2 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

2 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 11

2 Ağustos 1939 Her tarafta manevra Çokyatan kaçanlar (Baştarafı 1 inci sahifede) zörü, 23,000 tonluk Couragecus ve 7000 tonluk Pagasus tayyare gemile- Tİ, 8000 tonluk Emerald kruvazörü, beşer bin tonluk gemilerden mürek- kep iki kruvazör fırkası, torpito, torpil dökme gemileri vesaireden mürekkep üç filotinâ, Anavatan filosu da Portsmoutha hareket etmiştir. Üç ay sürecek ma- nevralar yapacaktır. Alman manevraları Berlin 1 (A.A) — Müsellâh Al man kuvvetleri uzun senelerdenberi görülenlerin en mühimi âddedilebile- cek manevralara baslamak üzere bu- Tunuyor. Almanyanın şimali garbi mıntaka- sı bugün 48 saat müddetle normal hava seferlerine okapanmıştır. Bu mıntakada harp tayyareleri talimler yapmaktadır. Ecnebi hava ataşeleri bu talimleri seyretmeğe davet edilmemişlerdir. Bu manevraların bütün teferruatı malüm olmamakla beraber 15,000 mil mu : olan memnu mıntaka. nın genişliği büyük mikyasta hare. kâta başlanacağını göstermektedir. Silezyanın bazı kısımları ile Süde- tenla: Bohemya ve Moravşada dahil olmak üzere motörlü kitalar Almanyanın cenubu şarkisinde Po- lonya hududuna kadar manevralar yapacaklardır. ihtiyatlar ağustos bidayetinde ki- talarına iltihak etmeğe davet edil mişlerdir. Birçok mıntakalarda hu- susi otomobiller ordu emrine alın- mıştır. İtalyan ordusu Fransız hu- dudunda manevra yapacak Roma 1 (A.A.) — Almanyada ha- va talimleri yapılırken İtalyan kıta- ları da Po vadisinde Alman ordusu erkânıharbiye reisi genral Helder ve Macar ordusu erkânıharbiye reisi ge- neral Wertin huzurile manevralar yapacaklardır. Fransa hududundan gelen mu- hayyel bir düşmana karşı yapılacak harekâta 50,000 kişi iştirak edecek- tir. Manevraların yapılacağı sahanın uzunluğu 220 mil, genişliği 45 mildir, Roma 1i (A.A) — Yarın başlıya- cak ve sekiz gün kadar sürecek olan büyük ordu manevralerina İspanya harbine iştirak etmiş olan general Batsico kumanda edecektir. Manevralarda hazır bulunancak olan Alman, İspanyol ve Macar aske- rl heyetleri ile rejimin bir çok mülki ve askeri erkânı, €zcümle general Pariani, Milânoya varmışlardır. Ma- reşal Badoğlio ve mareşal Balbo bu- | | gün geleceklerdir. Alman, Japon, İspanyol ve Macar gazetelerinin manevraları takib et- melerine müsaade edilmiştir, Gazeteler, manevra bölgesindeki otellerin harakât müddetince yaban- cı misafir kabul edemiyeceklerini ya- ziyorlar. Roma I — Harekâta takriben yüz elli bin asker iştirak edecektir. İtalyan filosunun manevraları Roma 1 (A.A.) — Resmen bildiril diğine göre amiral Grasslann ve bin- başı Regulado'nun kumandaları &i- tında bir Alman ve bir İspanyol de- niz heyeti 24 den 30 temmuza kadar Orta Akdenizde yapılan İtalyan de- niz ve hava kuvvetlerinin manevrala- rını müteakib amiral Cavaznari'nin riyasetinde akdedilen deniz ve hava kuvvetleri erkânı harbiye Konferan- sına iştirak etmiştir. Konferans «*Polâ» kruvazöründe ce- reyan etmiştir. Bu manevralara 400 tayyare ile birinci ve ikinci deniz filoları iştirak etmişlerdir. Neşredilen bir tebliğde bu manevralar «şimdiye kadar yö pılan manevraların en mühimiz ola- rak tavsif edilmektedir. Hatayda dağ alayımızın manevrası (Baş tarafı 1 nci sahifede) göstermiş oldukları ileri hareketten memnuniyetle bahsetmiş ve takdirle. rini izhar etmiştir. Bu toplantıda bulunan ve her sınıf halkı temsil eden mümessiller, valinin takdirlerini teşekkürle karşılamış ve Hataylıların cümhuriyet rejimine ve onun bütür icaplarına karşı beslemek. te oldukları derin ve sarsılmaz bağlı. liğa tercüman olarak henüz kanun. Jarımıza uymuıyan ve şurada ve bura- da kalan kılık kıyafet noksanlarının da şu bir İki gün içinde zail olacağını ve bilhassa asil Türk kadınına yakış- mıyan peçenin yırtılıp atılacağından emin olmalarını bildirmiştir. v Antakya 1 (A.A.) — Halkevi köycü- lük kolu, Halkevi başkanı Ezersin işti. rakile Kuseyir köylerinde bir tedkik gezisi yapmıştır. Bu gezişe Ziraat Ve- kâleti köycülük şube müdürü Reşid de katılmıştır. Kol, Hanyolu, Karbe- yaz ve Karsu köylerinde köylülerle te- mas etmiş, köylülerimizin ihtiyaçları tesbit olunmuş ve bağ hastalıkları in. celenmiştir. Köylülerimiz bu ziyaret vesilesile | anâvatana kavuşmalarından dolayı canlı tezahürat yapmışlar ve her ihti- yaçlarının yerine getirileceğinden emin| olduklarını söylemişlerdir. Sivrisinek mücadelesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) mizdeki neşriyatı ehemmiyetle nazarı dikkate almış ve bu hususta Sıhhiye Vekâletine göndermek üzere bir ra- por hazırlamıştır. Mücadele lâzımdır Sıtma mücâdele heyeti Pendikten Haydarpaşa ve Kadıköyüne, bir de Rumeli tarafında Yeşilköy, Filorya, Çekmece gibi Vekâletçe tesbit edil- miş mücadele mıntakalarında sivri- sinek sürfelerini imha etmek üzere mücadele etmektedir. Şehrin diğer mıntakalarında sivrisinek istilâsı mü- cadelesiz kalmaktadır. Sıhhiye Vekâ- leti, neşriyatımızı Vilâyet makamı gibi ehemmiyetle nazarı dikkate alır, Anadolu yakasında olduğu gibi Şişli, Nişantaşı, Maçka ve havalisinde de devamlı ve esaslı mücadeleye girişir- se başta sıtma olduğu gibi bir çok hastalıkların müvellidi olan bu belâ- dan burasını kurtarmış olacaktır. Sıhiye müşteşarı doktor Asım bu- gün şehrimize geleceğinden Sıtma mücadele reisi doktor Mithat bu ha- valideki sivrisinek istilâsı etrafında izahat verecektir, Sıhhiye müdürünün izahatı Sihhiye müdürü dökler Ali Rıza Alınan tedbirler etrafında bir muhar- ririmize şu izahatı vermiştir: « — Bugün Belediye sıhhat işleri müdürünü, Beyoğlu, Beşiktaş Bele- diyeleri başhekimlerile hükümet dok-, torlarını davet ettim. Kendilerile va- sebebiyet veren mahallerde araştır- malar yapılacaktır, Buralarda su bi- rikintisi, açık kuyu, lâğım varsa ma- zol dökülecek, açık Jâğımlar, çukur Jar hemen kapatılacak, evler içindeki kuyu ve çukurlara da mazot dökül- mekle sivrisinek sürfelerinin oimha- sına başlanacaktır. Bunun için Vilâ- yet icab eden miklarda mazot satın alacaktır. Bu mücadele Taksim, Şişli, Nişan- taşı, Maçka, Beşiktaştan başka Ba- kırköy, Yeniköy, Sarıyer, Üsküdar, Çamlıca, Çengelköyünde de yapıla. caktır. Gayet ciddi ve esaslı surette yapılacak bu mücadele neticesinde on beş güne kadar bu havalide sivri- sinek kalmıyacağını kuvvetle ümid ederiz.» Yukanda kaydettiğimiz semtlerde sivrisinek istilâsının tahammül eğik mez bir hal aldığı etrafındaki neşri- yatımız üzerine fevkalâde alâka gös- teren doktor Lütfi Kırdar, mücadele- ye bir dakika teahhur edilmeksizin başlanmasını ve mücadele sâfhaları- nın her gün kendisine muntazaman bildirilmesini istemiştir. Valimizin bu hassasiyetini memnu- niyetle kaydediyoruz. Alınacak ted- birlerin iyi bir semere vereceğinden eminiz. Yalmz bir vakitler adetâ sivrisineklerin: menşei ve vatanı gibi telâkki edilen Erenköyünden bu hâ- şareleri temizlemek için bir kaç sene mücadele etmek Iizım gelmiştir. Bİ AKŞAM Polonya yolile Fransaya 742 kişi iltica etti Paris 1 (A.A.) — Dün akşamki «Le Bolr» gazetesi, İsveç bandıralı «Kas- telholm; vapurunun dün Gydinia”- dan Calais'ye 177 Çek mültecisi ge- tirdiğini yazıyor. Bugün de 585 mülteci ile Polonya bandıralı Chroby vapuru Boulmgne'a gelecektir. Gazeteye göre, bunlar Alman işga- linden kaçarak Polonyaya iltica et- miş ve şimdi Fransız ordusuna alın- malarını istiyen Çek subaylarile tay- yarecileridir. 1 şişe bira 16 kuruşa satılacak (Baş tarafı 1 nci sahijede) Yaptığımız hesaplara göre, ağus- tosun 15 inden itibaren müdafaa vergisi hariç olmak üzere bir şişe bi- rayı yurdun her tarafında 15 kuru- şa satacağız. Bu bedele 1 kuruştan ibaret olan müdafaa vergisi de İlâve edildiği takdirde 16 kuruş olacaktır. Malümunuz olduğu üzere halen bir şişe bira 30 kuruşa satıldığına göre bir şişede yapılan tenzilât mik- tarı 14 kuruştan ibarettir. Biranın fıçı ile satışında bu ten- zilât miktarı daha çoktur. ettiğimiz fiyata göre, tenzilâttan sonra. fıçı İçinde bir litre bira 24 ku- ruşa satılacaktır, Bir şişe yarım litre olduğuna göre bu miktarın fıçı da- hilinde satış bedeli 12 kuruş olacak- tir. Tenzliât zamanının ağustosun 15 ine kadar tehiri İnhisarlar idaresi tarafından bu işin tanzimi zarure- tinden ileri gelmiştir. 'Tenzilât yapıldığı gün bayilerin ellerindeki biralar tesbit edilecek ve fiyat farkları kendilerine ödenerek hiç kimsenin zarar görmesine mey- dan veriimiyecektir. Bir gazete fiyat tenzilinden dolayı bayilerin zarar görecekleri korkusu ile satmak için dükkânlarına bira al- mak istemediklerini yazdı. Böyle bir şeyden haberimiz olmamakla beraber söylediğim gibi böyle bir endişeye de sebep ve mahal yoktur, Bira fiyatının tenzili ile takip ey- lediğimiz gaye müskirat istimalini itiyat edinmiş olanların derecesi da- ha hafif içkilere rağbetlerini temin- dir. Yoksa biz, müskirat istimalini itiyat etmemiş olanlara bunu itiyat etmelerini tavsiye edecek değiliz. Sa- dece içenlere biranın râkıadan daha iyi olduğunu ifade etmek İstiyoruz. Rumen - Macar hududun- da veni bir hadise (Baş tarafı 1 inci sahifede) nakliyatı yapmak teşebbüslerini tek- rarlamalarıdır. Rumen hudud müha- #ızları salerlara ihtarda bulunmuşlar, fakat salclar buna rağmen Macar hudud muhafızlarının Kurşun aleşi- nin himayesinde sallarını sürmekte devam eylemişlerdir. Tebliğ, hadisede ölü ve yaralı olup olmadığını tasrih etmemektedir, Bu hadise üzerine 'Tissa üzerinde seyri 'Tesbit | Sahte 11 Kıymetli bir misafir (Baş tarafı 1 nci sahifede) Dünya vaziyetinin çok karışık ve gergin bulunduğu bir sırada müttefik devletin Akdenizdeki kuvvetleri baş- kumandanının memleketimizi ziyare- ti alelâde bir nezaket çerçevesini aş- makta, Türkiye ile İngiltere arasm- daki dostluğun kuvvetini göstermek- tedir. Muhterem misafirimize «hoş geldiniz» der ve İngiliz bahriyelilerini selâmlarız. ** İngiliz Akdeniz donanmasına men- sup bir filo bu sabah limanımıza gel, miştir. Filo, amiral gemisi olan Wars- pite dritnotile Cossack, Zulu, Nubian, Maori torpido muhriplerinden mü- rekkeptir. Warspite zırhlısında do- nanma başkumandanı amiral sir A. B. Cunningham bulunmaktadır, Bu sabah saat yedide Köprünün Haliç İskelesinden kalkan bir motör- Je amiralın mihmandarlığına tayin edilen subaylarımız Marmaraya açıl. mışlardır. Filo ağır ağır yoluna de. vam ederek saat dokuzda Selimiye önüne gelmiş ve 21 pare top atarak şehri selâmlamıştır. Bu selâma mu- kabele edilmiştir. Müteakiben Wars- pite ile Yavuz arasında da toplar atı- larak selâm resmi ifa edilmiştir. Bu sırada motör zırhlıya yanaşmış ve istikbal heyeti yukarı çıkarak ami- | ralı selâmlamış ve «hoş geldiniz» de- miştir. Saat 9,30 da İngiliz konsolosu, onda amiral Şükür Okan amiralı ziyaret etmişlerdir. On buçukta İstanbul ku mandanı general Hâlis Bıyıktay, Wars» pite gemisine giderek amirala «hoş geldiniz. diyecektir, Sir A. B. Cunningham bugün saat 11,15 te Dolmabahçe rıhtımına çıka- rak doğruca İngiliz sefarethanesine gidecektir. İngiliz amirslı, korgeneral Halisin ziyaretini saat 12 de maka- mına yapacağı ziyaretle iade edecek- tir. Öğle yemeğini hususi surette İn. Eliz sefarethanesinde yiyecek olan amiral, 12,30 da İstanbul Vailisini ma- kamında ziyaret edecektir. Vali ve Be. lediye Reisi B. Lütfi Kırdar, saat 16 da ziyareti iade edecektir. Gece 20,30 da Vali ve Belediye Re- isi B, Lütfi Kırdar tarafından bir zi- yafet verilecek, bunu bir suare takip edecektir. İkinci gün — Yarın saat 10 da İn- giliş amiralı, refakatinde, mihman- darlığa tayin edilen Deniz Harp aka- demisi kumandanı kurmay albay Ne. cati Özdeniz ve deniz önyüzbaşısı Rah- mi Canip olduğu halde, Taksim Cüm- huriyet âbidesine gelerek merasimle çelenk koyacaktır, Buradaki merasi- me İngiliz, Türk bahriye lutaları iş- tirak edecektir. Saat 13 te donanma kumandan amiral Şükür Okan tarafından mi. safir amiral şerefine Yavuz harp ge- mimizde bir öğle yemeği verilecektir. Yemekten sonra Yavuzda toplanmış olan İngiliz, Türk zabitleri hususi bir vapurla Boğaziçinde bir tenezzüh ya- parak tekrar Yavuza döneceklerdir. Saat 22 de İngiliz sefarethanesin- de bir resmi kabul yapılacaktır, Üçüncü gün — Muhterem misafiri. miz Yeşiiköyden hareket edecek hu-* susi bir tayyare ile Ankaraya gidecek- tir. Yeşilköy hava istasyonunda aske- Tİ teşyi merasimi yapılacaktır. Mera- sime İstanbul kumandanı general Ha- Mis Bıyıktay, Donanma kumandanı Şü. seferin tansimi için yapılmakta olan İkür Okan, İstanbul Merkez kumandanı Rumen - Macar görüşmeleri tatil edik miştir, Budapeşte 1 (A A.) — Macar ajan- sı, Macar - Rumen hududunda yeni bir hadise çıktığını ve bir Macar hudud muhafızının yaralandığını bildirmek- tedir. Macar ajansına göre, Rümen as- kereleri sabah saat 7 ye kadar Macar köprü muhafaza karakolunun bulun» duğu Pecso mevkii istikametine silâh ve makinelitüfek ateşi açmışlardır. Macar ajansı diğer taraftan Ru- menlerin bu mevkie doğru bir batar- ya da yerleştirmiş olduklarını ilâve eylemektedir. ELEYEN EEE ERLER SEE EEE EE TARA lerin istilâsından tamamile kurtar- mak için devamlı mesai ve mücadele Yizımdır. Bu da Belediyeden ziyade Sıhhiye Vekâletine ald kanuni vazife- ler çümilesindendir. Bu vesile ile Sıh- biye Vekili B. Hulüsi Alalaşın ehem- saat 10 da albay Cemal ve bir kıta asker iştirak edecektir. Amiral ayni gün öğleye doğ, Tu Ankaraya muvasalat edecektir. An- kara hava istasyonunda yapılacak as- keri istikbal merasimine Mili Müda- kumandanı, Milli Müdafaa Vekâleti erkânı ve bir bölük asker ile bando muzika iştirak edecektir, Amiral Sir A, B. Cunningham, hava istasyonundan doğruca Ankarapalasa giderek dalrei mahsusada bir müddet istirahat edecektir. Bundan sonra mi- safir İngiliz amiralı, Çankayadeki Ri. yaseticümhur köşküne giderek defte- ri mahsusu imza edecektir, Müteaki- Orman umum müdürlüğünden ben dost İngiliz amiral, Genel Kurma Başkani mareşal Fevzi Çakmağı, Mil li Müdafaa Vekili general Naci Tınaği Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlumu Xi makamlarında ziyaret edecektir. Bü ziyaretler, mutad şekilde iade olunge caktır. Mareşal Fevzi Çakmak, 13,30 da amiral sir A. B. Cunningham $6 refine Ankarapalasta bir öğle ziyafeti verecektir. Yemekten sonra, dost İngiliz ami ralı, Reisiçümhur Milli Şef İsmet İnöst nü tarafından Çankayada kabul edis$ lecektir, (Son dakikada Reisicümhur; İsmet İnönünün şehrimizi ziyaretleri” tekarür ederse, programın bu kısmını da icab eden tadilât yapılacaktır.) Amiral sir A, B. Cunningham, Sasi at 17 de, hususi tayyare ile Ankara hava istasyonundan hareketle şehris mize gelecektir. Gerek Ankarada, gesi rekse Yeşilköyde mutad teşyi ve istik bal mergsimi yapılacaktır. il Üçüncü günün şehrimize ait prof gramı da şu surelle tesbit edilmiştiri ve Öğleden evvel İngiliz zabitan ve müs rettebatı müzeleri, camileri gezeceketi lerdir, Saat 13 te harp filosu kumansf danı âmiral Mehmed AH tarafından şehrimizdeki İngiliz bahriyelileri şergi fine Moda Deniz klübünde öğle yemez iğ ği verilecektir. Öğleden sonra misağiği lerimiz şehri serbesçe gezeceklerdini$ Saat 17 de Türk-İngiliz filoları futbol takımları arasında Fenerbahçe stadyoj munda bir Gostluk maçı yapılacaktır. A Gece 22 de İngiliz amiralı Warspite'iöj bir suare Verecektir i Dördüncü gün — Öğleden evvelği misafir gemiler, hususi olarak gezilesi cektir.' Halkı, gemilere İngiliz motös leri taşıyacaktır. Saat 13 te amiral sig A. B, Cunningham, amiral gemisindöğ bir öğle yemeği verecektir. Öğleden sonra “İngiliz büyük elçisi, bahriyeli leri kabul edecektir. Gece 20,30 da amiral Şükür Okan, Tarabyada Sümel palasta bir veda yemeği verecektir. Ye mekten sonra hususi motörlerle Bos gaziçinde bir tenezzüh yapılacaktır. Beşinci gün — Bugün pazara tesasi düf ettiği için, İngüiz gemileri, halkın siyaretine açık bulundurulacaktır. İm giliz filotillâşının pazar akşamı limas mımızdan ayrılacağı tahmin edilmek. tedir. Gelen gemiler Warspite 31,100 ton hacminde çok kuvvetli bir gemidir. 913 senesinde denize indirilmiş, üç sene evvel yenii baştan yapılmış kadar mükemmel sui rette tamir edilmiştir. Geminin başi bea silâhları 8 aded 38.1 lik, 8 adet 15,2 lik, 8 adet 10,2 lik ve 26 hafif topsi tan mütekkeptir. Sürati saatte 25 mildir. Zırhlıya refakat eden Cossack, Zus İ lu, Nubian, Maori torpido muhripleriii İngilterenin en yeni gemilerindendir ği 935 bahriye programı mucibince in.“ şasına başlanan bu gemiler iki sene eyi vel donanmaya iltihak etmişlerdir Gi Hepsi ayni sistemdir. Hacimleri 1,850 ton, süratleri 37 mildir. Her biri gil adet 12 Hik ve birçok hafif toplar ve torpido kovanlarile mücehhezdir. i M Malaya futbolcularının İzmirde yapacağı maçlar İzmir 1 (A.A.) — Yarın imanımiz Ü za gelmesi beklenen Malaya gemisinin 9 İutbol takımı ile İzmir muhteliti ara. Si sında yapılacak olan iki maçtan bisciğii rincisi 3 ağustos perşembe ve ikincisi 5 ağustos cumartesi günleri saat 17 de Li Alsancak stadında yapılacaktır. Mâ- nü ayrılacaktır. in Moskova Ziraat sergisi açıld Moskova 1 (AA.) — B. Molotof; i bugün Moskova civarında Ostanki* nada Sovyetler Birliği büyük ziraat sergisini açmış ve bu merasimde bü- tün hükümet ve parti ricali birçok mebuslar, Kordiplomatik ve birçok zevat hazır bulunmuştur. ZAYİ — 1904 senesinde Galata Getro“ vagan lisesinden aldığım diplomayı zayi ettim. Yenisini çıkaracağımdan Obükm yoktun, Armanak Vaban Ami izi Yeniden âçılacak orman işletme revirlerinde istihdam edilmek üzere alisf nacağı evvelce gazetelere ilân olunan 5 muhasiplik için Ankarada müsabaka imtihanı yapılması kararlaştırılmıştır. Evraklarını Umum müdürlüğe gönei dermiş olan taliplerin imtihana iştirak etmek üzere 14/8/939 Pazartes) günü Or Umum ürlüğü LULU N