9 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

9 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Defterdarlıkta: | Devlet Bankası Maliye vekâletinin defterdar- liklara gönderdiği bir tamim Cümhuriyet merkez bankası- nm hazırlıklarına faaliyetle de- vam olunmaktadır. Maliye vekâleti dün bunun için defterdarlığa bir muhtıra göndererek banka hissedarlığına ne süretle iştirak edileceğini bil- dirmiştir. Mubtirada memurların bisse senedi iştiraları şaraiti şu şekil- de tesbit olunmaktadır. “Ordu erkân ve mensubinin'ı ve alelümum devlet memur v müstahdiminin vaki müracaat larına binaen hissedar olabilmele- ri için yüksek (Başvekaletin 118-1930 tarihli (o tahriratına merbut talimatname mucibince hükümetçe bazı teshilât temin edilmiştir. Talimatta yösterildiği veçhile devair maaş ve ücret bordroları umum isimleri ihtiva etmek Üzere tanzim edilecek ve yukarısına (Cümhuriyet Merkez Bankasından ihraç edilip tale- bimiz Üzerine bazinece namımıza mubayaa olunacak bisse senet- leri bedelinin sureti tesviyesi hâkkındaki talimat (o ahkâmını tiğimiz miktarda hisse senedine talip olduğumuzu natık bordru- dur) ibaresi yazılarak memurla- rm ismi mesken kirası ve mük- tesep hakların istilzam ettiği zam hariç maaşının tutarı yani Baremdeki emsal ile hasıl darbı Ve alacağı hisse adedi ve imzası kaydolunacektır. Bucetveller iye Vekâletinde cem oluna- tak ve peyderpey mahsubu yapıl- mak şartile bedelleri hazinece bankaya gönderilecektir. Memu- rin bu syretle tahassul eden borç- ları Maliye Vekületinin tesbit VE İş'ar edeceği tarihten itiba- ten maaşlarından on sekiz ay ve taksitte ve 13-10-930 tarihli Ma- Vekâleti tahriratı umumiye- tasrih edilen halde yani a yüz ve emsalinden fazla upta küsuru için hisse senedi per yanlardan 12 taksitte tah- olunacaktır. haç nin tutarı 100 liradan az olanların İssesi, maaşının totan 10014 200 Ml olanların iki hissesi maaşının. bitme 300 liraya kadar olanların üç Kiray Mmaaşinın tutarı 301 ila 400 dı 4 kadar olanların dört hissesi, maaşı ilâ 509 liraya kadar olanların beş “e sekiz ayda tesviye oluna- hizge ş nisbetler fevkinde senedi yazılmak caiz ve hı lde. Ancak bu faz- binsedariar eli memur olmiyan gibi tediye oluna- ma eiye, Mülhak, Vilâyet hu- ii Ütçelerinden ve müessesat- (2305 Ve ücret alanların ayni içiltan istifade ettirilmeleri a merkezlerine yazılmıştır, a stanbul ilg Van arasında | ile Van arasında ya- Pilaki tı «olan doğru telgraf hat- mehir kadar ikmal edil v me mamiakln. Vlyar ndarma kumandanı kam, olman vilâyet jandarma miralay Halil Fikri B. Vr için şehrimiz- <t etmiş ve vilâyet teş- kabul eylediğimizi ve işaret et- | İktısatçılarımız Arasında Şay rupada tahsil eden Iktsatçılarımızdan Vehbi ve Nizamettin Âli Beyler Her iki taraf Nİ ann Diğer tarafı Kurunu vüsta zihniyetile itham ediyor Avrupada tahsil etmiş iktısat- çılar tarafından bir eemiyet teş- kil edileceği ve ecnebi memle- ketlerde tahsillerini tamamlamış iktısatçıların bu teşekkül etra- fında toplanacağı yazılmıştı. Ha ber aldığımıza göre cemiyetin yalnız ecnebi memleketlerde tah- sil etmişlere inhisar ettirilmesi memleketimizde 'tahsil etmiş ik- tısatçılar üzerinde iyi bir tesir brakmamış ve bunlar da bu va- ziyet karşısında kendi aralarında birleşerek bir cemiyet tesis et- miye karar vermişlerdir. Dün bu ikinci cemiyet taraf- tarlarından bir iktasatçı bize şun- | ları söyledi: «— Iktısatçıların böyle iki ay- rı cemiyete mensup olması mem- leket lehine sarfedilmesi icabe- den enerjiyi ikiye ayırarak ve ziyaa uğratacağı için çok tees- sürü daldir. Avrupada tahsil etmişler diye ayrı bir cemiyet kurmak ve buraya memleketi- yetiştirdiği bir çok kıymetli uzuv. ları kabul etmemek ecnebi bir memlekette tahsil etmiş olmak- lığa rağmen kurunu vustaf ge- dik zihniyetle hareket etmek demektir.,, Sis Vepur seferleri dün sabah intizamsız odu Birkaç gündür havalar güzel gitmekte, fakat geceleri sis bas- . tırmaktadır. Evvelki gece yarısı başlıyan sis dün öğleye kadar devam etmiş ve vapurlar bu yüzden: seferlerini muntazaman yapamamışlardır. Pendikten saat yedide kalkacak Moda vapuru ancak onda kalkabilmiş: ve yol- cular saat on ikide köprüye gel- mişlerdir. Şirketi Hayriye vapurları da ilk seferler ya ğı halde bir aralık Köprü-Üsküdar seferlerini yapamamışlardır. Kandilli rasatanesinden aldığı- mız malümata göre bugün rüz- gâr mütehavvil esecek, hava açık olacaktır. Dün hararet azami 10 asgari 11 derece idi, Sebiller kiraya verilecek Şehrin işlek yerlerindeki sebil- lerin kiraya verilmesi için Evkaf müdürlüğü umum müdürlük nez- dinde teşebbüsatta bulunmuştur. Müsade verilirse bunlarda pi- yanko bileti, cigara ve saire satılacaktır, bi Dikkat | Borsada: Uydurma cetvel lm Iki Borsa muamelecisi hak- kında tahkikat yapılıyor Kambiyo borsası nizamname- sinin S4 ncü maddelerine muha- lif olarak komiserlikten mezuni- yet almadan esham ve tahvilat günlük fiatlarını gösteren hususi cetveller neşreden ve dağıtan borsa mubayaacılarından Ham- pasom ve Kirkor efendilerin cü- rümleri zabıta tarafından tesbit edilmiş, evraki ait olduğu maka- ma verilmiştir. Hamparsom ve Kirkor efendi lerin neşrettikleri cetveller ba- kikata mutabık olmayan bir çok malümatla doludur. Bu noktayı nazarı itibara alan borsa komi- serliği maksadı mahsusla hareket #dilip edilmediğini tesbit etmek üzere tahkikat icrasına başla- mıştır. $. C.F. nizamnamesi Vilâyet Oumuru hukukiye müdüriyeti serbest fırkanın nizamnamesindeki « meb'uslar fırka prensipi haricinde söz söylememeğe mecburdurlar , maddesine itiraz etmiş ve bu maddenin (Utadilini (serbest fırkanın merkez ocağına bik dirmiştir. Mezkür ocak heyeti dün buna cevaben vilâyete mü- racaat ederek nizamnamenin hususi olduğunu ve tadile lüzum bulunmadığını söylemiş» lerdir. Küçük haberler * TAYYARE CEMİYETİ KONGRE- SI — Türk Tayare Cemiyeti umumi kongresinin ayın 25 inde Ankarada toplanması takarrür etmiştir. Kongre de İstanbulu Hakk: Şinasi Paşa ile Nakiye Hanım temsil edeceklerdir. * BELEDİYE FEN MÜDÜRÜ — Be lediye heyeti fenniye müdürü Ziya B. belediyeye ait bazı işlerle meşgul ol 'mak üzere dün Ankaraya gitmiştir. * MEZBAHADA — Mezbaha satış yerinde etlerin havai hatlarla nakline ait tesisat yapılacaktır. * İLKMEKTEPLERDE TETKİKAT — Bazı ilkmektep talebesinin derslerde çok zayıf oldukları görülmüş ve “İse müdürleri tarafımdan Maarif idüresi- ne şikâyet edilmiştir. Hangi mekteple- rin zayıf talebe yetiştirdikleri anlaşıl- ması için ilkmektep talebesi arasında İtetkikat yapılacaktır. * DARÜLFÜNUNDA UÇ BULCAR TALEBESİ — Üç Bulgar talebesi daha darülfünuna girmek üzere şehrimize gelmişlerdir. * HAZIR KIYMALAR — Belediye sıhhat müdürlüğü kasap dükkünların- da hazır kıyma satılmasını menetmiş- tir. Badema kasap (o dükkünlarında müşteri istediği zaman istenilen mik- tarda kıyma yapılarak satılacaktır. * HAMAL TARİFESİ — Istanbul belediye encümeni hamallar tarifesinin bazı aksammı tadil etmiştir. Tar'fede bazı mevaddın nakil ücretleri artırıl mış, bazılarının da eksiltilmiştir. Yakında eşyayı zatiye hamalları ta- rifesi de tadil edilecektir. * ANKARA (HAPİSHANESİNDE BİR HADİSE — İzmirden son zaman- larda Ankara hapishanesine nakledilen bir kaç mahpusun çıkardıkları arbede jticesinde iki mahküm ellerinden bıcak- la yaralanmışlardır. Bu vesile ile ha-| İğetizmede taharriyat yapılmıştır. 20 ka Tüsi ufak bıçak ve bir de tabanca bu- İlunmuştur. Hapishanede inzibat inde e dilmiştir. eğimi Suat Cerviş H. Suat Derviş H. bu akşamki kon vansiyonelle Berline gidecektir ye diğer birkaç mahkümuün iştiraki ne-| | İMuhtelit mübadelede | Tevtik Kâmil B. lâki için beyanatta bulununuyor Mübadele komisyonu Türk heyeti murahhasası reisi Tevfik Kâmil B. Ankaradan şehrimize gelmiştir. Bir muharririmiz ken- disine Garbi Trakyaya ne zaman gideceğini sormuş, Tevfik Kâmil B. şu beyanatta bulunmuştur: —,Daha bu hususta kat'i bir karar vermedim. Evvelâ burada 6 ıcı tâli komisyon ve iade edi- lecek emlâk işleri için bir hal sureti bulup bazı başka iş- leri de bitirdikten sonra gitmek istiyorum. Fakat bir ay sonrada Ankaraya gidip mali meseleyi halledeceğim. Garbi Trakyaya daha evvel veya sonra gidece- imi henüz bilmiyorum. — Garbi Trakyada henüz iade edilmemiş Türk emlâki için ne düşünüyorsunuz? — Bunları mahallinde tetkik edeceğiz. Tabii bir mukavele iki taraflı olarak tatbik edilir. Garbi Trakyada şikâyetleri | dinleyeceğiz ve oradaki Türkler ile yakından temas edeceğiz. Benimle beraber Menemenli Za- de Muvaffak Bey de gelecek. Başka arkadaşların da gelmek ihtimali vardır. Vilâyet, Istanbuldaki O etabli rumların isim cetvellerini bugün komisyona (vereceğini bildirmiştir. ş » Muhtelit mübadele komisyo- nunda Pazartesi günü bir heyeti umumiye içtima aktedilecektir. Bu içtima ruznamesi şudur : io 1 — Riyasetin tebligatı. 2 — Yeniden icra edilecek olan vazıyet muamelâtı hakkın- i da takip edilecek wsule dair dördüncü büronun teklifleri, 3 — Bütçe. Içtimam esaslı noktası ruzna- menin 2 inci maddesidir. | Dördüncü büro bu meseleyi esas itibarile halletmiştir. Mes- ele şudur: meselâ hükümet bir firariye ait emlâke vazıyet etmek isterse evvelce kömlsyona mü- racaat edecek, komisyon da alâ- kadarları ilin etmek suretile haberdar edecek ve müracaat- larını temin için muayyen bir müddet bırakacaktır. İşte, dördüncü büro bu müd- deti tayin edememiştir. Toplanacak olan heyeti umu- | miye bu işi görecektir. Belediyede: Mezarlıklar Üç veni ve asri mezarlık vapılacak Mezarlıklar müdürlüğü tara | fından seçilen bir heyet şehir- deki mezarlıkları Evkaftan dev- ren almağa başlamıştır. Tarihi kıymeti haiz mezarlar ayrılmaktadır. Tesellüm muame- lesi bittikten sonra hangi me- zarların kaldırılacağı ve hangi- lerinin muhafaza edileceği hak- kında bir karar verilecektir. Kaldırılacak mezarlardaki ka- ! birler yeni tesis olunacak asri ! mezarlıklara nakledilecektir. | Şehrin üç muhtelif yerinde ! etrafı duvarla çevrilmiş birer büyük mezarlık tesis edilecek ve para ile mezar yeri satmak kabirlere tasarruf iddiasında bu- Garbi Trakyadaki Türk em-| lunmak menedilecektir. İşten cl çektirilen müfettiş İşten el çektirilen belediye müfettişlerinden Muhsin Beyin Kara Eftim gaz deposunun açıl ması dolayısile hakkında evvelce tahkikat yapıldığı ve bu mese- lenin de son hadise ile alâkadar olduğu yazılmıştır. Dün Muhsin B. bir muharri- rimize şunlar söylemiştir: “Yirmi iki senelik memuriyet hayatım esnasında ne Kara Ef- tim isminde biri ile tanıştım ve nedebu zalaait bir gaz de- posu ile meşgul oldum. Herkes beni gayet iyi tanır. Hakkımda tecavüzkâr ve muhilli haysiyet yazılar yazan “Yarın, gazetesi hakkında dava açtım.,, Kadıköy etfaiyesi halin alt katına taşınıyor Kadıköydeki sebze halinin alt kışmının etfaiye garajı olarak kullanılması kat'i surette karar- lacmış ve binada tadilat başla- mıştır. On beş güne kadar ha- rap bir kulübede bulunan Kadı- köy etfaiyesi yeni garajına ge- çecektir. Tçaret âleminde, Oda meclisi Bugün ihracat emtesmız hakkında bir içtima ektediyor Istanbul ticaret odanı meelisi mutat içtimamı ekseriyet temin edilemediğin- den dün yapamamıştır Oda meclisi bugün toplanacak hariç piyasalarda mallarımıza gösterilen rağ- beti azalticak ve menfi neticeler (vere bilecek olan muhtemel teğşişlere © mani olmak üzere ihracat eşyamızın İhraçtan evvel tetkik ve muayenesi için bir tali“ matname projesi hazırlanarak İktisat ves Kiletine gönderecektir, Hayvan O borsesi ezeltıldı Ikusat vekâleri kesilmiş hayvanlardan binde dördü celeplerden, hinde dördü de kasaplırdan alınan Borsa resminin yarıya indirilmesi o hakkındaki hayvan borsası meclisi tarafından yapılan teklifi kabul etmiştir. Bu karann et fiatları üzerinde msh- svs bir tesiri olacağı tahmin edilmekte dir. Küçük taolrler birliği rağbet görüyor Yeri teşekkül ed'n Küçük tacirler birliğine esnaf cemiyederi (o tarafından büyük bir alâka gösterilmektedir... 600 den faala azası olan Yorgıncılar tuma mile bu yeni teşekküle girmişlerdir. Cemiyete girenlerden aylık O aidat alınmaktadır. Tiyatrooular bugün topla- nacaklar *Takotaj fabeikatörleri bugün Mili Sanayi birliğinde toplanacaklardır. resmi 3 — VAKIT 9 Teşrinisani 1930 —- Bir İbtilâf