer bir keşifte bulun fekkir, Farabidir ve Türktür. Gene halis de yalnız başına otuhası olmuştur. Hiçbir mubalâğaya düş iz geçtim» mısraile kaydeylemiştir. beş biner, on biner alıyorlar. Evvelce elmuştur. Müslüman edebiyatmda bir efsa Türk olan İbni Sina da muallimi salis ran Mustafa Nuri 1795 te bütün Fransa sahilleri buz meksizin söyliyebilirim ki çetelerin göste'erine geçebilen silâhı kullanırken şimdi isminde bir zat vefat ne silsilesi vardır ki Muhammedin seyautmuş ve o sırada Fransaya taarruz rebilecekleri son yenilik, vaziyetteki va telâkki ediliyor. Böyle olunca, Yunan bu maksadla silâh depolarına hücum etetmiş ve odasında hatlerini hikâye eder. Ondan sonra birhameti artıracak son bir derece kalmışnr: den Felemenk gemileri buzlarla çevrili düşüncesini ortaçağda ilkönce Türklerin mekten korkmuyorlar. Arkadaş bulmak yapılan taharriyatta çok şiirler içiçe geçmiş daireler içinde kaÇetelerin Kudüs içine girmeleri hükumet aldıklarından Fransız süvarileri tarafındevam ettirdiğine hiç şüphe kalmaz. için de en iyi muhafaza edilmiş hapisanebir vasiyetname meypalı bir cehennem tasvir ederler. Son dairelerine bir gece baskın yapmalan. lan zaptedilmiştir. (1849) da yirmi gün PEYAM1 SAFA dana çıkmıştır. lere bile hücum edip kapılarını açmaktan çember arzm merkezine yapışıp kalan Günün birinde böyle bir hâdisenin vukua iç dinmemece yağan kar sebebile UsküDüzeltme Dünkü makalenin başınkorkmuyorlar. şeytanları çepçevre sarmıştır. İşte bu İngiliz ordusunda gelmesi imkânsız değildir. Zaten îngiliz !ardan İstanbula ve İstanbuldan Üsküda, ilk cümle: «Avrupalıların ve bizim, Tethişçiler, evvelce îngilizlere pek do hükumeti de bunu dikkate almakta olsa lara gidip gelmek imkânı kalmamış, Haesjerler «İlâhî Komedi» nin kaynaklarınuzun müddet jandarşarkın üstüne atmakta birleştiğimiz dan biridir. Böylece Dante, kendisine üs kadercilik akidesi, hakikatte tamamile ma yüzbaşılığile va Merhum Mustafa kunmazlardı. Şimdi onların ileri gelenle gerektir ki Kudüste emniyet ve muhafaza ic de dörtte üç nisbetinde buz halini alNuri ri üzerine hücum etmeği âdet haline koytadı Brunetto Latini'nin öğrettiği Kur'an bir Garb düşüncesidir.> olacak yerde, zife ifa edip bilâhatertibatı son günlerde bir kat daha artırıl ıştı. tefsirlerinden ilhamının büyük bir kısmr son terkib «grup düşüncesidir> şeklin re yüz lira maaşla tekaüd edilerek şeh dular. Bilhassa emniyet işlerini idare e mış bulunuyor. Bütün şehirlerde ve bu Bu tarihî hâdiseleri düşünmekle de serimizde ihtiyarı ikamet eden bu zatın va denlere karşı pek büyük bir rağbet ve nı almıştır. Demek oluyor ki hıristiyan de çıkmıştır. Düzeltir ve özür dileriz. arada Kudüste bankalar, postaneler, ma inliyemiyenlere, cehennemin bugünkü İssiyetnamesi İngiliz konsoloshanesi memur iştiha gösteriyorlar İngiliz veya Yahudi liye daireleri sıkı bir askerî muhafaza al anbuldan mutlaka serin olduğunu hatırlan huzurunda birinci sulh hukuk hâkimi olmak üzere son haftalarda bunlardan tına alındı. Tedricî surette artırılan îngi yarak terden bir nebze kurtulmağa çaMüfid tarafından açılmışıtr. on kadarı ya yaralandı, ya öldürüldü! liz askerî kuvvetleri bu nevi müessesele şmalarını tavsiye ederim. *** Bu vasiyetnamede .merhum, bankada (Baştaraft 1 tnct sahtfede) ketnelerinin usulü hakkında kaideler tesrin bulundukları sahalarda manga ile Tanrı insafmı kaybeden güneş altında hi olsa her ikisi de yahudi ana ve babadan biı edilecek ve bu suretle alâkadar ya 15,000, ipotekli iki emlâk üzerinde de Bunlara mukabil îngilizler ne yapıyor nöbet beklemeğe başladılar. Cöprüden geçenlere, İstanbulun bitip tüdoğan kimse yahudidir. 1 kânunusani bancıların hakkı çabuk bir surette tanina beşer binden on bin lirası ve ayrıca iki em lar? Tethişçilerin peşlerinden dağ etek enmiyen yokuşlarını tırmanmağa meclâki bulunduğunu haber vermiş, bu ser lerine kadar gidip geri dönüyorlar. Ara1919 tarihinden sonra îtalyan tabiiyetine cağı gibi millî menfaatler de ayni zamanr Görülüyor ki Filistinde vaziyet çok ur olanlara acısın!.. kabul edilmiş o!a yabancı yahudilerden, da daha iyi bir surette sıyanet olunacaktır. vetinin dörtte üçünün Harbiye ve Mülki da bunlardan bir kaçını yakalıyor ve bir M. TURHAN TAN Dahiliye Nezaıetine merbut bir ırk de ye mekteblerinden birincilikle çıkacak iki kaçını da öldürüyorlar. Fakat, şimdi Fi nazik bir devreye girdi. Tazyik arttıkça îtaîyan tabiiyeti hukuku ıskat olunacakllllllll I' > IIIIIHIII gencin Avrupadaki tahsilleri masrafma listin muhitinde dolaşan büyük çetelere mukavemet daha fazla nisbette arttı. I I I I I I I I I I I I I I I I tır. Bu kararnamenin neşri tarihinde îtal mografyası yüksek konseyi tesis edilmişkarşılık olarak sarfedilmesini, dörtte biri bakılırsa tethişçiler mütemadiyen artmak Eğer bu tazyik biraz daha devam edecek yada, Libyada v Oge müstemlekelerin tir. Bu konseyin vazifesi, ahalinin fazlac! c" ':'a olan veyahud da 1 kânunu laşması ve ırkın sıyanet ve müdafaası ile nin de kendi memleketi olan Lefkoşa ka tadırlar. Niçin? Sadece şunun için: în olursa bütün Filistin dağlara çekilecek ve sabasındaki islâm mektebine verilmesini gilizler tarafından fazla tazyik edilen memleket muayyen bir cephesi olmıyan sani 1919 tarihinden sonra buralarda i alâkadar mese'eierle meşgul olmaktır. istemiştir. kamete başlan^ış bulunan yahudi ırkma mmtakalarda halk, çetelere iltihak etme umumî bir harb meydamna dönecektir. Almanyada yahudilere bir tek (Baştarafı 1 inci sahifede) Para bankadan alınmış, alâkadarların ği tercih ediyor. Meselâ üç dört günden İngiltere tarafından ittihaz edilen tazyik mensub yabancılar bu kararnamenin neşisim verilecek ve tedib tedbirlerinin bugüne kadar var ıllerini sıktıktan sonra kendilerine tahsis ri tarihinden itıbaren alrı ay zarfmda buAlmanyada, Yahudi isimleri hakkında emrine, gene bankaya tevdi edilmiştir. beri Cenin ile muhabere ve muvasala dığı netice budur. Bu netice bundan son edilen vagona binmişler, teşyie gelenlerin raları terkedeceklerdir. Bu müddet zar bazı tedbirleri ihtiva eden kanun, geçen Merhum Mustafa Uurinin bu hayır ve munkatidir. İsyanın ilk zamandanberi en iında bu mecburıyete tebaiyet etmiyenler, lerde, Altnan resmî gazetesinde neşre ırkseverliğini takdirle karşılar, diğer zen mühim bir merkezi olan Cenin'i îngilizler ra değişecek mi? Ayni tazyik usulü niha iyi yolculuk temennileri arasında istas m" 'detin hitam;nda hudud harici oluna dilmiş ve bu suretle kat'iyet kesbetmiş ginlerimire imtisal nüoaunesi olmasını dile «temizlemekle» meşguldürler. Mesele yet Arablan bıktırıp, korkutup İngiltere ondan ayrılmışlardır. Başvekil Celâl Bayar, Heyeti Vekileriz. caklardır. şudur: Bu kasabada komiser Moppa is nin iradesine teslim olacaklar mı? Şimditir. ki halde bunu mümkün gösteren hiçbir den geçmesi lâzımgelen işler hakkmda Veminde biı îngiliz gözdesini tethişçiler ölT a ' " : b edilen diğer bir kararnameye Bu kanuna göre, Alman yahudileri, cezalandırılacakbr. Arab Iler Heyetinin yapacağı toplantıya iştidürdüler. îngilizler katil diye bir adamı delil yoktur. Bilâkis etraftaki göre. evlenmiş olmak, devlet memurlan yahud Almanvada tavattun etmiş yahuDiğer taraftan, Alman tabiiyetindeki yakaladılar, hapse atarken bu adam memleketlerinde göze çarpan heyecana, rak edip bir hafta sonra tekrar şehrimize nın yük«ek derecelere terfi etmeti için diler, bundan böyle, Alman milleti taraır.ecburidir. Bazı «nıf mermıriyetl«rde, o fından yahudiliğe hâs telâkki edilen ad çocuklar, badema, halu Alman ismi olan kaçtı, fakat arkasından atılan kurşunlar infiale bakılırsa bu tazyik siyaseti, günün dönecektir. tuz yaşın: geçmıs olan bekârlar, hiçbir su lan kullanacaklardır. Baska devletler ta yahud çoktanberi Almanyada kullanılan la öldürüldü. halkın bu sırada gösterdiği birinde İngiltere ile bütün Arab memle retle terfi eMinımivecekrir. Reatnî ve hu biiyetinde bulunan yahudiler hakkmda bu isimlerden başkasını alamıyacaklardır. Al heyecan üzerine Îngilizler Cenin'i bütün ketleri arasmdaki dostluk münasebetlerini diselerle öğreneceğiz. Metropol îngilterein Filistini kendi politikasına râmetmek Eust idarelerde çaiısan kadınlartn nisbeti tedbirler cari değildir. Kanunun emret manca olmıyan isimlerin kullajulabikn«si, memleketten tecrid eden bir kordon tesis büsbütün ıhlâl edecektir. meşguller. vi>de onu gectnivecrktir. Devlet jdare tiği şekilde bir isim taşımıyan yahudiler, bunların istimalindeki mecburiyetin me§ ettiler ve jimdi «temizlikle» İngiltere bu işin farkında değil mi? için aldığı tedbirlerde isabet etmesi mümolduğu kadar Loid Corc'un Türkilorinde çalıjaniar için ünifonna mecburi I kânunusani 1939 tarihinden itibaren, ruiyetini isbata vabestedir. Bu da, millî Temizlik hakkında nakledilen şeylere İşleri çok uzaktan idare eden politikacı k bir ekalliyete mensubiyet yahud bir aile bakılırsa Cenin kısmen harabe haline gel lar, siyasetlerinin makus neticelerini göre eye karşı yaptığı hesablardaki gibi, aldir. erkek iseler, İzrael, kadm iseler Sara isHarb hukukr için daimî bir istişare ko mini alacaklardır. Kanunun bu hükmüne an'anesi gibi ahval için mavzuubahs ola miş, evler yıkılmakta devam ediyormuş. miyorlar mı? Yoksa İngiltere hesabından danması da mümkündür. V. MİHRt nrmycnu tesis olunmuştur. Ganaim mah muhalefet edenler hapis ve para cezasile bilecektir. Evleri yıkmak kolay, fakat, içindeki emin midir? Bu suallerin cevablarını hâ Torunu mezarın Hasankalede değil, Siirdde Londra hükumetinin şiddet programı genişledikçe olduğunu Mldiriyor 30 ağustos tarihli nüshamızda. Ziyatedhiş hareketleri de o nisbette artıyor İngilterenin Filistinde takib ettiği program PENCERESİNDEN Serinlemek için! ün gölgede 34 derece sıcak vardı, bugün belkemiklerimizde terden teşekkül eden mizanülhavanm delâletile anlıyoruz ki hararet üç beş derece daha yükselmiştir. Yannın nasıl kızgın ve yakıcı bir sima ile belireceği bugünlerden belli ve içimiz bu yüzr den de aynca terli!.. | Merhum Mustafa Nurinîn yurd ve hayırseverliği İtalyadan bir kısım Yahudiler çıkıyor Başvekille Hariciye ve Maliye Vekilleri gittiler 1

Bu sayıdan diğer sayfalar: