Amiga İşletim Sistemi ve SEYFETTİN ÇANKAYA miga tasarlanırken onu bir iş bil- gisayarı olarak kullanacakların yanın- da; son yıllarda yaygınlık kazanan, bil- gisayar yardımıyla ses ve görüntü iş- leme, canlandırma sanatıyla uğraşan- lar da düşünülmüştür. Dergiden izlediğiniz gibi piyasada benzerlerinde göremediğimiz; 880 K disk kullanımı, çok amaçlı işletim sis- temi, gelişmiş görüntü işleme ve can- landırma, 4096'ya kadar çıkabilen renk çözünürlüğü, 640*400 noktacık (pixel) grafik çözünürlüğü, çift yönlü (stereo) ve 4 kanal ses elde edebilme Amizga'nın başlıca ayırıcı özellikleridir. Bu özelliklerin çoğu özel amaçlı da- nanım elemanlarıyla gerçekleştiğinden yazılımdan bağımsız bir hıza ve kusur- suzluğa sahiptir. Hardware'e ilişkin ya- zıları izlediğinizde bu elemanlara iliş- kin detayları bulabilirsiniz. Amiga'nın işletim sistemi hazırlanırken, sisteme program yazımını kolaylaştıracak yön- de çözümler düşünülmüş, bugüne ka- dar ev bilgisayarı ve kişisel bilgisayar- larda hiç denenmemiş ve sadece büyük sistemlerde (UNIX, XENIX gibi) rast- lanan program kütüphaneleri (librari- es) kullanılmıştır. Yani diğer bir deyişle C diline uyumlu bir sistem tasarlan- mıştır. Program kütüphaneleri içinde yeraları rutinler sistemin iskeletini oluşturur. Sistemin kullandığı bu ru- tinler, Amiga kernal rutinleridir. Bu rutinlerin kullanımı C-64 kernal rutin- leriyle karşılaştırıldığında benzerlikler görülür. C-64 makine kadu ile ilgilenenler kernal rutinlerinin sadece assembler programlarda kullanıldığını bilirler ve bu rutinin adresini programlarda kul- lanırlar. Amiga'da bu işlem doğrudan o rutinin ismiyle yapılır ve naramet- reler bu rutinin çağrılması sırasında kullanılır. Buna bir örnek olarak Texi rutinini verebiliriz. Bu rutin bir karakter dizi- CİCİCİCİC