7 16-12-1937 ULUS Dolayısiyle Bir okuyucunun kaleminden er sabah nasıl doğan günden | rılmışlardı ? Onları e elem um eni | sebebler ne idi ? Biraz et ER klenmiyen şeyler umarsak Dene V fikir LA Siir Cr mu? Genç şairlerimiz arası e an kete Garpfa fikir hareketleri: Eski fransız başvekili Leon Blumun ir kitabına dair z nda “açmış ğ > alığı, bi “e sikliğ, di yn zi, El katl. sezai) ime Kad, Ziya Orman, Bahçe İş pm an akn Ml e edik fi e, üslâp nlarına rastgel için va be; u olarak Ömer Bedreddin ve Halik N e Pepeyin Sarafından ii yeni bir âlemin eşiğine dayanmış sabırsızlanırız. Nihayet onda da kullanmakta bir an geri kalmış verilen cevabları b. neşret- bul ik * hayat olduğu gibi - bı as değillerdi. Yalnız ri i ik, ünde B. ii mal tkin'in de tekrar basıldr: biri Lir du şimdiye kadar rağbet gören temaşa €- muzla kanaat iz. F tut e un e eblerle n emele ey a l aye ke ye cevabini | e savoir (iktidar mevkiinde); ötekisi | serlerinden iğrenesine nasıl şaşılr? tab daki emin rıştırmışlı kendilerini rencide © : i ilik); üçüncüsü Ç hususiyeti hayat hakkımdaki gibi -| den köt mukadder, Sü Ri year göre mini onda | mışlar ve see doğ lalarına in- ie avutmak ârayıb bulamadığımız kıymetlere göre veririz. .. ediyorum 1 hiç bir kitab, Yazanla okuyanı ayni derecede tatmin a üellifi, onun istihfaf | y. eder, yakl okuyan, müellifin za- Yıf taraflarmı sezer ve ona itimat etmez ve . Başka tabirle sanat e- seri hiç zaman, herk, zerin: e iliak edeceği bir kei Yet taşıy: ... Okumak için renle- Ye uymak lâzım Şire “b Wi okuyamayız, Kitab zevk- okı li ve faydalı tarafı, sayfa, cümle, kelime yığınları arasmda bir 2 ii» e rastgelmek, bütün bu tufanmı mazur ve ru öce meşi ir fikir iel. red mefhum halinde muhakeme) r.. ölçümünde biz şiir bulun; ye eni ine, artık nihayet bulan merek olduğu son zamanlarda bir çok mua; ir macerası budur. | eneelektüciler ve estetlerce ileri sürü. iş | len bir iddiadır. Edebiyat bütün tarzla- a ia hr mes lek, bir | na kaynaklık etm olan öz ve ann sz sanat e : Yani Bem yesim | nat hakiki bir tehlike mi geçiriyor ? -apmı inden bir sanat, “Pro-| Halk küllerinin, güre & kar göster- a, le mele başlı başma)| diği alâkanın gıt ldiğı inkâr e- bir sınıf di yeri Adet ve|dilemez bir Behi Şu Sözünün kalitece yüksel arı memle-| bile bir, hattâ yarım asırdanberi amme ketlerde çedel e nâzımı ifade ettiği in ne kadar yapmaları bu yüzden değil mi ? Şimdiyı kadar darma is lk ikm şartlar o gı insanları “ salâha çil yani onlar kun rarak bı tardılar, Kitablar hep bun ni anlara tı tanzim <imeke ali rolünü | için i şe; Suut Kemâl Yetkin söylüyor re hal ve mütefekkir Suud K: Sanat şubeleri az ra bağlıdır. B ikti. sadi kitablar. Genç fransız vi mii €sas vazifesi artık rinden ii e Thiebaut, B. Leo t büsbütü: bir şekilde tekrar doğacak. Artıl ik Si Ee e Française yeri şöyle tahlil edi- yor; beşere, ideal m a da hüküm vermek bana kalem tutan ie kims ge sapdığı bu hatâlı yola düşmemek gerektir. Blum kabinesinin imei deki zi yah bizzat “ideal” olmuştur. Tiyarımn mutlak bir realite olması, daha zi bir sentez olması şarttır. Beşer, tecrübelerini yaptı, bitirdi, düşmez. Eli gizli sebebleri | araştırmıyac Bu | Binaenaleyh vücude getireceği eser- ri bük Hekimi yardım edecek | yatın birleşme si, ilhamın değil, kud- e vi > sahib de ii reti ttiği bir bina 2 olcak * atronun aksine Eski tiya olara! yirei, NE kutbun vazifesini sie , Tiyatroda beşeri tetkik ve tah- na kei B, n Blu leşi ida hakkındaki, ahlarmda Bütün! beşeriyet tabinte Toğru döne Artık sah- nede a ver de izah edi- etle antikitedeki te- la kre in tecessüs eden mü- imiş 1 Blumun iktidar te- lecek. zalması, B. Suut Kemâl Yetkin Parıl yazarlar. AA YEAR e eee eşeğin e e , )kerk sene eveliki edebiyat seökiizleki taraftan sebebleri de gösterilecek; fa- Fakat MER nee kitablar| il iğ rumuzlarla'de- ri bir sanat şubesinde bir bilim “Sanat için e düsturuna en | maddi şartları yenmesini bilen ve e iri Yülik bü bühln” Ml een inim latır, Her ikisi de ayni derecede zeki| gil, tabiatın yemi sırları ile dık, müteassıp birer sanatkâr ge. | dünya karulaı beri bedii e keyfiyet buhranı olmaktan ziyade bir a i Ye Ayni derecede dürüsttür. Bakat B. letrili Düyük maşa i 5 “| nağı maddeyi neşe kaynı ie — in ecandr. İde, 3 ifade yüklü bir| Blum iktidarı “İdari bakımdan gör. rrirlerinin hepsi Birer im im ediblerin bile kaynaşan dün- getiren beşeriyetin tarihi ine iyi fade a imei eğ tn ir, sap Yarmki iemaşa m irleri bi 'anm uğultusuna, fikir kavgaları sui len ga B. Bluma göre iktidarı tesis cden | rer filozof olacakları nm cazibesine, sosyal savaşların 81- ve mak e yi şü vi ei” in ta-| bahis olamaz. meşruluk” e ani aisiip ola 1 Sak realitesine mukav: ed Tefekkür ve ssasiyetin iki e-| havvülü -eski sanat telâkkisi ile ye.| .. şiir meselesini bir de kendi baki rak “meşruluk” arat dan an 1. yerek çıkmış olduklarını zannetti sali mecralar demek olan bu iki EN ii tedenni sayıyorlar, m rk mp ulu” iktidar tarafın <-| Gazeleciik ne zam; başladı bezeme > vir arasmda burünkü devrin ki kütle mazarında| viyemizi yükseltmek i k Si ve z. ime lerini en İnip gi in ili Yl D a için ne yapmak| gir e izabnda İrini bir “tarihçesini çizerken ilk gazeteler ae ia Sie çe | yet, irin iz. ürke, kama | hakkaktır. Şii i ve kâi hayati ha in i um. 0 nir in ln ık; iyetini i | mevzuu olduğı Roma imparatorluğunda hava, ilan haymelirmi çel dönüyeelmri Bu kaynaktan niçin -| kı kafalar armı nin Reşad Nuri DARAGO Venüs'ün bir heykeli dis e ii levhalar vasıtasiyle neşredilir- im di. Bu levhalar köşe başlarına asılır, lü a ki kitabında ise B. Blum berberler dağıtılır ve böylece herkez kadin ndaki münasebet-| carafından okunurdu. Bunların ver- Edebiyatla fahsilin alâkası sl yi BL cağı kanaatindedir. mak i i İ hab. sey ii, Mesleki muvaffakiyetlerinde mektep hayat- İ|ği şeylerin bir çoğu artık âdet ve LE rından ibar çok sonraları - bil kitab. Venedikte, el e. Hollandada larının rolü hakkında meşhur muharrirler | taki penbe renkleriyle değiL. öl, lam Di “Mercures, AL d l bi emniyet 'tardidar olmu ıyada “Zeitungen” isimleri sim lez vi ret ıkların prototipleri, Sresmda yapılan. bir. anket in eler e derin vir kei e len pla Gi hayatta ve meslekte mu- İl ml . olan Paul Valâry | ku gös i bu, muharririn, | asıl gazete matbaanın icadından sonra m a Şili k çektiği | doğmuş ve inkişaf edebilmiştir. Mo: hemen daima bir ihtilâf ve münaka-| “ alli bea Üzerindeki | kanaatini uyandırıyor , A EM Aİ e şa mevzuu olagelmiştir. Mesleklerin. | tesirlerini mi sor ruyormunuz ? Bu bel. yaar fakat hi te, Th&ophraste Bennet 'nun 30 ma- Le vazifesi mii lerine çıkmış alanin arasmda, tale- Eur dergisi E.C. Bernan-| 98 s 1631 tarihinde e il belik b » ş : kabiliyetsiz üi vi | Renaudot, ini eski “Gazetta di siz ul emiş fena notlar ele ofsör! e e Ma lg. e ymm m e e ve enezia” ya me ur, O, ilk şekli- ve bir efalar sınıf dönmüş o- imtika; oluşuma i, fransız muharririnin ei teşeb- trol li ş anların balam tahsilin. hayatı va ei Bu, bütün tahminle, ime pl erk iz ba ilân- fazl ir madığı kimmda rin rine bir şeydi. : e da bulmağa başladı. e li Yİ il ifade adan eb ml Jett | ar şladı. Şahama ve po bulunanlar için bir delil olarak i ne tuhaf bir eilvesidir ki, |mek için enerji sre RL kasma karşı yapılan. hücumlar e sürülmektedir. Fakat, böyle bir EİN vin e profesörler, lise e dikkatle dinler. Pala £ o halk, buğün, rmek i tan hareket rn bizi ğru bir eler yeşil ve tetkik mevzuu | çekişi i kadar aylıkla emye prensi tn günkü sınıfın zılarını yariyor işasız bi gl İdi elliye Lin kabul etmiyor. “Temaşa edebiyatının a © Rin a k yenilikler |en meşhur kahramanları artık bizi | Mı$t eng "A şii olan iel ean ki : İgüldürmekte, mevzular bize haddin- | mile: kilerini ellerinden bırakmamışlardır. | © «Tapa ın 1D gü ektebde bütün müvaffakiyetleri| sum emiştir, bana so den fazla basit gelmektedir. Yani bu anlama erlemiye inhi: Mİ tatebeyai genler, sınıflarında birinci olabilir.) © imi miz balk liğe deli “ileri” olmuş- f Mel anla i €nei olmaktan| yin, çünkü gehçler için bu €na | - Bunun sebebi pek sadedir. Beşe b yi ii api Tez sınıf aT*İ bir örnektir kt “pasif” olmaktan çıktı Bela a adaşları arasında hafızalı zi- > y yade zekâları ve anlayış kabiliyetleri Dorgeles bir elektrik pili gbi iri du. ile temayüz eden gençlerin, meslek-) GONCOurt akademisinin en genç| İnsan, mahlük olmaktan lerinde ayni zekâ ve kabiliyeti gös-| 738 meşhur romancı Roland Dor. E i B debi: BL ib Yö edebi kabiliyet arak gsilerni şe), Yoktu ve beni ona doğru sevke Kreş ize Se Sonra mı içi mesleklerde tahsi-| tefrik etmenin güçlüğüne işaret min olmadı. Zola'yı, Mirbe- | rin, her sınıf okuyucuyu memnun et- lin muvaffakiyet üzerindeki rolü dikten tanca demiştir k okuyor, fakat bu muharririn | mek imkânsızlığından bahsettiği şu ayni değildir. Sınıfta tembel ve ka-| (Edebiyata intisabını yal lik tarar düşünmiyordum | satırlardır: biliyetsiz tanılmış bir mühendis veya | tebden ili emar beşin b bile. Kendime rağmen entellektüel| “Kumandanlar gazetede her gün bir esleğinde yüksek ei e, e değersiz bir | şeylere alâka ima do Liseden | muharebe yahud bir fetih haberi bul- SİN li Yar li marsi rl Mk Ayrıldıktan sonra arkadaşlarımın İz-| mak isterler. Mahkemelerde davası 0. öznm EE İRE Arp ında, Giemenein Jean Giraudouz lerini kaybettim. On sekiz yaşında) lanlar mahkeme kararları ara nar So- haklarında izl liğe düşürmi Fransanm en meşhur i fular en meşhur vâizlerle günah gıka- r pek semaşacılrından bella çe ci sinde beklemekle vakit tanların isimlerini arar. Sa, ayl N “Bun üstad diye etraflarına hür-| randoux tahsile pek çok şey borçlu | Bütün bunlarda edebi anla ei nasebeti olmıyanlar onun gizli taraf- met ve takdir Li telkin eden bir oluğunu itiraf etmektedir : ir taraf olmadığını el EM ları hakkında malümat bulmağa çalı- Gi edebiyatçılar, daha mekteb sıra- k. Bilhassa klâsiklerin etü- | Bazı kitablarımdı ından | şırlar. Saraya bir emanet götüren her larında mi e alâkaları uğrunda düne, Profesörlerim harikulâde a- | bahsettimse de, bunlar li ha | hangi bir ve yahud bir bölük iğer derslerini ihmal ettikleri için Onlar benim elimden tut- Hirlrindin deği, Da e e askeri bir köyden öbür köye bir kaza- bildi Yala notlar almışlardır. | tula: rehberlik gla Ev- | rından istifade ya meydan vermeden götüren her han- İşte bir fransız muharriri bugün e poliekniğe girmek üzere ha- e Bilir. gi bir zat ismini gazetede görmezse fe- 1 in Dil inden | na halde hiddet eder. Kimi gazetenin İ cez öalöbelikr ayayiırını' ma ak eki | den bü hocalar iyi Se imza İli anlable keleeme rl miş ve buhüsusta bir anket yapmış) Leon Fi “Tahsilime çok şey borçluyum, di- | masını ister. Kimi de bu uslübun bir üracaat ettiği altı edipten üçü mek- Kuvvetli bir halk romancısı olan| yor. Aldığım ilk terbiyeye çok ehe-| iskelet gibi etsiz ve cansız olmasını ar: tebe hiç bir şey borçlu olmadıkları” | Leon F; miyet veririm. Fakat bana yol göste- | zu ed de hem onu, hem bunu ı,diğer üçüise lise derslerinde “Be mütevazi bir giledeni ge-| ren profesörlerim değil, tahsilin biz-|memi eğe gayret ederim. sk çök iri etmiş olduklarını söyle- liyor iseye gitmem ailem için | zat kendisi oldu. Şüphesiz ki hatıra- | şartlar altında bana acımamanıza, sölgle bir fevkalâdelikti. Lisede temas et-| larını halâ mi ettiğim çok iyi ge memnun edemiyen hemi Pal Wiley tiklerim arasında uzaktan olsun ede-| profesörlerim vardı. Fakat onla i mazur görmemenize imkân Fransız iel en yüksek biyatla alâkalı kimse yoktu. üzerimde hiç bir nüfuzu olmadı. 12”