26 Ocak 1930 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

26 Ocak 1930 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

A 10 senelik 1 Hbyı'ldnço! İçki yasağı Amerikaya milyonlara mal olmuş! 10 sene zarfında yalniz hazinenin zararı altı milyar liradan fazladır Müttekidei Amerikada, içkiye — — —-- --- © sağı kanonunun tatbikinin onuncu senei devriyesi kânunüsaninin on altısında memleketin her tarafında tesit edikmiştir. Bu münasebetle bükümet bu kanun kaça mal olduğuna dair şu istatistiki neş- ASKERİ BAHİSLER Hava müdafaası ve Amerikalılar Amerikada hava müdafaasına karşı büyük teşkilât yapılıyor Her tabur ve fırkaya büyük projektörler, tayyarelerin yaklaş- tığını haber veren cihazlar ve sair müdafaa vasıtaları verildii tetmiştir. 1 — Devletin — varidatıdan 600,000,000 / İngiliz | (yani alt İyar Türk lirası) kaybet- 2 — Kanunun tati ha- zineden 18,000,000 İngiliz İirası sarfolunmuştur. 3 — Kanunun tatbiki esnasın- da çıkan hadiselerde iki yüzden fazla insan maktul düştmüştür. 4 — Kaçakçılar arasındaki ha- disatta 500 kişi ölmüştür. 5 — İçki içmekle maznunen 550,000 kişi tevkif olunmuştur. 6 — bunlardan hakikaten içki içtiği sabit olan 7230,000 kişi mahküm edilip hapisaneye sevk- olunmuştur. 7 — Alkolizimiden 35,000 kişi vefat cmiştir ki bu miktar tifo İçki yasağına aleyhtar olduğu için geçen İntihabı kaybeden (demokratların namzedi M. Smit 9 — Memnuiyetin şiddetine rağmen (sarhoşluk / vükuati art- mıştır. Meselâ yalnız Nevyork zabıtası muntakasında serhoşlük - vukuatı kanunun tatbikinden evelki za- Meekii Ünler <ei mana nisbetle yüzde 30 artı Hi el KA K L a 8— Amerika ittihadına dahil | bil — idare " etmek — vukuatı ASA b laleetilaka Dünyada hava karşı en emin memleket neresi dir? Sualine karşı, bilâ tereddüt: — Müttehit Amerika cümhu- riyetleri cevabını verebiliriz, çün- kü: 1 — Avrupa ve Asyadan Ok- yanoslar — vasıtasile ayrılan bu memlekete — buralardan — taarruz daba bir hayli zamanlar için mümkün olmuyacaktır. 2 — Amerika karşısındaki diğer bütün devletler ittihat et- miş olsalar da bu muazzam dev- let için bir tehlike teşkil etmezler. Buna rağmen müttehit cümhu- riyetler hükümetinin belki bütün diğer milletlerden daha ziyade hava müdafaasına ehemmiyet ver- diğini görüyoruz. Bu mühim saikin zenginlik oldu- ğuna şöphe- ödilmiyen bu teşkilât bize hava müdafaasının- müstakbel şekli hakkanda esaslı fikirler vere- ceği için şayanı ehemmiyettir. Her Amerikan kolordusunda bir hava müdafaa alayı vardır. İcabı halinde bu miktar tarafındanda takviye edilir. Tamamen makineleştirilmiş olan bu alayın — teşkilâtı — şunlardır: Birinci tabur: 3 topçu ve 1 ışıldak bölüğünden, ikinci tabur makineli tüfek bölüğünden, ayrıca Mmuhabere, erkân takımından ve mürek- ordu. e kademesinden Bu suretle 12 fırkadan mürekkep olan Amerikan ordusu hava mü- dafaası için 144 top Makineli tüfek tahsis etmekti Birlikte tesimlerin tetki- kinden anlaşılacağı üzre cn son bisteni — vesaitten — ibaret bu silâhlar gerek hareketlerin- gdeki ve atışlarındaki — sürat, çerekse bütün fenni vasitalardan Mütade ibaslip Kepdi «benzerler kine çok faiktir. olan 4 ahir | ve 576 | #4 kilometreye kadar Iş görebilen dinleme cihazlar: Tayyareler gayet nazik olarak yapılmış “hava dinleme cihazlarileş bulunur. Ayni mevkiden ışıldaklar derhal ba 13200 metre Topların menzili olduğuna göre yürüyüşte batarya- lardan ikisi kolordunun baş tara- fına birisi de nihayetine konunca tekmil kolu muhafaza mümkün olabilecektir. (bir Amerikan kol- ordusu üç piyade fırkasile bir k. 9. alayı, 32 tayyare 648 otomobilden mürekkepti Makineli tüfekler daha ziyade çaktan uçan düşman tayyareleri için kullanılır, gerek yürüyüşte ve gerekse ikamette piyade birlikle- rinin arasına taksim olunur. M.Ş. Askeri haberler Danimarka — Harbiye bulunan sosyalist Rasmussen mec- si mebusana tevdi eylediği bir kanun lâyihasile Danimarkanın tamamen terki teslihat eylemesini ikinci defa olarak teklif etmektedir. Bu lâ- yihaya nazaran mecburi bizmeti askeriye lâğvedilecek, ordu yerine tekmil —mevcudu 1600 kişiden ibaret olmak üzre bir zabıla kuv- veti, donanma yerine de bir iki ufak gamböt bırakılacaktır. Ras- mussen bu teklifini daha bir kaç idak (projektör), dinleme cıihazı ve topların bir yerden Idaresini gösterir şema taarruzlarına sere evel ortaya atmış ve fakat kabul edilmemişti. Yunanistan — Yeni askerlik nazaran hizmeti aske- riye müddeti 20 yaşından 50 ye kadardır. Hizmeti filiyei askeriye tekmil sınıflar için 18 aydır. İtalya — Hava kuvvetleri ku- mandanı ceneral Ballonın huzurile “gallarate, de yeni ve büyük bir kanununa bomba tayyaresinin tecrübesi pılmıştir. Yeni tayyare çift satıhlı olup 15 ton ağırlığında, 10 metre yüksekliğinde, 20 metre uzunlur gundadır.12 ton mevaddı müştaile ve 8 ton bomba taşıyabiliyor. Vasati sürati saatte 210 ki.m dir. Japonya — Bahriye nezaretinin parlâmentoya verdiği bir kanun lâyihasına nazaran yeni tahtelba- hirler inşası için bu'seneki bahriye bütçesine 10 milyon pen daha zammedilmesi talep olunmaktadır. (Terki teslihat konferansile ne gözel bir alay) İspanya — Bir emirnamei Krali ile Fastaki İspanyol mıntakasında yapılacak yol, Demiryol ve sair | infaata sarfedilmek üzre 22900000 pçceta talısisi kabul olunmuştur. Macaristan — 1930 senesi büt- çesinde ordu. için 5,426,000 lira | tahsisat konmuştur. (Ge, | 4.782,000 idi) Geçen ser | ran fazla / olan meveudu 2000.kişi edilecektir. Sulh muahedesinin — müsaade ettiği 35000 mevcudu ancak 1932 senesinde tamamlanacaktır Bir izah — Karilerimizden bir daha — tezyit tafsilât ve cbat istenmektedir. Henüz Almanlarca da bunlar bir şema halfnde kabul edilmiş olup ebat ve şekli kat'isi t edildiği i vermek şimdilik mü olmadığını ve bizce de çok şa, tetkik görülen bu hususun takip edilmekte bulunduğunu arzeyleriz. her hükümetin kendi hazinesin- 'den meni müskirat dolayısile sar- fettiği milyonlar bu paradan ise yüzde 1000 artmıştır. Bu ne- ticeye rağmen menimüskirat ta- raftarları — kanunun tatbikinden hariçtir. memnundurlar. Sofyada bir intihar Geçen hafta Sofyada Bulgaris- tan adliye erkânından biri feci sürette intihar etmiştir. Sofya istinaf mahkemeleri kâtibi umu: misi Boris Tabakoftur. Boris Tabakof son zamanlarda külliyetli mıktarda para ihtilâs sınin — başında — çalıştıktan sonra bir aralık içeriye odacı girerek: — Efendim müfettişler geldi sizi görmek istiyor.. Demiştir. Boris Tobabof: — Peki.. Efendileri buraya al. Cevabını ve: Odacı di etmiştir. Mesele anlaşılınca istinaf | çıya çıkınca istinaf kâtibi umumlsi mahkemeleri umumi kâtibi hak- | odanın pençeresini — açmış ve kında tahkikata başlanılmıştır. — | kendisini üç kattan aşağıya atmış- Boris Tabakof bunun üzerine | tır. Sükut neticesinde — Boris Tabakofun kafa tası parçalanmış ve ayakları kırılmıştır. - Mecruh sükutundan beş dakika sonra ilmüştür. Boris Tabakof bir müddet masa- Yeki MÜUSABAKAMIZ Küçük karilerimize Minimini karilerimize İstanbulua muhlalif semilerine ait otuz. resim Bu resimler hergün gazeteden kesilerek altlarına nereye ait olduğu yazılacak —vo otuz tanesi birden bir zarfin İçinde Matbaamiza gönderilecektir. Zarfin üzerine gönderenin adresi yazılarak matbaamızdan bir numara alacaktır. Doğru halladenler arasında kura çekilerök küçük karilerimize mühtelf ve kiyimetli ikramiyeler verilecektir. Kazanılacak ikramiyeleri bilâhara gazetemizde ilân edeceğiz. Çocuklarımıza İstanbulu tanıtalım Akşam - Çocuk dünyası - Resim bilmecesi No: 6 Bu resim Istanbulun neresidir? —— — — (Bu resimleri kesip saklayımalı