İŞARETLER EKRANA NASIL GELİYOR? Her C-64 kullanıcısı cihazının nasıl işlediğini merak eder. Burada bilgi- sayarın içinde neler olduğunu açıkla- yacağız. Bir işaretin ekrana gelişi tüm bilgisayarlarda prensip olarak aynı- dır. Konunun daha iyi anlaşılabilmesi için burada C-64'ü alacağız ve bu bil- gisayarla ilgili örnekler vereceğiz. Klavye üzerinde bir tuşa basıldığın- “da bu işletim istemi tarafından değer- lendirir ve bilgisayar tarafından an- laşılabilecek bir sayıya çevrilir, Bu sa- yılara ASC I1 kodları adı verilir. Bu işlemler kısa bir programla kolaylık- la gösterilebilir. Aşağıdaki BASIC satırlarını yaz- dıktan sonra (RUN) ile çalıştırın: 1. Tuşa basma 10 GET A$: IF A$—-” “THEN 10 20 PRENT ASC(AS$);:GOTO 10 2. ASCİİ'ye dönüşüm Şimdi bu satırlarda neler olup bit- tiğine bakalım. 10. satırdaki (GET) Tuş değeri komutu ile klavye kontrol edilir ve sonuç A$ değişkenine kaydedilir. Eğer hiçbir tuşa basılmamışsa A$ de- Bişkenine kaydedilir. Eğer hiçbir tu- şa basılmamışsa A$ değişkeni boş ka- hır ve bilgisayarın tanıdığı işaretlerden biri olarak kabul edilmez. Bu satır- da yer alan IF komutu programın 20. satıra atlamasını engeller ve herşeyi ,baştan başlatır. Fakat herhangi bir tuşa basıldığında A$'a o tuşun sahip k olduğu işaret kaydedilecektir ve prog- ram 20. satıra atlayacaktır. Bu satır- da ASC(AŞ) komutu ile işaret kendi- sine ait ASC JI koduna çevrilecek ve PRINT ile ekranda görülecektir. GO- 4. Karakter matrisinin TO 10 ile program tekrar başa döne- ROM'dan alınması cek ve böylelikle seonsuz bir döngü içine girilecektir (RUN/STOP tuşu- na basılana kadar). ASC II kodları- nın ekranda gözükmesi halinde diğer tüm adımlar C-64'ün işletim siste- i minde de aynıdır. Yalnız işletim sis- GERELR 4 temi makine dili ile yazıldığı içintüm — Bir işaretin klavyeden ekrana dek izlediği yol 50 3. Ekran gösterim kodlarına dönüşüm A - 1