31 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

31 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Mimar Sinan Bugün saat on beşte Süley- maniye camii avlusunda büyük San'atkâr Mimar Sinanın tebcil merasimi yapılacaktır. 15 inci Yal * * Sayı : 511 4 5110 Hidivin bali 9 işi Acıklı bir hikâyedir ! ———— —>————— Bankanın alacaklılarına karşı teminat olarak gösterdiği orman “ Bankanın değil, hükümetin malıdır ,, deniliyor “Hidivin bankası,, denilen Ti- caret ve Sanayi bankasının uzun bir müddettenberi aciz balinde olduğunu, alacaklılarına para ve- remediğini ve tasfiyesinin bir törlü bitmediğini yazmıştık, Ala- caklılar o haklarının korunması için başvekâlete müracaat etmiş- leri. Dünkü sayımızda bu me- sele haklanda izahat almak Üze- re kendisine müracaat ettiğimiz tasfiye heyeti azasından Ahsen Beyin 'beyanatını dercetmiştik. AbsenB. bankaya mevdu pars lann enmühim karşılığım çiftlik- le barut inhisarndaki hisse- lerin teşkil ettiğini, böyle bir zamanda çiftliğin paraya tabvi- linin müşkül olduğunu, barut in hisarı da bali tasfiyede olduğu için oraya mevdu sermaye mü- emmen olmakla beraber derhal alınması mümkün olmadığını söy- lüyor, “ Belki biraz zaman ge- çer, fakat alacaklılar; paralarını mutlaka alacaklardır, çünkü ban- kanın borcuna tekabül edecek karşılığı vardır, diyordu. Dün bu münasebetle bize mektup gönderen bir karimiz ziyadesiyle dikkate şayan bazı malömat veriyor. Hidivin banka- $ı işinin hükümetçe ehemmiyet- le tetkik ve takip olunacak bir mes'ele olduğunu bildiren bu malümaltan şimdiik yalnız or- man kısmını dercediyoruz. Kari- imiz mektubunda diyor ki: Hidivin bankası © namını taşı- yan bankanın mevcudu içinde alacaklara tekabül eder kiymet te bir Mehdi bey ormanı vardır fikri werilmiş oluyor. Tasfiye heyetinin aldığı ilk malâmat bu merkezde ola bilir. Fakat hadise daha ince bir tetkik ve tahkik» ten geçirlecek olursa görüle- cektir ki orman maalesef 'bu va ziyette değildir. Ormanın nısfı, ormam banka” ya salan zat tarafından otuz bin | liraya alınmışken yankaya üç yüz küsur 'bin liraya satılmıştır. Diz ğer msf'da ayni vasıtayla diğer sahiplerinden alınmış, bankaya 400,000 küsur liraya hal olmuş tur. Bugün “oraan ; bankanın elindedir, Fakat tasfiye heyeti azasınında söylediği gibi. bu sıra da paraya tahvili memkün de- ğildir. Fakat mümkün olsabile tuları yazık ki alım fıyalırın ya- rısına bile takabül etmeyecektir, &demez. Bunların hepsinden da- ha mübim olarak şunu ilâve ed- yim. İktisıt vekâleti orman mü- düriyetinden tahkitket icra bu- T Alıtırafı 2 inci sayfada | Nişantaşı hadisesi Hâlâmı söylüyorsun, seni öldüre- yim de gör, diye haykırdı! Eniştesi Cevdet Molla Beyi vuran Hâmdi | Etendi hapse mahküm edildi Cevdet Molis B. ve Hamdi Efendi dünklli mahkemede Dün ağırceza mahkemesi dik- kate şayan bir dava görmüş ve Üç celsede muhakemevi bi- tirerek kararını vermiştir. ,Karilerimizin katırındadır: Kâ hunucvvelin otuzuncu günü sa- bahı: Nişantaşında bir cerh ba- disesi olmüş, Hamdi Ef. isminde mülga sadaret kâtiplerinden biri eniştesi Cevdet Molu Beyi kur- şunla ağır suretle yafslamıştı. istintak bâkimliği. yaptığı tahki: katta, cürmün 448 inci maddeye uyduğu, cörmün katil kaslile yapıldığı o neticesine © yararak Hamdi efendinin katil kastile cerhten Ağırcezada muhakeme- sine karar vermişti. Dün görülen ve bitirilen muhakeme budur. Davanın meraklı noktaları, şun- lardır: Cevdet Molla bey vaktiyle Meşihat müsteşarlığı ve bir ara- lık Şeyhülislâmlik yapmış 63'ya- şında bir Zatur, 53 yaşında bu- GAME tarafi üreti sayfada) , Ankarada /1 Maarif vekâletiyle temasa başladılar Ankara, 30 (Vakıtı — Istan. | bul kitapçılar heysti marrif ve- “kili, müsteşarı, Retep beyi ziya- retle istediklerini söylediler. Bu bususta müşteşar bey bana de- di ki: önümüzdeki ders senesi için | vokâlet tarafından neşredilecek bazı eserlerin mükerrer bir su- retle kitapçılar tarsfından da peşredilmesine mahal kalmamak | ve bunun için vekâletin ne gibi heşriyalta bulunacağını anlamak ve teşebhüsalta bulunmak üzere geldiler. Vekil beyle ve benimle görüştüler, Murahhas'arla görüştüm, mfs- teşar beyin beyuyatı bizim iste- Le bilâfmdâdir, dediler. gg yn yayan aa | 19 sayla Çocuk, Sin Sinema Akbaba sayfaları Kur'an Türkçeye çevrilmesi münaşebetile Mısır ulemasından Mehmet 5 yy yy ET Vecdisbeşiğtiaka!esi. —5 inci sayfamızda — Ay Ay yy Borçlar meselesi Fransız sefiri kuv- vetle ümitvardır Fransa sefiri Kont De Cban- brun Saracoğlu Şükrü beyle ec nebi hamilleri arasında cereyan eden kuponlar meselesi müzake releri hakkında şu beyanatta bu- lunmştur: — Ankaradan İstanbula yeni geldim. Fakat iki, üç güne ka- dar tekrar gideceğim. Cereyan etmekte olan müzake relerin iyi bir şekilde neticelene- ceğini kuvvetle ümit ediyorum. Sareçoğlu Şükrü beyle aynı zamanda avdelim, o kendisinin giriştiği müzakerelerde muvaffa- kıyetli bir netice alması için aynı arzuyu beslediğimizi göste- rir. Bir lâstik fabrikası Açılmak isteniyor Perşembe , 31 MART (3 üncü: Lav) 1y32 Kitapçılar Mili Fa Ankara, 30 (Vakıt) — Istan- bulda lâstik ayakkabı imal ede cek bir fabrika yapılması için bir — teşkil edilmiştir. iy yy € Parasız kitap Kuponlarımızda nu-; mara Sırası yoktur i isin Karilerimizin yavrularına ders senesi başında ilk tahsil kitap- larını parasız hediye edeceğiz. Kupolarımızı biriktiriniz. Nu- mara Sırasına tâbi, olmadığı için istediğiniz günden itiba- ren biriktirebi'irsiniz. a aç yy lay ayy Ma aga i iyi vi kuponu kesip saklay'nız Goji” talebesinden : kitapları Jdare kör, 1932 kuponu si göigme Yinci sınıf im SeyLi; Listede izmir mıntakasından 7, Istanbuldx., 15, Ank“radan bir sporcunun 'smi var Tistede ismi bulunmıyan Muzaffer ve K. Faruki beyler Mili fatbol takımımızı teşkil etmek için federasyonun bir müddettenberi çalıştığı ve bu maksatla oyuncu seçmek üzre antrenörü İzmire gönderdiği ma- lümdur. Bu çalışma müddeti es- nasında bir haylı dedikodular çıkmış ve antrenörün seçtiği oyuncuların isimleri üzerinde or- taya bazı rivayetler atılmış, gü- nün en maruf oyuncularının milli i İm E GER “> e ni & —z2 Listede ismt bulunan Fikret ve Rebii beyler takımda yer alamıyacaklarma dair raporlar verildiği şayi ol- muştu. Dün federasyon (tarafmdar gönderilen bir tebliğe göre uzun müddettenberi birçok sporcular arasında meraklı bir hadise teş- kil eden vaziyet tenevvür saha- bildirmekte yalnız bu namzet- 1 A'ttaraı 2 inci sayfada | Mühim bir kaçakçılık Iki tacir sekizer ay hapse ve 18bin küsur lira para cezasına mahküm edildiler Dün ihtisas mahkemesinde bü- Yük bir kaçakcılık davası görül- müştür. Mazmünler Salim ve Ö- mer efendi isimlerinde Bergamalı iki tüccardır. Vaka şöyle olmuş- tur: Salim ve Omer efendiler Ber- gamadan Bursaya zeytin yağı ve incir götürüyorlarmış, Soma tari- kile iii inmiğler, Ban- dırmada Sabri namında birine ait ve şöför Halimin idaresinde- ki 6 numaralı otomobili tutarak eşyalarını (o yerieşdirmişler, yol üzerinde bir müddet kaldıkları Karaca beyde her nedense Salim efendi otomobili terketmiş, oto- mobil (içinde sadece mer Efendi bu'unduğu halde Bur- saya doğru hareket (etmiş. Karacabeydeyken © otomobilde bulunan mal, şüpheyi davet ettiğinden alâkadar makamca, otomobilin tevkifi ve aranılması için yol üzerindeki Karaağaç De Karakoluna telefonla" emir verilmiş. Otomobil tevkif edilmiş. “Yapılan (araştırmada incir sandıklarının altına yerleş- tirilmiş olduğu halde cem'an bir milyon sekiz yüz kırk bir bin sekiz yüz on varak kaçak sigara kâğıdı bulunmuş. Her iki maznun da dün cürüm- lerini birbirlerine (o atfetmişler, kaçak sigara kâğıtlarından ba- berdar olmadıklarını iddia etmiş- lerdir. Fakat mevcut delaille cürmün kendileri tarafından ya- pıldığı sabit olmuş, maznunların sekizer ay bapis ve bir milyon sekiz yöz kırk bir bin sekiz yöz on kuruş para cezasile mahkü- miyetlerine karar verilmiştir. Vergi teklifi etrafında Evlenipte çocuk yapı i yanlardan vergi almalı ! Kadınlar askerlik de etmeli ... Zühal AH. Yozgat Meb'uzu Süleyman Sırrı Be yin bekârlık vergisi hakkındaki won teklifi haylı aldka uyandırdı. Süleyman Sırri Bey, devlet hizme tinde, hususi müesseselerde çalışan ve kimsenin iaşesile mükellef olmıyan bekâr hanımlardan da bekârlık vergi si alınmasını istiyor. Çalışan kadınlarımızın. bekârlık ver» gisi hakkında ne düşündüklerini bir kaç gündür kariferimize bildiriyoruz. Bu gün de şehrimizin ticaret işlerile alâkadar mühim bir mitessesesinde ça şan memurlardan Zühal Hanimin fikirlerini neşrediyoruz. Du hanım di- yor kiz — Bir müddet evrel gazetelerde ve halk arasında münakaşa zemini olan ve hafta karikatürire edilen bu mev- zuuun, bu gün tamamen eiddileştiğini (Lütfen savfam eeviriniz) ; «