: 3 tmuriyet Halk Partisi Kurultayında Recep Pekerin Soylevı. mnralı birinci sayfoda) hh' sıkı bir surette yakla; &m.. Partinin ana- va - * olan — cümüriyetçi ik, Sçuluk, halkçılık devrim- £ deyletçilik ve — Iâiklik Progrum onaylandıkdan & Yeni Türkiye devleti e vasılları ha'ini alıy - ©, Fendi üzerinde derin ko- Malara — mevzu — olacak ehemmiyetli — görül- tabit olan bu noktayi üreü konuşunun müsa- Tünacağı çizgiler içinde Hlotmak için mümkün ol kadar kısaca fikirleri- _h'öyliınağı faydalı — bul- YYim, İ A'k"lllşlır biz cumuriyet " Bugünkü Türk devleti qmmıyultırv Bunun üze- Parti ve devletin ya- Aşması bakımından — bir ilik mevzuubahis değil * Çünkü Türk — teşkilâtı kanununda — Türkiye ti bir Cumuriyettir — öktedir. Ve bu kanu- hükmünden başka ri, malüm olan uasul- ,Prosedürlerle değişe i hülde bu — vasif ka- değişmez bir nokta Yazlıdır. Fakat kül- * Siyasada, ekonomide, ü h anlâyış vo jileri gidiş- h f Yöni Türkiye devleti N bir hal olsrak esas diğer beş vasıf bu r devletin mevcu- '“"d! bir kayıtla ifade değildir daşlar, ulusçuluk bir Vast, k olarak - kalsın, yi ununda, devlet Ti içinde yer ulmasın. doğru, ne hakikata de devletin varlığının i *desile ana fikirleri ııyır br Nİ h 'Y* Cumuriyetçi ola- kat milliyetçi olmıya- k'.ıni ürsrulusal kl,, Türkiyenin kafası ti açık bulunabilir. doğrulduğunu kim » “der Cumuriyetçi ol- ir Türkiyonin var- Ü tasavvur edilemez Cumuriyetçi de olsa Si olmiyan — bir Tür- !ın ve şerefle va Blç ":Mııln zorluklarIn t ıhıılı yolunda gidi. " Adar zayif ve topal ça —lhküm—llır Cumu- ? fak milliyetcilik br Tilliyotçi Müriyetçi i cur- olmıyan Türkiye de onun göbi g P do bir dü- A ğru bir dü ÇA :l“ İleri — yaşayışı- İYeti için ulusçu- * kodar üstündür. "' ıılkııı'ııııdan Tür. içinde öyle bir Nd" İ şimdiden, co- “Ğ"l!ın tatıdan * her çeşit rüz üzürimizden ön bu her cere köliş hali fikir, Pagandaları ba- '!Bıılır Anar- Tüz Ptoj KA di Yüelmilelcilik pro- buna benzer Türkiye | llt . Giz o kadar mü- | 'd“""': için çog- | | üstümüzden güçer. Bütün bunlar karşısında Türkiye ancak sıkı bir olusçuluk in anına sarılmış olmakladır ki biri ötekini bealiyen zehirli cereyanlara kargı kendini koruyabilsin. Bu cereyanlar karşısında, Türkiye halkını korumak için şim- diye kadar Partinin ana va- sıflarından biri olarak sayıl- an ulusçoluk kilidi ile Tür- kiyenin kupıı ni sımsikı ka, | pamak jçin bu vasıf da dev- | lete mal olacaktir. (Bravo xesleri) Biz halkçıyız. Bizim halkç. ılığımız manadadır. Başka bir. çok yerlerde de popüler po- pülist gibi adlar taşıyan o ha- İkçılık davasında bir çok pa- rtiler vardır. Fakat bizim önemli bir vasfımız olan halkçılık onla- raki gibi bir klişeden iba- ret değildir. Biz her yurtta- şın elini yorttaş olarap sık- arken beraber — çalışırken, onda saygı jile tanımaya de ger vasıflar görür ve her va tandaşı müsavj haklı, müsa. vi şöorefli, insan olarak tanır ve imtiyaz davasında bulun- mıyan yurttaşlar —kütlesini hulktan ve halkçı olarak ta- nıriz. (Alkışlar) Biliyorsunuz eski programımızda halkçılık vasfi gayet ehemmiyet ver- iz bir nokta dır. Bug- ünkü programımızda da yer- * alan bu nokta devletin va- sıfları arasında yer — alacak- tir. Türkiyede sını! yoktur.Ci ns yoklur, imtiyaz yoktur. Mintaka menfaati; durebey- Lik, ağalık. ajile, cemaa! im tiyazı fikirleri yektur. Tür- kiyede değer — ancak bilgi üstünlüğü kapasite ve çalış- ma ile yükselebilir. Bir ta- raftan işçilerin çoakluğu ve Parti — küvvetine dayanan r kuvvetle ulusal — çalışmanın | ühengini bozacak zorlu ha: reketlerine ve öte taraftan , sermayo sahiplerinin, büyük ki Lk gücüne dayanarak işçi- lerinin haklarını çiğnemesi- ne yol bıirakmıyoruz. Bina- küm, kökünden silen bir zihniyet memlekotin zihniyetini ta- mamlıyacaktır. Ancak bizim istediğimiz ve — onladığımız manada halkçı olmaktır ki milliyetçiliği en — temiz ve | saf bir değere çıkarır. Sade milliyetçilik Türk vatanının sınırı içinde, dil birliği, köl tür birliği ile mazi hatıra- larına ve gelecek zamanın emellerine bağlılıkla birleş- | me yapar, Fakat bu anlayışta birleşmemiş olsa, daha içinde sınıf, imtiyaz — çarpışmaları kopmıyan yeni halkçı - bir düygü ile birleşmiş olan bir ulus yığını hak ve şe- refte müsavi teklerden , ku- rülmüş bir ulusal birlik küt. losi vücüde getiremez Ulus yığını bu saf duygu. Tarla halkçı olmalıdır. ki halk yığınları ulusçuluğun | yaptığı büyük kuvyetle bir- birine bağlansn hüyük bir varlık teşkil edebilsin Bra. | sleri). 8t Yaşist, bilafer — Ondu Ü Ondan sonra arkadaşlar, biz devletçiyiz. Filiğ olarak bükümetçe de, Partice de | iş sahiplerinin para ve var- | | olursak, enaleyh sınıf kaâtgası, tnhuk—' itmtiyaz zihniyetlerini | | feodal lar hiberallik de serbost ol- sun — diyorlar, Arkadaşlar, bunun ne de- mek — olduğunu, — davanın eheminiyot ve değerini he- piniz anlarsızın. Liberal sis- tem demek bütün bu ulusun varlığında gözlerimizi kumaş- fıran, en hüyük 'muvaffaki- yet yollarını kapamak — de- mektir, Biz devletçi - olmasaydık paramızın bügünkü kıymeti temin edebilirmi idi. Diş ticaret ve ödeme — denklıği- mizi iç sanayiin koruma al tında doğması ve* yaşaması mümkün olurmu idi? Biz. devletci olmasaydık memleket evlâtlarının akı tılmış olan yüce kanları pa- hasiına ölde ödilen Türk vatanında memleket maliye- lerine ecnebi malının — serb- esstçe satışıma yurt kapıları açık kalır ecnebi malları Fürk pazarlarını islilâ eder- di. Bir devletin tam mana- sile müstakil sayılması - için sınırlarının düşman silâbin- dun ve ordusundan * mahfaz olması kâfı değildir. Aynı zamanda milli pozarları ecne- bi manifaktürün istilâsından mahfez kılmak lâzımdır, Bugün rahat yaşıyoruz, | yurt kurtulmuştur derken iç pezar ecnebi ürününün isti lâsı altında mahvolmuğa ma- hküm bulundukça yarınımız | için en derin yoksullnk ve felâkotlerin varlığımızı sacağına şüphe etmemelidir,, Şu halde devletçilik ta bir, Parti vasfı. olarak. kalmama- L devletin. vasıflari arasında yerini almalıdır. Bünu ohir söz değil içinde bulanduğu - muz devrja bir hayat mese- lesi olarak kaydetineliyir. Lâiklik devrimcilik - hakkında söz söylemeyi ars tık bulurum.. - Çünkü bü iki mefhurm olmayinen ye” ni devlat varlığınığ” dayandığı iki” dâyonak di reği kökündan yıkılmış olur. Her şeyimiz tamdır. düzeni: tniz yolundadır der de, davle- tin tekâmöl usulüyle ileri gitmesini muvofik bulacak ileri içifi bütün müşkülleri yenmek hu susuhda da bu soretle hareket) ödersık, yalnız ileriyi değil şimdiye kadar elde ettiğimi bütün inkilâp — neticelerini de tehlikeye düşürmüş — olu- ruz. Bu anlayış devrim fik- rinin anası olan kutsal heye> caa söndürür. Bu asırların biriktirdiği kokmuş fikirler. den mülhem karanlık yollara dönmekten ve dünyanın bu- günkü ilerleyiş hızına k uydurmayı bırakamak dirlik ve adamlık savaşında yüzge- ri etmekten bâşka - bir. şey değildir. Şu halde Partimiz yillar- danberi — kondisine çizdiği vasfı devlete mal . etmekton ulusun yaşama kudretini ko- ruma yolunda en iyi ve en enileri bir küyvat adımı da- ha atmış olacaktır. Arakdaşlar, bu yoldaki f; k"nhşını tamamlamak için yardımcı olacak bazı şeyler daha söylemek isterim. Bili- yorsunuz ki jnsanlık, - ilkin bir idare devri geçirdi Yer şahsi arzaları tok adamın tahakk- ümlerini, tek ,ilcnin kapris. Terini tatmin edici yı ve gitmek 4 Ekönomi'ulanında Viberalizm* | | insanlar kullandıkları ışçileri devlet sistemleri uzun hzuh asırlar dünyada hüküm sü rdü İnganlık. bü eşirlik (de$ vrinden çıkmak 'için İhtilâli er yaptı. Yer yer jhtilâl at. eşleri yandı. Bütüy bunların neiicesinde' 'insanlığı — hir hür yaşama devri geldi. Ve foodal devlat tipi — yıkıldı Onun yerine liberal — devlet kuruldu. Liberal devlet acı- klı esirlik devirlerinden çık- miş insanlığı bu hür yaşay- iş sarhoşluğunun tesiri altı- nda bulunduğu zamanlar li beralizm aldı yürüdü. Onun ana cizgileri olan haklarda hüriyetin tatbik ilişleri zamunla derin suniistimalle- re uğradı. Haklarda hüriye! tin sulistimali insanları yık: 1p çürüten bir anarşi devri- ne götürdü, Herkes kendisi- hür “Yayıyor, — kendi varlığının hüriyetini — sını- rsız bir. genişlikte kul- Tapırken - kendi öz varlığ iğgının yanında bütün tek varlıklorın yekününuü da korumak ödevi- nde'bulanan devlet ' kudretin masuhiyeti hiç gözönüne 'âal- inınıyordu. Herkes he şeyde hür tek tek olacaktı. Hapsi biribirini yıpratan ve devla Ü düğşüren fikirler, "sözler yazdlar sürüp güti. Beşeriyet | medeni kabiliyetlerin bol me: 1 Ywelprini almaya imkân bül> ukucu boraberlik yerine ana- Fgihin “tasiri — altnda müddetler bocalıedı Di uzün durdu. * in tâtbiklerinide duha'uz fadi olunuğu. — Büyük sermayeli ve fabrika ürünlerini vücude getirmek için umlttaç olduk- ları ilk maddöyi yetiştiren, nibayot büyük istihsali temin ettikten sonra koskoca müs- tahsil kitles ni anbaşa — istismar — ettiler Bunun — neficesinde bütün hakları çiğüenonler, lıîıı-r:ıl'u- miü yaptığı çuıışmwılnrdan doğaun bu büyük nefret duy- güları içimde - karşı karşıya | eopheler kordular, boğ ştu- | lar, insan yığınları ardı ara- 8 gelmiyen bir kavga ıcinde yaşadılar, Liberal devlet si- Desinde her türlü zarar ve kavga unsurları yaşamıya müsait bir zemin buldu. Çün. kü herkes bir şey yaptı | Arkadaşlar, üzerindt daha | çok dürmaya değer bulma- diğım bu mevzuu bitirmek için liberal devlet tipinin dö bülün bu sebeplerle at! tık can çekişmekte olduğu; nu söylemeliyim. Feodal devlet yerine gelen liberal m;ı- battı onun | devlet de kendi' içinden " — tefessüh net cesinde dünyanın * her | | yerinde çöküyor, Yerine çe- | git —çeşit devlet tipleri kuruluyör. Arkadaşlar, feo- dal devletten sonra — gelen | liberal devletin yıkglışı ulu- | sal devletin doğuşu — davrini gelirmiştir. Ulusal devlet ke yfi bir idare değildir. Her | kâafadan bir ses — çıkaran dağıtıcı bir idüare — demek te değildir. — Bizim anladığı. mız ulusal devlet, bir idarede heresin özel te. şebbüsü demektir. Bir takım insanlar «liber- al devlet çöküyor, onun ye: | rine sınıf devleti — geliyor., diyorlar. Biz «hayır» diyo uz. Liberal dovlet yerine k rulacak olan sıdıf devletinin oğru yolu | bul a ve muvnf irl !umı.r uyoruz. ıy ti Haa “YErlb P min etmek de Davlety kepdi up çılik ku etin? hör llan a - göt ka ştiracak hir >müvutlakiyetle tebarüz ettirmekta iken hu- Süsi teşebbüslere açık bulu: nan sahada da birçok işler hergün ileri gitmektedir. Bütün bunların” nöticdsinde memlekette geniş — bir 1şci sınıfı türemektedir. Endüstri açılmamız neticesinde meve. | ut işcilerimizin 'söylai'âttic- aktır Gerektir ki, bu — jleri gidişin tabilğ neticeği glarak artacak olan işçi — sınıfları, klâsik sınıf mücadolesi, lib- eral devletin her “fen' ckra:'| iyada eçık . rubyn da , Mağup, onün içinde beslonmiş olan ve ona karşı cephe .ılıp ça lışmış 'baltinlan ve guya öla- rok onun yerine bir gıfıf »tul hakkümi davleti ikurmayı | güden nokta; “nazarı takip eden "cere'yünldr. “Hrasdi T! rkdevletinititdöğdrklavtari-| arından, ve, yurddağlarndan! |4 ibarat olan b yyeni, genc i Türk-işçi sınıfını zehirleme. sine ön vermesin. Ve bu ge- ne tabaka' yupk , ıqıw.ıoUuğı ı kadar kendileri iç A Kat getiren' yalmız ıî a 1zehirlenmösin' Umqn ç İyohi / bk -&)ğln _lm işçi sınıfının | palgonlarla, Mmühasebâtı noktosını bü'ü, Pörti' progtlkkihmni! “bılıkııü' UŞÜĞ ayı | yazılığında, ve)yanki 1 Iışılıgındu Irah plağı » Alpnkı anlaşma, uyııimn aline iWdX'” Gdiyor. İ" Ardlarında' uyaşına — yolü — yetmeyilr! devletin ikoyakağ&t hakem yölü içutişmadları » önlüyecek tir Programda Türkiyede Br- eve o va Tük-avt ksmif ça pişması yasak — edilecektir avo —ıııslıırı) ? 'yasak oluşun ya. rhdngi bir- serma- | yedur fikrinin, kendi kadar bu memleketin halkçılık zih- | nıyı—hnd'n dolayı, bir evlâ- ışgıyı “haksız yol- #dememesini te- Tâzımdır. Ünun yanında hir işçi kitle- sinin topluluğuna, tesanüt kabiliyetine güvenerek dev- let varlığında olan * sanayi mövcudiyetini tahrip etmesi- nç de müsait bulunmamok göarektir, İBumun için grev ve luk-avtı yasak adeu yeni programım. ieçenün # yamıada — işçi ile iş varenin,münasebetlerinda an- laşmalarını esss olarak koy- üyor. Şu halde acaba korpa. Imatif bir dovlet düşüncesimi hâkimdir? Fikri hatıra gelebi- Lir. Bunu da karşılamak için progmmımızda bir önemli fmadde yardır. Onu hatırlata. yım; | Türkiyede istismarcı îoldı galışacak — tröstler ve ürteller de yasak olacaktır. "Bilitsinit, nasil Maksist Sos- eyalişt fikir bir ulusu içinde sınıf duygusa ile besliyerek parça' parça çatışma saflarına âymır; Bir raşmaya süt yr,yaparsa. müstahsillerin ar- alarinda birleşmeleri ve el. Vele wörmoleri! ve bu suretle mü,ı:lohliklşr aleyhine ilk ba- kışlu mriz - görünmiyen fa klt “hakikatta zararlı olan 'Üif"bıska Çeşit s«ınif müca. #hlesine' yol açar. p4 /Şüylerin son kısınını ya- [ıııl.g sayunızda vereceğiz / v “ayıp 'makbuz. v İaYr034 tarih ve 36326 numaralı Bandırma gümrüğ- ünden aklığım makbuzu ka- yıp ettim. Hükmü olmadığı ilân olunur, “ Bandirma !yı komisyoncu Hafız Tayıp MÜJDE H H"VI' H' NIIIII ATINI SEVENLERE U'wnlmrııhıe.ır MADEN SUYU ııım:: BAĞIRSAK/ “KARÂACİĞER, BÖB- ,REK H, hT_U.lKI..H(İI E, HAZIMSIZLIKLA- ıun EN SİFALI VE EN EYİ SUDUR. 9* BUBU İola KIZILAY ı î'ıınıııa ılnııxa/"wrı nun tahlil're -ler ı-Lı etiketle rdı— ya zılıdır. Bu su'uııı “kay halkımıza bir lıı ; l'nalı.ır elıw| ıtu' © G Âygören mhıllasim i alıp Sayan Oğlum Mustafani © kalajadığından ticârel 1!:“!! m yapılmümtisı, 'Mıhiığı'ükdhıle g kiymeti olmadağınıVilân ederim. 'h'“' ancak mühterem lullııdlx üzere aldım. Zılıı b de ticarethanemle , A n bu maden suyu- fırsat kaçırmayınız. Yeşilli caddesi No. 20 gîgcı İsmail İEİEGEIGEİ ticaret . hanemle - ilişiği ve Baylaral., hiç bir ilişiği fıdinına' köndisile muamele Benim için hiç bir X| 1BAKKAL Ali