1 Ekim 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

1 Ekim 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

HEYECMAD AS500 Block Diagram sistemi ilk açılış sırasında bu üniteyi ve üzerindekileri kontrol ediyor. Böy- lece otomatik olarak bu kutunun içe- riğine göre, sistemin konfigurasyonu- nu her defasında yeniden ayarlıyor. 3. SİSTEMİN YAPISI AMIĞA mimari açıdan kendine özgü bir yapıya sahip. Bunu fonksi- yoönel blok diyagramda da görebilir- siniz. Üç adet özel işlem ünitesi, mer- kezi işlem birimi 68000'i birçok bil- gisayarın verimini düşüren işlemleri yapmaktan kurtarıyorlar. Fakat bu diyagram, adres ve veri kanallarının tüm sistem arasında paylaşılmasının yarattığı karmaşık görüntüyü yansıt- miyor, genel bir blok diyagram sade- ce. AMIGA'nın 25 DMA (direct me- mory acces) kanallarında gerçekle- şen, veri taşıma ağırlıklı ve 68000'i meşgul etmeyen işlemler, ayrıca işle- tim sisteminde yer alan multiproces- sing işlemlerini düzenleyen altprog- ramların hepsini daha detaylı olarak ilerki bölümlerde inceleyeceğiz. 4. ÖZEL İŞLEM BİRİMLERİ AMIGA'da DMA, grafik, ses ve 1/O (input/output — giriş/çıkış) kont- rolünü yapan üç adet özel işlem biri- mi, JAY MINER tarafından dizayn edilmiş. Her ne kadar biz bu çip'leri tek tek tüm detaylarıyla inceleyecek- sek de kısaca özetlemenin faydası olacağını umuyorum: n e İlk çip “animation custom chip” adında. Görevi ise oldukça çok. Me- sela DMA kanallarının kullanılma- sında trafik polisliği yapıyor. İçinde COPPER adlı bir co-processor barın- dırıyor, bu cihazın görevi sistemin içindeki tüm birimleri, ekranı çizen elektron ışınıyla senkroönize etmek. Bu çip'i kendine barınak seçmiş biri daha var. Adı BLİTTER, görevi gra- fik ekranında hızlı olarak düz çizgi- ler çizmek, belli bir renkle bir alanı doldurmak ve dörtgen şekilli bilgi bloklarını işlemek ve taşımak. e İkincisi çipin adı “graphic cus- tom chip”. Görevi görünen ekranı yaratmak. Becerisi ise aynı anda iki bağımsız ekranı ve sekiz sprite'ı gös- termek. (Sprite deyimini COMMO- DORE 64'ten hatırlayacaksınız.) e En son özel işlem biriminin adı *“peripheral sound chip'”'. Dört kanal sesi çıkaran, disk controller'ı içeren, interrupt'ları kontrol eden, seri port'a ve mouse/joystick port'una arabirimlik eden ünite bu; ve bütün bu işlemleri DMA kanallarını kulla- narak yapıyor, bu yüzden ana işlem ünitesinin hızı bu işlemler yüzünden düşmüyor. 5. INTERRUPT'LAR VE DMA AMIĞA sisteminde bütün çevresel birimleri interrupt'larla sürülüyor. Yani, merkezi işlem birimi 68000, çipleri “bilgi hazır mı?” diye bekle- Commodore miyor; tam aksine, diğer çipler bilgi hazır olduğunda interrupt yaratıp 68000'in bilgiyi almasını istiyorlar. Böylece ana işlem ünitesi, çevresel bi- rimlerle sadece gerektiği zaman ilgi- leniyor. Sonuçta 68000 maksimum kapasitede kullanılıyor. Tüm çiplerin yarattığı 15 değişik kaynaklı interrupt sinyalleri, çevresel birim/ses çipinde toplanıyor ve 68000'in altı interrupt seviyesine çevriliyor ve bu sinyaller 68000'e gönderiliyor. 68000'in birde yedinci interrupt seviyesi var ki bu- na Pde — (non-maskable interrupt — önlenemez interrupt) de- niyor. Bu seviye gelecekteki kulla- nımlar için rezerve edilmiş durumda. Şu anki sistemde kullanılmıyor. 68000 ana işlem ünitesi adres ve ve- ri kanalını, kendinder başka 25 DMA kanalıyla da paylaşıyor. AMI- GA'nın DMA sistemi iki nedenden dolayı çok hızlı çalışıyor. Birincisi Her aletin kendi DMA kanalı var, böylece DMA kanallarını ortak kul- lanmadan doğabilecek gecikmeler önleniyor. İkincisi: DMA işlemleri 68000'in işlemleri arasına öyle düz- gün serpiştirilmiş durumda ki; 68000 neredeyse DMA olayını hissetmiyor. (Çok yoğun grafik ve ses işlemleri dı- şında.) DMA özel işlem birimleri ve RAM hafızası arasında gerçekleşirse, 19 bit- lik register-address bus sayesinde (blok şemaya bakın) bilgi transferi iki kat hızlı oluyor. Hafızanın adresini adres kanalına ve register'in adresi- ni register adres kanalına koyduğu- muz anda DMA sistemi hafıza adre- sinin doğrudan register'e geçmesini sağlıyor. Bu işlem, DMA yerine 68000'le yapılsaydı; yarı hızda yürür- dü. Çünkü 68000 önce veriyi kendi- ne okuyup, sonra register'e yazacak- tı. 6. LIBRARY'LER VE DEVIİCE'LAR Sistem yazılımı, kullanıcının Kick- start ROM'undaki fonksiyonlara ula- şabilmesi için library'ler içeriyor. Bunlar belli bir düzenle, işletim sis- temindeki altprogramların maksi- mum y/esneklikle kullanılabilmesini sağlayan bir metod. Library'ler ka- lıcı veya geçici olabilirler ve belleğin herhangi bir adresinde kullanılabilir- ler (RAM bellekteyseler tabii ki). Ge- rek altprogramı, gerekse verilerini 68000'le indirect reference with off- set (belli bir ofsete, başlangıca göre

Bu sayıdan diğer sayfalar: