21 Ağtitos SON Kanunsuz evlenmelerin sebebleri etrafında YAZAN Profesör doktor Sadi irmak Adliye Vekilliği, memleketin |sanları tamamlamak hattâ belki! aşılamak zorundayız. iş bulunuyor. bölgelerinde kanunsuz birleşme-| kâhları zaman zaman kasabada-'dını erkeğe nazaran yarım bir lerin alabildiğine çoğalması mil-| ki nüfus memuruna toplu bir lis-İmahlük sanan ve ona insan hak- letimizin vakıalarındandır. Bizcs| te halinde bildirebilir. Ancak bu jarını tam olarak bahşedemiyen bu tezahürler, içtimai bünyemiz-! nun için nüfus muamelelerimizin | şark geleneklerinin son | izlerini dâ islami.asyai umdelerle muasır| sadeleştirilmesi ve ihtiyaçlarımı-'de söküp atmak için çetin bir garbli prensiblerin arzu SENİ za uygun bir hale getirilmesi lâ- mücadeleye girişmemiz geriki - süratte yer değiştirememelerin-| zımdır. Esasen kanuni nikâhlı iyor. İkinci ve üçüncü bir kadını Alınacak | ayan bir yarasına si koymak |nikâhları tescil salâhiyetini köy idari ve hukuki tedbirler ancak la pek meşkür bir teşebbüse gi-| ihtiyari heyetlerine de vermek bu yeni dünya görüşü yayıldık - ların | hatıra gelebilir. Köyün muhlaritan ve benimsendikten #onra çokluğu ve memleketimizin bazı| veya mümessili tescil ettiği ni *İmeyva verebilir. Umumiyetle ka den doğmuş intibaksızlık belir- zorlaştıran âmillerin başında nü- tileridir, Devletimiz lâiktir. Fakat asır- müddet dinin dünya işlerin de hâkim olmasının izlerini halk tabakaları arasında bir anda »i- Hp süpürmek mümkün olmamiış-| bır. Nikâhda bütün kutsiyeti ve-' rilen sözde değil imamlar - da aramış olan bir mesi lin yaşlıları henüz (o hayattari dırlar. Bunlar kendileri gibi 9v- lâdlarını da imam nikâhının $6- rafetinden müstefid etmeyi arzu etmektedirler. Köylünün ümmi - liği bu cereyanı yaşatmaktadır. Bunun karşısında biricik silâhı- mız ümmilikle mücadeledir, K verimi hizla ger - çekleştirmeleri yük Ülmidimizdir. ee İkinci mühim na N silenme; farell air kâhının sadeliğine karşı köylü müzün bugünkü şartları bakımın dan çok muğlak ve dağdağalı olmasıdır. Beyannamenin doldu- rulması, askı işi, nikâh günü. nün tesbiti işi ve nihayet nikâh müamelesi için köylü en aşağı dört gün kasabaya İnmeye mec. bur kaldıkca imam nikâhının sa deliğine kapılmaktan o kendisini tamamen kurtaramz. Bu bakım fus muamelelerimizin yavaş iş - Temesi gelmektedir. Üçüncü bir nokta, çiftçilik! işinin çok insan emeğine muhtaç | dlması ve bu sebeble köylünün yardımcı olerak imam nikâhile| hattâ çok defa kanuni zevcesinin | mevafakatile kadın alraası mese. lesidir. Gerçekten iptidai zira » atte yardımcı kolların mümkün olduğu kadar artması bir ihti - yaç şeklinde gözükmektedir. Bu| bukımdan makine ile ziraatin ge lişmesi köylünün müterakim bir| sermayeye kavuşması atımızın ihtiyaçlara uygün bir şekil alması hayırlı tesirler yapa- bilir. Nihayet asırlarca şarkla garbı birbirinden ayırmış olan bir fa. rikanın izleri de rolünü oyan - makta devam ediyor. Grek lâ- #n medeniyetine ve hırıstiyanlı - ğa dayanmış olan garbda mono. gami esaslı bir prensip olarak devam ettiği halde şark memle « ketlerinde daima poligami hü - küm sürmüş islâmiyet bile.bunu, büsbütün ortadan kaldıramıya » rak ancak tahdide çalışmıştır. imam nikâhile alan bir erkek bu nunla asıl karısının hukukuna te. cayüz ettiğinin farkında değil dir. İşin daha elim tarafı şudur ki kadın da monogamiyi kendisi için bir hak saymamakta hattâ birçok yerlerde erkeğine başka kadınlar bulmıya bizzat gayret etmektedir. Görülüyor ki kanun- suz evlenmeleri pol'igamiyi or - tadan kaldırmak nihayet büyük bir kültür davası h almakta- dır. Köy maari omuzuna yüklenen ödevlerden birisi de budur. Beyazıdda istimlâk edilecek binaları sahibleri satmıyorlar Beyazıdda yanan Zeyneb Hanım | konağinin yerinde inşa edilecek o- ilan Fen ve Edebiyat Fakülteleri için istimlâk edilecek binaların sahibleri belediyeye müracaat ederek bu is. tmlâklerin gayrinizami olduğunu i. Belediye daimi encümeni bina sahiblerinin şikâyetlerini tetkike baş| adam. Garbhılaşmak bir bakıma mono « gamlaşmaktır. Türkiyede münev ver sınıftan başlıyarak (köylere lamıştır, Yakında kendilerine lâzim gelen bunlara mabkomeye o müracaatları dan idari teşkilâtmızdaki nok -İdoğru bu yeni dünya görüşünü! tebliğ edilecektir. *| Meselâ, bir Amerikalı: « — Ca! cevab veri'ecek; icab ederse) ler, hiç siiphe yok, fasıla verme POSTA Sayfa 3/1 Kastamonudan gelerek İstanbul halkını teshir eden davulcu hayatını anlatıyor “On sekiz senedir davul çalıyorum. Artık kaynaştık birbi- rimize... İki gün durmadan çalarım, üç saat durmadan oyundan oyuna geçtiğim çoktur,, Milli oyunlar | fe yalmız orijinal Anadolu ve — or, 325 'doğumlu- yunla»| yum. Köylü; amma, vilâye. rını göstermekle kalmadı, ayni|tim Kastamonu. 18 senedir çala” zamanda, kıyıda, köşede kalmış, | rım bu drulu... Çocukluğumdan. beynelmilel çapta kıymetler de|beri çok marifetli odavulcular tanıttı. Bu, beynelmilel çapta! dinledim. Durdukları yerde ça- tâbirini kullanırken azami dere- cede hassas olduğumu söylemek isterim. Festivalin umumi , bir manzarasını çizen yazımda, şeh- rimizde bulunan ecnebilerin, ba. zı balk çocuklarını «harikulâde» iye tavsif ettiklerini yazınıştım. İiyorlardı. Oynayanları e, bir kaç dönmeden, hoplamsdan baş- ka bir şey yapamıyorlardı. Hal. buki, biz davul sesini duyduk Nusret Safa Coşkun (Devami 4/2 de) ( “Bon Posta, nın bulmacası: 10 - u» Bunlardan 30 tanesini halladerek bir arada yölliyan her okwyucumuza bir hediye takdim edeceğiz Soldan sağı doğ İzm vatanı Amerikadır. caz de) Tw 123 4.6 8,919 İnince akla geleh davuldur, fakat) 1 — Bazı telâk, ge .. ” benim memleketimde bu kedar| kilere güre her ka fevkalâde davul çalan yoltüru| Pi zcan anh. demişti. tar (4), Sefareiler 2 İstanbul halkını teshir eden| ©kâmmdan, biri bu halk çocuğunu size tanıtmak! (5). istiyorum. Davul çalıyor. Eğer) ? — Bir aesm görmedinizse, size marifetlerini! (4, Günesin de, tarif etmeme imkân yok. Mahal) fasa 05. *a bekçisinden, Amerikan rövü-| 3 — Kw lerindeki cazcılara kadar türlü! EM ii. türlü davul çalma vardır. Birin.) (-— Yes elmek cisini ne derece basit bulursak, | (5). Bir wk Mi). 7 ini i * İ 5 —Lüz uşağı, ikincisini de o nisbette, san'attan; maddi (6. uzak bir cambazlık oaddederiz.| : ü — Avı yeves. (O, Kara üeğü Çİ İŞu hepimizin bildi ilundan san'at if 5 (5, 6l dar sevdirmek, iki tarafı) '5- idi ir tahta pa: ndan musi. | 7 — Uzaklık mi, O İkinin en asil seslerini çıkarmak,| 41 (0, İçi zi İsonra da bu sesleri en orijinal) ()- Da /oyunlarla © şiirleştirmek bizim) 8 — Ummemileşiirmek (5), San'at (3).$ 4 — Allı insan (8). Kastamonulu halk çocuğuna kıs-| 9 — Kem sembolü (8), Islaklığını| 5 — Kir (0), Bir sap (5). metmiş!... Adı, Mahir OKarayı-| gider (6). 8 — Yemek (2), Anadoluda bir ye len, seç'eli, serimi, enerjik yi lar balm eti i Uzaklık midas (2), Seri (4), MA, lü, hayatı binbir macera dolu bir . > ; , 1d Yukarıdan aşağıya doğru: we ilâh (0. 1 — Bir Okyanus (7), Eded (9), 8 — Bağıslama (2), Bir isim (4, Bir 2 — Kuru soğuk (4), Hamam eşya, çalı (7. 9 — Alaş (4), Sur (0). 19 — Tukım (4), Bir renk (4), «— Yorulacaksın!e o demese- Kr günlerce çalacak ve oynaya» | smdan (31. Geli. 03 — Rahatın alet (5), Saçların