26 Şubat 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Şubat 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Şuhat 1937 MUHABİR MEKTUPLARI; Şark vilâyetlerinde imar hareketleri Erzurum (Akşam) — Devletin Şark vilâletlerine verdiği hususi ehemmi yet çok az zamanda Erzurumda ken- dini göstermiştir... Doğunun çok değerli ve çalışkan genel müfettişi bay Tahsin Uzer, Mü- fettişi umumilik merkezi olan Erzu- rumun en acı günlerinde başında bu- lunmuş ve o felâketli günleri tatmış ol- duğundan bu tarihi şehrin biran ev- vel kalkınması için çok çalışmaktadır. Vali Haşim İşcan da bütün mümtaz vasıfları benliğinde toplamış yoruk mak bilmez bir arzu ve bilgi ile çalış maktadır, işe başlıyalı çok az zaman olduğu halde bir çok işler başarmış” şayanı şükrandır. Bu yol servisinin basında kıymetli miihendislerimizden bay Fehmi vardır. Bu yola yakın 78- man zarfında 2 milyon lira gibi çok bir para tahsis edilmesi de bu işe ne kadar büyük bir ehemmiyet verildi- ğini anlatmaktadır. Dünya ve İstiklâl savaşında şehrin fedakârlığının ve Büyük Yaradıcının bu yoldaki eşsiz dehasının timsali olarak yapılacak anıtla, müfettişi umumilik ve kolordu binaları, memur apartımanları, yani Erzuruma mâna» tı bir güzellik verecektir. Mühim bir ziraat mıntakası olan vilâyette bu sene kurulacak kombi- naların müsbet işleri muhite gelir ve refah verecektir. Vilâyette bir örnek fidanlığı kurulacaktır. Zira? teşkilâ- tan kuvvetlendirileceği de muhakkak- tar. Vilâyet hususi idaresile belediyenin birleşerek kurdukları imar birliği de müsbet sahada verimli çalışmalar göstermeğe baslamıştır. İlk iş olarak kurulan fenni mezbaha bu teşekküle mübim gelir kaynağı olacaktır. Bütün doğunun kalkınma işlerine ana hareket yeri olacak Erzurum ve havalisine hiç şüphesiz ki yeni şimen- difer yolu cnn ve kan verecektir. Ata- tirk yurdunun bu çök verimli yerleri artık şenlenecek ve kahraman yurt taşları bolluğa, varlığa kavuşacaklar. dır. Yeni şehir plânının devlet işi ola- Tak kabul edilerek hemen işe başlan- ması şehrin imarında önemli bir âmil olacaktır... Erzurum Sağlık ve Kültür işlerinde de hükümetten çok yardım görmek mazharivetini kazanmış bir şehirdir. Lise, ortamektep, Muallim mektebi, Kız sanat mektebi gibi kuvvetli orta tedrisat milesseleri vardır. İlk mek- tepler isine de bu yıl çok ehemmiyet verilmektedir, Yeni yaptırılan Mual- lim mektebi Doğunun en muhteşem bir Kültür sarayıdır. Dofuda basın ve dağım işlerine kıy- met veren umumi müfettiş bay Tah» sin Uzerin kurduğu doğu basım evi hazirandan itibaren günlük gazete çıkaracak ve bu bölgenin en başta ge- len ihtiyacma cevap verecektir. Geniş bir hayvancılık sahası olan Erzurumda Zirant vekâletince büyük hir aygır deposu kurulacaktır. Her yıl Başvekil İsmet İnönünün değerli igilerile yapılan at yarışları ve hayvan sergileri daha genişletilecektir. 937 yılı doğu için tam manasile ilm- ran senesi olacak ve bu kalkınma iş- lerinin merkezi olan Erzurum haklı Sıra usulü Şoförler bunun yoluna konmasını istiyorlar istiyorlar. Bugün birçok şoförlerin sıra usulüne riayet etmedikleri ma- Tümdur. Henfiz işten gelmiş bir şoför, snatlerdenberi müşteri bekliyen ar kadaşından evvel yolcu almak için arabasını otomobillerin önüne çek- edilmesi hakkında talimatnameye bir kayıd konduğu takdirde şoförler ce- sadan korkarak arkadaşlarının hak- kını alamıyacaklar, sıra İle müşteri taşıyacaklardır. Fakat yeni çıkan lüks taksiler si- ra usulünü tatbika kısmen mani ola- bilecektir. Çünkü talimatnameye 8i- ra usulü hakkında konacak hüküm, halkı da mutlaka en önde bulunan, müşteri alma sırası gelmiş olan oto- mobile binmeğe mecbur edemez. Her- kes arzu ettiği arabaya binmekte ser- besttir. Şoförler bu hususta diyorlar ki: «— Lüks arabalar şüphesiz müşte ri celbediyor ve eskilerin işine mani oluyor. Fakat bunları, daha ziyade gezmek arzusunda bulunan kimseler arıyor. Acele işi olanlar ilk rast geldi- ği taksiye biniyorlar. Binaenaleyh si- ra usulünün tatbikinde yeni arabâlar yüzünden büyük müşkülütlara tesa- düf edilmesi mavzuubalıs olâmaz.> Şoförler, yeni talimatnameye bu hü- kümler konduğu takdirde, daha faz- la müşteri taşıyabileceklerini ve do- Tayısile belediyeye olan vergi borçla- Yını da ödemek imkânlarının artacar ğıni ileri sürüyorlar. Bugün hemen her şoför belediyeye borçludur. Çünkü kendilerinden alı- nan plâka resmini çok buluyorlar. Şoförler belediysye de müracaatla bulunmak üzeredirler, Talimatname Şehir meclisinde görüşülmeden evvel sıra usulile plâka resmi hakkındaki dileklerini belediye riyasetine ve vi- Mâyete bildireceklerdir. Bir otomobil bir çocuğu yaraladı Şoför Dursunun idaresindeki olo- mobil, Nuruosmaniyede 6 yaşlarında Ömer isminde bir çocuğa çarparak yaralamıştır. Ömer tedavi"altına alin- mış, şoför yakalanmıştır, Bir vapur dubaya çarptı, denize düşen işçi kurtarıldı Küruçeşmede duran Hacı Eşref var puru, suların akıntısile, orada bulu- nan liman şirketine ald bir dubaya çarpmış, üzerinde bulunan amele İs- mailin denize düşmesine sebeb ol- muştur. İsmail, boğulmak fizere iken kurta- olarak büyük sevinç duymaktadır, rilmıştır. Poyrazdan lodosa Dün hava değişti, termo- metre tekrar yükseldi Evvelki gün kış geri gelmiş, termo- metre 2 dereceye kadar düşmüştü. Öğleden sorira başlıyan kar, muhtelif fasılalarla eplce sürmüş, damlar beyaz bir örtü ile örtülmüştü. Gece hava tekrar değişti, rüzgâr 10- dostan esmeğe başladı. Bunun tesirile termometre tekrar yükseldi ve 12 de- receye kadar çıktı. Dün oldukça çid- detli bir lodos fırlınası hüküm sürü- yordu. Bu yüzden Ada vapurları se- ferlerini güçlükle yapmışlardır. Havanın lodostan poyraza, poyraz» dan lodosa dönmesi ve sıcaklık dere- cesinin mütemadiyen değişmesi yü- zünden grip pek ziyade artmıştır. Hasta olmıyan ev yok gibidir. Nezle, anjin de çoktur. Şark demiryolları Eski memurlar dava açmağa karar verdiler Şark demiryolları şirketi birçok yol lara bâş vurduktan sonra nihayet Türk memurlara 50 bin lira ikramiye dağılmağa razı olmuştur. Halbuki ni- zamen şirketin mamurlara dağıtması lâzımgelen ikramiyenin miktarı 290 bin liradır. Şirketin çalıştardığı beş Fransız müdüre elli bin liraya yakın ikramiye verdiği de anlaşılmıştır. Bu haksız muamele karşısında Türk memurlar Şark demiryolları şirketi aleyhine bir dava açmağa karar ver mişler ve mahkemede haklarını mü- dafaa etmesi için eski adliye vekili Mahmud Esada müracaat etmişler- Ölümle tehdid Şikâyet edilen adamın üzerinde bir bıçak bulundu! seyden Zabıta, bir ölümle tehdid hadisesi- ne el koymuş ve bu işin suçlusunu da yakalamıştır. Vaka şöyle olmuştur: Şehremininde oturan Ramiz ismin- de biri, polis merkezine müracaat €- derek, gene o civarda oturan Fehmi adında birinin kendisini öldüreceğini ve dalmi bir ölüm tehdidi altında bu- lunduğunu söylemiştir, Bunun üzerine iki memur, Fehmi- nin oturduğu kahveye gitmişler ve kendisini karakola davet etmişlerdir. Fehmi bu davete icabet ederek kara- kola gelmiş ve orada üzeri iyice aran- Bu arayış esnasında çorabının boş- Yuğuna Kılıflı bir bıçak yerleştirilmiş olduğu görülmüş ve müsadere edil miştir. Fahmi hakkında kanun! taki- bat yapılmaktadır. Dört yankesici yakalandı Polis ikinci şube müdürlüğü, bay- ram günlerinde her hangi bir yanke- #icilik vakasının önüne geçmek için lâzım gelen tedbirleri almıştı. Bu ta- kibat sayesinde, maruf yankesiciler- den Mehmed, Ahmed, Bedri ve Şere- ieddin isimlerinde dördü, yeni birer suç işlemek İsterlerken yakayı ele ver- mişlerdir. Yük arabaları Arabacılar istediklerini bildirdiler çok günler hiç bir taraftan çağırılma- dığımız bile oldu. Üstelik bir de husü- #l kamyonların umut işlere de karış- maları karşısında büsbütün mutazar. rır olmağa başladık. Bugün yük era- balarının günde ne kadar yük taşıya- bileceği hakkında bir suale cevab ver- mek imkfn: bile yoktur. Haftada ya- pılan işleri söylemek mümkündür. Üst üste hesab edersek İstanbulda bir yük arabasının haftalık iş tutarı para olarak $ - 5 lira arasındadır. Çanakkalede karaya oturan vapur Dün sabah Çanakkalede Hamidiye tabyası önünde karaya oturan Mad- rid hükümetine mensup Cabo Tres Borcas vapuru, Türk gemi kurtarma şirketinin Hora kurtarma gemisi ta. rafından dün akşam salimen kurta- rılmıştır, YAĞ HIRSIZI Sordum. Beyoğlu Halkevinde da- ha böyle on on beş genç köylü Tisan öğreniyormuş.. doğrusu çok hoşuma gitti.. işte Halkevlerinin dan en küçük biri. — H.F. Iki hırsız 600 boş şişe ve 4 çuval çimento çalmışlar Taksimde gazinocu Kostantin 2za- 600 boş şişe ile 4 çuval çimentosunu &lıp götürmüşlerdir. Zabıta, bu iddia Bu tahkikat ve takibat biraz derin- leştirilince, Osman ve İsmali isimle- © —Bir kaç ay evvel kulağıma bir har vadis çalınmıştı bay Amca... SN NA 2 oyunu gün geçtikçe UnUUİUYOR:.. Bay Amcaya göre. va Belki bir gün ef bile untıtalüe cak... . #Bunun İçin Halkevleri bu oyunu. canlandıracak, ,.» deniyordu, Amma 4S- lı çıkmadıl... B. A, — Olabilir, Halkevleri hayal lg değil hakikatle uğraşıyorl çalaz ik İMME,..