ii vE veli iŞ sali EA Yemi kadin İlim, İzm ve ile ir İDİ im, ien ve İelsefenin ibdatdır Fen onn ev sarayiinden” kurtardı, ilim onn zürriyet yeliştiizmek vazifesine hâkim kıldı ; Jelsefe fikirleri onun lehine çevirdi Kadınları vaziyetini değiştirmek ve islih etmek için “vuku bulan teşebbüsler son asırların mesaisindendir. Bu müddet zarfında ileri sürülen teklifler, rauhtelifti, Bazılanna göre. kadınlara siyasi br Mn “gö Gi vermek (o onla ” n hoşnut et- z mek için kâfi idi, o Diğerle rine göre, a nelik, (Okadın lr kin « mükemmel temi. Dâraren, elbiselerin islâ- ha, kadınlık me- selesinin hallini İnleç edecek en makul © vasıta İdi, Bu fikirleri ileri sürenler İşinde erkeği İtiham edenler de az değildi, Halbuki kadını âsir eden ve onu kafese ko- fiz ran, ödün İz Yel vaziyeti idi, İptidal devirden Mibaren ka- dın, zürriyet yetiştiren ve bunu erkekle. temasından dolayı değil, daha yüksek ve mukavsmetsuz tesirler altında bir insan sayılıyordu. İnsanların erkeği valit, kadınları valide tanımalan çok tuahhar bir keşiftir. Benlar an- İaşıldıktan sonra erkekler kadın meselesine bigine kalmamışler, ve enbean kadın meselesinin halli için teklifler İleri. sürmüşlerdir. Fakat yeni kadın bir tekamül melicssi olarak vücüt bulmuştur. Bu tekâmülün Amillerini aramak SMİLE, Kadınm vaziyetini değiştiren em birind âmil kadın meselesine İâkayt olan birçok insanlarm me- #aisidir, Yeni kadım yaradan bu anlar, fen adamlar, mubteriler ve filosoflardır, İasanlar ta taş devrinden Hi ren öletlerden istilade etmekte v6. bunları tekemmül ettirerek onların yardimile yemeklerini pi- girmekte, unların öğütmekte, ip- Hiklerini örmekte ve dokumakta idiler, EL ile İşleyen bu öletler kadınları sanayi hayatına İştirak ettiren vasıtalardı. Bütün bu iş- ler, beğiklerin yanında görülebi- İirdi. : 18 inci ve 19 uncu asırlarda fen, büyük terakkilere erdi. Tiba- at 1450 den itibaren başladı. 1590-1609 . aiasında Mikroskop keştolundu. 1807 de buhar teshir edildi. 1856 da çelik insanlarin mahkümu oldu, hikmet ve kimya nın tatbikatından binlerce istifa- deler temin edildi. Sanayi evler. den çiksrik fabrikalara intikal etti. Makine söyesinde kadının evde; yapacağı iş, adeta yemek pişirmeğe münhasır gibi kaldı. Bütün bu köşiflerin yeni kadını vücude gerekli tesiri pek ea 'âkat bilhassa biyoloji bu vadideki tesiri da- ie fazlâ idi, 1827 ir dan ai er mi »mile, insani teşkil etmek Gamer Giz eri tetkik ettiler, Tenasül ifesi nasl vuku bul temamile ağam fenni etmek imkân hasıl oldu, İhtiraların, ablikt ve içtimel şerait Üzerinde tesiri, ilmi nisbet le tali olmakla beraber, şuphesiz ehemmiyeti haizdi , 17 inci ve 18 ind asırlarda hürriyet ve İnsani: rverlik, ber ape by rd nuyordu. Bu fikirlerin matbu ola- rak intişari herkesi kadınlık le hinde hazırlıyordu. Yirminci asrın bulülile, fen, bir taraftan kadınları evlerinde yap- tıkları sanayiden kurtarıyor, diğer taraftan Olim — Zzürri ge tirmek vazifesini kontrol edebil- mek kudretini veriyor, felsefe ise dimağları onun lehinde terbiye ediyordu. Bunun neticesi olarak yeni ka- dın, bilhassa şehirlerde göründü. Onun erkek gibi ferdiyetine göre beşeri emellerini tatmin etmesine mani kalmamıştı. Mütemadi analık, ev içinde mütemadi say devri geç- mişti. Artık yeni kadınlar da, er- MODA İki mesele Mods aleminin bügünlerde en mü Men hadisesi uzun etek yüksek bel de kısa elek dar bel taraftarları arasındaki ni seen siyah föirden yapılan ba şapkanın katları har hangi snviyeden baldan mükemi AYET edildiği zaman taknin olunmuştu. Bugünkü umumi âdetler, kadınla- rın evde himaye ve evde İstismar edildikleri devri idame ediyor. Sonra yeni kadının vaziyeti et- rafında henüz tecrübe olunmamış birçok mesail vardır; meselâ ye- ni kadın, zürriyet işini kontrol edebiliyor, fakat hayatın umumi idaresi namına bu kudretin en müfit şekilde kullanılmasının yo- lu nedir? Yeni kadın kaç çocuk doğurmalı, bunları hayatının han- gi devrinde getirmelidir? Çocuk» ları bir zarara uğratmadan sun'i teğaddi ile yetiştirmek mümkün müdür? Çocukları yetiştirmenin en iyi yolu onları bir araya getir kekler gibi işte, oyunda, mâziyet | rek mütahassısların eline vermek ve fazilette, gaye ve emellerde, ibrazı istenilen muvaffakiyetlerde birbirlerinden ayrılıyorlardı. İlim, fen ve felsefenin bu vazi- yn genişi kadın meselesi hallo- unmuş mudur? Hayır. Henüz bu meselenin ortadan kalkmasını İn- taç edecek safhaya vyarılmamıştır. Çünkü bugünkü kanunlar, umumi- mi, yol onları ayırarak bizzat evde terbiye etmek mi? yeni ka. dın bunları henüz bilmiyor. Yeni kadın, yeni hayat yoluna Hi — Güzellik <2 Müessesesinde ne gördüm ? Güzel karlıtanın bir lar vasıtasile elde edilen iri vecizesi 3 : Kadın ihtiyarlamaz, ölür | bütün pe kendisini tanımaz ve — “Bu Yeni aktris te ki Hem ne fena oynuyor; öteki?,, e / Eskiden gazetelerde efhirli bf dele kedi A , meli göğüs reklâmları vardı. B& ların yanma, altlarında * len böyle idi, , haplarımızı landıktan sonra böyle oldul, çini ye yazılarla tahta gibi göğü nur, Bir genç kız beli muhafaza etmek için, o vücüdün her sabah uğulması, 15 litre su ile yıkan- ması lâzımdır. Yüz düzeltilmesi için bir kat daha yukarı çıkmalısınız. Elek- ürkli masajlar, ve kızların ma bir elleri sayesinde yüzün derli ve adeleleri muvakkat bir zaman Için gerilekilir, Parafin enjeksiyon- ları yanakları otomobil lastikleri gibi şişirim Gözlere sahhar bir cazibe vermek için mühim bir zehir kullanılır ki iki üç damlasını almak ve bir saat kör olmak lâzımdır. “ Korlit , denilen ilâç harika» lar yaratıyor. oYegâne kusuru gülmenize, yemekleri oçiğneme- mize müsaade etmemesidir. Yüz derileri tapkı bir teş bebek gibi gerginleşiyor. Az ihtiyarlamışların o talileri daha çoktur. Bunlar için yumur ta sarılarını zeytin yağlı bir ma- yonezle çalkayıp sürmek kâfidir. “Eau d'azur, bütün boyaların yerini tutar, “Eau vermeille, solgun bir kızdan bir Jozefin Bey- ker yapar, “Eau d'uranle, bütün girmiş bir kâşiftir. Onun tecrübe. | yüz leri toplanmakta ve her kadın ta. rafından merakla tetebbü edilmek- tedir. Ancak bu tecrübeler neti- cesinde yeni kadın, hayatta en iyi yetle kadınların ev kadını telâkki | yolu bulacaktır, rının ve beyaz muhitinde doktorlar derileri çekerler, keser» bir de kadın resmi ilâve edefi. di. Şimdi mesele tamamen K olmuştur. Hiç bir kadın meli lerini küçültmek için törpülii mekten çekinmiyor . Geçesi ; bir kadın, dans esnatında hara kavalyesine şu sözleri söylüy! — * Dikkat ediniz , beee pansumanlarını çıkarmadım! i Müessesenin dördüncü kati © | lan düşürmiye tahsis olunmuğü. İnce elektrik iğnesi deriye ME & eder ve kılların köklerini ölgi | Fakat bazen bu ameliyedsi layı korkunç lekeler vücut 5 lirir. Na çare bu ihtimali MW gi bırakmak mecburiyetindesini# gi Burasını dolaşırken biz 4 hadiseye şahit oldum. Bir Ko merdivenleri dörder dörder rak çıkıyor, peşinden kaf tutmıya © çalışıyorlardı. adamı yakaladıları GE GE yeli yasaktır, ne di sunuz! ; — Ne olacak, yukardaki dam zevcemdir. Allah vaktinde gelmiş olsam. BÜ cavlak kadından hoşl yu” Filhakika Fennin ve hayri, bu bar!kaları şayani p Fakat, hakikatte erkekli” gf dınların vücut ve yüzlerin ziyetleri ve kusurları için iptidal zevkleri bu miş ve yenil: lamayınca la onlari ler mi? # m —ç——- m — EE ei — i