11 Temmuz 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

11 Temmuz 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

ç b Ni Galatasaray mı - Demirspor mu? Futbol federasyonu averajın — ar Beşiktaş ile Demirspor arasında Pazar günü yapılan müsabaka İle bu seneki milli küme maçları bitmiş işe de esasen gürültülü bir şekilde başlayan bu karşılaşmaların nihaye- W de yine büyük ihtilâflara yol aç- mış bulunmaktadır. İhtilâfın merkezi sikleti bu seneki şampiyonu tayin keyfiyetindedir. Mili küme puanlarına göre 35er müsavi puanla başta bulunan Gala- tasaray ile Demirsporun hangisinin birinci sayılacağını meydana çıkara- cak olan gol averaj İşi, bir türlü hal- ledilememiş bulunmaktadır. Üç sene €vvel mlili küme maçları ortaya ko- nulduğu zaman federasyonca tesbit edilen talimatnameye göre müsavi puanda bulunanların gol averajla tayin edileceği tasrih edilmiş bulun- masına rağmen hükmen mağlübiyet hallerinde galibe verilecek $ gol ve 3 puana mukabil mağlüba verilmesi mülteamil olan 0 puan ve 0 gol key- yeti bu seneki milli küme talimat- namesinde esaslı surette tasrih edil- memiş bulunmaktadır. Şimdiki futbol federasyonu eski talimattaki bu dereceyi kendi noktal nazarına göre tefsir ederek hükmen mağlübiyet halinde galibe verilecek 3 gole mukabil sahaya gelmiyerek hükmen mağlüp edilen takım aley- hine de 3 gol hesaplanması icap ede- ceği kanaatini İleri sürmektedir. Federasyonun bir formülü ile bir takım hem hükmen mağlüp olduğu çin O puan alıyor ve hem de yediği göllere hayali olarak 3 gol ilâve edi. Hyor ki bu hareket bir takımı iki de- İs mağlüp etmekle müsavidir. Eski averaja göre, Galatasarayın attığı 43 gole mukabil yediği 19 gol üzerinden alınacak nisbet 2.26 ve De- mirsporun attığı 35 göle mukabil ye- diği 16 gol üzerinden âiınan nisbetin 3.19 olması ve büyük nisbetin daha makbul ve muteber bulunması tabii olduğu hâlde federasyon bu sene bu formülü tatbik etmek İstememekte- dir, Hangi sebeple ve hangi usule uyu- larak (hesaplandığını bilmediğimiz yeni formülile Galatasaray ile Beşik. taş arasındaki oynanmayan müsa bakanın Galatasaray aleyhine kay- dedilecek 3 golle bülün sezon yediği göllerin adedi 22 ye çıkarılmış ve nis- bet te 1.9 küsura iblâğ suretile Demir- sporun şampiyonluğu dünkü akşam refiklerimiZden birinde çıkan (fede- içinden çıkabilecek mi? dig gr Henüz bir karar yok Ankara 10 (A.A.) — Beden ter. piyonluğuna hak kazandığı ve- saik ve mevzuat üzerinden fede- rasyonca tetkik edilmekte olup bu hususta henüz verilmiş hiç bir karar yoktur. Her iki tarafın hakları kâfü olacak karanın tebliğine değin söylenilecek söz- lerin veya intişar edecek yazıla- rın indi weütaldalardan ibaret olabileceğini tavzih ederiz. miyeye bildirilmiştir. Birbirıne zıd beyanatlar Yukarda tafsilâtını verdiğimiz ih- tilâf hakkında dün sabah, refikleri. mizden birine telefonla federasyonlar dairesi reisi bay Ziya Ateş beyanatta bulunarak gol averaja göre Galata- sarayın şampiyon ilân edileceğini söylemiş bulunmasına rağmen bir iki saat sonra esbabinı tahmin edeme- diğimiz yeni bir beyanatla birden- bire Demirsporun yine gol averaja göre şampiyon ilân edilmesi lâzım geldiğini bildirmiştir. İşin asıl garip tarafı bu iki beya- nattan sonra diğer bir refikimiz me- seleyi daha etraflıca tahkik için ye- niden bay Ziya Ateşe müracaat ede- rek işin aydınlatılmasını rica etmiş ise de mumaileyh hiçbir gazeteye be- yanat vermediğini ve keyfiyetin tet- kik safhasında olduğunu söyliyerek birbirini takip eden evvelki sözlerini nakzetmiştir. Şu üç birbirine sd beyanata be- karsak milli küme şampiyonunun gol averajla tayini işinde federasyo- nun da kararsiz bulunduğu ve ihti- lâfm yine beynelmilel federasyona kadar aksedeceği anl 9/7/939 tarihinde toplanan klübü- müzün fevkalâde kongresi, cemi- yetler kanununa göre nizamnamede bazı maddeleri tadil ile klüp ismini (Topkap) spor klübü olarak kabul rasyon reisinin beyanatile efkârumu- etmiştir. e Çocuk, annesinin yanına gitmiyor Mahallebici ile birlikte adliyeden çıktı Bir kaç sene evvel Fatma İlhan adında bir kadın mahkemeye müra- caat ederek Nermin adındaki kızının, Ali adında bir mahallebici tarafın dan kaçırıldığını iddin etmiş, ço- cuğun kendisine iadesini istemiş ve senelerce devam eden muhakeme ne ticesinde Nerminin hakikaten Fatma İlhanm çocuğu olduğu mahkemece sabit olduğundan çocuğun mahalle- bici Ali ile karısı Nezahetten alınarak Annesi Fatma İlhana teslimine karar verilmişti. Mahkemenin bu kararı kesbi kati. yet ettiği cihetle Patma İlhan mah- keme ilâmını beşinci icra dairesine ve- rerek çocuğun Aliden alınp kendisi- ne teslim edilmesini istemiş ve beşin- ci icra dairesi de çocuğu getirip an- nesine teslim etmesi için Aliye tebli- gat yapmıştır. Nerminin dün icraya getirilip tes- lim edilmesi kararlaştırılmış ve öğle- den sonra Fatma İlhan çocuğu almak üzere beşinci icra dairesine gelmiştir. Biraz sonra Ali ile Nermin de icraya gelmişler ve teslim muamelesine aid evrak tanzim olunarak Fatma İlhan çocuğunu teslim aldığına dair evrakı imzalamıştır. İmza muamelesini müteaklib çocuk her nedense annesini istemiyerek yi- ne mahailebici Alinin yanına gitmek arzusunu göstermiş, Ali de kalabalık arasında bir aralık Nermini alıp sa- vuşmuştur. Nerminin, Ali tarafından Adliye- den çıkarılması bir hayli gürültüyü mucib olmuş, Fatma İlhanın bağır- ması üzerine bir çok kimseler merdi- venlere toplanmışlar, icra dairesinin önü geçilemiyecek hale gelmiştir. Fatma İlhan bu vaziyet karşısında tekrar beşinci icra dairesine müre- cant ederek çocuğunun zorla Aliden alınıp verilmesini istemiştir, Yol faaliyeti İhale edilen yollardan bir kısmının inşasına başlandı Vüâyet yol proğramına dahil olan yollardan bir kısmı daha inşa ve ta- mir edilmek üzere ihale edilmiş. Bir kısmının da inşasına başlanmıştır. Bu yollar içinde Bakırköy - Kazlı- çeşme asfalt yolunun tamiri müteah- hide verilmiştir. Caddebostan - İskele yolunun katranlanmasına başlarımış- tır. Yeşilköy « Londra asfalt yolunun 4 kilometrelik iltisak kısmı bitmiştir. Erenköy verem sanatoryomu - Kur- bağalıdere yolu bitmek üzeredir. 18 bin liraya keşfedilen Paşabahçe - Bey- koz yolile bedeli keşfi 20 bin lira olan Kartal - Yakacık yolunun keşif plân- ları Nafia Vekâletince tasdik edilerek iade edilmiştir. Erenköy - İçerenköy, Bostancı - İçerenköy yollarının keşif plânları da tasdik edilmek üzere Na. fia Vekâletine gönderilmiştir. Türkspor klübünün kongresi Türkspor klübünden: <Türkspor klübü, ana nizamname- sinin tatbiki için azalarının il tem- muz 939 tarihli sal günü saat 20,30 da merkezimize (Beyoğlu Kor- delâ sokağı No. 77) buyurmalarını rica eder, 19 temmuz 939 Esham ve Tahvilât Ergani ABÇ 19.22 Sıras - Erzurum TO 19.89 » » v. 1989 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 4 New-York 109 Dolar 126476 Paris 100 Frank 3308 Milâno 100 Direk 6.4 Cenavre 100 Isviçre Pr. 2858 Amsterdam 100 Florin 612825 Berlin 100 Rayşmark 50.835 Brüksel 100 Belga 215225 Atina 100 Drahmi 1.0828 Sofya 100 Leva 155 Prag 100 Çokoilovak Kr 43525 Madrid 100 Pezeta 14.035 Varşova 100 Zioti 23.846 Budapeşte 100 Pengo 24042Ş Bükreş 100 Ley 0.906 Belgrad 100 Dinar 28025 Yokohama 100 Yen 3482 Stokholm 100 İsveş Pr. 30.5828 Moskova 100 Ruble 23 9025 MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika No, 63 Italya ile suln nihayet Uşi'de imza ediliyor 13 ağustosta müzakereler yeniden | başladı. Nabi beyin talimatı biribirini müte. akıp bildirilmek Üzere beş hal sureti- ni ihtiva ediyordu. Bunlardan birincisi ve ikincisi İtal. yanların Trablus ve Bingazide bir kı- | sım araziden vaz geçmelerini tazam- mun ediyordu. İtalyan delegeleri İtal- yada neşredilen hükümranlık kanu- nuna mugayir olduğu için bunu he- men reddettiler. Üçüncüsünde Trablus ve Bingazide İtalya için Fransanın Tunustaki va- ziyetine muadil bir vaziyet kabul edi- Myordu. Bu şekil ile Osmanlı devleti bu iki eyaletin tasarrufunu fiil suret- te İtalyaya bırakmış olacaktı. Bu yalnız müslüman efkâr ve his- siyatı umumiyesini yatıştırmak (1) için bir formülden ibaret kalacaktı, İtalyanlar bunu da kabul etmediler. Dördüncüsü sahilde iki limanın kati hükümranlığını İtalyaya terk ile iki eyalette muhtariyet tesisi idi. Bu da redde uğrayınca beşinci ve 80- nuncu teklif ortaya konuldu. Bu tek- lif ile Trablusgarbin İtalya hâkimiye tine terkile Bingazide muhtariyet te- sis olunması şıkkı ileriye sürüldü. Bu da İlalyanlarca hiç kabule şa- yan görülmedi. Bunun üzerine Osman- lı delegeleri Babığliye gönderilmek üzere İtalyanın esaslı metalibi hak- kında bir teklifname vermelerini İtal yan delegelerinden istediler, Onlar da muvafakat ettiler, İtalyan delegeleri hükümranlık meselesinde uzlaşma $6- killerinden hiçbirisine yanaşmadılar, Ancak tâll noktalarda bazı müsaade- lerde bulunabileceğini gösterdiler. Mükâleme inkıtaa uğramak ihtima- Mi hasıl oluyordu. Giolitti ise bunu is- temiyordu. Bu sebeple İtalyan delegelerini 'Tu- rin şehrinde yanına davet etti. Bun. larla ağustosun yirmi beşinde Bolon- ya otelinde buluştu; şu talimatı ver- di: (Osmanlı hükümeti Trablusgarp ve Bingazi halkının istiklâllerini ilân ede- cek ve halife namına dini bir mümes- sil tayin eyliyecek; İtalya muahedeye yazmamak suretile yerlilere müm- kün olan her türlü müsaadelerde bu- lunacak; Osmanlı hükümeti de gene muahedeye yazılmamak üzere Ege ada- ları halkına imtiyazlar verecek ) Bu proje iki taraf murahhasları ara» sında ağustosun yirmi yedisinde mü- zakereye konuldu. Osmanlı delegeleri dini mümessil -müftü- tayinini hususi bir müsaade gibi telâkki etmediler. Bu mümessilin bir «bey» olmasını istediler, Bu «bey» İtalyanlarca bir, iki sene sonra «müz'ic» addedilir de Trablustan ih. raç olunursa Babıâlinin bunu İtalya ve diğer devletler nezdinde bir protes- to ile iktifa eyliyeceğini de ilâve etti. ler. (2) Artık bir hal sureli bulunmasına yaklaşılmaktla idi. Bu sırada muhtelif teklifler, muhtelif telkinler eksik ol- müuyordu. Fiilen idare İtalyanlarda bulunmak ve biribirini hiç bilmiyormuş gibi dav. ranılmak üzere eyaletlerin iki hüküm- ranlık altına girmesi, Babıâlinin İngil- terenin tavassutunu istemesi, Ameri- ka Birleşik Devletleri reisinin tavassut eylemesi, İlalyanın Trablusun zıya- na mukabil iki zırhlısını Osmanlı dev. letine devir ve ferağ eylemesi, İtalya siyasi ve iktisadi meselelerde Osmanlı devletine zâhir olmak üzere aktedile- cek bir Avrupa konferansında Babıâli. nin 'Trablusgarbin ilhakı meselesine itiraz etmemesi gibi; Nogara, Fransa- nın eski elçilerinden olup Türkiye iş âleminde mühim mevki olan Paul Revoli, Karisbadda bulunmakta olan Marki Garoni -İtalyanın İstanbul el. çisi idi. Paristeki Osmanlı elçisi, İtal- yanın Paris elçisi Tittoni bu teklif ve telkinlerin müzakerelerine iştirak edi- yorlardı. İtalya anlamış idi ki, Trablusgarp meselesi artık Osmanlı devleti için bir şekil meselesi haline gelmişti. Fa- kat İtalya hükümeti kati hükümran- lık kararında İsfar ettikçe bu şekli Tabii, böyle bir vaziyet siyasi, mali entrikalara da müsaid bulunuyordu. Trablusta asker ümerası sulh âkd- olunsa bile kendilerinin . İtalya ile harbe devam edeceklerini İstanbula telgrafla bildirmişlerdi. İstanbuldaki Arap mahfellerinde 'Trablusun İtalyaya terki bütün islâm âleminde Osmanlı hilâfetinin nüfuzu- nu kıracağından, Osmanlı padişahı- nın hilâfetten sukutunu intaç eyliye- ceğinden bahsediliyordu. Babıâli yeni bir tereddüd devresi geçiriyordu. Vükelâ heyeti evvelce Romada 86- farette bulunmuş olan Ticaret ve Zi- raat Nazırı Reşid paşayı İtalya Başve- kili Giolitti ile gizlice temasta bulun- mağa memur etti İtalya hükümetine İstanbuldan ve- rilen haberlere göre Reşid paşa İtal. yanın arzusuna göre sulh aktedilme- sine mukabil Balkanlarda hazırlan. makta olan buhranda Osmanlı devle. ti lehine mühim siyasi taahhüdlerde bulunmasını istiyecekti. Giolitti eğer Osmanlı hükümetince İtalyanın iki eyalet üzerinde hüküm- ranlık hakkı tanınmıyacak ise Reşid paşanın memuriyetinden bir fayda beklenmemesini Babiâliye . bilvasıta ihbar etti. Bu ihbara rağmen Resid paşa istan- buldan hareketle Viyanaya vardı, Ora- dan Giolitti ile İtalya hududuna ya- kın bir yerde buluşmak ve görüştük- ten sonra İsviçredeki Osmanlı mu- rahhaslarına iltihak eylemek üzere yo luna devam eylemek haberini gönder. di. Giolitti İtalya Başvekilinin Osman- lı nazırı İle görüşmek için asla bir s6- yahat ihtiyar elmiyeceğini, böyle bie seyahatin temasın gizli vukuu maksa- dına da münafi olacağını, ancak ken. disi bir hafta için Kavura gideceğin- den Türen şehrinde buluşmak kabil olacağını bildirdi. Reşid paşa vükelâ heyetinin mülâ- katın İtalya haricinde olmasına karar vermiş bulunması hasebile itizar ile Uşiye giderek iki Osmanlı murahha- sile birleşti İtalyan murahhaslarından Fusinata ile Reşid paşa arasında eskidenberi müârefe vardı. İtalyan O murahhası Reşid paşadan talimatının İtalyaya Balkanlarda siyasi elbirliği lüzumunu anlatmaktan ibâret olduğunu öğ- rendi, İtalya ise buna bağlanmağa katiyen yanaşmadı. Giolitti adalar elinde bulunduğu st- rada Balkanlarda bir hâdise çıkarsa bunun İtalyaya büyük menfaat temin edeceğini, vakit kaybetmek İtalyanın hiç işine gelmediği için böyle bir hâ- dise zuhuru Üzerine hemen müzake- reyi keseceğini Osmanlı delegelerine tebliğ eylemelerini İtalyan delegeleri- ne bildirdi. Devletlere de sulh müzakerelerinin inkıtal takdirinde İtalyanın Osmanlı devletinin hayati noktalarında ve pek şiddetle harbe devam eyliyeceğini teb- diğ etti. Reşid paşanın talimatı işi bir neticeye bağlamağa müsald değildi. Kendisi böyle ağir bir mesuliyeti ak mak istemiyor, makamı dolayısile müş rahhaslar heyetinin riyasetine geçe- cek yerde bunların siyasi bir müşaviri gibi davranıyordu. Yirmi beş gün müzakereden sonra eylülün altısında Osmanlı delegelerinin yaptıkları teklif esas ittihaz edilerek cereyan eden mükâlemeler neticesin- de kati muahedeye zemin teşkil ede- cek bir gizli anlaşma şeması vücude getirildi. Bu şema muvafık görüldüğü takdirde delegelerce imzâ edilmek ÜzOm re Babıâliye gönderildi. Fakat Babığli buna üç hafta cevap vermedi. İtalya hükümeti teşrinievvelin ikisinde bu şema sekiz gün içinde Imza edilmediği takdirde müzakereyi keseceğini tebliğ etti, (Arkası var) (4) Gioliti hatıratında Nabi beyin Pransizea (duper) tabirini kullandığını diyor, (2) Giolitti hatıratında bu «bey. hak- homme