nuçta demin sözünü ettiğimiz ikiye ay- rılan yol 99'uncu satırda birleşir. Ay- rıca 99'uncu satırda “CLR” ile tüm de- ğişkenler, yeni metin ve kod sayıları silinir. Program sona erer ve 'RUN STOP/RESTORE'un çalışmaya baş- lar. İkinci yolu oluşturan kod çözme 70'inci satırda başlar. Bu bölümde yu- karda anlattığımız şeylerin tam tersi bir süreç izlenir. Önce kodu çözülecek sayıların ta- mamı okunur. Sonra sayılar parça parça dosyadan alınarak çözümlenir ve harflere donuşturulerek ekranda görüntülen Hesaplanan bir ASCII kodu, 0-225 dışında olursa program 80'inci satır- da hata mesajı verecektir. Okunma- yacak biçimde bir sayı curcunasıyla karşılaşmanız da mümkün. Bu ise si- ze kodların yanlış olduğunu söylemek- tedir. TEYP ÜNİTESİ İLE ÇALIŞMA Minik ajandamızın kasetle çalıştı- rılabilmesi için küçük bir işlem gerek- mektedir. Programımızın 50 ve 70'inci satırlarındaki iki OPEN komutunu şöyle değiştirin: 50 OPEN 1,1,1,D$ 60 OPEN 1,1,0,D$ DİĞER BİLGİSAYARLAR Program özel komutlar içermediğin- den diğer bilgisayarlarda da sorun çı- karmadan çalışacaktır. Yalnız prog- ramın 10 ve 99'uncu satırlarındaki POKE komutları RUN STOP/RES- TORE tuşları ile ilgili olduğundan, ça- İıştığınız bilgisayarda, ya buna karşı- lık gelen POKE komutunu yazın ya da bu iki satırı programınızdan atın. Asma kilitleri ve maymuncukları bir kenara bırakıp, şifrecilere bol şans- lar dileyelim. POKE 53265,11 ile ekran görünmez olur. POKE 53265,27 yapınca değişmeden geri gelir. 5 INPUT D 1 DEC-HEX ÇEVİRİCİ: Aşağıdaki satır D değişkeninde onlu tabanda bulunan sayıyı onaltılı tabandaki karşılığına çevirir ve H$ karakter dizisinde tutar. 0 H$- “*”:D- D/4096:FORI - 1T04:D9o — D:H$ — H$ * CER3$(48 4 DOO-(DA>9N)*7):.D-I 6*4(D-DW): NEXT 20 PRINT H$ PRINT PEEK(198) ile o anda klavye deposunda (keyboard buffer) kaç karakter biriktiğini görebilirsiniz. Ufak bir programla görelim. 10 POKE 198,0 20 FORİ1-1 TO 1000 30 X- PEEK (198) 40 NEXT I 50 PRINT X Önce deponun içini boşaltıp uzun bir döngüye giriyoruz. Bu arada tuşlara bastıkça, ekrana yazılan sayı artacaktır. Ancak hiçbir zaman 10'u geçemez. Program bittiğinde, bilgisayar otomatik olarak depoda biriken karakteri basacaktır. ——..— Coöommodore —H ——