1 Mayıs 1940 Tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 4

1 Mayıs 1940 tarihli Yarım Ay Dergisi Sayfa 4

Km am e TE Milli savaş günlerine ait bir hatıra: Ebedi Şef Atatürk, Milli Şef İsmet İnönü ve General Kâzım Özalp Milli Savaşta Balıkesir Balıkesir'in «Kuvayı- Milliye ve « Anafartalar » caddelerinde yürürken, insan, yanlara açılan her sokağın başında bir tarih gö- recek gibi oluyor. Bu tarih, mer- milerden delik deşik olmuş, gül- lelerden harap hâle gelmiş za- hiri manzaralar değildir. Bu ta- rihi insanın halırasını ihtiyarsız olarak yirmi yıl geriye çeviren hâdiselerin, Milli cidal yıllarında, hürriyet ve istiklâlini o istirdade azmetmiş bir milletin kahraman çocukları tarafından vatanın bu fedakâr muhitinde yapılan büyük hizmetlerin mânexi tarthidir. Mübarek vatanın temiz top- toprakları düşman çizmelerile çiğnenirken, zelil yaşayamayaca- ğını haykıran Türk milletinin, bütün bir dünya husumetine kar- şı durmak üzere, yer yer kurdu- gu cephelerden biri de Balıkesir- de idi. Balıkesir, o kara ve elemli günlerin çetin şartları arasından parlak ve muvaffakıyetli imtihan- lar vererek çıktıktan sonra; mü- cahit bir neslin yatağı olduğunu meydana koydu. İşte bunun için- dir ki Balıkesire aziz belde diyor- lar. Savaş günlerinde buralarda Kumandan olarak bulunan Mü- nakalât Vekilimiz Ali Çetinkaya, Balıkesir hakkındaki ihtisaslarını şu veciz cümle ile ifade etmiş- lerdir: Hulüsi Günay «Balıkesir vilâyet merkezi, İzmi: in garp işgaline karşı vukua ge len ilk milli e milli imanın alesi ve Türk varlığının feyiz ve imanının ilk “eceliğüh olarak bü: maddi ve mânevi veye ci ale atılmış ve sonuna kada türlü fedakârlığı yapmış ve 7 cidalin daha geniş mikyasta inkişa- fini ve nelicelerini görmüş mesut milli ii eke biri ve birincisidir. Balikesir, Çanakkale ile İzmir bulunduğu için, eski ve yeni Türk tarihinde daima çok mühim bir yer tutmuştur, Hele İzmir topraklarına Yunanlıların çıkmasiyle başlıyan bü- yük milli savaşın ilk hazırlıkları.. ilk hamleleri ve ilk başarıları bu vilâyet dahilinde cereyan ettiği için ( Balıkesir ) Türk kurtuluş tarihinin yaprakları arasında kendisine yal- dızlı bir sayfa haketmiştir.