PROGRAM ADI : PRG-İ Adddi A-PEEK(dd) <o0aa> gğğ PRİMT "<CTRL-7FOSCLRO<3DÜLİN:LORDCİMDİ ÖLÜN><A4LEF TOPOKE4Ğ3,LEPOÖKEdA,":3AF"<HO ME >-<CTRL-2>" <eazs> Adodd3 FOR 15631 TÜ S36Ğ:PÖÜKE İ,13:NNEKT <19F7> ddd POKE 198,6 & iRiy — AğGAZS IF PEEK<45)<2 THEN POKE 43,PEEK(45) -CtaS55iıPÜKE ddA,PEEK<46Sİ)-İSEND <e55> A0006 PÜKE 43,PEEK(45)-C:PÜKE 44,PEEKC4â6S) SEND <AsSi> programları veya rutinleri eklediği- nizde 1'den 6'ya kadar olan satırları silin. Eğer 1541 disket sürücünüz varsa aşağıdaki programı yazın. Programı RUN ile çalıştırıp ekran- da belirtilenleri yapın. Yukarıdaki programda olduğu gibi işlemleri bi- tirdiğinizde |'den 7'ye kadar olan sa- tırları silin. v w PRÜGRAM ADI : PRO-2 aadağdi INPUT "HANGIİI PROGRAMI EKLİYEYİM";F $ <l1sa> BOdO2 ASPEEKCdAd ) 1 0ÜSECHRSC34) <BET> Bğd003 PRİNT "<CTRL-72<CLR><S3DOLİN:LORD" ; G£ #F$:0F;" ,8<10DÜLN><ALEFTPOKE43,1:P ÖKEdd,"FAF"<SHOME<CÜTRL-E>" Kenm A0004 FOR I-63i Tü 6SdA:PÜKE 1,13:NEHT <154> 20005 PÜKE 198,1l1d <9a93> Bddd6 IF PEEK(45)<2 THEN PÜKE 43,PEEK(4d45) -2tO5SİPÖOKE dA,PEEKC4Sİ-İSEND <BAA > BOdAF POKE 43,PEEK(45)-2iPOKE 44,PEEK 465i SEND <as2> PROGRAM ADI : PRG-3 53000 REM x #/- LIİST *k <iF6> 53001 SAŞPEEK dd ) *E5StPEEKL4d3)-İ <l1l1a> 63002 LİNSPEEK (SA*3)*PEEK SAt K2SE <iğm3> 63003 PRIİNT "<CLR><CTRL-7T>GOT06S3010":PRIN T "LIST"JLMİE <Bza> &63004 POKE 631,19:POKE G632,17:POKE 633,5: PÖOKE 634,1İ3:!POKE 635,19:POKE 636,13 <irs2> 53005 POKE 1398,SâEND K236; 5&63010 IF PEEKCİS7)-43 THEN GSS1G080:REM "-", TUSUNU KONTRÜL <e53> 63020 IF PEEK<İ97)-4dA THEN B3200:REM "4” TUSUNU KOÖNTRÜL <Ada> 63030 GOTÜ E63ğ10 <151> 6310A I1F PEEKLSA*5)LA THEN SASSAY*İ:GOÖTÜ &3188 <e3d> 6311 SA-SA*5IGOTO S30NZ KE26> 563200 SAFSA-İ:IF PEEKLSA)-O AND PEEKCSA-A )<>0 AND PEEKCSA-3)<LO THEN EZ0BE <124> S3216 GOTÜ 6zada <AF5> Eğer bu programlarınızdan satır numaraları aynı olanlar varsa bunları değiştirmelisiniz. Şimdi programın nasıl çalıştığına bakalım. İlk önce 43 ve 46 adreslerinde bazı değişiklikler yaparak programın ken- disini yüklenecek programın uzağına taşıyoruz. Sonra 3. satırda önce LOAD ko- mutu sonra da uzaklaştırdığınız prog- ramınızı tekrar bulmanızı sağlayacak — POKE komutları ekrana yazılıyor. 4. satırda klavye buffer'ını (643-640 ad- resleri) taşıyıcı return ile doldurup 198 adresine oraya kaç tane return koyduğumuzu söylüyoruz. 6. ve 7, satırlar bellekteki programı bilgisa- yardan gizleyerek yeni bir tane yük- lediğinizde kaybolmasını önlüyorlar. Program biterken bilgisayar daha önce taşıyıcı returnlerle (CHRS$(13)) uygun biçimde hazırladığımız input buffer'da ne varsa bunları aktif hale getirir. Yani program gerekli komut- ları kendisi yazar ve bunları taşıyıcı retürnlerle sizin yerine kendisi girer. Aşağıdaki kayma rutini aynı kavram- lara göre çalışmaktadır. Bu rutin bir defada tek bir program satırı görme- nize imkân tanımaktadır. Bu programı kullanmak için şun- ları yapın: 1) Kaydırmak istediğiniz programı yükleyin. 2) BASIC'ten satır numarası kul- lanmadan direk modda şu satırı girin: CLR: POKE 43,PEEK(45)-2: POKE 44, PEEK(46) Böylece bilgisayar sonraki adım için gerekli belleğin uçtuğunu sana- cak. 3) Kaydırma programını yükleyin. 4) Aşağıdaki satırı direk modda gi- rın. POKE 43,1:POKE44,8 53) RUN yazıp return'e basın. 6) Eksi (—) tuşuna basarak prog- ramı bir sonraki satıra kaydırın. Ar- ti (4 ) tuşuyla önceki satıra dönebi- lirsiniz, ancak en başta en az bir ke- re aşağıya kaydırma yapmalısınız, yoksa program duracaktır. Gelecek ay alt adresleri inceleme- ye devam edeceğiz. Şimdilik hoşçaka- hın. 23