26 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

26 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Dünyanın en mükemmel itfaiyesi Londra itfaiyesinde neler vardır, itfaiye nasıl çalışır ? | Efradın hayatını korumak için alınan tedbirler, dumandan boğulanları kurtarmak cihazları ' Londra itfaiyesinde seyyar havuz, maske ve gaztorbası , Bir şehir için itfaiye teşkilâtının ne kadar büyük bir ehemmiyeti haiz oldu- Du takdir etmek güç değildir. Hele biz #stanbullular bunu çok yakından bili- Tiz, Eskiden, itfaiye teşkilâtımız bugün- kü mödern ve mükemmel şeklini alma» dan evvel İstanbulda bir itfaiye teşkilâ- fa âdeta yoktu. Bir kıvılenmın şehrin bü- yük bir semtini alıp götürdüğü bu de- Yirlerde İstanbul her gün yanmak teh- Mikesi içinde idi. Bugün itfaiye teşkilAtımız ıslah edil- miş, modern ve motörlü vamtalarla tec- hiz edilmiştir ve artık yangın şehir için büyük bir âfet olmaktan çıkmıştır. Zaten bütün medeni memleketler it- faiye teşkilâtına çok ehemmiyet ver- mektedirler. Avrupanın muazzam Ş€- hirlerinde 25-30 katlı apartımanların biribiri içine sokuldukları ve binlerce halkın avuç içi kadar küçük bir se hada yaşadıkları bu yerlerde itfaiyenin hayati kiymeti büsbütün artmaktadır, Hem insan hayatımı, hem de mili ser- veti tehdid eden yangınlar ancak mun- tazam bir itfalye teşkilâtile bertaraf €- dilebilir. İngiliz kralının taç giyme merasimi- ne devlet ricali ile beraber bütün şehir- lerin itfaiye kumandanlarının da da- vet edildiğini düşünürsek Avrupada it- falye teşkilâtına verilen ehemmiyeti de- ha İyi anlamış oluruz. Avrupa şehirlerinin en mükemmel Mtfalyesi Londradadır. Londra birkaç büyük yangın geçirerek bu felâketin Acısını yakından tattığı için son sistemi ve bütün dünya itfaiyelerine nümune olan bir itfaiye teşkilâtı vücuda getir- miştir, Ve daha mükemmel olması için de hâlâ çalışmaktadır. Londra itfalyesin! yakından tanımak bizim için-de faydalı olacağından bu- rada anlatmağa çalışacağız. İTFAİYE NEFERLERİNİN SELÂMETİ Londra itfaiyesi evvelâ efradın ha- yatına çok kıymet vermektedir, Lond- ra itfalyesinde hâkim olan prensibe gö- re; efradın iyi ve tereddüdsüz çalışma» sını istemek için onun hayatına ehem- | bu yeni miğferlerden başka üzerlerine miyet verildiğini göstermek lâzımdır. Onun hayatı emniyet altına alındıktan| giymekte ve yüzlerine de nefes mas- sonra her tehlikeye korkusuzca atılır | keleri geçirmektedirler, Neferler bu su- ve birçok kazaların önüne geçebilir. Onun için Londra itfaiye müdürlüğü efradın techizatına çok dikkat etmek- leri başlarına düşen taş ve tuğlalar- dan katiyen müteessir olmamaktadır- lor. 'Miğferlerde mantar ile kauçuğun ter- cih edilmesindeki diğer sebep de bu iki maddenin elektriği nakletmemeleridir. Londrada müteaddid vakalarla sabit ol- muştur ki, vazife başında kurban gi- AKŞAM ASKERLİK BAHİSLERİ; Askeri muharririmizden; Günün askerlik bahisleri içinde en merak uyandırıcısı muhtelif devletle- rin hava teslihatı itibarile gösterdiği gayrettir. Bu husustaki yeni haberleri sira ile yazıyoruz: E İngiltere: Bahriye programı İllustrio- us ve Vietorlous adlarında daha iki tay- yare gemisi yapmayı kararlaştırmıştır. İngiliz hava kuvvetleri Fairy Hendon tipindeki ağır bombardıman tayyare- lerinin ilk serisi olan dokuz tayyareyi hizmete sokmuştur. 1/11/936 da Down- da 68 ve 166 ıncı filolar ağır bombardı- man tayyarelerile techiz edilmişlerdir. 1/12/9386 da Weytan'daki 114 üncü fi- Toya da hafif bombardıman tayyareleri İ verilmiştir. Bu suretle 935 senesi ha- ziran ayından itibaren 29 filo yeni tay- yarelerle techiz olunmuş ve bunlardan 26 sı nizamiye ordusu, 3 ü yardımcı kuvvetler emrine verilmiştir. Nizamiye ordusu emrine verilen yeni fiolardan 18 i bombardıman, 5iav, 3 ü keşir tayyarelerile techiz olun- muşlardır. Yeniden 2000 pilot yetişti- rilmesi İngilizleri memnun etmiştir. İlk tevsi plânında bu miktarın iki se- nede yetişmesi düşünülürken şimdi 18 ayda elde edilmiştir. Şimdilik daha 500 pilot yetiştirilecektir. Hava ordusu için bu sene başına kadar tedariki düşünü- Jen 20000 gönüllüden 17,000 i hizme- te alınmıştır. Maamafih asıl tayyare adedi itibarile talep edilen miktardan İngilizler hay- di uzakta bulunmaktadırlar. 1935 deki İ Londra itfaiye neferleri başlarında ateşten müteessir olmıyan gömlekler 500 tayyarelik plânın 1938 de yüzde iki korkmadan alevler man im | ga Kp e En in 6sa5 tutulmuştu. Halbuki şimdiye ka- dar varılan 26 filoluk netice ancak 50 dir, Eskiden elde bulunan ve kulla- nılabilecek olanlarla 79 filodur, Fransa: Fransızların 3 kişilik #Potez 63» harp tayyârelerinin lisameti Rus- lara ve Polonyalılara satılmıştır. Fran- sada daha dokuz yerde yeni hava üs- leri kurulmuştur. Orange ve Chateau- Touz'da ikişer, Marsilyada bir deniz Tin içinde oksijen bulunmaktadır. Du- manlara boğulmuş bir odaya giren ne- fer bu silindirden aldığı hava ile tenef- füs etmekte ve hiç bir müşkülâta uğ- ramamaktadır. Maske bu silindire ayrı bir boru ile raptedilmiştir. << İ tüyere iiüen Yenin töşkeli olunumuş- Londra itfaiyesi neferlerin Millileştiriln ri bu suretle emniyet altına al e “e. rel larına şu tayyareler sipariş edilmiştir; 50 aded 405 Morane tek kişilik av tay- yaresi, 112 aded Bloch 131 bombar- dıman tayyaresi 4l aded, Bloch 210 bombardıman tayyaresi, Fransız hava nezaretinde «Hava si- İâhları; diye ayrı bir dalre ihdas olun- muştur, Dört şubeden ibaret olan bu dairenin birinci şubesi otomatik silâh- lar, ikinci şube bomba ve cephane, ü- çüncü şube atış, 4 üncü şube idare İş- lerile uğraşmaktadır, Ayrıca «Haya pi- yadesi> namile de iki grup meydana getirilmiştir. Gruplardan biri Reims'de diğeri Cezairdedir. Bu gruplardan her biri bir bölük avcıdan ve bunlara ye- tecek kadar büyük tayyarelerden te- rTekküp etmektedir. Ta yangınlar içinde kalarak kazazedele- rin hayatını korumak için de bazı ter- tibat almayı ihmal etmemiştir. DUMANDAN BOĞULANLAR Bon günlerde dumandan boğulanla- rı kurtarmak için yeni bir cihaz keşfe- dilmiştir. Yangınlarda dumandan bo- Bulanlar bir sedye üzerine yüzü koyun yatırılmaktadır. Kazazedenin yüzü sed- yedeki delikten dışarı çıkarılıyor ve bu- rTedan ağzına ve burnuna hususi bir boru vasıtasile oksijen verilirken efrad- dan biri sedyeyi aşağı ve yukarı sallı- yarak kazazedeye nefes aldırarak haya- tını kurtarıyor. Londrada son çıkan bir yangında bu cihazla ölmek üzere bulunan dört ka- zazedenin kurtarılmıştır. Bunun| (Fransız hava kıtalarında otomatik için cihaz Londra itfaiyesinin techizatı | toplarla atışa büyük ehemmiyet veril- meyanına ithal edilmiştir. mektedir. Fena hir havada 400 metre SEYYAR HAVUZLAR yüksekte yapılan bir atışta 15X20 met- re eb'adındaki hedefe 60 mermiden 47 si isabet ettirilmiştir. Bu sene sonba- har manevralarında Fransız ordusun- Londra itfaiyesinde yapılan soh ye- niliklerden biri de yüksek binaların en Üst katlarına su yetiştirebilmek için kullanılan seyyar havuzlardır. Malâmdur ki, yüksek binaların üst katlarına su yetiştirebilmek için büyük bir tazyike ihtiyaç vardır. Son Kristal Bu vaziyeti gören Londra itfaiyesi şimdi su tazyikini arttırmak için bera- Bursa — Bursada çıkan Yeni Ses gazetesi şu hırsızlık haberini veriyor: Yenipazarda Bilâdi Yunus kö- yünden Ömer oğlu 84 yaşında Tevfi- İzmir (Akşam) — Nafıa vekâleti müsteşarı bay Arif Ankaradan İzmire gel- miş ve Torbalıya gitmiştir. Torbalıda Cellât gölünün kurutulması ve Küçük Menderes yatağının temizlenmesi için müteahhit bay Abdurrahman Naci Demirağ tarafından açtınlan kanallarla yaptırılan köprüleri tetkik. edecek dir. Bay Abdurrahman Naci de İzmire gelmiştir. Resmimiz Cellât gölünde Kurutma faaliyetini gösteriyor. 26 Şubat 19 Hava silâhları da ilk defa olarak tayyareler salıverdik- leri suni sisler ile kendi kıtalarım setre çalışmışlardır. Tecrübe neticesin- de deniz üzerindeki fazla rütubetli ha- vada gemilerin saldığı sis hayli fazla müddet devam ettiği halde, tayyarele- rin salıverdikleri sis kara üzerindeki nisbeten daha kürü havada çok çabuk dağılmıştır. Yunanistan: Hükümet Polonyaya 36 aded PLZ markalı tek kişilik av tayyaresi sipariş etmiştir. Bunlar K-14 Gnom motörlerile techiz olunacak ve üzerlerine Örlikon tayyare topları yer- leştirilecektir. İlalya: Yeni bir «Yüksek Hava Şü- Tasi» vücüde getirilmiştir, Şüra bilhas- sa malzeme ve eşhas işlerile uğraşacak» tar, Reis hava nazırı olan Mussolinidir. Harp halinde veya seferberlikte şüranın vazifesi nihayete erer, Rusya: Halen Fransız hava kıtala- rında staj görmek ve tedkikntta bulun- mak üzere 25 Rus tayyare zabiti Fran- sada bulunmaktadır. Aksayı şârkla ve 'Vladivostokta deniz tayyareleri için büyük bir üs teşkil olunacaktır. Rus- ların şimeli Amerikada Kaliforniya- ida bulunan Aeroplan Developmeux kum- panyasından Vultee-11 tipi bomba ve harp tayyaresinin İmal hakkını satın aldığı söylenmektedir. Bu çeşid tayya- relerden bir kısmı Kaliforniyada ve Rus hükümeti hesabına yapılmaktadır. Birleşik Amerika devleti: Altıncı tay- yare gemisi olan Enterprise denize in- dirilmiştir. 232 metre boyu, 25,4 met- re genişliği ve vasati olarak 6,6 metre derinliği olan geminin ittiği su hacmı 19,900 tondur. Bu gemi 1936 nisanın- da denize indirilmiş olar Yorktown ge- misinin eşidir. Japonya: Hava teslihat plânının çer. çevesi dahilinde olrak Kora yarım ada» sının cenubunda iki deniz tayyare ü#- sü teşkil olunmuştur. Japonya sahil- lerini muhafaza teşkilâtının elinde şimdiki halde 13 deniz tayyaresi üssü bulunmaktadır, — M. Şevki Dayaktan ölmüş Diyarıbekir (Akşam) — Diyarıbe- kirin Mermer nahiyesine bağlı Hefti- germi köyünden Musa isminde birisi karısı Ayşeyi geçimsizlik yüzünden taşla fena halde dövmüştür. Zavallı kadın bu merhametsizce dayaktan sonra ağır surette hastalanmış ve köy- den getirilerek Nümune hastanesine yatırılmışsa da üç gün sonra hastane- de ölmüştür, Kocası Musa tevkif edil- miştir. Firari bir katil yakalandı Diyarbekir (Akşam) — Değirmenci Abdülkerimin katlinden suçlu olup epi zamandanberi firarda bulunan İsa oğlu Ali Mardinde yakalanarak şehrimize getirilmiştir. Göçmenlere toprak Manisa (Akşam) — Bulgaristandan gelen 35 aileden ibaret göçmenlere mütevelli, Develi köylerinde arazi ve rilmiştir.