PORSCHE, PİXEL | Hiçbir şematik sınıflandırmaya uy- gun düşmeyen insanlar vardır. İşte Allen Hastings de bu kategoriye gi- riyor. Hastings, bir uçak firması olan Locksed'de programcı olarak çalışı- yor. 24 yaşındaki programcı, evine geldiğinde AMIGĞGA üzerinde kendi “Videoscape''ini programlıyor. İlk bakışta tipik bir bilgisayar tutkunu Hastings. Ama günde on iki saate va- rıncaya dek bilgisayar başında otur- masına rağmen, onun için daha da önemli şeyler de var hayatta: Filmler, sevgilisi ve Porsche 928'i. Allen Hastings için Videoscape uzun süredir rüyalarında yaşayan bir şeyin gerçekleşmiş olması. Allen ho- bi olarak ateşli bir filmci. Tıpkı “Yıl- dızlar Savaşı” filmindeki gibi uçak sahneleri çevirmeyi hayâl etmişti hep. Uzay gemilerinin gezegenler üzerin- de çılgınca bir hızla seyrettiği, uzay savaşlarında serüven dolu çarpışma- ların sonuna kadar sürdürüldüğü ya da devasa uzay kruvazörlerinin yapay uçurumlarda gözüpek manevralar yaptığı sahneler geliyordu gözünün önüne, ama bunları asla gerçekleşti- remiyordu. Normal olarak hobi-filmcilerinin çoğunun bilim-kurgu filmlerindeki gibi masraflı sahneleri çekme konu- sunda şansları pek yoktur. Bunun için uzay gemilerinin tam modelleri- ne ve bu modellerini en yakın mesa- feden alabilen, böylelikle de bunların çok büyük nesneler gibi görünmele- rini mümkün kılan küçük ve net bir kameraya gereksinim duyulmakta. Teçhizat ise çok pahalıya mal oluyor ve lazer ışınlarının kopye edilmesi, in- filakların gösterilmesi de neredeyse çözümü olmayan bir sorun yaratıyor. | Bu yüzden Allen sürükleyici uzay sa- vaşlarını konu alacak kendi filmleri- ni asla çevirememe düşüncesini ka- bullenmiş durumda artık. Fakat Allen daha sonra, 1985 ya- zında “Byte” adlı Amerikan dergi- sinde AMIĞA üstüne bir ön-rapor okudu. Çok etkilendi bundan. Şim- diye dek çalışmış olduğu bütün bil- gisayarlar iddialı bir animasyon prog- ramı için ya çok yavaş ya da çok pa- halı idiler. AMIĞA ile rüyalarında 14 Programcı Allen Hastings bir bilgisayar- tutkunu, otomobil delisi ve boş zamanlarında süper-programlar yazan bir yönetmen. AMIGA- animasyon programı “Videoscape 3D” ise onun en ünlü yapıtı. Videoscape programcısı Allen Hastings hızlı arabaları seviyor. Özel yaşamında teçhizat tablosu Almanca olan bir Pors- che 928 kullanıyor. İşaretleri çözebilmek içinse bir sözlüğe gereksinim duymuştu. yatan bilgisayarı bulmuştu şimdi o, AMIĞA her keseye uygun düşen bir fiyatla müthiş hızlı bir grafik, pürüz- süz bir animasyon ve çabuk hesapla- ma vaat etmekteydi. Artık Allen AMIĞA ile bilgisayarda hileli sahne- ler oluşturabilecek, bunları bir video kayıt aygıtında yeniden seslendirebi- lecek ve bir filme alabilecekti. Bilgi- sayar ve video gibi iki hobi arasında şimdiye dek eksikliği duyulan bağlan- tıyı kuruyordu AMIGA, Allen'e kalsa kendisine hemen bir bil- gisayar satın alacaktı, ama bu maki- nenin satılmasına henüz başlanmıştır. Bekleme süresi Allen için âdeta bir sabır sınavına dönüştü. AMIĞA'sı- nı satın alması (2500 Dolar) Kasım ayını buldu böylelikle. Yalnızca “hobi-filmciliği” yapan bir kişinin aklına AMIGA'yı trüklü filmler alanında kullanma düşüncesi gelmezdi hiç kuşkusuz, çünkü bunun için uygun bir yazılım mevcut değil- di. Allen Hasting içinse bu bir sorun olmuşturmamaktaydı. 1978 yılında henüz 14 yaşındayken okulun bilgi- sayar salonunda bulunan bir Hew- lett-Packard 2000 üzerinde program- lar yapmıştı o. Bundan bir yıl sonra da üzerinde kendisine ait ilk 3D- grafik programını geliştirmiş olduğu bir PET satın almıştı. Bunun için 320x 200 nokta çözünürlüğe sahip bir Hi-Res kartı kullanmıştı. Başlan- giç dönemlerinden söz ederken Allen şöyle diyor: “Bu program makine di- linde (Assembler) yazılmıştı ve o za- manki koşullar çerçevesinde şaşılacak ölçüde iyi olmuştu.” Allen okulu bitirdikten sonra bil- gisayar bilimleri öğrenimi gördü. Ay- rıca, bilgisayar grafiği ile ilgilendi ve büöylece kendi ilk bilgisayar filmi olan “Dönüşüm”ü yaratmış oldu. Bu film bir denizden nasıl yavaş yavaş bir dağ oluştuğunu göz önüne sermekteydi. Bu proje bir tür oyundan doğmuştu. “Ama sonuç oldukça görkemli ol- muştu.”” Allen öğrenimini takdirna- me alarak tamamladı. _ Rüyalarına giren bilgisayar evine gelince Allen işletim sisteminin ve özel çiplerin inceliklerini öğrenmeye koyuldu. Bunların her ikisi de onun beklentilerine uygun düşmekteydi. O zaman Allen kendisine bir C-Derle- yicisi (Compiler) satın alarak prog- ramlama yapmaya başladı. Şöyle an- latıyor Allen bu günleri: “AMIGĞA'- da videoscape programına başladı- ğımda bunun nasıl sonuçlanacağını henüz tahmin edemiyordum. Tabii bu konuda bir hayli fikrim vardı, ama şimdiye dek bu denli karmaşık bir 3D programı yazmamış olduğum- dan nelerin önemli olabileceğini bil- miyordum. Böylece çok küçük şeyler- den işe başladım. İlk adım olarak, ek- randa çevirebileceğim ve bütün bakış açılarından gözlemleyebileceğim nes- neleri ele aldım. Bunun için gereken